Høy hvit sus fra Electrocompaniet Preampliwire II forforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høy hvit sus fra Electrocompaniet Preampliwire II forforsterker

Jeg har en Electrocompaniet Preampliwire II forforsteker, som vel er ca. 20-25 år gammel, men ikke brukt mer enn et par måneder da den var ny. Jeg har nå koblet den opp, og hører at den har relativt mye sus på utgangen. I tillegg øker susen når man spiller av lyd, slik at den godt høres under avspilling.

Er det noen som har peiling på hva som er normalt støynivå for denne forforsterkeren, og ikke minst hva som pleier å være årsak til denne støyen slik at jeg kan fikse det selv.

Takk!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner desverre ikke hva som er "normal" støynivået for den forforsterkeren din, men men det høres på beskrivelsen litt vel høyt ut synes jeg.

Man kan vel få mistanke til at en så lang lagrings periode vil kunne påvirke noen av egenskapene til f.eks enkelte oljefyllte kondensatoer noe som ofte kan tørke litt ut, eller ikke vil være helt på høyden etter noen tiår. Vet ikke om det er noen serlige slike kondensatorer direkte i signalveien på denne, eller om det kanskje er noen i strømforyningen som vil kunne påvirke tomgangs støy og signal støyforhold noe. Hvis kondensatorene i stømforsyningen er litt utenfor spesifikkasjonen, vil kanskje den interne drifts spenningen bli for lav slik at forforsterker delene begynner å støye.
    På enkelte eldre Tanberg konstruksjoner er det vel vanlig å regne med noen dagers bruk før de kvikner til hvis de har stått ubrukt lenge, det er mulig at en 20-25 års forforsterker kan forandre seg litt de første driftstimene etter en langvarig lagring, ville gitt den noen titalls timer med drift og sjekket igjen senere om den hadde blitt mer stille, før eventuelle utskiftninger av aldrende komponenter.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kondensatorer er noe dritt, men nødvendig "onde" i forsterkere/strømforsyning.
    Har mekka mye og vet at spesielt Elektrolytt kondensatorer "Tørker inn" over en tids periode, spesielt hvis de ikke har vært "på". Bytt ut ALLE "boks kondensatorer" og gjerne med noe skikkelig vare (se f.eks. ELFA katalog). Dersom det "suser" kan det også være selvsving som igjern kan være en motkoblings kondensator.

Mao. Kondensatorer som ikke virker er noe dritt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •