7.1 oppsett med 6.1 receiver og effektforsterker. HJELP!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

7.1 oppsett med 6.1 receiver og effektforsterker. HJELP!

Jeg har en marantz 7300 hvor jeg lar en bra effektforsterker (H/K citation 24, kostet 8000 på begynnelsen av 90-tallet)drive frontkanalene. Oppsettet mitt består av b&w: 803matrix, matrixHTM og ds6 dipole bakhøytalere. Samt sub as6. Spørsmålene mine er:

1.I og med at frontkanalene på receiveren ikke benyttes, lurer jeg på om jeg kan gjøre følgende for å fikse et 7.1-oppsett(det er 7.1 pre-out): Ta signalet fra pre-out back-surround og lede dette til main-in for frontkanalene med vanlige signalkabler. Må jeg da gjøre endringer i set-up menyen, eller fungerer her effektforstrkerdelen av receiveren uavhengig av forforsterkerbiten?

2. Kan jeg hvis dette ikke går parallelkoble et par mindre bakhøytalere til bakre senter (det er jo bare 6 forsterkerkanaler i receiveren)?
    Eller må jeg kjøre effektforsterker også til så små høytalere? (f.eks b&w dm600)
    Det som gjør meg usikker er om impedansen da blir for lav, den vil jo halveres fra 8 til 4 ohm. Marantz skriver nemlig at impedansen ikke må gå under 6-8 ohm. Gjelder dette pr. kanal eller samlet i alle kanaler? (samtidig opplyses det at impendans i frontkanaler må være 8ohm ved "a+b speakers". Da må vel impedansen falle til 4 ohm?

3. Er forforsterkerdelen i en integrert forsterker mye bedre enn i min marantz? Jeg tenker på ren stereolytting. Er det noe særlig å hente på å kjøre en integrert forsterker med main-in? (slik at jeg kan dra nytte av effektforsterkerdelen i hjemmekino...)

Alternativene jeg ser for meg er budsjettmodellen denon pma2000mk4 eller aller helst electrocompaniet eci-4. (hadde tidligere en eci-1 jeg savner...)Arcam synes jeg virker litt puslete?

Newcomer Freddy sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

1: Jeg kjenner ikke Marantz sin meny-styring. Men vanligvis er det bare å plugge ledningene i main-in på frontkanalene og da bruker du effektdelen til det du putter inn i den.

2: Siden det vanligvis ikke går så mye effekt til bakkanalene i et surround oppsett skal det gå bra å parallellkoble to små høyttalere. Disse pleier vanligvis å ha en snill last med små elementer osv... men pass på at de har minst 8ohm nominell.

3: På generellt grunnlag ja. Men som jeg sa i 1, så kjenner jeg ikke Marants'en der. Liker du EC synes jeg du skal utforske ECI-4 mer, for det vil gi deg bedre lydkvalitet. Lytt selv hvis du kan.

Jeg har hatt en ECI-3 selv og synes den lokket frem mye av magien som finnes i god musikk (spilte da på B&W CDM1NT). Mye bedre enn selv de beste surround produktene jeg har lånt øre til (bla.a AVR8500, Yamaha DSP-AZ1).

- Freddy 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekket og det finnes ikke main-in på receiveren. Noen som vet om det finnes intern omdirigering på Marantx 7300? Finner ikke noe om det i brukermanualen...

Dersom jeg seriekobler bakhøytalerne i stedet for å parallellkoble, er det da slik at impedansen ikke halveres?

Blir resultatet lydmessig like bra som ved parallellkobling?

Takk for svar, forresten

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en ting til.

Mister man mulighet for sone 2 og /eller høytalerpar B når man kjører pre-out på frontkanaler til ekstern effektforsterker?

Finnes det en mulighet for å bruke en egen stereo-forforsterker samtidig som man bruker forforsterkerdelen fra receiver til surround? (for eksempel ved en y-split eller lignende? Eller må man da koble om hver gang? (for tungvint...)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en liten teknisk blunder her

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom jeg seriekobler bakhøytalerne i stedet for å parallellkoble, er det da slik at impedansen ikke halveres?

Blir resultatet lydmessig like bra som ved parallellkobling?
    Jeg ville parallellkoblet de. Men hvis du seriekobler de dobler du impedansen.

Finnes det en mulighet for å bruke en egen stereo-forforsterker samtidig som man bruker forforsterkerdelen fra receiver til surround? (for eksempel ved en y-split eller lignende? Eller må man da koble om hver gang? (for tungvint...)
    Jeg ville koblet DVD Spilleren din til recieveren digitalt, og analogt til f.eks ECI-4. Og koblet recieverens pre-out til prosessor sløyfen på f.eks ECI-4. Da vil du kunne spille musikk i to kanaler uten at recieveren er i signalkjeden. Var det dette du lurte på?

- Freddy 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar, men mitt spørsmål var krøkkete formulert.
    Jeg er klar over den mulige koblingen du skisserer, og det er derfor jeg er på jakt etter nevnte integrerte forsterker. Det jeg lurer på er imidlertid følgende: Siden jeg allerede har en god effektforsterker er ønsket mitt å kjøpe en ren stereo-forforsterker som jeg kan kjøre til stereokilder uten nevnte "innblanding" fra surroundreceiver. Dette ville nemlig kunne spare meg for mange penger...
    Tviler på at dette funker på en brukervennlig og sikker måte, men finnes det noen pettersmartløsning? :?: :shock:

Forøvrig er det ingen tvil om at freddy bor i en usedvanlig lite oppskrytt by. Keddegåri?

Are

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en ting til: Hvorfor velge parallelkobling fremfor seriekobling? Skjønner ikke det helt...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg lurer på er imidlertid følgende: Siden jeg allerede har en god effektforsterker er ønsket mitt å kjøpe en ren stereo-forforsterker som jeg kan kjøre til stereokilder uten nevnte "innblanding" fra surroundreceiver.
    Løsningen er egentlig enkel. Kjøp en forforsterker med prosessorsløyfe (alternativt f.eks AUX). Mener å huske at EC 4.5 hadde det. Kanskje noen andre som vet det?
    Du bare kobler stereo forforsterkeren til din stereo effektforsterker og bruker samme fremgangsmåte som for en integrert forsterker.

Hvis du mener at du vil koble begge forforsterkerene inn i samme effektforsterker. Så ville ikke jeg gjort det på noen annen måte enn fysisk omkobling eller en switsje-boks.

Og grunnen til at jeg ikke ville seriekoblet to høyttalere er at signalet da vil gå gjennom den ene høyttaleren, med delefiltert og elementer, før det begynner på neste høyttaler. Ikke så bra, men det vil komme lyd i begge.

Forøvrig er det ingen tvil om at freddy bor i en usedvanlig lite oppskrytt by. Keddegåri?
    Ka! Kødder du eller?

- Freddy 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oi, oi, dette er interessant.

Men jeg skjønner ikke stort...
    Hva er prosessorsløyfe?
    En liten historie først: Uerfaren og litt dum fulgte jeg en gang et råd fra en selger i en hi fi-sjappe: Kobl bare pre-out fra surroundforsterker til signalkilde inn på integrert forsterker. Still inn volum og vips; dine sorger er løst.
    Resultatet var at forsterkeren gikk til helvetet, signalet som kom inn til forforsterkeren var selvsagt alt for høyt for den interne signalbehandlingen...

Altså lurer jeg nå¨på hvordan noe lignende kan unngås. Fordelen med de integrerte forsterkerne jeg har nevnt er jo muligheten for å koble direkte til effektforsterkerbiten, samtidig som jeg har en hi-fi forforsterker til stereomateriale. Så da lurer jeg på om du kan forklare meg hvordan en slik prosessorsløyfe virker (eller aux?) Sikker på at man ikke får for høyt signal inn i forforsterker? (forklar gjerne med teskje)
    ---
    Forøvrig følte eg meg låst, forlatt og aleine, fikk lyst te pigge av i fra rotet og driten, ølet og spriten, lurte på kor eg skulle dra. I hagen sto min bror sitt mekaniske monstar. Stoppet opp og en tanke slo ner. Fikk fotn på pedalen og svingte meg i salen på en topptrimmet moped. Eg tenkte folk har den ideen at om natten ska de sove, di ska sleppe det i kveld. Hadde brisen på topp, kjørte turtallet opp, kjørte bra allikavel. Og eg siar Marianne, Marianne du skulle ha vært med. Eg siar Marianne, då skulle du fått se at eg ikkje så blæik så eg tror du tror eg e, nei du skulle sotte bak meg, då skulle du fått se: Itt udyr på min brors mope :lol: d...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er prosessorsløyfe?
    Det er en inn/utgang. Fungerer som en Tape-monitor sløyfe hvis du vet hvordan disse virker.

Hvis ikke: Signalet fra prosessor-ut er den i øyeblikket valgte kilde på (for)forsterkeren (la oss si CD). Utgangen kobler du til en inngang på recieveren (AUX f.eks). Når AUX da er valgt på recieveren og pre-out fra frontkanalene er koblet til prosessor-inn vil lyden være fra CD-inngangen.
    I tillegg skal inngangen prosessor-inn normalt gå forbi volumkontrollen til (for)forsterkeren slik at recieveren styrer dette.

På forsterkere som bare har prosessor-inngang (som ECI-4) , så er dette en inngang som går utenom volumkontrollen, og rett ut til effektdelen.

Ang å kjøre pre-out inn i en integrert forsterker (eller forforsterker) har jeg gjort dette med flere forskjellige kombinasjoner og aldri hatt problemer med for høyt nivå ut fra recieverens pre-out. Utgangene skal jo overholde visse standarder til signalstyrker, ellers ville jo inngangene på effektforsterkerene også gått i stykker.

Hvilke forsterkere var det du brukte når inngangen røk?

- Freddy 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjørte pre-out fra marantzens frontkanaler direkte inn i aux- linje inn på electrocompanien. Problemet med preouten her var at signalet jo var ment å gå direkte inn i en effektforsterker, altså et "forforsterket" signal, og ikke på ny inn i en forforsterker.(verkstedets forklaring) Jeg har fått med meg at man kan kjøre tape-out fra receiver inn i integrert forsterker (da dette signalet har lav spenning og er valgte signal), men dette signalet ¨går ikke utenom volumkontrollen og synes meg å være tungvint. Men prosessor.inn er altså en annen inngang enn vanlig linjesignal? Er prosessor-inn det samme som main-in? Og hvilke forforsterkere eller integrete forsterkere har en slik løsning? (jeg kjenner bare til arcams modeller, eci-4 og den nye integrerte fra denon. Og for å være ærlig, skjønte jeg ikke helt poenget den prosessorsløyfen du skisserte. For å høre på cd koblet til forforsterker virker det underlig å skulle kjøre signalet om receiveren? (men det aner meg at jeg misforstår et eller annet...)

Forøvrig e eg i eksil.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjørte pre-out fra marantzens frontkanaler direkte inn i aux- linje inn på electrocompanien. Problemet med preouten her var at signalet jo var ment å gå direkte inn i en effektforsterker, altså et "forforsterket" signal, og ikke på ny inn i en forforsterker.(verkstedets forklaring)
    Jeg har gjort dette med en Yamaha surround forsterker inn i AUX på en ECI-3 uten noe som helst problem. Stilte da volumet på ECI-3'en rett opp når den kun ble brukt som effekttrinn.

For å høre på cd koblet til forforsterker virker det underlig å skulle kjøre signalet om receiveren? (men det aner meg at jeg misforstår et eller annet...)
    Dette er en levning fra Pro Logic tiden da man hadde en prosessor som kjørte senter og bakhøyttalerene, men sendte det modifiserte signalet tilbake til frontsystemet. I dag trenger man bare en prosessor inngang.
    Siden du spør så har forresten Thule IA100 også denne funksjonen. Det er ikke spesielt vanlig med denne inngangen.

Forøvrig e eg i eksil.
    Det kan jo være greit det og. Hvor i landet er Malvik da?

- Freddy 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for hjelpen, Freddy. Har forøvrig startet et nytt emne.
    Malvik er i trøndelag

Thulen er visstnok litt upraktisk til dette formål, ettersom man må skifte til main-in ved en bryter på baksiden...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •