Chinema EQ på Denon AVR 1803

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Chinema EQ på Denon AVR 1803

I min manual står det dette om Chinema EQ: "The Chinema EQ function gently decreases the level of extreme high frequencies, compensating for overly-bright sounding motion picture soundtracks. Select this function if the sound from the front speakers is too bright"

Jeg må si at jeg har et problem med "skarpe" lyder når jeg spiller høyt og ser film. Kanskje dette vil hjelpe? Skal teste i morgen! Kan ikke guffe på nå som samboeren min sover! :wink:

Er dette en funksjon som er noe å bruke eller er det bortkasta? Blir dynamikken dårligere? Er det et slags filter? Hva gjør det? Er det det samme som å skru diskanten med -2dB?

Robert

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD filmer har samme lydmix som er på kino. Siden kinoer er større lokaler er lyden mikset slik at det ofte blir mye diskant til hjemme bruk. Det er her THX har en senkning på 3db ved 6000Hz eller noe slikt.

Det er nok Denons forsøk på det samme, men uten THX sertifisering.

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snoopy: Ok. Jeg kan ikke akkurat si jeg hører så veldig stor forskjell! Problemet mitt er at, på enkelte filmer, f.eks på Matrix Revolutions, synes jeg lydbildet er veldig "skarpt"! På den annen siden, på andre filmer, er lydbildet mindre skarpt! Eks: Istid! Kan være fordi de gjør forskjellige mikser under mastering!? En annen ting, selv om alle kanaler skal være like høye i volum, så virker det som senter er lavere i styrke på enkelte filmer! Igjen så kommer Revolutions fram her. Mange sier den filmen har et ganske bra lydbilde, jeg syne ikke det! Mulig det "skjer" for mye i filmen og at forsterkeren min ikke henger med? På Ringenes herre to tårn, skjer det jo ganske mye der og, men lyden er atskillig bedre! På Revolutions må jeg opp 1 til 2 dB på senter. Ellers blir Mr. Anderson veldig lavmælt!

ProtoType

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SnOopy
    DVD filmer har samme lydmix som er på kino.
    Det gjelder ikke allle DVD-filmer. Noen filmer har remikset lyd for hjemmekino. Se bl.a "Her"

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •