Ny modell, Pioneer high end receivere - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 94
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Jeg orket ikke lese gjennom alt du hadde skrevet, Håkon. Da jeg var kommet halvveis var jeg så trett av fordreininger av sitater, konstruksjoner av usannheter og at jeg blir tillagt meninger jeg aldri har vært i besittelse av at jeg gav opp. Så, nå har jeg kastet inn håndkleet, selvom jeg uten problemer kunne motargumentert på hvert eneste punkt - men da hadde neste post blitt dobbelt så langt som den forrige, og jeg har bedre ting å bruke tiden på
    Hehe, PLUTSELIG hadde du bedre ting å bruke tiden på. Neppe noen "fordreining av sitater", hvis du i det hele tatt leser igjennom det du skriver, ser du vel det.... Og meningene dine har du vel kommet med selv, litt skummelt at du ikke husker hva du selv skriver.... :???:

For din del, er det vel kanskje greit om du unlater å kommentere noe mer ja,...

Spesielt siden jeg faktisk begynner å bli litt usikker på hvor stridens kjerne ligger, og hva vi egentlig diskuterer her Det ble en rekke avsporinger av ting som ballet på seg..jaja, trådstarters spørsmål var vel ikke så vanskelig å få besvart, og lot seg faktisk gjøre med en eneste setning.
    Trådstarter var faktisk MEG, og det var du som begynte å spore av med "den nye toppmodellen" AX4...

Såvidt jeg vet er vi begge enige om at pioneer lager gode hjemmekinoforsterkere, AX4 er en god receiver, AX10 er en god receiver (utdatert toppmodell), men begynner å bli veldig gammel og er ikke lenger fullt så god til prisen, AX10 får en etterfølger som vi er spente på, HDMI er vel og bra, og vi er fortsatt riv ruskende uenige.. 8-)
    Forsåvidt enig her.... dog er vel ikke et produkt ikke utgått før produsenten sier det, og evn. kommer med en ny modell. Riktignok enig at AX10 er moden for utskifting, og det er derfor jeg started tråden-... Men det er klart du vil ha DIN AX4 på toppen, så da sier vi det sånn....

Men jeg fikk meg da i det minste en god latter til før jeg hopper til køys - sov godt med "high-end" fantasiene dine, Håkon
    Ja hadde jeg ikke flirt så mye siden jeg så på et svensk amatør TV-show om verna bedrifter, hadde jeg neppe giddet å skrevet så mye.... Tror de fleste andre som kjøper dyrt high-end utstyr også klarte å dra på smilebåndet et par ganger også...

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere burde jo starta i underholdningsbransjen;-) kanskje stand up

I'm amused...8)

Newcomer Treespider sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig diskusjon, dette her....minner litt om "faren min er sterkere enn faren din, så !(dunk med spaden)". Noen treffer under beltestedet, også.

For å kommentere denne såkalte fantastiske effektiviteten i AX4, her er noen tall :
    Sound and Vision lab-test AX4 :
    Output at clipping (1 kHz into 8/4 ohms)
    1 channel driven: 172/296 W (22.4/24.7 dBW)*
    5 channels driven (8 ohms): 61 W (17.9 dBW)*
    6 channels driven (8 ohms): 52 W (17.1 dBW)*

Sound and Vision lab-test Denon AVR3805 :
    Output at clipping (1 kHz into 8 ohms)
    1 channel driven: 151 W (21.75 dBW)*
    5 channels driven (8 ohms): 107 W (20.0 dBW)*
    7 channels driven (8 ohms): 93 W (19.75 dBW)*

Sound and Vision lab-test Pioneer VSX-49TX (utgått flaggskip) :
    1 channel driven: 154/289 W (21.0/24.5 dBW)*
    5 channels driven (8 ohms): 148 W (21.75 dBW)*
    6 channels driven (8 ohms): 144 W (21.5 dBW)*

For at dette ikke skal bli en diskusjon om testmetoder : poenget er at alle er testet i samme lab og på samme måte, slik at testene er sammenlignbare.

Jeg lar enhver trekke sin egen konklusjon av tallene..!

Ellers må jeg si det er litt av et tankekors hvor hjemmekino er på vei. Vi forlanger at en DVD-spiller skal levere Hi-Fi lyd, og at en lydprocessor/receiver skal levere bildebehandling i toppklasse på linje med bildebehandlingsutstyr som i seg selv koster >10k. En del kompromisser er vel uunngåelig.. :???:

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hehe, PLUTSELIG hadde du bedre ting å bruke tiden på. Neppe noen "fordreining av sitater", hvis du i det hele tatt leser igjennom det du skriver, ser du vel det.... Og meningene dine har du vel kommet med selv, litt skummelt at du ikke husker hva du selv skriver.... :???:

For din del, er det vel kanskje greit om du unlater å kommentere noe mer ja,...

Trådstarter var faktisk MEG, og det var du som begynte å spore av med "den nye toppmodellen" AX4...

Forsåvidt enig her.... dog er vel ikke et produkt ikke utgått før produsenten sier det, og evn. kommer med en ny modell. Riktignok enig at AX10 er moden for utskifting, og det er derfor jeg started tråden-... Men det er klart du vil ha DIN AX4 på toppen, så da sier vi det sånn....

Ja hadde jeg ikke flirt så mye siden jeg så på et svensk amatør TV-show om verna bedrifter, hadde jeg neppe giddet å skrevet så mye.... Tror de fleste andre som kjøper dyrt high-end utstyr også klarte å dra på smilebåndet et par ganger også...
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Men det er klart du vil ha DIN AX4 på toppen, så da sier vi det sånn....
    Bare for å ha presisert det en siste gang; Det jeg har sagt hele tiden er at AX4 er den NYESTE toppmodellen til Pioneer. Altså den beste av pioneers siste serie med lanserte hjemmekinoreceivere. AX10 er den gamle ultra-high end-receiveren, som selvsagt fortsatt har sine kvaliteter i behold. Jeg har aldri hevdet at AX4 topper sortimentet til pioneer i forhold til "rang". Blir forresten AX10 fortsatt produsert?

Forøvrig må du vel være enig i at det ikke er utstyr som havner inn under den paraplyen du beskriver som high-end som gir mest for pengene?

Dessuten mener jeg bestemt at hi-fi er et veldig godt eksempel på at man slettes ikke alltid får det man betaler for.

Eller er du av den oppfatning av høyttalerkabler til 100 000,- er verdt pengene i forhold til de som koster 1/100 av prisen?

Eller at Teac Esoteric UX-1 er en bedre DVD-spiller enn Denon DVD-A1XV selvom den koster 4-5 ganger mer?

Eller at en hvilken som helst forsterker til 100 000,- er verdt pengene i forhold til en til 20 000,- ?

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TIME OUT TIME OUT!!

la oss ta ein pust i bakken nå mens eg får funne frem tlf nummeret til ein megler...

Husk folkens kriger har startet av mindre enn dette

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å ha presisert det en siste gang; Det jeg har sagt hele tiden er at AX4 er den NYESTE toppmodellen til Pioneer. Altså den beste av pioneers siste serie med lanserte hjemmekinoreceivere.
    -Jeg har den nyeste råeste leiligheten i Oslo!!!!!

(I allefall den nyeste råeste av de nye 30kvm leilighetene til Obos på Stovner)

-Jeg har den nyeste råeste Mercedesen!!!

(I allefall den største modellen i a-klassen, da 2006 modellene av resten av serien har kommet ut)

Ror du med årer nå, eller har du kjøpt deg en liten 9hk påhengsmotor? For makan til bortforklaringer på tidligere utsagn skal du lete lenge etter, selv i Drammen tror jeg.

AX10 er den gamle ultra-high end-receiveren, som selvsagt fortsatt har sine kvaliteter i behold. Jeg har aldri hevdet at AX4 topper sortimentet til pioneer i forhold til "rang".
    Ikke det? Sender du med boken med din tolkning av alt du sier også? Hvordan er du mulig i misforstå når vi snakker om AX10 og du plutselig kommer med dette,?

Nye Pioneer AX4AVi-S er den nye toppmodellen og er vel bedre på alle områder - koster 15 000,-.
    Hadde du sagt "i sin prisklasse", hadde det vært greit, og da fortsatt totalt irrelevant for hva TOPIC egentlig dreier seg om, nemlig AX10!

Når vi forøvrig er inne på "ultra" high end, så er det andre merker enn Pioneer sine recievere som dukker opp i hodet mitt...

Jeg skjønner at sånne som deg blir lurt trill rundt av butikker og produsenter som misbruker merkenavn og forklarende navn på ting til de grader. Slik som Elkjøp og sine DVD-spillere, PC-høytaler sett til 1000,- som plutselig heter THX etc. og lover gull og grønne skoger. Industrien har blitt en pengemaskin, og målet er å få forbrukeren (deg og meg) til å tro at nettopp deres produkt er råest nesten uansett pris.

Blir forresten AX10 fortsatt produsert,-?
    Den nye modellen er fortsatt ikke lansert, og i den prisklassen er det ikke mange recievere og velge mellom, så det er vel ingen grunn til å bare slutte å produsere den, så lenge folk kjøper den. Har de en ny som de snart er klare til å lansere, kan det godt hende de har fylt opp lageret med AX10, og stoppet samlebåndet, men det er vel ingen her som vet sikkert, og det har heller ingenting med diskusjonen å gjøre.

Forøvrig må du vel være enig i at det ikke er utstyr som havner inn under den paraplyen du beskriver som high-end som gir mest for pengene?
    For meg gir det mest for pengene, fordi jeg vil ha best lyd. Om jeg har råd til alt er en helt annen diskusjon. Men jeg er enig at for folk som kun vil ha et "vanlig" undeholdningssenter i stua med god lyd, gir forsterkere i prisklassen 6-15000 mest for pengene med hensyn til tilkoblinger og støtte for nye funksjoner.

Dessuten mener jeg bestemt at hi-fi er et veldig godt eksempel på at man slettes ikke alltid får det man betaler for.
    Det er vel neppe noe nytt for noen her.

Eller er du av den oppfatning av høyttalerkabler til 100 000,- er verdt pengene i forhold til de som koster 1/100 av prisen?

Eller at Teac Esoteric UX-1 er en bedre DVD-spiller enn Denon DVD-A1XV selvom den koster 4-5 ganger mer?

Eller at en hvilken som helst forsterker til 100 000,- er verdt pengene i forhold til en til 20 000,- ?

Hver av de tingene du drar opp som eksempler, kan diskuteres individuelt med en som er midler til å kjøpe dem, og har et høyt ønske om å få RÅEST lyd.

Det høres ut som du syntes du har gjort drømmekjøpet, og har kjøpt noe bedre til prisen enn noe annet i noen prisklasse, og det har du kanskje til din lommebok.... men det finnes noen som har større krav til lyd.

Faren min synes sikkert han får langt mer for pengene med sitt Panasonic design-anlegg på stua til 2500,- enn din forsterker til 15000, da han kun trenger lyd i 2 kanaler, radio og CD-spiller.... Så det er en individuell vurdering, og diskusjonen her startet vel heller med hva som var Pioneers beste forsterker, så har du med forskjellige rama-skrik som selv den meste høylytte grine-ungen på Aker-sykehus kan se langt etter, prøvd å få sikret deg siste ord på at du i allefall har rett i noe........

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Forsel
    TIME OUT TIME OUT!!

la oss ta ein pust i bakken nå mens eg får funne frem tlf nummeret til ein megler...

Husk folkens kriger har startet av mindre enn dette
    Ingen kriger her gitt... tror både jeg og Alex har et avslappet forhold til denne diskusjonen.....

Og meglere er uansett for dyrt å bruke til sånt i Norge.....

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Folkens, denne diskusjonen gagner ingen, vær vennlig diriger inn på det tekniske, høflige og vennlige AVforum-sporet igjen. På forhånd takk.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Treespider
    Sound and Vision lab-test AX4 :
    1 channel driven: 172/296 W (22.4/24.7 dBW)*
    5 channels driven (8 ohms): 61 W (17.9 dBW)*
    6 channels driven (8 ohms): 52 W (17.1 dBW)*

Sound and Vision lab-test Denon AVR3805 :
    Output at clipping (1 kHz into 8 ohms)
    1 channel driven: 151 W (21.75 dBW)*
    5 channels driven (8 ohms): 107 W (20.0 dBW)*
    7 channels driven (8 ohms): 93 W (19.75 dBW)*

Sound and Vision lab-test Pioneer VSX-49TX (utgått flaggskip) :
    1 channel driven: 154/289 W (21.0/24.5 dBW)*
    5 channels driven (8 ohms): 148 W (21.75 dBW)*
    6 channels driven (8 ohms): 144 W (21.5 dBW)*
    Ligger slik tilgjengelig på nettet? Tror dette kan være litt artig lesing :-)

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm, hvis jeg skulle kjøpt en surround amp til 45-50 tusen hadde jeg da aldri kjøpt en alt i et forsterker... hva med prosessor og effekt??? får bra effekt og ikke minst bra prosessor til 50 000! MEN det er min mening da...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer forsterkeren det er snakk om her (antakeligvis AX10Ai, da AX10 er en langt eldre modell) koster ikke 45-50.000. Det er mer snakk om 30-35.000, avhengig av hva slags avtaler en får. Hvilke prosessorer+effekt-komboer er det en kan få i denne prisen da? Rotel RMB1075 (evt. andre) + Rotel RSP-1068? Jeg vil våge å påstå at prosessordelen i RSP-1068 er vesentligere dårligere enn i Pioneer AX10Ai, selv om noen sikkert hardnakket vil hevde det motsatte..

Newcomer Treespider sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    r0ver2 : Jada, alt sammen er åpent tilgjengelig på nettet. Personlig er jeg fornøyd med reviews i Sound and Vision, de virker nøytrale og kommer med det negative sammen med det positive. Og det følger alltid lab-rapporter med deres receiver-tester.

Det er mange websider som publiserer tester, hvis man bare gidder å lese utenlandsk. Spesielt er det et par tyske siter som publiserer MEGET inngående tester (dog ikke alltid lab-rapporter). Her er en link til receiver-tester på engelsk : ecoustics

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Pioneer forsterkeren det er snakk om her (antakeligvis AX10Ai, da AX10 er en langt eldre modell) koster ikke 45-50.000. Det er mer snakk om 30-35.000, avhengig av hva slags avtaler en får. Hvilke prosessorer+effekt-komboer er det en kan få i denne prisen da? Rotel RMB1075 (evt. andre) + Rotel RSP-1068? Jeg vil våge å påstå at prosessordelen i RSP-1068 er vesentligere dårligere enn i Pioneer AX10Ai, selv om noen sikkert hardnakket vil hevde det motsatte..
    Arcam Avp 700 + Arcam P 1000... Event. Rotel oppsettet du sikter til...

Newcomer 8-Ball sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt både Pioneer sin AX10, AX5 samt 1015 og kan bekrefte at ut fra "mine" ører er Arcam AVP-700 og embla blokker som jeg har nå MYE mer musikkalsk enn noen av de overnevnte recieverne. På funksjonsiden vil jeg si at overnevnte Pioneer recievere har endel mer enn AVP-700, men dog ikke HDMI-swithing som jeg uansett måtte ha. Men når det gjelder ovenstående Pioneer seg imellom så synes jeg at 1015 er den desidert beste recieveren mht pris, ytelse og funskjonalitet. 1015 er formidabel til prisen. Og ble heller ikke så varm som AX10/5 og andre div denon recievere jeg har hatt, som tyder på bedre utnyttelse av effekt trukket fra nettet (effektivitet).

AX4 har jeg ikke prøvd/lyttet på så kan ikke utale meg ang denne.

Men støtter fullt ut at Prosessor og effekt forsterkere/monoblokker is the way to go når en kommer opp i 40k klasse recievere. Iallefall rent lydmessig.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Varme-energi-Watt

Tror jeg lærte i fysikk-timene at varme = energi = watt, dvs blir forsterkeren varme/varmere så er vel effektapet større på en forsterker som blir 60 grader cel. kontra en som blir 30-40 grader cel.

Tom en bil motor mister 65-75% av potensiell effekt pga varmetap(eksos) turbo og intercooler har forbedret dette.

her er en link om div watt osv:
    http://www.patos.no/billigwatt_som_ikke_finnes.htm

Basert på dette kan ikke en 7.1 forsterker levere 7x150-180 watt, hvis det da ikke er ekte Taiwan watt, for ellers må de ha: 1050W/1260W dividert på 0.60% virkningsgrad= 1750/2100W effektforbruk
    Husker jeg så en effektmåler på en effektforsterker for noen år tilbake, da konkluderte jeg med at 2x20 ekte watt var ganske høyt
    Min konklusjon blir da at en watt ikke bestandig er en watt, derfor kommer vekt formelen inn, hvis AX 10 har 12 kg trafo så sier vel det ganske mye.
    Personlig vurderer jeg AX 2 pga at forskjellen mellom den og AX 4 er bare unødvendig dubedingser, men var prisforskjellen bare 1000 kr så blir det vel AX 4.

It's a good conversation.... :shock:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en VSX-1015 med 5 høytalere tilkoblet og spiller av og til opp til 0db.

Hvis jeg kjøper en effektforsterker til fronthøytalerne så blir det
    vel da mer effekt til de 3 andre som er koblet til VSX-1015 ?

HT

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HT
    Jeg har en VSX-1015 med 5 høytalere tilkoblet og spiller av og til opp til 0db.

Hvis jeg kjøper en effektforsterker til fronthøytalerne så blir det
    vel da mer effekt til de 3 andre som er koblet til VSX-1015 ?

HT
    Korrekt! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat, da er første stopp, Acoustic Reality eAR 202!

http://www.acoustic-reality.com/brochures/ear202.pdf

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Harman/Kardon AVR 635

Ser at Harman/Kardon AVR 635 kan levere: 1100W maksimum (7 kanaler drevet) "På en AVR 635 kan du koble på 7 høyttaler. Forsterkeren leverer 7x75 watt (2x90w i stereo) i ±50 Ampere med alle kanaler drevet i 8 Ohm, 20Hz – 20kHz og med mindre enn 0,07 % THD (Total Harmonic Distortion) målt i henhold til FTC standarden. I vanlig Harman/Kardon stil er det altså ikke ”trikset” med tallene (for eksempel målt effekten med bare 1 kanal drevet eller alle drevet i 6 Ohm osv)." sitat HC.
    Noen som vet hva Pioneer AX 2 og 4 yter i samme benchmark(med alle kanaler drevet i 8 Ohm, 20Hz – 20kHz og med mindre enn 0,07 % THD (Total Harmonic Distortion) målt i henhold til FTC standarden)

Dette rimer mer med formelen jeg pasta inn tidligere, 7*75= 525 /0.6= 875W
    Må bare si at dette virker mer edruelig enn 7*140/150/180W osv på ca like store forsterkere.

Say no more, say no more :idea:

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig er det vel sjelden at hver hver kanal trenger maks effekt samtidig, derfor er det sannsynlig at feks pioneer AX4 yter som oppgitt (150 watt i 8 ohm) i "peakene" ? Det er vel de færreste som har bruk for dette i 7 kanaler samtidig.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •