Liten, billig, enkel forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Liten, billig, enkel forsterker

Er på utkikk etter en liten (så fysisk liten som mulig egentlig) integrert forsterker med så lite knapper som overhodet mulig (bortsett fra inngangsvelger og volum, samt IR)

Den skal drive typisk små bokhyllehøyttalere, eller høyttalere der bassen er 2 eller 3de prioritet. Prioritet er tale og presentasjoner, men i brukende kvalitet.

Forsterkeren bør være i såkalt "mini" eller "midi" størrelse. Er det noen som vet hva jeg evt leter etter? Forsterkeren skal bygges inn i et møbel (med lufting)

DrErling

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da anbefaler jeg Embla forforsterker og effektforsterker der du tar printkortene ut av kabinettet og skrur printkortene til møbelet og terminerer med jumpers.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hold hestene, hehe, embla blir for dyrt!

Tenker mere i baner av en typisk midi-forsterker, slik som f.eks deon pma-201se

(ligger vel rundt 3500,-)

Men: ønsker enda billigere! :lol:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvordan har du tenkt å montere det der monstrumet i et møbel? :shock: Et stor møbel selvsagt. Tenkte jeg det ikke...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med sine enorme mål B250xH90xD371 så skal nok det gå greit, hehe. Problemet er fullstørrelse forsterkere, som ikke vil få plass.

For å si det slik så vil sikkert en hypex pc amp gjøre nytten, bortsett fra at denne ikke har mulighet for ir-styring av volum.

Møbelet er egentlig bredt nok til å få plass til et 19" 1U chassi, men det blir veldig mye knot, fordi det da må stilles på høykant. Det er enkle saker jeg er ute etter (kanskje ikke så godt forklart på første del av tråden men...)

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg hvertfall funnet en som størrelsesmessig passer helt glimrende ->

http://www.parasound.com/zcustom/zampv3.php

Problemet er at det står parasound på den, og at den dermed ikke er helt gratis, hehe.

DrE

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    t-amp knuser de gamle hypex greierne oppover. til bare 200spenn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset einis!

T-amp ser jo unektelig helt rå ut til prisen. Det eneste problemet jeg finner er at volum ikke kan styres via fjernkontroll?

Eller lar deg seg gjøre på et vis?

DrErling

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett, jeg bestiller en t-amp fra thinkgeek temmelig kjapt tror jeg! Eller er det noen leverandører i norden for denne?

Har dere kanskje noen tips om et par bittesmå høyttalere med høy effektivitet som kan passe i et rom på 8-12kvadrat? Husk at kravet om bass omtrent er ikke-eksisterende, så typisk "pc-høyttaler-størrelse" høyttalere, men med adekvat kvalitet på mellomtone og diskant er å foretrekke.

Selvbygg, gjerne, eller selvbygg-pakke etc...

Når jeg tenker meg om kan jeg stille nivået på utgangssignalet fra komponent(ene) i møbelet like så lett som å stille volumet på forsterkeren, så en amp uten volumstyring via ir skal gå greit. Evt setter jeg en liten mikser mellom dersom det er flere komponenter som skal inngå i oppsettet.

Er det flere produsenter som bruker samme chipset (Tripath TA 2024) i andre forsterkere i prisklassen under 1000,-? Kanskje med volumstyring og et par-tre innganger?

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser også at profusionplc i uk fører en hel del evalueringskort bassert på div T-type forsterkere fra Tripath!

Her var det en god del kjekke ting å velge mellom! Alt fra 2 kanaler til 6 kanaler og 6W til 90W digitalforsterkere for audio!

Ser jeg noen som bygger en latterlig billig 6 kanals effektforsterker til nr2 anlegget i stua?

:grin: I like it alot! :grin:

DrE

Newcomer diskvask sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler og T-amp, bruker den sammen med Tannoy Fusion 2 til PC-en.

Det finnes sikkert en liten, billig forforsterker på markedet til 1000-1500? Embla har en variant som koster litt i overkant... 2000 + fjernkontroll.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    t-ampen fra diyparadise.com skal være en del bedre. kjøp den neste gang. mer justert utvalgte komponenter og mye bedre kondensatorbank. denne spiller altså bass! effekten er ikke så mye å bry seg om her...t-amp spiller f.eks høyere enn en 13watt rør jeg hadde innom. og det funker på de fleste høyttalere!
    skal du bygge noe så kan du kjøpe 4 VIFA fulltoner fra eltek. 380kr stk. 4"
    2 slike i paralell i et greit kabinett tror jeg hadde gjort seg.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte min fra Audiosearch her i Norge; trond.hafnor@remax.no

Helt grei forsterker. Litt pinglete kontaktpunkter for høyttalerkabler og jack, men ellers helt ok. Kraft nok i massevis for lettdrevne høyttalere, ca 10W ved batteridrift og ca 15W med strømadapter.
    Jeg vil ikke gå så langt som å si at den er en revolusjon innen audio, men at det er mye lyd for pengene er udiskutabelt.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer litt på hva de klarer å drive av høyttalere? Er de virkelig sterke nok til å drive et par lettdrevne "bokhylle-høyttalere" i et standard møterom? I så tilfelle MÅ jeg prøve de!

Er så lei av AV-designere som bruker 19" PA forsterkere med vifte til å drive noen latterlig små høyttalere... 19" PA forsterkere i et møterom bråker, ser stygge ut og er altfor store til å integrere i noe som helst... Det andre er de billige sony-receiverene som mange har lagt sin elsk på (grunnet prisen). Problemet er bare at de har for mange funksjoner til at typiske møteromsdetlagere uten interesse for AV skal kunne bruke de uten mulighet for å rote seg bort. Det er ikke få ganger jeg har måttet hjelpe folk som har rotet seg inn i noe source-direct/multisone/DTS/Digital-inn osv når kun èn eneste inngang på surround-receiveren er i bruk... Eller f.eks speakerA og speakerB, der begge plutselig er avslått og ingen lyd kommer...

Nevnte såvidt disse små Tamp blokkene for en selger i dag, men svaret var "de er alt for billig, og de har alt for lite effekt".

Jeg skulle gjerne stoppet den oppfatningen, men er selv usikker enda på om de faktisk er kraftige nok.

Jeg tenker litt på en eller to slike blokker i kombinasjon med Parasounds Zpre v2 som har audio og video signal-inn og ut, 12v trigger, automatisk prioritet på innganger, "ir-via minijack" samt RS232 styring.

Det fine med denne er størrelsen og RS232 kontroll og tilbakesvar, noe som gjør den perfekt i kombinasjon med crestron, cue eller pc-styring (htpc). Dessuten har den nok innganger og utganger til å være helt kurrant i mange oppsett helt alene uten styring, og man slipper ulempen med at folk kan rote seg bort i unødvendige ekstra egenskaper...

Det jeg lurer på er om denne og en eller to t-amps er et godt oppsett? Husker ikke helt om jeg har lest om det går ann å brokoble t-amps, eller om de ikke kan det? Men tilbake til det viktigste spørsmålet i denne posten: Hvilke høyttalere kan de drive?

DrErling

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for en idiot av en selger. tipper han ikke har sett den engang, typisk... driver gulvstående også den.
    så mange luringer som tror de sitter og hører på 200watt når de har en 200watts forsterker, i de fleste tilfeller mindre enn 10....
    hvorfor ikke bare prøve? den koster 200kr. du hadde vel hatt den hjemme nå om du fikk bestilt.
    og det er ikke en t-amp blokk, men en stereo """integrert""" forsterker.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    og det er ikke en t-amp blokk, men en stereo """integrert""" forsterker.
    Selgere er en egen rase av og til, sant nok. Kaller den misledende en blokk pga formen, hehe. Vet det er en integrert forsterker ;-)

Jeg skulle gjerne ha bestilt den personlig, men jeg er bankerott til jeg får lønn.

DrE

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, den t-ampen så jo direkte dritrå ut da

klarer den å drive små moniterer fks gale gold monitor,concept 1? den er jo ideel til pc'n jo.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og den er, ikke minst, nevnt i Penthouse(!!), Playboy(!!), Men's Fitness, Men's Health 18, Gear, I.D., Transworld Surf(!!), Ebony, Stance og Stuff. Dette MÅ jo være noe heftig noe, hehe. Nei, men seriøst, den er nevnt overalt ser det jo ut som. Nå flyter jo denne tråden (om en hvilken som helst billig, enkel forsterker) ut i en T-amp tråd. Noe som forøvrig ikke gjør meg noe som helst, for denne saken er superinteressant!

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lett tilgjengelige billige bokhyllehøyttalere som er lettdrevne er vel en grei match?

Finner:

Tannoy Fusion 2 fra elprice til 2395,- for parret med 88dB følsomhet.

Patos Basic B 110 fra avhifi til 2200,- for parret med 88dB følsomhet.

Proson Conquest 5010 MKII fra Siba til 1995,- for parret med 91dB følsomhet.

PSB Image B15 fra komplett til 1995,- for parret med 89-91dB følsomhet.

Polk Audio Monitor 30 fra bilstereo.no(!) til 1995,- for parret med 89dB følsomhet.

PSB Alpha B fra elgiganten til 1796,- for parret med 89-91dB følsomhet.

Audio Pro Image 12
    fra avhifi til 1790,- for parret med 87dB følsomhet.

Tannoy Fusion 1 fra elprice til 1695,- for parret med 87dB følsomhet.

Infinity Primus 150 fra avhifi.no til 1495,- for parret med 88dB følsomhet.

Dynavoice S-6 fra komplett til 1495,- for parret med 92dB(!) følsomhet.

Yamaha NSM515 fra Siba til 1495,- for parret med 89dB følsomhet.

Jamo E 600 fra BestBuy til 1495,- for parret med 87dB følsomhet.

PSB Intro LR fra mpx til 1399,- for parret med 87dB følsomhet.

PSB Alpha LR fra BestBuy til 1395,- for parret med 85-87dB følsomhet.

Tannoy Fusion R fra elprice til 1395,- for parret med 86dB følsomhet.

Gale 3020 på hifiklubben til 1296,- for parret med 90dB følsomhet.

Proson Stratego Monitor 6 SAH fra Komplett til 1295,- for parret med 91dB følsomhet.

Proson Stratego Sat 210 fra Siba til 995,- for parret med 92dB(!) følsomhet.

Sony SS-MB250H fra netshop til 795,- for parret med 87dB følsomhet.

Dynavoice Magic S-4 fra komplett til 495,- for parret med 90dB følsomhet.

Eltax Millenium Mini fra ebox.no til 402,-(!!) for parret med 89dB følsomhet.

og det er sikkert mange flere...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •