Bruke intern dekoder i DVD vs. receiver?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer ynroenn sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Bruke intern dekoder i DVD vs. receiver?

Har drevet med Hi-fi/hjemmekino i snart 20 år, og vært gjennom mange "stadier" i utviklingen! Sitter nå med følgende konfigurasjon:
    Front: PSB stratus mini, piano lakk
    Center: PSB stratus C5, piano lakk
    Bak:PSB stratus mini, piano lakk
    Sub: Stratos subsonic 4, pianolakk (toppmodellen i 1998)
    Receiver: Harmon Kardon avr-80 (1997 modell, kostet veil 17000 i 1997!)
    DVD spiller: Sony dvpns955QS.

Som dere sikkert skjønner bruker jeg dekoderen i dvd spilleren til å dekode dd/dts da receiveren kun har dolby surround....(jada, det var en periode da det var rått også....) Receiveren brukes mao kun som en effektforsterker, en jobb jeg synes den gjør bra. Høytalerene mine krever jo en del effekt for å komme til sin rett, og HK store strømreserve komemr til sin rett her.

Det jeg selvfølgelig har tenkt på er om dekoderen i dvd spilleren vil være et svakt ledd? Vil jeg være tjent med å kjøpe en ny receiver, må jo en del opp i pris for å matche forsterkereffekten i avr-80?

Skal nevnes at jeg før hk avr-80 kjørte på Rotel rsp985 surround forforsterker + Rotel rb 985 5x100w effekt, men synes at "lydsignaturen" i HK faller bedre i smak.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Glem koding fra DVD-spiller i VIRKELIG HJEMMEKINO!

Hei.

Du skriver at du har holdt på med lyd som hobby i 20 år. Som du selv påpeker har det skjedd ting i løpet av årene som har gått.

Selv om du har en helt ny, og brukbar, DVD-spiller, må du på ingen måte bli forledet til å tro at at de innebygde DD/DTS-dekoderne i denne vil rettferdiggjøre resten av anlegget ditt, nesten uansett høyttaleroppsett!

Jeg prøvde selv denne løsningen, for nysgjerrighetens skyld, i mitt eget oppsett, og resultatet var nedslående! I forhold til selv rimelige integrerte surround-forsterkere (av i dag) blir dette en nedtur. Apparatet jeg konkret prøvde dette med var den forrige toppmodellen blant Panasonic's DVD-spillere, DVD S75, som ble rost opp i skyene for sine øvrige lydegenskaper (fortrinnsvis CD og DVD-Audio) av norsk såvel som utenlandsk presse.

Etter hva jeg forstår så kjører HK'en din nå på 9.året, og det kan jo tenkes da at du kunne få lyst til å bytte den inn i overskuelig framtid hvis du brukte litt tid til å lytte til og ellers erfare hva som er mulig å få for relativt rimelige midler. Dine høyttalere virker jo ikke urovekkende tungdrevne, på papiret, heller.

Hvis du allikevel slulle gå for å beholde din HK som effektforsterker, må du nok se deg om etter en surround forforsterker som eneste seriøse utvei. Denne må jo selvfølgelig stå i stil med resten av oppsettet ditt av i dag. Både Rotel og Arcam har rimelig ferske løsninger for dette, men disse koster altså rundt 15 "lapper", og det spørs om du er tjent med det fremfor å satse på en god integrert surround-forsterker til eksempelvis 10-12.000 kr. Forsterkere i denne prisklassen har i alminnelighet i dag svært gode dekodere "onboard", samt linjeutganger for samtlige kanaler mhp ekstern forsterkerkraft.

Jeg ville absolutt gått for dette siste hvis HK'en er for dyrebar å kvitte seg med.

Rene surround forforsterkere til under 10.000,- kan vel knapt nok oppdrives, så valgene begrenser seg.

Den kanalseparasjonen og dynamikken du får med din løsning av i dag vil mest sannsynlig ikke holde mål. Dette kan jeg påstå med nokså god samvittighet, selv uten å ha hørt på din "DVD-dekoder".

Mvh 777

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er da ingen grunn til at en dvd med dekodere skulle låte dårligere enn en receiver. de samme delene sitter jo i en av de uansett. så har man greie signalkabler og gode dacer i spilleren så.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et oppsett på både HiFi og Surround er aldri godt nok før en selv som lytter er fornøyd. Her på forumet vil du sikkert finne 100 forskjellige meniger om det du spør om, så er det opp til en selv å velge sitt svar. Jeg foreslår at du prøver deg frem først med en ny reciever, og kanskje en annen DVD spiller så kan du jo selv lytte til om forbedringene vil ligge her. Her trenger du ikke kjøpe den før du har testet om du er fornøyd. Det finnes et stort antall recievere der ute og vi har alle forskjellige meninger om hva som er "mest eller best" for pengene. Jeg har selv en reciever som er 7-8 år gammel og jeg synes mitt totale oppsett spiller fletta av de fleste andre systemer jeg har hørt. Husk at den beste lyden er den lyden du selv opplever som den beste. At du derretter ønsker å oppgradere og bytte ut komponeneter etterhvert er jo desverre bare audiofili noe vi alle her inne lider av i større eller mindre grad. Lykke til :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool DVD-dekoder kontra ei, del 2

Sitat Opprinnelig postet av einis
    det er da ingen grunn til at en dvd med dekodere skulle låte dårligere enn en receiver. de samme delene sitter jo i en av de uansett. så har man greie signalkabler og gode dacer i spilleren så.....
    Det er mange grunner til at det lydmessige resultatet fra forsterkerens interne dekoderkraft klart overgår det resultatet man oppnår via DVD-spillernes dekoderpakke, men dette vil jeg ikke bruke tid på å greie ut om i denne omgang.

Det mest ærlige svaret får man ved å kombinere følgende 3 faktorer:

SAMMENLIGNING, LYTTING OG ERFARING=KONKLUSJON

Med hilsen 777

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tullprat. det er nøyaktig det samme, det eneste som skiller er 1m analogkabel.
    hva som låter best er bare avhengig av produsentens prioriteringer..når såg du sist en high end stereo forsterker med digital-inn? samme greia. samme dekodingen på bare 2 forskjellige plasser.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool DVD-dekoder kontra ei, del 3

Hva som er tullprat eller ei i denne sammenheng er ikke kun et subjektivt anliggende, men mitt innspill baserte seg altså på et konkret tilfelle med test av den aktuelle DVD-spiller prøvd mot pris-og merkerelatert utstyr bl.a. fra samme produsent.

Hva kanalseparasjon angår så er ikke dette noe egentlig tema for sluttrinn-delen, snarere for forforsterker-/dekoder-delen.

Når så man f.eks. sist en HIGH END hjemmekino med sluttrinn koblet direkte til DVD-avspilleren? Dette nevnes uten ønske eller intensjon om å starte en debatt om HIGH END-utstyr i denne sammenheng.

Viser forøvrig til mitt første innlegg.

Hilsen 777

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •