Ny modell, Pioneer high end receivere - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 94
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Når du gang på gang hevder ting som ikke er tilfelle er det ihvertfall ikke SANT.
    Ihvertfall ikke sant?? Det er kun info fra Pioneer sine sider, og anerkjente magasiner jeg henter info fra, blandet med en noelunde dose sunn fornuft.

Jeg vil dessuten driste meg til å påstå at HDMI-switching er å foretrekk fremfor component-switching? Det gir vel bedre bilde om man uansett skal "switche" i receiveren..
    Du trenger ikke driste deg der, det er vel en selvfølge, og ingen har hevdet noe annet... Grunnen til at jeg sa det jeg sa, var fordi du snakker om HDMI og AX4 i samme setning som at AX4 var en revolusjon i sånn måte, mens det kun har en liten innebygget HDMI svitsj. HDMI er forøvrig ikke noe annet revulosjon enn at de har puttet inn DVI signal og digital lyd i samme kabel.

jeg sa ikke at HDMI gir bedre lyd, men at det støtter alle lydformatene slik at man slipper å bruke flere andre og fordyrende kabler i tillegg.
    Nei, muligens ikke direkte, men måten du skriver på får det til å virke slik. Bare for å friske opp hukomelsen din...:

AX4 har HDMI-switching, og det alene veier vel mer enn opp mot noe av det ubetydelige greiene du lister opp over (touchscreenfjernkontroll, Thick copper bus-bar osv). Det er tross alt en meget viktig faktor BÅDE for lyd og bilde
    Svitsjing er vel neppe en veldig viktig faktor for lyd/bilde i en forsterkersammenheng.... og jeg vil tro solid byggekvalitet gjør mer for bedre lyd enn denne lille svitsjen....

Javel, HDMI-swithcing er helt ubetydelig? Det er sett på som den største revolusjonen innenfor AV noensinne. Høykvalitets HD-bilde og støtte for alle eksisterende lydformater i en og samme kabel.
    HDMI-svitsjing er den største revolusjonen innenfor AV NOENSINNE??? Tja, muligheten for små bokser som kan bytte mellom 2 kabler har funnets så lenge jeg kan huske, men i din verden er det tydligvis en liten revulosjon..
    HDMI er forøvrig fint ja, men optisk og coax støtter alle lydformat pr. dags dato, likeså støtter DVI alle HD-format. Men kjekt er det... alt i en kabel.

Jeg vil fortsatt hevde at AX4 har flere inn/utganger enn AX10. Du får telle på baksiden .
    Trenger ikke telle på baksiden, kan bare sjekke specs. fra Pioneer. Men som jeg sa før er dette lite interesant, og AX4 har nyere tilkoblinger som man får mer brukt får pr. i dag.

Hvis du ikke har fått med deg at high-end utstyr er utdatert og forbipassert av utstyr til brøkdeler av prisen i løpet av et par år når det gjelder AV og SPESIELT receivere, er det nok du som er naiv dessverre. .
    Forbipasert på tilkoblinger (nye standarer) og surround-prossesorer (kraftigere/mer utviklet) er det vel liten tvil om, men det er faktisk noen av oss som setter litt pris på GOD LYDKVALITET også. Finnes nye recievere til 3-4000 kr som har nye funksjoner enn 2-3år gamle super high-end-komponenter, men det betyr ingenting for lyden. I high end er det ofte lyd-KVALITETEN som står i fokus, ikke tilkoblinger og funksjoner. Tror du finner få på forumet som ikke er enig i det. Og hvis du kjenner noe som helst til komponentpriser på elektronikk, så vil du se at helt essensielle ting for god lyd som kondensatorer/spoler/trafo etc ikke faller noe særlig i pris. Dårlige deler og middels byggekvalitet kan bare ikke løses med en ny og forbedret prosessor.

Sammenligningen med Ferrari og Lada er vel ganske god i det tilfellet..

Jeg kan med HÅNDEN PÅ HJERTET si at jeg ikke ville hatt AX10 istedenfor AX4-AVi-S. Det er en grunn til at AX10 har blitt solgt ut rundtomkring til priser rundt det AX4 koster nå..
    Nei, men jeg har faktisk sammenlignet de 2. Og AX4 er en god forsterker, men forskjellen er formidabel. AX10 er av en helt annen verden iht. byggekvalitet og lyd. AX4 har nyere prosessor, men det hjelper lite når AX10 leverer high end lyd i alle kanaler.

Hvor har du funnet AX10 til 15 000? Den selges fortsatt til 45 000, og jeg har sett etter denne en stund (både brukt og ny)...

Det er tross alt high-end produktene som taper seg mest og fortest i verdi.
    Noe annet hadde vel vært meget merklig, da dyrere (og bedre) ting, har et mindre marked av potensielle kjøpere.

Jada, vi er enige der. Men det kan jo hende dere må vente forgjeves. Funksjonene som bare var tilgjengelige på high-end produkter for noen år siden har nå blitt gjort tilgjengelige i mid-end og budjettklassen. .
    Funksjoner er kjempefint... finnes masse billig importvare på QXL med masse fine funksjoner, men det er noen som verdsetter litt mer en bare funksjoner.

AX4 er en fullgod erstatter til AX10, har alt den gamle hadde og mere til. Forøvrig er AX4 å regne som en high-end receiver. .
    Igjen, AX4 er INGEN erstatter til AX10. Er vel heller til AX5 som utgår nå. AX10 står fortsatt som toppmodell. AX4 har ikke "alt" det gamle til AX10, den er bygget på mye rimligere komponenter og billigere og enklere konstruksjon, samt billige terminaler.

Og å regne en alt-i-ett reciever til 15 000,- som high end er vel i beste fall uvitenhet eller mangel på forståelse av utrykket "high-end".

Det vil jeg ikke uttale meg om, ettersom jeg ikke har vært borti den forsterkeren du snakker om der. Men jeg har en del erfaring med andre high-end produkter, og hifi-kvalitetene til AX4 i pure-direct modus via i-Link står ikke tilbake for flere integrerte forsterkere jeg har testet i samme prisklasse. Den overrasket meg veldig på dette området, og er svært musikalsk.
    Hvis du ikke hører forskjell på en alt-i-ett reciever med forsterkereffekten fordelt på 7 kanaler til 15 000,- og en dedikert 2-kanals forsterker til samme pris, skjønner jeg godt at du er fornøyd og tror du har high-end..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det jo merkelig at pioneer hardnakket påstår at den som utvikler minst varme leverer mer effekt til høyttalerne til tross for mindre strømforsyning. Det er et ord som kan forklare det hele, nemlig effektivitet. Jeg er ingen ekspert på forsterkerkonstruksjon, men enkelte forsterkere er jo mer effektive enn andre, og det er tydeligvis det vi har å gjøre med i dette tilfellet.
    Hvor har du kildene dine fra? Kan du vennligst vise hvor Pioneer har skrevet at AX4 er mer effektiv enn AX10? Eventuelt at minst varme BETYR MEST EFFEKT?? Dette er helt nytt for meg, og jeg har bygget forsterkere.

Klasse AB er det svært liten forskjell på iht. effektivitet, men AX10 har en 10 KG trafo og enorme kondenstatorer og er relativt strømsterk... derfor blir det nødvendigvis mer varme utviklet. At en klasse AB forsterker ikke blir varm i det hele tatt er et mer varseltegn for meg.

Og det er litt lett for uvitende å se seg blind på watt og skryt fra produsenter, derfor pleier jeg å anbefale å prøve produktet i steden.... noe kanskje du også bør gjøre før du uttaler deg noe mer...

Jeg kan jo til slutt poengtere igjen at AX4 er en knall hjemmekinoreciever og noe av det bedre i sin prisklasse.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velvel. Her farer du med løgn igjen. Mye av det på denne listen har også AX4, så du vet tydeligvis ikke så mye om disse produktene som du påstår. Tuning av AIR studios i London har også AX4, i likhet med støtte for Windows Media Audio (WMA) Pro 9 via USB, Double Layer Chassis m.m.
    Ikke for å blande meg oppi diskusjonen deres.. Spurte om usb i en annen diskusjon om AX4AVi og ble da fortalt at usb-inngangen til AX4AVi kun støttet lyd i 2 kanaler, noe som gjør inngangen temmelig ubrukelig. Stemmer ikke dette lenger?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det jo merkelig at pioneer hardnakket påstår at den som utvikler minst varme leverer mer effekt til høyttalerne til tross for mindre strømforsyning. Det er et ord som kan forklare det hele, nemlig effektivitet. Jeg er ingen ekspert på forsterkerkonstruksjon, men enkelte forsterkere er jo mer effektive enn andre, og det er tydeligvis det vi har å gjøre med i dette tilfellet.
    pioneer har som alle en PR kampanje for å prøve overbevise kunde om at de er best.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Noen som vet når Pioneer VSA-AX10Ai-S skal erstattes?

Finner tester av den siste versjonen siden 2004, altså snart 2 år gamle. Bør vel komme en ny modell snart?

Vurderer denne, men litt surt å bruke 45 000.- på noe som skal byttes ut snart.
    Nye AX10ai skal komme til våren/sommeren men dato er ikke satt fikk jeg til svar når jeg spurte Pioneer. Venter selv på den nye utgaven....

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og med det lille svaret fra rs-banditt så fekk vi egentlig svar på det headlinen til denne diskusjonen var ute etter :grin:

at det hele sporet av som eit høyhastighets tog i tyskland. fårsåvære :wink:

men skal ikkje klage eg.... diskusjonen har vore underholdende den :grin:

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Nye AX10ai skal komme til våren/sommeren men dato er ikke satt fikk jeg til svar når jeg spurte Pioneer. Venter selv på den nye utgaven....
    Veldig bra... Da kommer vi en vei... Takker for info.

Merklig at de ikke har kommer med noen offisielle små rykter, for å huke oss som kan sitte litt på benken.

Vanligvis pleier det å dukke opp et fjernt bilde fra en messe i asia eller noe når det er duket for en ny modell i løpet av året. Vanskelig å søke på noe produktnavn heller, når man ikke vet....

Kommer uansett til å bli en rå forsterker. Blir spennende å se om de kommer til å ha noe form for integrasjon med PC-software.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ihvertfall ikke sant?? Det er kun info fra Pioneer sine sider, og anerkjente magasiner jeg henter info fra, blandet med en noelunde dose sunn fornuft.
    Hva din oppfatning av sunn fornuft er begynner jeg å bli temmelig usikker på om samsvarer med virkeligheten, men magasiner er ihvertfall i mange tilfeller langt fra en pålitelig kilde. Siden du allikevel legger så stor vekt på dette er det merkelig at du ikke har oppfattet hvor enestående god kritikk AX4 har fått over hele linja. Pioneer sine sider stemmer heller ikke bestandig med det som er fakta. Det har jeg flere eksempler på. Du må ihvertfall ikke bare lese på sammenligningsfaktaene, men på hvert enkelt produkt for seg. Da får du faktisk opp noe annet. Ettersom du hevder at du har testet begge produktene er det merkelig at du for eksempel ikke har fått med deg at det formelig skriker "AIR STUDIOS" mot deg i fronten på AX4, noe som bare var en av flere ting du feilaktig påsto at den ikke hadde.

Du trenger ikke driste deg der, det er vel en selvfølge, og ingen har hevdet noe annet... Grunnen til at jeg sa det jeg sa, var fordi du snakker om HDMI og AX4 i samme setning som at AX4 var en revolusjon i sånn måte, mens det kun har en liten innebygget HDMI svitsj. HDMI er forøvrig ikke noe annet revulosjon enn at de har puttet inn DVI signal og digital lyd i samme kabel.
    Jeg sa aldri at AX4 var en revolusjon pga HDMI-funksjonaliteten, jeg sa at HDMI i seg selv er en revolusjon innenfor AV. Betaler man 45k for en receiver idag uten denne funksjonaliteten, som både resulterer i bedre bilde (ved videoswitching) og enklere lydoverføring, samt er en viktig faktor for fremtiden, er man enten stein stokk dum eller har alt for mye penger å sløse bort. Forøvrig opererer videosignalet i HDMI med sterkere signalstyrke enn DVI.

Svitsjing er vel neppe en veldig viktig faktor for lyd/bilde i en forsterkersammenheng....
    Den påstanden må du nok spise i deg igjen. Med så mange bilde og lydkilder som skal kobles til og til syvende og sist spilles av på samme skjerm eller høyttalere er det klar det er en viktig faktor. Nyere receivere av en viss kvalitet konverterer også analoge videosignaler til HDMI, uten at selve kvaliteten blir bedre av den grunn.

HDMI-svitsjing er den største revolusjonen innenfor AV NOENSINNE??? Tja, muligheten for små bokser som kan bytte mellom 2 kabler har funnets så lenge jeg kan huske, men i din verden er det tydligvis en liten revulosjon..
    HDMI er forøvrig fint ja, men optisk og coax støtter alle lydformat pr. dags dato, likeså støtter DVI alle HD-format. Men kjekt er det... alt i en kabel.
    Som sagt er det ikke selve switchingen som er revolusjonen. Men det er teknologien bak HDMI og at den blir gjort tilgjengelig i produkter som er viktig.

Optisk og coax støtter alle lydformater sier du? Siden når kunne du spille av flerkanals DVD-audio- og Super-Audio CD over coax/optisk kabel? Den eneste standarden som støtter alle formater per idag er i-Link og vanlige analoge signalkabler.

DVI er forøvrig i ferd med å forsvinne fra AV-produkter da HDMI med HDCP-kryptering tar over fullstendig.

Forbipasert på tilkoblinger (nye standarer) og surround-prossesorer (kraftigere/mer utviklet) er det vel liten tvil om, men det er faktisk noen av oss som setter litt pris på GOD LYDKVALITET også. Finnes nye recievere til 3-4000 kr som har nye funksjoner enn 2-3år gamle super high-end-komponenter, men det betyr ingenting for lyden. I high end er det ofte lyd-KVALITETEN som står i fokus, ikke tilkoblinger og funksjoner. Tror du finner få på forumet som ikke er enig i det. Og hvis du kjenner noe som helst til komponentpriser på elektronikk, så vil du se at helt essensielle ting for god lyd som kondensatorer/spoler/trafo etc ikke faller noe særlig i pris. Dårlige deler og middels byggekvalitet kan bare ikke løses med en ny og forbedret prosessor.
    Jeg tror ikke du får med deg mange på at AX4 er bygget opp av dårlige komponenter og har dårlig lydkvalitet. Akkurat denne receiveren har høstet mange lovord for nettopp sine musikalske egenskaper (ref. bladene du hele tiden viser til), noe som forøvrig har blitt en generell tendens på enda billigere receivere den siste tiden. Det er nemlig ikke bare nye standarder og tilkoblingsmuligheter som preger receivere i denne prisklassen og enda lavere, det er en sterkt forbedret evne til å gjengi spesielt musikk på overbevisende vis, noe som nesten uten unntak var totalt mangelvare bare for et par år siden. Aldri har du fått mer for pengene enn du gjør idag dersom du kjøper deg en receiver mellom 5 og 15 kilokroner.

Nei, men jeg har faktisk sammenlignet de 2. Og AX4 er en god forsterker, men forskjellen er formidabel. AX10 er av en helt annen verden iht. byggekvalitet og lyd. AX4 har nyere prosessor, men det hjelper lite når AX10 leverer high end lyd i alle kanaler.
    At forskjellen er FORMIDABEL får stå for din egen regning. Det får meg bare til å lure enda mer på om du faktisk har a/b-testet disse to produktene, og hvis du gjorde det, hvilken mental tilstand du var i når du gjennomførte testingen.

Hvor har du funnet AX10 til 15 000? Den selges fortsatt til 45 000, og jeg har sett etter denne en stund (både brukt og ny)...
    Den ble solgt på tilbud til 15 000,- SEK på fyndborsen når jeg bestilte AX4. Mener jeg har sett den betydelig billigere enn veil. pris andre steder også den siste tiden, uten at jeg finner igjen stedene i skrivende stund.

Funksjoner er kjempefint... finnes masse billig importvare på QXL med masse fine funksjoner, men det er noen som verdsetter litt mer en bare funksjoner.
    På deg høres det ut som om AX4 er en budsjettreceiver som ikke eier lydmessige kvaliteter, men kun er en blikkboks bygd opp av billigst tenkelige komponenter og en haug fancy men totalt uvesentlige funksjoner.

Det er flere grunner til at jeg valgte denne receiveren, og en av de mest tungtveiende var uten tvil lydkvalitet og evnen til å formidle musikk. Jeg kan nevne at en av de heteste alternativene var årets gullvinner blant integrerte forsterkere i high-end-klassen Lyd & Bildes årskavalkade, en TacT TDA 2200. Denne, og flere andre integrerte i samme prisklasse har blitt behørig testet ut på mine H400. Siden jeg allikevel landet på surround ble AX4 det beste kompromisset jeg kunne oppdrive, men det var ikke et stort kompromiss. Den har meget musikalske evner som på flere områder kan måle seg dyre integrerte. Hvis du ikke har fått det med deg, så har de fleste seriøse AV-produsenter begynt å utstyre sine mer forseggjorte receivere med muligheter for å gjengi musikk i stereo på skikkelig vis, uten innblanding fra potensielt forstyrrende kretser og annen elektronikk. For pioneer sin del heter det Pure Direct.

Igjen, AX4 er INGEN erstatter til AX10. Er vel heller til AX5 som utgår nå. AX10 står fortsatt som toppmodell. AX4 har ikke "alt" det gamle til AX10, den er bygget på mye rimligere komponenter og billigere og enklere konstruksjon, samt billige terminaler.
    Jeg har sagt meg enig i at AX4 ikke er en direkte etterfølger til AX10. Inntil videre er det derimot pioneers nyeste toppmodell. Forøvrig kan jeg være enig i at er det en ting jeg kunne sett gjort annerledes på AX4, så er det terminalene. De kunne vært godt vært av den litt kraftigere sorten, uten at det er noen problemer med dem slik som de fremstår idag (bortsett fra at de ser enormt kjedeligte ut - men hvem ser så ofte på dem).

Og å regne en alt-i-ett reciever til 15 000,- som high end er vel i beste fall uvitenhet eller mangel på forståelse av utrykket "high-end".
    High-end begrepet har vel vært grundig utdebattert på forumet før, uten at entusiastene har kommet til enighet. Det eneste man kan enes om er vel at det må være et av de mest svevende, og feilaktig brukte begrepene innenfor elektronikkverdenen, samt det faktum at "high-end" er ikke en merkelapp som blir oppnådd bare man overskrider en bestemt pris. Heller vil det være mer naturlig å beskrive et produkt som "high-end" da det tilfredsstiller visse krav til ytelse og prestasjon i et gitt segment. Elkjøp for eksempel, selger high-end DVD-spillere til 998 kroner... Jeg tror ikke vi skal ta den debatten på nytt.....

Forøvrig når det gjelder receivere, prisklasser og hvor de hører hjemme (generell oppfatning):

1000kr - 5-6000kr: Budsjett

6000kr - 10-12000kr: Mid-end

12000kr og oppover: High-end

Hvis du ikke hører forskjell på en alt-i-ett reciever med forsterkereffekten fordelt på 7 kanaler til 15 000,- og en dedikert 2-kanals forsterker til samme pris, skjønner jeg godt at du er fornøyd og tror du har high-end..
    Jeg lar mine ovenstående kommentarer tale til forsvar for det sitatet der...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du vennligst vise hvor Pioneer har skrevet at AX4 er mer effektiv enn AX10? Eventuelt at minst varme BETYR MEST EFFEKT?? Dette er helt nytt for meg, og jeg har bygget forsterkere.
    Pioneer selv har uttalt i en eller annen sammenheng (husker ikke hvor i farten) at AX4/AX2 er mer effektiv enn tidligere forsterkerkonstruksjoner fra Pioneer, uten at det var myntet spesielt på AX10, noe jeg heller ikke har påstått men antydet siden det virker sannsynlig. Heller ikke har jeg skrevet at "minst varme betyr mest effekt", men også det kan virke som en del av en sannsynlig forklaring i dette tilfellet.

At en klasse AB forsterker ikke blir varm i det hele tatt er et mer varseltegn for meg.
    Jeg har aldri sagt at den ikke blir varm i det hele tatt. Den blir varm, men merkbart mindre varm enn andre tilsvarende forsterkerkonstruksjoner. En annen AX10-eier uttalte tidligere i tråden at AX10 "blir veldig varm".

Og det er litt lett for uvitende å se seg blind på watt og skryt fra produsenter, derfor pleier jeg å anbefale å prøve produktet i steden.... noe kanskje du også bør gjøre før du uttaler deg noe mer...
    Jeg har som sagt tidligere AX4 selv og har testet den ganske behørig, og jeg kan garantere at den holder hva den lover mtp på kraft.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Ikke for å blande meg oppi diskusjonen deres.. Spurte om usb i en annen diskusjon om AX4AVi og ble da fortalt at usb-inngangen til AX4AVi kun støttet lyd i 2 kanaler, noe som gjør inngangen temmelig ubrukelig. Stemmer ikke dette lenger?
    At den blir ubrukelig for stå for din regning. For min del overfører jeg som regel kun MP3, evt WMA over USB, og da holder to kanaler i massevis Og den støtter Windows media over USB ja, men ikke i flere enn to kanaler.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Forsel
    men skal ikkje klage eg.... diskusjonen har vore underholdende den :grin:
    Ja ikke sant! Det er flott med litt humor i hverdagen, og det er ikke alle AV-relaterte diskusjoner som kan betegnes som underholdende

Det synes jeg er flott, og det er ekstra artig å "fyre oppunder" litt, da det er gjerne da den beste underholdningen kommer før man får sagt "OT"

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer uansett til å bli en rå forsterker. Blir spennende å se om de kommer til å ha noe form for integrasjon med PC-software.
    Slik som AX4 har..?

Tar uansett del i forventningene til den "nye" AX10, det blir garantert heftig, ettersom det nå virker som den faktisk kommer. Og det store spørsmålet: Blir den DIGITAL?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At den blir ubrukelig for stå for din regning. For min del overfører jeg som regel kun MP3, evt WMA over USB, og da holder to kanaler i massevis Og den støtter Windows media over USB ja, men ikke i flere enn to kanaler.
    Er det kun Windows media den bare støtter i 2 kanaler så er det vel greit. Hvem hører på kilder kodet i WMV lyd uansett..? Dersom det er mer generelt er det jo et problem for de som ønsker PCen tilkoblet som en multimediesenter. Da faller jo hele usb-porten bort, fordi en må ha et lydkort i PCen uansett.

Men uansett er det jo ikke noe stort problem. Den lydmessige forskjellen mellom usb og s/pdif (lydkort) er minimal...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik som AX4 har..?
    Nå må du forklare mer.. Ante ikke at den kom med noe PC software (muligens annet enn for romkorreksjonen, slik som AX10Ai og AX5Ai).

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det kun Windows media den bare støtter i 2 kanaler så er det vel greit. Hvem hører på kilder kodet i WMV lyd uansett..? Dersom det er mer generelt er det jo et problem for de som ønsker PCen tilkoblet som en multimediesenter. Da faller jo hele usb-porten bort, fordi en må ha et lydkort i PCen uansett.

Men uansett er det jo ikke noe stort problem. Den lydmessige forskjellen mellom usb og s/pdif (lydkort) er minimal...
    Det er mulig jeg ikke var helt korrekt over. Det er godt mulig det er WAV det skulle stå istedenfor WMV. (det jeg liker å kalle for ukomprimert MP3-lyd). Disse databegrepene er ikke alltid like lett å holde styr på men det står ihvertfall WINDOWS MEDIA AUDIO PRO eller noe i den duren på fronten av forsterkeren.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må du forklare mer.. Ante ikke at den kom med noe PC software (muligens annet enn for romkorreksjonen, slik som AX10Ai og AX5Ai).
    Det følger ikke med noe software. Men dersom man bruker MCAAC-romkorreksjonen og får opp diagrammer osv, kan man laste ned software fra pioneer sine hjemmesider for å overføre den til dataen og bearbeide den grundigere, muligens også justere noe i EQ'en osv direkte fra pc'en. Den har jo PC-utgang, denne receiveren. Selvom den skulle vært av USB-sorten, naturligvis. Dette har jeg ikke forsøkt enda, men det skal jeg og da kan jeg komme nærmere tilbake til det.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, vi er like stae vi to... Men ikke noe er som en god diskusjon...
    Begynner nesten å bli en "se-hvem-som-har-mest-rett"-tråd det her, i steden for det jeg opprinnelig spurte om, men greit nok... jeg er jo like ille selv...

Ok, som E-Type sa i en forøvrig elendig sang: here we go again.....

Hva din oppfatning av sunn fornuft er begynner jeg å bli temmelig usikker på om samsvarer med virkeligheten, men magasiner er ihvertfall i mange tilfeller langt fra en pålitelig kilde. Siden du allikevel legger så stor vekt på dette er det merkelig at du ikke har oppfattet hvor enestående god kritikk AX4 har fått over hele linja.
    Helt enig i at magasiner ikke alltid kan stoles 100% på. Og du kan slutte å tygge negler og slappe helt av, forsterkeren din er meget bra, har ALDRI sagt noe annet. Tvert i mot sa jeg at den var noe av det bedre i sin prisklasse, og vurderte selv denne som en forsterker mens jeg ventet på den som tar over for AX10..

Beklager å måtte være presten som banker på døra, for å overlevere den dårlige nyheten, men du som mange andre må slutte å tro at man kan få det beste på markedet billig, selv om produsenten vil ha deg til å tro det. Stort sett får du hva du betaler for, i mer eller mindre grad. Ikke la deltidsansatte på elkjøp lure deg til noe annet.

Pioneer sine sider stemmer heller ikke bestandig med det som er fakta. Det har jeg flere eksempler på. Du må ihvertfall ikke bare lese på sammenligningsfaktaene, men på hvert enkelt produkt for seg. Da får du faktisk opp noe annet. Ettersom du hevder at du har testet begge produktene er det merkelig at du for eksempel ikke har fått med deg at det formelig skriker "AIR STUDIOS" mot deg i fronten på AX4, noe som bare var en av flere ting du feilaktig påsto at den ikke hadde.
    Det var en feil av meg å ikke se det, og jeg legger meg langflat med både armer og bein i vinterkulda for at jeg ikke dobbelt sjekket SAMTLIGE info-sider til Pioneer... Du klarte faktisk å ta samme feil som meg der selv hvis du ser litt nøyere igjennom Dog det forandrer ikke så mye på grunnlaget på hvorfor denne diskusjonen startet. Og det forandrer ikke på det faktumet at AX10 er mer solid oppbygget og påkostet.

Jeg sa aldri at AX4 var en revolusjon pga HDMI-funksjonaliteten, jeg sa at HDMI i seg selv er en revolusjon innenfor AV.
    Hvis du leser igjennom min forrige post, skrev jeg at du sier det ikke rett ut, men måten du blander det inn i DENNE diskusjonen får det til å virke som det er relevant iht. AX4. Det tror jeg du også ser hvis du leser igjennom det du faktisk skriver. Om HDMI er en revolusjon eller ikke er like relevant i denne diskusjonen som hva jeg la fra meg i doskåla på siste toalett-besøk...

Betaler man 45k for en receiver idag uten denne funksjonaliteten, som både resulterer i bedre bilde (ved videoswitching)
    Nå la du vel egentlig lista på hvor dine kunskaper om AV ligger... At å bruke en svitsj til å bytte mellom 2 videokilder gir bedre bilde var nytt for meg. Tror jaggu jeg skal kjøpe noen svitsjer for litt bedre lyd i dag... Mon tro om Biltema har noen bilde eller lyd-forbedrende svitsjer....

og enklere lydoverføring, samt er en viktig faktor for fremtiden, er man enten stein stokk dum eller har alt for mye penger å sløse bort.
    Ikke viktigere enn at man har 1 kabel i steden for 2. Vil ikke akkurat si man er stokk dum når man kjøper ekte high-end utstyr og ikke prioriterer en HDMI-svitsj, som forøvrig kan kjøpes løst...

Gleder meg egentlig til det kommer en forsterker til 5000,- med HDMI-svitsj og 200 oppgitte watt, samt masse fine logo`er på fronten, for da slipper jeg endelig å kjøpe high-end utstyr i 6-siffer klassen for å oppnå vanvittig lyd!
    I tillegg må det være utrolig stokk dumme mennesker her på forumet som ikke har samme prioriteringer som deg...

For ordens skyld spurte jeg vel om den nye modellen, som HELT sikkert har utstyret orden..

Forøvrig opererer videosignalet i HDMI med sterkere signalstyrke enn DVI.
    Og Bardufoss er en kjempefin by jeg anbefaler alle å ta 5-ukeren sin til, helst om vinteren. Husk solfaktor og kamera. (Om du ikke skjønte det, så var det en måte å fortelle at du tar totalt feil på. Les deg litt frem om standarden før du kommer med bastante påstander)

Den påstanden må du nok spise i deg igjen. Med så mange bilde og lydkilder som skal kobles til og til syvende og sist spilles av på samme skjerm eller høyttalere er det klar det er en viktig faktor.
    Jeg sa i forsterker-sammenheng, og siden du tydligvis må ha alt med teskje med en liten "så kommer toget" sang til, så kan jeg fortelle deg at jeg mente de lydmessige kvalitetene til forsterkeren.

Ikke heng deg så mye opp i denne lille svitsjen. Kjekk å ha en svitsj for de som har flere enn en HDMI-kilde og kun en input, men DET alene kan ikke brukes som et argument for at en rimlig forsterker er BEDRE enn en 3-ganger så dyr high-end forsterker av samme merke.

Nyere receivere av en viss kvalitet konverterer også analoge videosignaler til HDMI, uten at selve kvaliteten blir bedre av den grunn.
    Kjempefint, selv om jeg ikke ser helt bruksområdet på det med dagens plasma som stort sett kun har en HDMI. Nå som du endelig har innsett at AX4 ikke er oppdateringen av AX10 så skjønner du sikkert at AX10 får helt sikkert samme mulighet og langt flere for de som trenger dette.

Som sagt er det ikke selve switchingen som er revolusjonen. Men det er teknologien bak HDMI og at den blir gjort tilgjengelig i produkter som er viktig.
    Teknologien bak HDMI er vel heller ikke så revolusjonerende, da den ikke tilfører noe nytt signalmessig, men samler 2 ting i en kabel.

Optisk og coax støtter alle lydformater sier du? Siden når kunne du spille av flerkanals DVD-audio- og Super-Audio CD over coax/optisk kabel? Den eneste standarden som støtter alle formater per idag er i-Link og vanlige analoge signalkabler.
    I-Link som forøvrig AX10 også har. Eventuelt bruker Denon "Denon link". Ingenting i veien for å bruke analogt som forøvrig mange sverger til. Og det er ikke kabelstandaren det er noe i veien med, når det gjelder å føre over disse lydformatene over coax/optisk, båndbredden er stor nok. Det går heller på ønsket fra produsentene om å gjøre det av andre grunner. Går forøvrig ann å bygge om DVD-spillere til å gjøre dette, men det enkleste er selvfølgelig å bruke HDMI, I.Link eller lignende.

DVI er forøvrig i ferd med å forsvinne fra AV-produkter da HDMI med HDCP-kryptering tar over fullstendig.
    Det er riktig at de er i ferd med å samles til en kabel-standard, men det har ingenting med HDCP-kryptering eller bedre bilde å gjøre. Det er for at slike oss skal få en enklere kobling mellom våre AV-produkter, og kanskje litt salgstriks. Du virker som over middels interisert i hjemmekino, og det fungerer jo på deg.

HDMI er en suveren alt-i-ett standard. Foreløpig ingenting mer.

Jeg tror ikke du får med deg mange på at AX4 er bygget opp av dårlige komponenter og har dårlig lydkvalitet. Akkurat denne receiveren har høstet mange lovord for nettopp sine musikalske egenskaper (ref. bladene du hele tiden viser til), noe som forøvrig har blitt en generell tendens på enda billigere receivere den siste tiden. Det er nemlig ikke bare nye standarder og tilkoblingsmuligheter som preger receivere i denne prisklassen og enda lavere, det er en sterkt forbedret evne til å gjengi spesielt musikk på overbevisende vis, noe som nesten uten unntak var totalt mangelvare bare for et par år siden. Aldri har du fått mer for pengene enn du gjør idag dersom du kjøper deg en receiver mellom 5 og 15 kilokroner.
    Ingen tvil at AX4 er en knall forsterker i sin prisklasse, men det er også AX10 til 3 ganger prisen. Så man trenger vel ikke ha mye hår på snabben, og geitost på matpakka for å skjønne at den er oppbygget på langt dyrere komponenter enn det AX4 er.

Skjønner lett at "vanlige folk" tror at man får kjøpt gull og grønne skoger for en binders og et par gamle sokker, slik som produsentene annonserer sine produkter. Men det er (desverre) en tårevåt sannhet at kvalitet koster. Kan godt sitte som du, å overbevise seg selv at nettopp sitt produkt er så enestående uansett pris, men det kan vel i beste fall kalles tvangstanker på den mest åpne psykriatiske avdelingen.

At forskjellen er FORMIDABEL får stå for din egen regning. Det får meg bare til å lure enda mer på om du faktisk har a/b-testet disse to produktene, og hvis du gjorde det, hvilken mental tilstand du var i når du gjennomførte testingen. .
    Vel hvis man må være i en spesiell mental tilstand for å høre forskjell på et produkt til 15 000,- og et til 45 000,- så var jeg vel det da, i liket med de fleste andre her på forumet...

Den ble solgt på tilbud til 15 000,- SEK på fyndborsen når jeg bestilte AX4. Mener jeg har sett den betydelig billigere enn veil. pris andre steder også den siste tiden, uten at jeg finner igjen stedene i skrivende stund. .
    15000 SVENSKE er vanvittig billigt, og hvis det ikke var tyvegods/feil på varen eller selger, så er jeg nesten fristet til å tro at det var en eldre versjon det var snakk om. Jeg vet den lett kan selges for 20-25k (norske). Husk det er ingen utgått modell. Vel, da vet eventuelt andre her i allefall at jeg kjøper denne på dagen hvis jeg får den for 15k svenske!

På deg høres det ut som om AX4 er en budsjettreceiver som ikke eier lydmessige kvaliteter, men kun er en blikkboks bygd opp av billigst tenkelige komponenter og en haug fancy men totalt uvesentlige funksjoner. .
    Det er ikke et sånt produkt, men du også må forstå (ja jeg vet du ikke gjør det, vil det eller klarer det), at alle produkter kommer til kort hvis det blir sammenlignet med noe til 3 ganger prisen.

Det er flere grunner til at jeg valgte denne receiveren, og en av de mest tungtveiende var uten tvil lydkvalitet og evnen til å formidle musikk. Jeg kan nevne at en av de heteste alternativene var årets gullvinner blant integrerte forsterkere i high-end-klassen Lyd & Bildes årskavalkade, en TacT TDA 2200. Denne, og flere andre integrerte i samme prisklasse har blitt behørig testet ut på mine H400. Siden jeg allikevel landet på surround ble AX4 det beste kompromisset jeg kunne oppdrive, men det var ikke et stort kompromiss. Den har meget musikalske evner som på flere områder kan måle seg dyre integrerte.
    Kjempefint å høre at du er fornøyd med lyden din, men du må akseptere at noen setter høyere krav til lydkvalitet en deg, uten å stemple dem som "stokk" dumme. Faren min syntes det også er tullete å bruke 6-siffret beløp på slike ting, da han tror det nesten ikke er hørbar forskjell, men selv om "the old man" er like sta som sin sønn, må han inrømme at du får hva du betaler for.

"Jøss i navn, jeg hørte på masse high-end anlegg i 6-siffer prisklasse, men syntes faktisk det produktet jeg kjøpte til 5000,- låt bedre enn samtlige. Neeeeida har ingenting med pris å gjøre, kunne har kjøpt hva jeg ville, men min er bare et bedre kjøp fordi nå har denne produsenten kommet med S.D.S.J.P (Super-Duper-Sanntids-Juspresser-Prossesor) som gjør all dyr elektronikk overflødig"

Selfølgelig overdrevet, men jeg har hørt lignende tvangstankene såååå mange ganger før...spesielt vanlig på forum med yngre klientell.

vis du ikke har fått det med deg, så har de fleste seriøse AV-produsenter begynt å utstyre sine mer forseggjorte receivere med muligheter for å gjengi musikk i stereo på skikkelig vis, uten innblanding fra potensielt forstyrrende kretser og annen elektronikk. For pioneer sin del heter det Pure Direct.
    Forsåvidt en fin funksjon det, men hvordan skal forsterkeren formidle musikk like bra som en integrert 2 kanals forsterker der alle pengene går til kvalitetskomponenter for 2 kanaler og ikke 7 kanaler med masse andre funksjoner? Signalet skal fortsatt gjennom en forsterker bygget opp av kondensatorer/transistorer etc. og slikt koster.

Jeg har sagt meg enig i at AX4 ikke er en direkte etterfølger til AX10. Inntil videre er det derimot pioneers nyeste toppmodell.
    Utrolig at du i det hele tatt ga deg på noe. At du går rundt å tror, og forteller andre at du har toppmodellen til Pioneer, må du bare gjøre for min del hvis det får deg til å føle deg bedre. Men ifølge pioneer er det ikke deres nye toppmodell, og det ser vel de fleste.

Forøvrig kan jeg være enig i at er det en ting jeg kunne sett gjort annerledes på AX4, så er det terminalene. De kunne vært godt vært av den litt kraftigere sorten, uten at det er noen problemer med dem slik som de fremstår idag (bortsett fra at de ser enormt kjedeligte ut - men hvem ser så ofte på dem).
    Den kunne vært bygget på et helt annet chassis, hatt langt dyrere og større kondensatorer, større trafo, og ellers bedre/dyrere deler, gullforgyldte WBT terminaler, men da hadde den kostet LANGT mer slik som AX10 og det er slik vi skiller high-end og vanlig utstyr...

High-end begrepet har vel vært grundig utdebattert på forumet før, uten at entusiastene har kommet til enighet. Det eneste man kan enes om er vel at det må være et av de mest svevende, og feilaktig brukte begrepene innenfor elektronikkverdenen, samt det faktum at "high-end" er ikke en merkelapp som blir oppnådd bare man overskrider en bestemt pris. Heller vil det være mer naturlig å beskrive et produkt som "high-end" da det tilfredsstiller visse krav til ytelse og prestasjon i et gitt segment. Elkjøp for eksempel, selger high-end DVD-spillere til 998 kroner... Jeg tror ikke vi skal ta den debatten på nytt.....
    High-end: Den høye enden; beskriver utstyr, fortrinnsvis hi-fi, som ligger i den øverste delen av hva som er mulig å få til. Det ligger i navnet.
    At du velger å lage ditt eget "segment", forøvrig et merklig ordvalg, og sette DIN forsterker på toppen og kalle det high-end, får vel bli din sak. Det er vel heller high-end av hva du klarer med din lommebok, men neppe high-end hva som kan oppnås lydmessig.

Tror du får finne et sted uten strøm/internett og noen form for tilgang til blader/magasiner eller bøker, skal du klare å få en stakkar til å tro på den tolkningen av High-End lyd. Du må nok ut av Drammen også, for sist jeg var der hadde de alt det overnevnte.

Forøvrig artig at du brukte Elkjøp DVD-spiller til 998,- som et argument for forskjellige tolkninger av high-end...

Forøvrig når det gjelder receivere, prisklasser og hvor de hører hjemme (generell oppfatning):

1000kr - 5-6000kr: Budsjett

6000 - 10-12000kr: Mid-end

12000kr og oppover: High-end
    Høres mer ut som den "generelle oppfatningen" er den informasjonen du fikk av selgeren som solgte deg AX4`en din... Jeg er nesten fristet til å kjøpe AX4 selv så flink du er til å promotere den forsterkeren.

Jeg lar mine ovenstående kommentarer tale til forsvar for det sitatet der...
    Fikk sorenskriver med seg det?

Og ja, i kveld hadde jeg litt fritidsproblemer....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer selv har uttalt i en eller annen sammenheng (husker ikke hvor i farten) at AX4/AX2 er mer effektiv enn tidligere forsterkerkonstruksjoner fra Pioneer, uten at det var myntet spesielt på AX10, noe jeg heller ikke har påstått men antydet siden det virker sannsynlig. Heller ikke har jeg skrevet at "minst varme betyr mest effekt", men også det kan virke som en del av en sannsynlig forklaring i dette tilfellet.
    Også en måte å bortforklare seg på.... Dette var noe av det du skrev tidligere:

"....Da er det jo merkelig at pioneer hardnakket påstår at den som utvikler minst varme leverer mer effekt til høyttalerne til tross for mindre strømforsyning. Det er et ord som kan forklare det hele, nemlig effektivitet.... "

"........Du sier AX10 trekker det dobbelte i effekt. Hva hjelper det når denne effekten blir brukt til varmeutvikling? AX4 er langt mer effektiv og blir ikke på langt nær så varm, derfor leverer den mer strøm til høyttalerne istedenfor varme til stua......."

"............Nye Pioneer AX4AVi-S er den nye toppmodellen og er vel bedre på alle områder - koster 15 000,-............."
    Kanskje greit å unngå slike kommentarer når du tydligvis ikke er sikker på hva du snakker om...?

Jeg har som sagt tidligere AX4 selv og har testet den ganske behørig, og jeg kan garantere at den holder hva den lover mtp på kraft.
    Så fint du er fornøyd, det er tross alt det viktigste...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg orket ikke lese gjennom alt du hadde skrevet, Håkon. Da jeg var kommet halvveis var jeg så trett av fordreininger av sitater, konstruksjoner av usannheter og at jeg blir tillagt meninger jeg aldri har vært i besittelse av at jeg gav opp. Så, nå har jeg kastet inn håndkleet, selvom jeg uten problemer kunne motargumentert på hvert eneste punkt - men da hadde neste post blitt dobbelt så langt som den forrige, og jeg har bedre ting å bruke tiden på

Spesielt siden jeg faktisk begynner å bli litt usikker på hvor stridens kjerne ligger, og hva vi egentlig diskuterer her Det ble en rekke avsporinger av ting som ballet på seg..jaja, trådstarters spørsmål var vel ikke så vanskelig å få besvart, og lot seg faktisk gjøre med en eneste setning.

Såvidt jeg vet er vi begge enige om at pioneer lager gode hjemmekinoforsterkere, AX4 er en god receiver, AX10 er en god receiver (utdatert toppmodell), men begynner å bli veldig gammel og er ikke lenger fullt så god til prisen, AX10 får en etterfølger som vi er spente på, HDMI er vel og bra, og vi er fortsatt riv ruskende uenige.. 8-)

Men jeg fikk meg da i det minste en god latter til før jeg hopper til køys - sov godt med "high-end" fantasiene dine, Håkon

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alex, kanskje på tide å bli tørr bak ørene. Jeg er faktisk enig med HåkonN i at din argumentasjon i denne tråden virker å være noe påvirket av ditt eierskap av en AX4. En "highend" receiver blir ikke utdatert i forhold til en 2 år yngre modell som koster 3x mindre. Forskjellene er selvsagt mindre enn hva prisforskjellen antyder og den vil mangle nyere finesser som HDMI-switching. Men noen vil prioritere bedre lydkvalitet (også i stereo) og gå for en eldre toppmodell mens andre vil prioritere å få med alle de nye lydformatene og finessene som er på de nyeste receiverene.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •