A21 vs RB-1090....Valgets kval...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

A21 vs RB-1090....Valgets kval...

Hei igjen!

Hvordan vil Parasound A21 gjøre seg mot Rotel RB-1090?

Jeg liker å spille høyt, og liker ikke at det skal være mangel på krefter. Jeg liker å ha veldig høyt lydtrykk. Vil jeg merke tap av dynamikk og krefter hvis jeg går fra 1090 til a21?

Takk!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil merke at du har mista en del krefter under panseret. Men lydmessig liker jeg PArasound langt bedre, og tror den lydsignaturen passer klipsch bedre (jeg er av de få som ikke liker rotel+klipsch ).

Strømreservene til 1090 skal du lete lenge etter i en A21. Men at du kan spille høyt med A21, uten tvil! Selv vurderte jeg 1090 for 5-8 mnd siden, men så kom A21 mer og mer inn i bildet, og jeg fikk en kjempe demo av denne flotte forstekrern. Men så tok jaggu fornuften og filleristet de planene. Så nå venter jeg på Oberon 6.1 . (10.000kr rimligere, det er mye penger for min del).

Uansett, er du fornøyd med 1090, så syns jeg ikke du skal bytte den, tror ikke det er verdt pristapet den har, og hva en a21 koster ny.

EDIT: nå har jo RF-7 en følsomhet på 102db/1watt. Når Parasounden er på 250watt RMS, så burde den iallefall klare 126db (teoretisk)... videre i teorien må du vel oppi 512watt for å komme oppå 129db. Men dette er bare teoretisk da . Er jo mye anna som spiller inn, som strømreservene til 1090 etc.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Hei igjen!

Hvordan vil Parasound A21 gjøre seg mot Rotel RB-1090?

Jeg liker å spille høyt, og liker ikke at det skal være mangel på krefter. Jeg liker å ha veldig høyt lydtrykk. Vil jeg merke tap av dynamikk og krefter hvis jeg går fra 1090 til a21?

Takk!
    Hva med oberon 6.1?

Den har alltid full kontroll..

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fabian: får mine i morgen .. Gleder meg til å teste dem.. spessielt skal AL1000mk2 få kjørt seg neste fest. Men det blir ikke før i februar. På BW 703 har jeg en viss aning på hvordan de funker, har testet med embla før. Men vi får se da . (bare testa Oberon på Tanoy, og det ble iallefall bra).

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke så veldig begeistret for oberon 6.1 eller digitalt til klipsch, er mer for transf...

Ser det selges en a21+p3 for 18k, og håpet evt på å få denne for 12-13k Lurte derfor på å å skifte 1090 med a21.....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1090 har alltid full kontroll her også, men sprøsmålet er vel om a21 ikke har det..... eller om det blir slapt og dovent med a21 istedenfor 1090...

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du ikke skal bekymre deg for trøkk og morro. Men det bunner vel mer ut i hvilke av de 2 du foretrekker best . Er du fornøyd med Rotel'en, så ser jeg ikke helt grunnen til å bytte. Er det noe du er ufornøyd med lyden, så burde du kanskje sjekke ut en ny effektforsterker. Men til slutt, jeg syns det er mediaavspiller og forforsterker som gir mest utslag på lyden. (men det er det jeg har erfart da, selvfølgelig er det forskjell på effektforsterkere også, men de største forskjellene finner jeg i delene føre den.).

Uansett, lykke til . Er en på forumet her som har A21 på RF-7, han er iallefall strålende fornøyd. Men så har du igjen de med 1090 på RF-7, som også er fornøyd . Smak og behag dette her, og mange hører ikke forskjell i det hele tatt .

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, foreløpig bruker jeg sa-15 som DAC i stereo og 1068 som DAC i HK. Er seff fornøyd, men lurte på om det var noe hente på å bytte Isåfall tror jeg at jeg kunne tenkt med Hegel H4A (2*300W 8ohm)

Skal bytte 1068 med Rotels nye prosessorer i november hvis de har DTS HD DDHD, hdmi switching, ellers er det ikke vits, blir bare å kaste bort penger på noe man må byyte igjen....

Men men, kanskje tre 1090 hadde vært noe til hele hk'en Det verste er jo at jeg vurderer det hehe

Newcomer matsa_bergen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke du bekymret for huset til mor? :lol:

Ville ventet og sett åssen det blir når du får litt mer luft rundt ht jeg

Spar penga så lenge

Men det er jo meg da

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, foreløpig bruker jeg sa-15 som DAC i stereo og 1068 som DAC i HK. Er seff fornøyd, men lurte på om det var noe hente på å bytte Isåfall tror jeg at jeg kunne tenkt med Hegel H4A (2*300W 8ohm)

Skal bytte 1068 med Rotels nye prosessorer i november hvis de har DTS HD DDHD, hdmi switching, ellers er det ikke vits, blir bare å kaste bort penger på noe man må byyte igjen....

Men men, kanskje tre 1090 hadde vært noe til hele hk'en Det verste er jo at jeg vurderer det hehe

AI AI.. Ikke hegel.. Hegel er bra asså, men på klipsch låter det rett og slett slitsomt og kjedelig <-- min mening da . Hegel passer Dali veldig godt(Helicon og den MS serien).

Hvorfor ikke vurdere EC ? De nye 400watterene til de burde gi skikkelig liv. 54000kr men . Eller mchintosh da, som jeg syns lager utrolig gode produkter til Klipsch . Men dette koster mer enn det smaker!

3par med 1090 ja.. VILLT! Syns uansett at kinoen din er utrolig røff! Selv uten DD18 .

EDIT: Ikke tenkt på at Embla/Midgard er digitale, er bare strømforsyninga som er det, ellers låter de veldig flott. Tror du skulle sjekka ut det asså. Test de, med avtale om å kunne levere de inn igjen . Men skjønner skeptisken til til digital lyd, men det er så si totalt fraværende på det jeg har hørt av ICE power.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo det blir vel SVS'ene først Men som sagt, mye vil ha mer

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Har selv A21, og er mektig fornøyd med den! Jeg må jo også legge til designen på A21 som jeg synes overgår det meste.... den er jo rett og slett nydelig å se på!

Men til ditt spørsmål vedr. strømreservene og kreftene i forsterkerne:

Her er litt info om strømreservene i A21:
    The A21 boasts balanced inputs with discrete circuits and XLR connectors. Beautifully implemented high-bias Class A / AB operation makes the most of an impressive 250-watt-per-channel power output at 8 ohms and 400-watts-per-channel at 4 ohms. The 1.2 kVA encapsulated toroidal power transformer with independent secondary windings for each channel and 100,000 µF power supply filter capacitance delivers an impressive current capacity of 60 amps per channel. The direct-coupled design uses no capacitors or inductors in signal path. The complementary MOSFET driver stage relies on the firepower of 16 beta-matched 15 amp, 60 MHz bipolar output transistors and works in combination with a JFET input stage.

Og her litt info om strømreservene i 1090:
    Responsible for all that mass is an electrical engine capable of producing 380 watts of juice into 8 ohms. Apparently stable down to 2 ohms the 1090 pumps out over 1000 watts when confronted with that load. Essentially two separate power amps sharing the same box and (detachable) cord, the 1090 also has two totally independent power supplies fed by "two 1.25 kVA toroidal transformers and four 22,000 uf Slit Foil storage capacitors. This enormous potential feeds an output stage with four pair (sic) of power transistors, each rated at over 200 watts with more than 17 amps current capability." Should you grow tired of the sound of the 1090 it's comforting to know that you can at least use it to power your arc welder.

Det er åpenbart at 1090 vil ha mer krefter enn A21, i og med at 1090 har 2 stk transformatorer på størrelse med A21 sin ene. Dessuten står det også at 1090 kan kjøres helt ned i 2 ohm, som er et tegn på gode strømreserver, det kan du ikke med A21. Riktignok kan det se ut som om capasitansen er bedre på A21 med sine 100.000 uF, mot Rotel's 88.000 uF, men i hvilken grad dette har noe å si aner jeg ikke.

Etter det jeg vet, er ikke Rotel'en i stand til å kjøre i ren klasse A, det er derimot A21 (men forholdsvis begrenset lydnivå, tror rundt 8 watt i 8 ohm er grensen mellom A og AB drift).

Så valget kommer an på behovet ditt. I mine ører (OG ØYNE!!!) er Parasounden en bedre match til mine høyttalere (de er lystklingende, og A21 heller en aning mot det varme) enn Rotel, jeg har prøvd begge. Kreftene i A21 er enorme i forhold til mitt behov, det er utrolig sjelden jeg kan kjøre så høyt som til "referansenivå" på receiveren, dvs. 0 dB, for høyttalerne mine tåler det rett og slett ikke... Den spiller rett og slett grisehøyt, med en vanvittig presisjon og driv i bassen (litt typisk ameriansk lyd vil jeg si, bassen heller en anelse mot det feite)

Men er ditt eneste mål å spille i stykker huset, og du har høyttalere som tåler det, så er nok ROTEL'en et bedre valg....

Lykke til!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo det blir vel SVS'ene først Men som sagt, mye vil ha mer

SVS i heimebio'n er KNALL!! .. Selv er jeg så uheldig å ikke ha plass til hjemmekino. Var det du som ikke nøyer deg med 1stk plus/2 også ?!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, setter pris på tilbakemelding! Liker lydkvalitet også, men også på høyt lydvolum.

Ladebatteriet i a21 er 4*15000uF altså 60.000uF.

Jeg spurte neby om ladebatteriet i 1090, og jeg fikk svar at det var 8*22000uF, altså 176.000uF

Kanskje det er like greit å bare la det ligge, bedre å spare til McIntosh eller lignende Kanskje 600W monoblokkene deres

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, stemmer det, skal ha 2 stk SVS PB12 Plus/2 SKal det være så skal det være. Blir aldri nok bass (eller, dvs hvis du kaster opp pga lydtrykket er det vel nok). Det kan aldri bli for ekstremt! Kunne tenkt meg to Klipsch R10d suber foran oxo Nice!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, stemmer det, skal ha 2 stk SVS PB12 Plus/2 SKal det være så skal det være. Blir aldri nok bass (eller, dvs hvis du kaster opp pga lydtrykket er det vel nok). Det kan aldri bli for ekstremt! Kunne tenkt meg to Klipsch R10d suber foran oxo Nice!

hihi, tar nok av da ja skal du se . Gleder meg til du kommer med tilbakemeldinger når de er i hus..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir garantert ikke bare jeg som kommer med tilbakemeldinger Naboene og resten av huset har vel sitt å si da Men skal ha dempeføtter og 3cm polert og fasettslipt granitt under subene Og HÅPER det hjelper

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, setter pris på tilbakemelding! Liker lydkvalitet også, men også på høyt lydvolum.

Ladebatteriet i a21 er 4*15000uF altså 60.000uF.

Jeg spurte neby om ladebatteriet i 1090, og jeg fikk svar at det var 8*22000uF, altså 176.000uF

Kanskje det er like greit å bare la det ligge, bedre å spare til McIntosh eller lignende Kanskje 600W monoblokkene deres
    Her er specsa på A21:
    http://www.parasound.com/halonew/A21details.php

Jeg synes å lese 100.000 uF, men hvem bryr seg?

Vil nok tro at MacIntosh er det du ser etter ja.... he he... noen tar av her føler jeg.... og er du sikker på at du ikke skal ha litt flere sub'er også da? Det kan fortsatt hende det blir noen ruter i den andre enden i huset som du IKKE klarer å knuse....

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Demolitionman?

Hva er målet ditt,knuse ruter,knuse mur?Syns det selv er morro å ha muligheten til å kunne spille høyt,men for meg virker det som du egentlig er ute etter å ta råtta på rivnigsbransjen.

H4 og A21 har jeg prøvd selv på høyttalerne mine,og er ikke i tvil om hvem av de jeg hadde velgt,nemlig Parasound A21.H4 var ørlite for hard i toppen for mine høyttalere,og da hjelper det veldig lite om den har litt mere krefter og rutte med.A21 var mer i min gate,behagelig i toppen,nok krefter og bra med punch.Har også prøvd McIntoch 252 på de,og A21 har i hvertfall ikke noe mindre krefter enn den.Jeg syns også du burde prøve et par kraftige ICE-moduler,selv om jeg personlig syns utseende er urtrist på de små og fjærlette boksene.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke drepe rivningsbransjen, men det skal være gøy når man skal se på film Ifølge Parasounds hjemmeside er det 60000uF. Men det er uvesentlig, den er veldig god.

Liker klangen i McIntosh, og skal nok ha meg noen monoblokker fra dem med tiden

To plus/2 blir d iallfall ja, om det blir flere tar vi med tiden. Vi har jo alle drømmer

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •