bi-amping

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31

Tråd: bi-amping

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bi-amping

Hei, noen som kan svare meg på om det er mulig å bi-ampe/wire 2 fronthøytalere som ikke har mulighet for dette?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, om du vil modde delefilteret så går det fint

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.. så man må modde delefilteret altså, trodde egentli det bare ble ca. dobbelt så mye effekt inn på høytalerne jeg :lol:

hvordan er det bi amping funker da? er det sånn at den ene utgangen på forsterkeren driver mellomtone og diskant og den andre utgangen driver bass elementene da?

Takk for raskt svar foresten

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sLQvdal
    hmm.. så man må modde delefilteret altså, trodde egentli det bare ble ca. dobbelt så mye effekt inn på høytalerne jeg :lol:

hvordan er det bi amping funker da? er det sånn at den ene utgangen på forsterkeren driver mellomtone og diskant og den andre utgangen driver bass elementene da?

Takk for raskt svar foresten
    Det er helt korrekt, høyttalere som kan biampes har to terminaler på baksiden, en for low og en for high. Og da kjører man en forsterker på hver inngang.

Men vær obs på at det kan bli nivåforskjeller pga forskjellig gain. Dersom du feks kjører to forskjellige effektforsterkere av forskjellige merker så kan du oppleve at den ene ampen drar på veldig når du justerer volum på forforsterkeren mens den andre henger litt etter...

Personlig ville jeg gått for en større effektforsterker som kan drive høyttaleren full-range istedenfor å krangle med bi-amping.

A

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Det er helt korrekt, høyttalere som kan biampes har to terminaler på baksiden, en for low og en for high. Og da kjører man en forsterker på hver inngang.

Men vær obs på at det kan bli nivåforskjeller pga forskjellig gain. Dersom du feks kjører to forskjellige effektforsterkere av forskjellige merker så kan du oppleve at den ene ampen drar på veldig når du justerer volum på forforsterkeren mens den andre henger litt etter...

Personlig ville jeg gått for en større effektforsterker som kan drive høyttaleren full-range istedenfor å krangle med bi-amping.

A
    aaah, nå skjønte jeg litt mere grunnen til at jeg lurte var om det var mulighet for å bi-ampe høytalerene mine med en pioneer vsx-915. Hvis man kjører 5.1 på den kan man visst bruke de 2 siste høytalerutgangene på forsterkeren til bi amping.. men da går det sikkert ikke på mine.
    kjøper heller nye høytalere da siden jeg ikke har de beste høytalerne selv om dem spiller høyt :lol:

Newcomer raven8 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo det burde teknisk sett gå men som sagt du må modde delefilteret.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sLQvdal
    hmm.. er det sånn at den ene utgangen på forsterkeren driver mellomtone og diskant og den andre utgangen driver bass elementene da?
    Nei, det er ikke korrekt.

Bi-Amping kan absolutt anbefales for å oppnå et betydelig løft i lydbildet. Prinsippet med Bi-Amping er å bruke 2 stk. separate effektforsterkere på en slik måte at den ene Stereo-effektforsterkeren kobles til henholdsvis venstre og høyre bass, og den andre Stereo-effektforsterkeren kobles til venstre/høyre mellomtone/diskant. Jeg skrev "Stereo" slik at mono-blokk-folket med sine Midgard Oberon 6.1 ikke skulle misforstå meg.............
    (med Midgard Oberon 6.1 trenger du bare 4 stk. for den minste versjonen av Bi-Amping's prinsippet)

Receivere med "bi-amping" er kun en "gimmick" og har ingen rot i virkeligheten, ei heller en praktisk positiv fordel.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man skal få no utbytte av å bi-ampe så river man jo ut hele delefilteret og kjører aktiv deling før effektforsterkerene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Receivere med "bi-amping" er kun en "gimmick" og har ingen rot i virkeligheten, ei heller en praktisk positiv fordel.
    Skjønner at det hele begrenses av strømforskyningen, men ettersom den forhåpentligvis er dimensjonert etter 7 kanaler, vil det vel være mulig å hente ut mer fra 4 enn 2 av forsterkerne.

Kandu forklare nærmere hva du mener Flageborg?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En forsterker som har 7 kanaler vil sannsynligvis ha en strømforsyning dimensjonert for dette (mere eller mindre i alle fall). Hvis en så bruker 4 av disse mot frontene vil jeg jo tro at strømforsyningen i alle fall vil ha noe strøm til disse? Særlig hvis ikke de 3 siste kanalene er i bruk.

Jeg er enig i at bi-amping med separate forsterkere og strømforsyniger er det mest optimale, men å påstå at bi-amping med surround back-kanalene bare er en gimmick blir litt drøyt. Er jeg helt på jordet?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Om man skal få no utbytte av å bi-ampe så river man jo ut hele delefilteret og kjører aktiv deling før effektforsterkerene.
    Det ville jeg ikke gjort. Delefiltre i litt mer forseggjorte høyttalere har gjerne kretser for å forbedre lineariteten i høyttaleren og slike ting, og uten å replikere dette i forforsterker/prosessordelen da, så vil du kunne ende opp med -dårligere- lyd. Spør f.eks. snickers-is om hvor komplisert det kan være å designe et delefilter ;-)

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    En forsterker som har 7 kanaler vil sannsynligvis ha en strømforsyning dimensjonert for dette (mere eller mindre i alle fall). Hvis en så bruker 4 av disse mot frontene vil jeg jo tro at strømforsyningen i alle fall vil ha noe strøm til disse? Særlig hvis ikke de 3 siste kanalene er i bruk.

Jeg er enig i at bi-amping med separate forsterkere og strømforsyniger er det mest optimale, men å påstå at bi-amping med surround back-kanalene bare er en gimmick blir litt drøyt. Er jeg helt på jordet?
    Det der ser jeg gjerne en nærmere forklaring på også! Jeg HØRER forskjell på bi-amping og ikke bi-amping av frontene når jeg drar på litt i stereo. Jeg bruker en Pioneer VSX-AX4AVi-S.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen god forklaring på det siden det bare er én strømforsyning i den receiveren?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Noen god forklaring på det siden det bare er én strømforsyning i den receiveren?

Har du noen ide om hvor mye strøm hver enkelt forsterker trekker fra strømforsyningen? Kan 2 forsterkere trekke strømforsyningen tom ved normal bruk? Hva er i tilfelle poenget med de 5 andre forsterkerene?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt over er jo strømforsyningen dimensjonert for 7 effektforsterkere, så da man bruker 4 istedenfor 2 og ikke bruker resten burde jo det nødvendigvis tilføre høyttalerne mer power og resten av fordelene som bi-amping medfører, selvom det optimale er separate monoblokker med egne strømforsyninger. Det sier seg vel selv at det siste gir enda mer kraft og kontroll, men jeg skjønner ikke at å gjøre det i en receiver ikke skal kunne være en fordel.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Receivere med "bi-amping" er kun en "gimmick" og har ingen rot i virkeligheten, ei heller en praktisk positiv fordel"...?

Tror ikke Flageborg har regnet med Denon AVC-A1XV når han skriver dette...
    Jeg tri-amper frontene mine (Euphonia MS5) og bi-amper senteren (Euphonia CS4).

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen ide om hvor mye strøm hver enkelt forsterker trekker fra strømforsyningen?
    http://avforum.no/forum/receivere-forsterkere/29390-uteffekt-og-str-mforsyning.html

Kan 2 forsterkere trekke strømforsyningen tom ved normal bruk?
    Tviler jeg på, men hva er poenget med å benytte bi-amping?

Hva er i tilfelle poenget med de 5 andre forsterkerene?
    Surround.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Tviler jeg på, men hva er poenget med å benytte bi-amping?
    Hvis 2 forsterkere ikke klarer å trekke strømforsyningen tom vil det være strøm til overs til flere forsterkere.

En forsterker har jo sine effektbegrensninger, så hvis en høyttaler trenger mere kraft/kontroll enn en forsterker kan gi, kan en jo benytte flere forsterkere (under forutsetning av at det er strøm til overs som jo er blitt diskusjonen).

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis 2 forsterkere ikke klarer å trekke strømforsyningen tom vil det være strøm til overs til flere forsterkere.
    Morro dette her. Du mener i så fall at det å bi-ampe gir en fordel fra samme strømforsyning. Hmmm...

Case a: Å drive 3 elementer (diskant, mellomtone og bass) krever en gitt strømstyrke. La oss si at du kobler en høyttalerkabel mellom receiver og mellomtonelementet og fordeler strømmen til diskant og bass via de originale jumperne. det som kreves er strømstyrke A.

CAse B: La oss nå tenke at du bi-amper til basselementet og mellomtone, der sistnevnte leder strøm videre til diskanten. Dette krever strømstyrke B.

Jeg skjønner ikke at Case A og Case B skal trekke ulik leverense fra strømforsyningen.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får inntrykk av at du mener at strømforsyning er det eneste kriteriet som betyr noe?

La oss tenke oss 4 stk 50 watts forsterkere som alle kan forsyne seg med så mye strøm de trenger. Vil ikke 50 watt til bassen på en høyttaler kontrollere elementet bedre enn om den måtte dele med diskant/mellomtone?

Men du har jo rett i at det er lite poeng i å bi-ampe hvis høyttalerene allerede får tilstrekkelig med kraft fra sin forsterker.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •