4 stk 6.3A sikringer på Nad218 røyk..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

4 stk 6.3A sikringer på Nad218 røyk..

Spilte sånn cirka det 218 forsterkeren min klarte brokopla på Vega 215 høytalerene mine, så plutselig kom Protection på og da den gikk av igjen så var det ingen lyd. Ble selvfølgelig litt frustrert så jeg skrudden den opp å prøvde for gøy å finne ut hva feilen var.. da så jeg at 4 av 4 sikringer som ligger rett ved utgangen var røke.. hvorfor skjedde dette? og hvorfor alle 4 :S

Bytta sikringene og da virka den selvfølgelig igjen

Mvh Espen Wang..

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    brokoblet på to ht'er?? var de koblet i serie eller paralell??

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neinei.. den var bare på en høytaler.. hehe

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-)

Når du brokobler oppfatter jo forsterkeren impedansen som halvparten av den oprinnelige. Da kan en 4ohms ht fort oppfattes som 1,25ohm av en brokoblet forsterker. Vet at overnevnte er fakta på enkelde CV modeller. Paul-Erik har skrevet et meget godt innlegg om dette på HFKs forum. Mener det var 1515 eller DC15 han brukte som eksempel.

Altså når dette skjer blir forsterkeren meget varm pga store strømmer og hvis den har sikringskretsløp som fungerer som det skal ryker det sikringer i stedet for at det blir nedsmelting av transistorer.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du spillte vel hva Nad forsterkeren tålte pluss litt til høres det ut, siden sikkringene gikk...

Synes det var litt rart at du fikk alle fire sikkringer til å gå samtidig, men det kan vel være bokobblingen som er grunnen til dette, slik at hvis en sikkring først går, vil de andre tre bli overbelastet og tar med seg den neste.

Det er jo praktisk å skifte sikkringer i stedet for utgangs transistorer da, men jeg tror jeg ville sjekke om høytaleren også er helt i orden etter at dette skjedde, ettersom overledning pga overbelastninger osv, vel også kan resultere i at sikkringene på forsterkeren ryker på den måten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har vel CLSC-215? Jeg har 1515 og fikk ikke til det der en gang på 5 år med mine 218. 1515 er 4 ohm og CLSC-215 er vel 8 ohm. Kan tenke meg du fyra opp godt ja.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1515 burde være en tyngre last enn clsc-215 da ja.. Veldig rart at du har klart å ryke sikringene kun ved å spille høyt. Min gamle 218 brukte jeg til å drive masse rart med. Noen digre peavey dobble 15" sub'ere. Zeck tsw 215 (også doble 15" og vesentlig kraftigere enn noe cv hifi). AL-1000 og Jamo XLN-35 koblet i serie. Den ga seg aldri. Og det var gjerne i forbindelse med fester så den sto å gikk en del timer også. Dog sist nevnte konfigurasjon fungerte heller dårlig men nad'en ga seg ikke.

For å være helt ærlig så er jo ikke clsc-215 en vanskelig høyttaler å drive.. Så der tror jeg mer på at det er noe annet som har skjedd. Mulig sikringen i høyttaleren røyk men skapte en kortslutning eller no. Eneste gangene jeg har ryket sikringene var visst jeg klarte å kortslutte utgangene på den. Har presset den så varm at vi måtte kjøle den ned med vifter og snø i søpplesekk. Så kan med ganske stor sikkerhet si at det skal mye mer til enn noen hifi høyttalere for å knekke den.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ikke bare sikringen kan være røket.

Dette fenomenet høres kjennt ut, på skola lager vi slike feil på forsterkere for og reparere de etterpå... ofte når sikringene ryker er det mer en bare de som ryker.. ofte er noen Transistorer også ødelagt. hvis man kan feilsøking og kan lodde er dette en enkel feil og reparere koster ikke mer en 50øre-10kroner for en transistor avhengi av type. Men har du aldri hørt ordene lodding og transistor er det best og la være:P

du finner lett ut om dette er feil hvis du setter i nye sikringer. og ryker sikringene med en gang er de ødelagt. koster ca 500-1500 og få reparert dette på verksted.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oy sorry, så ikke i tråden at du byttetsikringene og at den virket igjenn ;P

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk heller aldri 218 til å gå i "protection". 216 derimot.... :lol:

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min NAD S200 ga/gir seg heller aldri . Ble solgt i går den gitt.. hatt den 2 år. Og den har fungert SUPERT! Knallgod lyd også. Han som kjøpte den gjorde iallefall et knallkjøp .. 6500kr liksom, med 3år gjennværende på forsikringa (kjøpte den selv brukt til 8000kr da.. 3mnd gammel).

Ah, vil nok savne det enorme stereobildet den fikk opp . Men men, nå er det over til anna snadder.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •