Primare I21 vs Xindak XA-6950

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Primare I21 vs Xindak XA-6950

Skal oppgradere stereo-nytelsen noen hakk og har derfor plukket ut to kandidater:

-Primare'n fordi L&B hevder den er det beste til under 10 000 kr, og at den "parkerer" den folksomme 5000 kr klassen...

-Xindak fordi jeg har BEL 2.5 og i følge DVD&Hjemmekino var dette en himmelsk kombinasjon...

Noen der ute som kan hjelpe meg?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje denne tråden kan være av interesse for deg?

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xindak har jeg ingen erfaring med, men I21 er helt klart en av de integrerte jeg liker aller best. Helt nydelig lyd, og effekt nok til å dra det meste av høyttalerne jeg har prøvd.

I tillegg er byggkvaliteten helt fantastisk. Og det liker jeg..

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    liker I21 veldig godt, har den selv oppgraderer til i30 nå pga kjøp STORE ht.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen andre som har kommentarer til disse??? Hvordan lydsignatur har Primar'en? Syns BEL'ene er en anelse mørke, så jeg er litt skeptisk til mørkt klingende forsterkere...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roksan Kandy er hvertfall ikke mørktklingende. Jeg sammenliknet den med I21 og syntes Roksan spilte mye åpnere og renere. Det var litt mere trykk i dypbassen på Primaren, men jeg synes det hele lånt en tanke ullent og lukket.

Men det er nå min mening...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test av Primare I21:

Integrert forsterker Primare I21

Ny rekord
    Etter å ha hørt på Primares nye integrerte i noen uker, skjønner jeg hvorfor stereomarkedet holder seg så godt.

Det er kanskje ikke mange som tenker at det knapt er 10 år siden flerkanals-anlegg begynte å dukke opp i butikkhyllene. Mange spådde tokanalslyd en snarlig død, men isteden har stereo holdt stand og faktisk fått en renessanse. Salget av flerkanalslyd ute i Europa har stagnert og i noen markeder gått markert tilbake. Litt av grunnen er at stereo er så mye enklere å forholde seg til. Færre komponenter og innstillinger og beviselig bedre lydkvalitet per krone enn surround.

Derfor finnes det fremdeles et sunt marked for stereo, fra mikro i den ene enden til high-end i millionklassen i den andre. De aller smarteste kjøpene finner man et sted midt imellom, og Primares forsterkere har lenge vært noe av det smarteste man kan velge av stereoutstyr. I L&B har de fått flere priser for sine forsterkere, de har vunnet mange tester, og et tilbakeblikk på gamle tester viser hvorfor. Solid kvalitet og sober skandinavisk design matchet med overkommelig priset kvalitetslyd.

Primare I21 er en ny modell som overtar etter I20 og tilsynelatende ser ganske lik ut. Med et panseraktig stålkabinett og den framstikkende fronten inngir den 13,5 kilo tunge 75-watteren lassevis med tillit til konstruksjonen. Forsterkeren er litt kraftigere enn forgjengeren. Den veier mer, og selv om den bygger på samme kretsløpsløsning med J-FET og bipolare transistorer i kombinasjon, har den helt nye komponenter og en mye større strømforsyning.

Lydkvalitet
    Som den foregående I20 merker man fort at forsterkeren lyder kraftigere enn man skulle tro. Den moser de fleste 100-wattere vi kjenner, på rå kraft, mye på grunn av den kraftige og stabile strømforsyningen, og den kan spille høyere og klarere med god kontroll enn mange av sine likesinnete i prisklassen. Den er kanskje ikke like fokusert på detaljer i mellomtone og diskant som Hegel H1 og Arcam A90, men den leverer et fyldigere og varmere lydbilde uten at den er i nærheten av å låte ullent.

Her er ikke helt den samme totale kontrollen i bassen som den større (og dyrere) T+A PA1530R, og Primare-forsterkeren har heller ikke den samme enorme dynamiske kontrasten. Sammenlignet med Marantz PM7200 (6000 kroner) får man livligere dynamikk og mye kjappere og mer potent bassrespons hos I21. At den kan spille høyere enn man tror 75 watt klarer, er for så vidt ikke noe nytt. Mange effektsvake high-end-forsterkere kan det (Burmester Rondo f.eks.), men til 9000 kroner er det nesten oppsiktsvekkende godt levert av en integrert forsterker. Den kan forresten kobles til en ekstern effektforsterker, skulle man trenge enda mer kraft.
    Det er mer enn bare kraft og potens å glede seg over i nye I21. Nemlig et innsmigrende dypt og åpent lydbilde. Ikke helt i klasse med den fineste high-end, men langt bedre gjengitt enn man kan forvente i denne prisklassen. Den distanserer seg ikke bare fra underskogen av forsterkere rundt 5000 kroner, men så høy grad av raffinement, dynamisk kontrast og rendyrket spilleglede er ikke vanlig til det dobbelte heller. Forsterkeren finnes også i en meget kledelig lys gråfarge, misvisende kalt titan av en eller annen grunn, og leveres dessverre med en fjernkontroll som ikke står i stil til forsterkerens design og kvalitet. Legg til at den bare har fire linjeinnganger, og der har du det eneste vi fant å trekke for på Primare I21. Hør den før du kjøper noe annet. LS

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå bestilt I21 i titan, og seff Primares C32 fjernkontroll. Den i plast som følger med som std er ikke videre pen å se til.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer. Hvilke høyttalere skal du så benytte?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker.

De blir brukt på PSB Image 7PT foreløpig.. Lurer på å selge de for å invistere i SA 1750 som jeg syns matcher I21 og min musikksmak som hånd i hanske.

Sitter og hører på Pink Floyd's Astronomy Domine as we speak.

Ampen kommer trolig neste uke, kjøpte også Powercenter fra Monster med overspenningsvern, bare i tilfelle noe galt skulle skje. Har også veldig lyst på Nordost Blue Heaven kabler, men må trolig vente litt. De er ikke akkurat gratis..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Primare

Har hatt begge,så jeg håper dette kan hjelpe.
    Xindak låter veldig tight og fin,med tøff bass,men det er også bassen som kan være dens store minus,da bassen noen ganger kan bli overfokusert og upresis.

Primaren er det nada og trekke for.Stort kontrolert og presist lydbilde,med en rå hartslående tight bass.Lynrask i vendingene og virker enormt sterk og solid.
    Utvilsomt noe av det råeste kjøpet du kan gjøre under 15000kr!

Begge er utvilsomt gode kjøp,men Primaren gir deg en liten smak av high-end for kun 1000kr mer enn Xindak.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drister meg innpå med et spørsmål angående I21. Når jeg leser på Primares hjemmesider på denne er det en ting som fenger min interesse:

Fixed and variable outputs
    The currently selected source is provided on two pairs of line-level outputs, for connecting the I21 to other equipment. The TAPE OUT sockets are independent of the position of the volume control, and allow you to connect the I21 to a tape recorder. The PRE OUT sockets are controlled by the volume control, and can be used to connect the I20 to another output stage.

Er dette ensbetydende med at denne da har såkalt prosessorinngang? At når en aktiverer TAPE-inngangen, så går signalet utenom forforsterkerbiten og kan brukes som ren effekforsterker med volumet styrt fra receiver? Og også at ved å deaktivere denne kan bruke den som integrert stereoforsterker, uten at receiveren er inne i bildet i det hele tatt?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå fant jeg tak i bruksanvisningen bare for deg Anfield. Men der sto bare det samme som du allerede har skrevet...

Det står da ingenting om innganger der.. I21 kan sende signalet videre uten å justere volum, eller den kan sende signalet videre til en poweramp. I21 kan altså brukes som en preamp, men ikke som et effekttrinn slik du tenker på.

Noen som skjønner det jeg prøver å forklare?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jeg som testet Xindak sammen med BEL. Og for mine mkI var det en glitrende kombinasjon. Jeg vil imidlertid også nevne at den ble slått av Midgard Audio Oberon (som nevnt i testen) da vi testet den på BEL mkII hjemme hos Snickers-is. Det hadde ingenting med krefter å gjøre, men med ICEpower-modulets snorrette frekvensrespons som gir en ekstrem nøytralitet. Til BEL mkI passet imidlertid Xindak bortimot perfekt. Når det gjelder bassen er det ikke noe som skulle tilsi at Xindak har noen svakheter. Her er det masse krefter og kontroll. Ser noen kaller den "overfokusert og upresis", men ingen av de ordene passer etter min erfaring. (Hva er forresten "overfokusert"?)

Fortsatt synes jeg Xindak er et svært godt kjøp, men har dessverre ingen forutsetning til å sammenligne den med Primare I21.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drkaos
    Nå fant jeg tak i bruksanvisningen bare for deg Anfield. Men der sto bare det samme som du allerede har skrevet...

Det står da ingenting om innganger der.. I21 kan sende signalet videre uten å justere volum, eller den kan sende signalet videre til en poweramp. I21 kan altså brukes som en preamp, men ikke som et effekttrinn slik du tenker på.

Noen som skjønner det jeg prøver å forklare?
    Mulig jeg må sende en mail til Primare for å spørre om dette. Dette med prosessorinngang er noe jeg har hatt på FMJ A32, og således er veldig fornøyd med. Får liksom "to i en" da....;-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor må man ha en egen prosessorinngang? Kan man ikke bare ha volumet på "full guffe" og la f. eks. en Denon 3806 ta seg av frekvens og volum.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det betinger jo at du manuelt på justere volumet på den integrerte hver gang du switcher fra film til stereo. Hele poenget her er jo brukervennligheten, og at du vet et tastetrykk kobler bort forforsterkerdelen (deaktiverer den og ruter signalet helt utenom) den integrerte og gjør den til en ren effektforsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Effekttrinn, Test

Jeg har Primare I21, den kan brukes som effekttrinn, men ikke uavhenging av volumkontroll. Man må bruke pre-out på surround prosessoren og så inn på en av inngangene på forsterkeren. Litt synd for ett så nytt produkt, men ikke noe stort problem. Bare litt mer mas.

JEg har prøvd Xindak forsterkeren, og den er meget god, men litt mye fett på beinet i bass området. Det er jo mange som liker det, men det går litt ut over detaljene i bassområdet.
    Primare forsterkeren er meget tilgivende, den funker på nesten allt, og leverer varene uansett volum.
    Veldig lett og leve med, og det er moro faktor hele veien.

Skjønner at noen synes at primare kan virke litt ullent, men det er ikke tilfellet når man har hørt på den en stund. Det er bare det at primare har fått til det kunststykket og levere en klang som er varm, og kanskje litt på den mørke siden, men samtidig være veldig oppløst. Det går nok litt ut over detaljene, men bevares, de er der.
    Det kan man vel si om Xindak sin maskin også.

Begge spiller veldig rent, med lite forvregning, som selvfølgelig bør være en selvfølge i denne prisklassen, men som viser seg at ikke alltid er fakta.

Jeg klarer ikke og leve med forsterkere som er for nøytrale, eller litt lyse i klangen. Det går så vanvittig ut over normale inspillinger, som jeg hører mest på.

Det er allt for mange som sitter og med nirvana lyd på 5-10% av Cdene sine, og resten, nesten ikke hørbare.

Det virker heller ikke som om Xindak forsterkeren er noe kraftigere enn primare forsterkeren. Ingen av dem er noe monster, men kneler heller alldri uansett volum, eller instrument nivå.

Det er så vanvittig mye der ute, som låter veldig bra på middels volum, eller når veldig få ting som skjer i musikken. Hvis ting blir kompleks, som i ett refreng, sklir allt ut. Det kan jeg love at ikke ikke skjer på disse forsterkerene.

Jeg sier ikke at I21 er for alle, og den er ikke i high-end klassen. Men det er ikke så langt unna.

Jeg ville valg I21 som jeg selv har gjort. Ikke fordi den er overlegen Xindak på noen måte, men den er mer nøytral i bassområdet. Og den kan vifte med litt nyere tekniske løsninger. Den trenger f.eks ikke og stå på i 2 timer før den begynner og levere varene.

Match I21 den med en oppløst, og detaljert CD-spiller.

Bruker den med Focal Electra Be 1007
    Blir nok en I30 etter hvert. De fortjener det

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •