bi-amping - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31

Tråd: bi-amping

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvorfor er det ikke en fordel å biampe med en receiver med feks 7kanaler hvis du kun har 5høytalere? I stereo så er jo strømforsyningen somregel tilstrekkelig til å gi det forsterkeren er oppgitt til og da er det jo en fordel å kunne "tømme" den for krefter ved å biampe?

Selv kjørte jeg biamping med en gammel receiver og en effektamp. Receiveren tok seg kun av diskantområdet og jeg mener at jeg hører forskjell (i positiv rettning). Men her er det jo snakk om flere strømforsyninger.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg får inntrykk av at du mener at strømforsyning er det eneste kriteriet som betyr noe?
    Riktig. I en jungel av Yamahawatt, Primarewatt, HK-watt og ditt-og-datt-watt så ser jeg nå kun på VA. Mulig jeg tar feil, men det er nå en gang slik.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    ...Men her er det jo snakk om flere strømforsyninger.
    Now you're talking.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten Tiger , hva er det du har i avartaren din nå? Synes den primare logoen du hadde før var meget stilig =)

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En gitt surroundforsterker har 7 separate effektforsterkere innebygget. Hver av dem er identiske, og har en effektbegrensning oppad på 150 watt i 8 ohm.

Alle effektforsterkerne henter strøm fra samme strømforsyning, som er så veldimensjonert at den kontinuerlig skal kunne drive alle 7 effektforsterkerne opp mot sitt maksnivå samtidig.

Når to eller flere av effektforsterkerne ikke er i bruk, vil ikke strømforsyningen belastes maksimalt, og man kan man bi-ampe fronthøyttalerne for bedre ytelse og kontroll. Sannsynligvis vil resultatet bli mer merkbart ved stereo enn ved 5.1 ettersom man i utgangspunktet bare benytter 2 av forsterkerens 7 effektforsterkere, og belaster strømforsyningen minst mulig. Man skal da få dobbelt effekt på fronthøyttalerne ved bi-amping, 4x150 watt istedenfor 2x150 watt.

Kan noen forklare meg på en lettfattetlig måte hvordan denne metoden ikke kan resultere i mer strøm til fronthøyttalerne, men derimot være helt ubetydelig?

Forøvrig må det jo være mer interessant hvor effektivt forsterkeren videreformidler strømmen til høyttalerne enn å diskutere hvor stor strømforsyningen er. Det hjelper ikke om den er på 10 000 watt hvis forsterkeren fungerer som en panelovn!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange VA har VSX-AX2 eller VSX-AX4?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke vanlig å lytte til musikk med fullt pådrag på en forsterker heller, i alle fall pleier ikke jeg å gjøre det. Bi-amping via en flerkanals surround forsterker har jo den fordelen at utgangs transistorene eller de to utgangs trinnene som driver høyre og venstre mellomtone og diskant har en mye lettere oppgave når den ikke samtidig må levere effekt i bassen og blir påvirket av at de må levere store strømmer i vanskelige fasevinkler, og ellers vil bli belastet av de elektromotoriske effektene fra tyngre mebraner, induserte spenninger fra de store spolene i delefilteret osv, og det er vel pga dette man kan få et lite løft i når man splitter opp høy og lav via samme flerkanals effekt forsterker .

Kjører man imidlertid systemet så hardt at man overskrider det den felles stømforsyningen makter å gi, er jeg på mange måter enig i påstanden til Flageborg, med at man ikke får en fullgod biamping effekt som med effekt forsterkere med sepparate strømforyninger. Men å gå så langt som å kalle flerkanals bi og tri amping som en gimmick, er jeg ikke enig i i alle sammenhenger.

Har man en flerkanals forsterker med en godt dimmensjonert strømforsyning og lytter til stereo via 4 eller 6 utganger med belastninger innefor det den felles strømforyningen klarer , har man ofte en liten possitiv effekt av en slik bi-amping.

Skjønner egentlig ikke at temaet biamping og biwiering er så hyppig debatert her i forumet, det er jo ikke et så vanskelige temaer hvis man vel og merke ikke begynner å skal få veldig forskjellige effektforsterker konstruksjoner og/eller flytte ut delefilteret til å ligge på linjesignalet før inngangen til effektforsterkeren, eller velger aktiv deling osv som noen nevner tidligere i tråden.

Gjør man slike ting og det skal bli et bra resultat, må man nermest gjenskape de faktorene høytaler konstruktøren har bygget inn i det delefilteret som originalt sitter i høytaleren, og da faller vel egentlig litt av den høytaler konstruksjonen man har betalt i dyre dommer for vekk, og man må utvikle systemet på nytt og få med de fordelene og ulempene det måtte gi.

Man kan for eksempel ikke bare ta ut delefilteret fra høytaleren og kobble den opp mot inngangen på effekt forsterkeren i stedenfor som den var kobblet til høtaler elementet, fordi inngangen til forsterkeren blir en helt annen last, og vil få delefilteret til å oppføre og jobbe ganske anderledes.

Aktive delefiltere har ofte en del justerings muligheter, så det er vel mer veien å gå , men så var det hvor godt og riktig man får det til å spille med slike justeringer, og om man ikke samtidig også intoduserer flere støykilder som heller er med på å degradere lyden i stedet.

Den største motforestillingen jeg egentlig har med å bruke en flerkanals integrert receiver til å bi / tri ampe høytalerene bortsett i fra den felles strømforsyningen, er kompleksiteten og at all den andre elektronikken i slike konstruksjoner ofte kan være med på å introdusere støy og kansje ikke er like gode til å bevare microdetaljene som mange dedikerte og mye enklere konstruerte to kanals sytemer klarer.

Mange slike flerkanals rceivere har muligheten for å slå av bilde og lyd prosseserings systemer med avspilling av stereo materiale, men bare det at for og effekt forsterkerene jobber inne i samme kabinett og også ofte via den samme nett strømforsyningen, samt at utgangs tinnene står tett i tett og gjerne deler samme kjølefinner osv, gjør vel sitt til at et enkelt stereo oppsett med en egen forforsterker og flere enkeltstående effekt forsterkere ofte er å foretrekke til hifi stereo lytting.

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hvor mange VA har VSX-AX2 eller VSX-AX4?
    I følge Pioneer sine hjemmesider så er strømforsyningen på 460W (Faktisk bare 30W mer enn min 1014(!))

Det står også at maks stero output er på 150W * 2 (6 ohm).
    Dersom man tar disse dataene fra Pioneer for god fisk, vil det altså si at man har et overskudd på 160W.

Da kan det se ut til at bi-amping har noe for seg. Forutsetningen må da i så tilfelle være at strømforsyningens potensiale er større enn maks effekt ut i stereo ved bruk av to kanaler. for rimelige receviere er kanskje ikke dette tilfelle...?

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Det ville jeg ikke gjort. Delefiltre i litt mer forseggjorte høyttalere har gjerne kretser for å forbedre lineariteten i høyttaleren og slike ting, og uten å replikere dette i forforsterker/prosessordelen da, så vil du kunne ende opp med -dårligere- lyd. Spør f.eks. snickers-is om hvor komplisert det kan være å designe et delefilter ;-)
    Joda, er med på den greia der... Men så mye effekt du taper i et tradisjonellt delefiler. Om du kutter ut delinga, men beholder korreksjonen/rekonfigurerer korrigeringa.. Da begyner det å lukte fisk?...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektforbuket oppgitt på forsterkere er langt fra det de kan yte.
    Dette sier Yamaha om sine forsterkere:
    Dersom produktet er en receiver eller forsterker måles effekten i henhold til følgende norm: Hvor mye effekt drar forsterkeren/receiveren ved 4 ohm belastning når man tar ut 1/8 av maksimal effekt i samtlige kanaler. Med andre ord har denne sifren ingenting å gjøre med maksimal effektforbruk.

Når det gjelder VA så er det spenning x strøm = effekt, mao. watt. Det tallet som ofte er oppgitt på ringkjernetrafoer, er hvor mye den klarer å levere i det lange løp. I kortere perioder kan den levere opp til det dobbelte av oppgitt VA. Dog ikke uten å bli varm.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ttorneby
    Da kan det se ut til at bi-amping har noe for seg. Forutsetningen må da i så tilfelle være at strømforsyningens potensiale er større enn maks effekt ut i stereo ved bruk av to kanaler. for rimelige receviere er kanskje ikke dette tilfelle...?
    Det er jo dette som er sakens kjerne.

Ser ut til at mange vil gjøre om dette til et spørsmål om strøm. Det blir en helt annen diskusjon, og jeg vil tro at strømforsyningen i feks RX-V2600, Denon AVR3806 og Pioneer VSX-AX2AV klarer å levere litt mere strøm enn til 2 kanaler som kjører maks.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •