Ny Receiver. Pioneer AX4 eller Denon 3806/Yamaha Rx-v4600

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny Receiver. Pioneer AX4 eller Denon 3806/Yamaha Rx-v4600

Siden jeg nå har lagt den gamle forsterkeren min ut for salg, lurer jeg på hva som skal erstatte den...
    Vurderer som overskriften sier både Pioneer AX4 og Denon 3806.
    Det jeg lurer på er om noen har formening om hvilken som er best av disse to? Tenker da særlig på evnen til å spille musikk bra. Når det gjelder utstyr er de vel sånn någenlunde like vel? Bør ha I.link.
    Dersom man ikke tar hensyn til pris, hvilken av disse to er best?

:smile:

Active pølsemaker sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har selv Kef som høyt. (snart IQ9), å sto imellom Denon & Pioneer.

Valget fallt på Pioneer noe jeg ikke angrer et sekund på, den spiller BRA i stereo.

Du vil ikke angre!!!

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En venn av meg kjøpte en 3806 rett før jul, og han er IKKE særlig fornøyd. :-x Spesielt skuffende er den i 2 kanaler..! Dette overrasket meg, siden han bestandig har sverget til Denon produkter. Sjekk ut pioneer`n først!
    Hilsen en som er kjempe fornøyd me Pioneer.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ikke avskrive denonen uten å først ha prøvd, grunnen til at noen ikke liker den og andre gjør det kan rett og slett ha med hvilke høyttalere som ble brukt, hvordan de er plassert og hvordan rommet er laget. Den ENESTE måten å finne ut hvilken DU synes er best er ved å låne de hjem og prøve

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon 3806 er ute av dansen. Har hørt såpass mye tvetydig om denne nå at det ikke er aktuellt med den. Den er sikkert ikke så værst likevel. Den har heller ikke I-link.

Ax4i er fremdeles ett seriøst alternativ, men lurer nå på om den er verdt kronene opp fra Ax2i. Kan det være at det er bedre DAC'er i Ax4? Rart om det kun er noen ekstra kontakter som skal gi et prispåslag på 5000 kr her i landet. Prisforskjellen er ikke så stor i utlandet ser jeg...

Så kommer Yamaha Rx-v4600 seilende opp som ett reelt alternativ. Den kan fåes for kun 1000 kr mer enn Ax4i, så jeg lurer jo selvsagt på om den er et enda bedre kjøp da.. De mindre modellene fra Yamaha er ikke aktuelle.

Noen som har formeninger om hvilken av disse som gir den beste musikk gjengivelsen?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke Yamaha 2600 når du vurderer 4600? 2600 er billigere og har HDMI switch med oppkonvertering til 720p fra analoge signaler. Utifra det jeg har lest er det samme forsterker enhet i 2600 og 4600. 4600 har i-link (som 2600 ikke har) men ikke upscaling til HDMI.

Har selv lyst på ny forsterker og står egentlig mellom 2600 og Denon 4306 for øyeblikket.

Edit: 2600 kan også bi-ampes mens etter det jeg har lest kan man ikke gjøre det med 4600.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2600 er ikke aktuell. Prisforskjellen mellom den og 4600 er kun ca. 1000 kr, og da havner den på samme pris som Ax4. Har veldig lyst på I-link Så jeg velger heller den da. Eller Ax2 som er ennå billigere, og kanskje ikke noe dårligere

Noen som har sammenlignet Ax2 og Ax4, eller Rxv-4600 og 2600 direkte?

Newcomer Frode.N sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harol
    Hvorfor ikke Yamaha 2600 når du vurderer 4600? 2600 er billigere og har HDMI switch med oppkonvertering til 720p fra analoge signaler. Utifra det jeg har lest er det samme forsterker enhet i 2600 og 4600. 4600 har i-link (som 2600 ikke har) men ikke upscaling til HDMI.

Har selv lyst på ny forsterker og står egentlig mellom 2600 og Denon 4306 for øyeblikket.

Edit: 2600 kan også bi-ampes mens etter det jeg har lest kan man ikke gjøre det med 4600.
    Mener du at 2600 har upscaling av analoge signaler til HDMI, mens 4600 mangler dette?
    Vet du helt sikkert at dette stemmer?

Spør siden 4600 modellen er nyere (med et par mnd) enn 2600 modellen...

Mvh FrodeN

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4600 kom for salg i Juli 2005 og 2600 i Desember 2005. Hvis du sjekker Yamaha sine sider står det ihvertfall der at 4600 ikke har video oppkonvertering eller scaler. Forsterkeren ser også ut til å være lik i begge modeller.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harol
    4600 kom for salg i Juli 2005 og 2600 i Desember 2005. Hvis du sjekker Yamaha sine sider står det ihvertfall der at 4600 ikke har video oppkonvertering eller scaler. Forsterkeren ser også ut til å være lik i begge modeller.
    Hmmm... stemmer sikkert..

hva gjør jeg nå..? :-)

Hadde bestemt meg for Sony's 7100.. men fant ut at den visstnok mangler upscaling den også...
    Denon's modeller har forferdelig treig respons ved bytte av kanaler på dvdopptaker og s-vhs videospilleren (tunere for TV og projektor)...
    Ikke fornøyd med Pioneer 4'er heller..

Så går 4600 fløyten...
    Blir kanskje 2600 da.. :-)
    Er jo i det minste billigere.. :-)

MEN..... Yamaha modellene blir uhyre varme på toppen... selv uten veldig belastning... Dette vil jo muligens forkorte livsløpet... og krever mer frisk luft... Vanskelig når jeg "skjuler" komponentene under en benk... :-(

http://minhjemmekino.no/Frode.N

Vet noen om Yamaha butikk i Oslo som er villige til deponering? og som er rimelige.. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frode.N
    Vet noen om Yamaha butikk i Oslo som er villige til deponering? og som er rimelige.. :-)
    Hi Fi Huset i Bærum - ps. min 2600 blir ikke spesielt varm.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke avskrevet Yamaha bare for at de benytter "High Current Amplifier", dette gjør dem varme det er helt klart, men bra lyd og fine prosessorer.

Min tredje Yamaha og etter en kort test av Denon før jul, var det enkelt å velde dette igjen. Skikkelig "Pure Direkt (se Jalla Pure tråden), Skikkelig "Straight" (kobler ut alle effekter, Rom kalibreringer etc.) og en avansert I/O assignment (du kan fritt bestemme hvilke inn/ut port f.eks. DVD skal gå til (Coax/Fiber (inn/ut) ) etc.

Smak og behag, lån en og test (AX4 er nok en topp Reveiver, så jeg skjønner at du lurer). Eneste negative med Y er fjernkontrollene de lager. Yah,
    de er ubrukelige i mørke (umulig å lese hva det står på knappene, selv om
    de lyser)

Jeg kjøpte min Yamaha av Andre på Hifihuset og han vil helt sikkert la deg låne for å teste.

/L

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Jeg ville ikke avskrevet Yamaha bare for at de benytter "High Current Amplifier", dette gjør dem varme det er helt klart, men bra lyd og fine prosessorer.

Smak og behag, lån en og test (AX4 er nok en topp Reveiver, så jeg skjønner at du lurer). Eneste negative med Y er fjernkontrollene de lager. Yah,
    de er ubrukelige i mørke (umulig å lese hva det står på knappene, selv om
    de lyser)

Jeg kjøpte min Yamaha av Andre på Hifihuset og han vil helt sikkert la deg låne for å teste.

/L
    Takker for tilbakemeldingene :-)

Joda.. Yamaha stiller sterkt også hos meg.. både lyd- og billemessig har jeg vært utrolig fornøyd med min Yamaha A2..
    Eneste grunn for meg å bytte nå, er HDMI og opp/ned-scaleringsmulighetene dette kan gi...

Har testet Denon 3806 og Pioneer AX4...
    AX4 kom klart best ut her i samspill med mine øvrige komponenter...
    Men fortsatt er A2'en min mye bedre/raskere på responsen og videreføringen av bilde til TV og projektor.. Sammenlikner her s-video kabel/signal..

Har hatt mulighet for en "rimelig" Sony STR DA7100.. men har ikke fått testet den.. Noen som vet sikkert at den ikke opp-/nedskalerer analoge signaler til HDMI ?

Får nok ta turen ut til Andre ja.. :-)
    Han har god pris på 2600 der ute?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •