HK AVR8500 og 7.1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer MadMan69 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HK AVR8500 og 7.1

Jeg har satt opp min AVR8500 i et 7.1 sammen med en HK970. DVD spilleren er en HK DVD30.

Jeg har satt opp AVR8500 med et 7.1 oppsett, dvs. med surround back. Når jeg setter i en film som jeg vet er spilt inn med Dolby Digital Surround EX (7.1) så kommer den ikke automatisk opp med dette lydsystemet (f.eks. De Utrolige). Den kommer opp i vanlig Dolby Digital. Jeg må fysisk trykke på knappen på fjernkontrollen som heter Home THX (vises i displayet som THX Dolby Digital EX og er det samme som Dolby Digital Surrond EX. Det står det ihvertfall her....

-----
    Dolby Digital Surround EX
    Til Star Wars episode 1: "The Phantom Menace" ble det utviklet en ny type surround format: Dolby Digital Surround EX. Systemet er utviklet av Lucasfilm THX og Dolby Laboratories. Ideen for dette systemet fikk Gary Rydstrøm, lederen for den kreative delen hos Skywalker Sound. (Firmaet som lager lyd til Star Wars). Han ønsket at publikum skulle være totalt omringet av lyd i tillegg til å kunne høre lyd spilt direkte bak dem. Dermed begynte han arbeidet for å få laget et format som ville skape nye muligheter og plassere lyd eksakt der man ville finne dem i det virkelige liv. Systemet debuterte 21. mai 1999 da Star Wars: Episode 1- The Phantom Menace hadde premiere.

Systemet bruker samme teknikk som vanlig Dolby Digital, men har en ekstra senter surroundkanal. Dette oppnås ved å kode inn senterkanalen i de to digitale bakkanalene på samme måte som senterkanalen i Dolby Pro Logic Systemet. Det er dermed feil å kalle systemet for et 6.1 system da de ikke er 7 diskrete kanaler.

Dette nye surround systemet finnes selvfølgelig også for hjemmekinobruk. Da kalles systemet for THX surround EX på THX godkjent utstyr og for Dolby Digital EX på annet utstyr. Surround EX er fullstendig bakoverkompatibelt så det er ikke noe problem å spille av DVD filmer på Surround EX lydspor på en hjemmekino uten EX systemet.

Dolby Digital Surround EX utstyr er som regel utstyrt med 1 ekstra bakkanal eller 2 ekstra bakkanaler.

THX Surround EX utstyr for hjemmebruk har to senterkanaler bak. THX kaller dem for Surround Back Left og Surrond Back Right. Hver av disse kanalen har sitt eget sett med innstilninger for nivå og tidsforsinkelse + muligheten for å velge et passende delefilter. Man kan sende et full frekvens signal eller bruke THX systemets høypassfilter på 80Hz. Man kan også velge å ikke bruke disse to kanalene.

Grunnen til at man velger to bakkanaler på Surround EX utstyr isteden for en er at ved avspilling av filmer uten EX koding vil den bli mer troverdig enn med bare en kanal. I tillegg så gir det mulighet for forskjellige film og musikk moduser i 7.1 format for produsentene av slikt utstyr. Dolby Pro Logic IIx er et slikt 7.1 system

-----

Skal ikke dette komme automatisk ?

En annen (merkelig - forid jeg ikke helt forstår dette) er at jeg ogs kan trykke denne knappen når jeg kjører en fil som er i vanlig Dolby Digital 5.1 og det kommer også frem i displayet THX Dolby Digital EX. Og de er jo feil siden filmen kun har 5.1.

Siden det ikke står på filmene hvem som har Surrond EX (7.1) og ikke er det vanskelig for meg å vite hvis ikke AVR'en kan fortelle meg det. Det står jo som nevnt IKKE på film coveret.

I tillegg når jeg spiller en film som jeg vte har 7.1 og etter at jeg har trykket THX Home på fjernkontrollen klarere ikke AVR'en å sette seg i 7.1 mode fordi den sier at den ikke har noen Surrond back. Jeg må da inn på oppsett og sette opp (igjen) at jeg har et 7.1 system og ikke et 5.1 system. Ser ut som om den har mistet det ???

Er det noe jeg gjør galt? Jeg har lest MYE om lydsystemer og tror jeg vet det meste om dem, men vet ikke helt hvorfor AVR ikke tar de automatisk. Kan det være noe feil med den. Noen som har AVR 8500 og opplevde det samme ?

Takker for innspill....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool DD EX og automatisk innstilling m.m.

Hei og hå!

Jeg har selv erfaring med at en manuelt må gå inn og fortelle forsterkeren at den skal operere i DD EX-modus, selv om filmens lydspor har en kodeks som skulle tilsi en automatisk gjenkjenning.

Tok opp denne problemstillingen med en ledende norsk importør, som kjente til problemet. Din erfaring er altså ikke enestående, hvis det kan være til noen trøst.

Jeg har også erfaring med at andre forsterkere (skal ikke nevne hvilke her) overhodet ikke hadde problem med gjenkjenning av kodeksen i det aktuelle tilfellet.

Årsakene kan man bare spekulere i.

Når det gjelder DD EX så er det helt riktig som du sier at denne kodeksen ikke er en ekte 6.1 eller 7.1-løsning.

Det eneste ekte 6.1-formatet er DTS-ES.

Det hører også med til virkeligheten at Dolby PLII "kun" var en 5.1-kodeks. Så kom Digital Theater Systems med Neo6. Selvfølgelig kunne ikke Dolby Laboratories sitte stille og se på dette faktum, og resultatet av denne "skal være best-krigen" kjenner vi som Dolby PLIIx.

Mvh 777

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar 777.

Finnes det noen enkle grep jeg kan gjøre? Eller må jeg teste dette selv på hver eneste film jeg spiller?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Hei igjen, MadMan69!

Jeg har lest igjennom ditt laaaange innlegg en gang til.
    Personlig kjenner jeg ikke til HK-produktene, selv om en god bekjent av meg har akkurat maken forsterker som deg, og jeg har hørt en del på denne.

På generelt grunnlag forholder det seg vel således at THX-modus(ene) er en egenskap ved enkelte (litt påkostede, ofte) recievere/forsterkere som lisensieres av Lucasfilm. Beviset på denne "typegodkjenningen" står på apparatets frontpanel.

THX-modus(ene) er altså slik jeg erfarer det et tilleggsverktøy som man kan "overstyre" alle vanlige filmspormodus (DVD-platens) med.
    M.a.o. så er DD EX en kodeks som finnes hos "alle" hjemmekinoforsterkere, mens THX er en type koding som kun forefinnes på THX-godkjente hjemmekinoforsterkere.

Mener å ha sett på flere THX-apparater(forsterkere) at disse modusene "funker" på alle lydspor i h.h.v. DD og DTS.

Hensikten skal bla. være å kompensere for den vesentlig tettere høyttalerplasseringen i en hjemmekino, og derav "tune" lyden så den ikke blir så skarp el. påtrengende. Avhengig av den enkelte films lydspor, så vil dette "funke" i større eller mindre grad. Her må ens egen smak avgjøre, men man har i hvertfall verktøyet (THX) tilgjengelig med THX-godkjente apparater.

Siden jeg ikke har noen personlig brukererfaring med AVR 8500, så blir dette veldig generelt, men hvis det var til noe hjelp for deg, så var kanskje ikke innspillet fra meg helt bortkastet.

Én ting er i hvert fall sikkert: AVR 8500 var et prestisjeprodukt fra Harman-konsernet, og dekoder-/forforsterkerdelen som sitter i denne er ansett som svært bra.

Hvorvidt apparatet fungerer etter hensikten kan jeg, som sagt, ikke bedømme.

Vennlig hilsen 777

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for ditt svar 777. Det hjalp meg, men jeg vil allikevel kontakte en "ekspert" i HiFi Center kjeden for å prøve å få en konkret løsning på problemet.

Uansett - takk skal du ha.

Newcomer Adyton sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lydformatforvirring

Hei. Har en slik 8500 selv, og dette er et stadig tilbakevendende problem. Det er merkelig nok ikke konstant, innimellom "finner" forsterkeren både Surround Back, óg stilller inn THX-moduset uten anstrengelser... Jeg har begynt å lure på om det har noe med måten DVD'ene er kodet på, men har ikke tatt meg tid til å prøve å finne det ut..

Det skal bli interessant å høre hvilket svar eksperten gir deg..

Jan

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det sammen opplever jeg. Det er ikke konstant med en problem som oppstår innimellom. Jeg skal poste her etter at jeg har snakket med HiFi Center kjeden. Det er sikkert flere med sammen problem.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •