Yamaha RX-V2600

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer Prowler sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha RX-V2600

Hei,

Er det noen som har hørt på denne?
    Kjøpte den før jul og sitter å lurer på om det er det helt store. Det skal sies at jeg kjøpte den sammen med nye JmLab 926.

Mine tanker er:

1. Varme, den blir uhyggelig varm. Da tenker jeg at det er mye effekt som går til spille.
    2. Power Consuption = 500W. Er ikke dette lite? evt. for lite til mine høyttalere?
    3. Bass er ikke blitt noe fremtredene. Jeg har ventet på det pga innspillingstid osv. men jeg har kjørt de nærmere 150 timer nå, og det virker fortsatt helt fraværene. Endret plassering av ht men det hjalp ikke. Mulig dette er et ht punkt, men jeg tar det i et forsterkerperspektiv først. Har fortsatt tro på ht'ene :-)
    4. Generell bruk til film, er det noen som har fått testet det? Jeg har ikke fått det til av praktiske grunner ennå. Hvis det er noen som har noen vurderinger rundt dette ville jeg satt pris på det. (tenker på returtiden hvis jeg ønsker å bytte)
    5. Mine tanker er å bytte til en Denon 3806 evt den nye 4ettellerannet. Men jeg hadde i utgangspunktet en litt større tro på Yamaha'n til musikk i god gammel stereo
    6. Vil Bi-amping være noe å tenke på for å bruke effekten bedre? (kommer ikke til å ha noe 7.1 anlegg)

Erfaringer og anbefalinger mottas med takk. Mener å ha hørt at det er en kjenning i forumet som har lånt øret til Yamahaen i en liten periode..

Godt nyttår forresten

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har bare kjempeerfaring med denne forsterkeren egentlig. tipper det er høyttalerne dine som skuffer litt på bassfronten. skal du ikke bruke mer en 5.1 så bør du selvfølgelig prøve bi-amping.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt min i snart en måned, jeg har også JM lab electra 926 (ca. 4 år gamle) som fronter og det fungerer glimrende for filmlyd (bruker dette kun til fim i dag og ikke noe annet enn autooppsettet). Har ikke testet uten sub, men grunnen til at jeg kjøpte inn JM Lab'ene var at de ga meg veldig god basskontroll med forsterkeren jeg brukte til rent lydoppsett den gang (Doxa). Kan derfor ikke forstå at det skal være mangel på effekt som er problemet. Stram og god bassgjengivelsen kan fort høres ut som litt for lite bass - kanskje det er problemet?

Du finner brukerinfo og en tysk test som skryter Yamaha'n opp i skyene her:
    http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=250280

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

jeg leste den testen i natt ved hjelp av Google's eminente oversetter og fikk godfølelsen tilbake.
    Sånn sett så har jeg tro på forsterkeren.

Jeg skal sette den opp i bi-amping for å prøve dette. Jeg hadde uansett tenkt å supplere med en Sub, men jeg trodde det skulle være en litt mer fremtredende bass i utgangspunktet.

Mulig det ikke er spilt inn nok. Når jeg i all desperasjon prøvde meg på en gammel Yello plate, var det bare så vidt bass-elementet flyttet på seg. Det virket som om mellomtonen (er noen dype stemme spor..) gikk dypere en bassen klarte?!?

men, uansett er jeg trygg på Yamaha'n, så da fortsetter jeg med den.

Takk for tilbakemeldinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å klør meg i hodet for å forsøke å finne ut forskjellene mellom denne og rx-v4600 (som virker dyrere). Eneste forskjellen jeg har funnet så langt av betydning er oppkonvertering av analoge signaler til hdmi på rx-v2600 (noe 4600 tydeligvis ikke støtter...).

Hvorfor skal jeg evt gidde å betale mer for en 4600 ?

rundis

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tipper at det også er noen som sitter å klør seg i hodet,for å finne på noen små oppgraderinger på produktene sine,slik at folk skal gidde å bytte utstyr hele tiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er vel snarere at 4600 ikke nødvendigvis er en oppgradering. Den har imidlertid iLink og gir mere informasjon på displayet (mens man på 2600 må bruke OSD). Hva angår krefter har jeg ikke blitt klok på forskjellen mellom disse to. Dersom du ikke trenger iLink er det mao. ingen åpenbare grunner til å betale noe mer for 4600, kanskje ikke det samme en gang (dersom du har behov for oppskalering av analoge signaler).

Newcomer Lapavoni sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg kjører TV-signaler fra UPC sin STC via en CYP-converter fra SCART til komponent hvilke forbedringer kan jeg forvente hvis jeg kjører videre gjennom RX-V2600 sin video-oppskalering og deretter HDMI til projektoren Epson TW600?

Jeg kjører nå direkte fra CYP'n til projektoren. Det står at input er på 625i. Ved hjelp av RX-V2600, kan jeg da få et bilde på 720p eller 720i?

Vil RX-V2600 kunne korrigere bildet noe? Vil bildet bli bedre i det hele tatt?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tildligere min PVR Grundig 6452 (satelittmottaker med harddisk for Canal Digital) koblet til Panasonic DMR E95H (DVD-HDD) med RGB scart, og komponent fra Panasonic'en til projektor (BenQ 7800). Nå bruker jeg CYP-konverter til komponent til Yamaha RX-V2600 og HDMI-DVI til projektor og jeg synes bildet er blitt mye bedre, spesielt skarpheten - bruker 576p fra satelittmottakeren og Panasonicen, men 720p fra DVD-spilleren (Samsung HD 850).
    Basert på innvendingen om at scaleren i Yamaha'en ikke skal kunne konkurrere med skikkelige scalere og at man uansett ikke får gull av gråstein, er det nok allkevel mest fornuftig å forvente at hovedfordelen med Yamaha'en er muligheten for å bruke kun en kabel til projektor, samt enkel styring av alle komponenter vha. recieveren. Ergo bør bedre bilde ses på som en bonus. Ser imidlertid med spenning frem til en skikkelig test av 2600, inkludert scalingen av analoge signaler.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedforskjellen mellom RX-V1600 og RX-V2600 er vel denne oppskaleringsmuligheten? Jeg lurer derfor på hvor god denne funksjonaliteten er og om det er pengene verdt å gå for RX-V2600 i stedet for RX-V1600. Er det det?

Litt effektforskjell er det også mellom disse to, men RX-V1600 har nok for min bruk.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått ny projektor (BenQ 7700) og endelig en mulighet til å sjekke ut oppskaleringen. Kjører Canal Digital via komponent til recieveren, som oppskalerer til 720p (til projektor med HDMI real cable 10 m). Og bildet blir mye bedre med 720p enn 576p. Temmelig sikkert på at dette ikke er ønsketenking - bildet blir roligere og mindre hakkete. Selv på et 236 cm. bredt lerret med sitteavstand på ca. 3,5 m. har jeg nå endelig en kvalitet på filmkanalene til Canal Digital som gjør at jeg kan konsentrere meg om filmene i stedet for å irritere meg over bildet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Scaler...

Er ikke helt fornøyd med scaleren i denne maskinen (mye ok, men det skurrer noen viktige steder for meg).

Hadde en visjon om en kabel fra receiver til prosjektor, men etter litt erfaringer tror jeg sannelig jeg ender opp med to.

fra dvd spilleren har syntes jeg at min denon 2910 gjorde jobben bedre og har ikke lekt så mye med dette, men kjører her bare hdmi-switching.
    Men canal digital er en annen historie.
    - prøvde først med composite til receiver og så oppkonvertering gjennom HDMI (576p, 720p og 1080i), syntes vel at for min prosjektor Mitsubichi HC3000 at forskjellene ikke akkurat var voldsomme men landet vel på 720p.
    Bildet ble faktisk ganske bra (mye bedre enn min gamle komposite kobling fra dekoder til sanyo plv-z2), men ved litt bevegelser syntes fargene å smøre seg litt sammen. Dog min største skuffelse kom da jeg kikket på fotball ... ugh fikk litt dårlig lcd vibber med motion-blur.
    - Gikk til anskaffelse av en cypress rgb-component converter, syntes absolutt at fargene ble bedre definerte, men fotball var fortsatt lite morsomt å se på.
    - Koblet så på en komponent kabel mellom receiver og prosjektor, litt "skarphet" ble borte i forhold til hdmi med borte var problemene med fotballtittingen. Gjorde et lite forsøk med å kjøre komponent progressiv konvertering, men da kom motion-blur i fotballsendingen igjen.

Derfor ender jeg opp med følgende ser det ut til:
    - DVD: la dvd spilleren få ta hånd om scaling
    - Canal Digital film og generell tv-titting: HDMI upscaling til 720p
    - Canal Digital sport alla fotball, komponent kabel fra receiver til prosjektor og la signalet fra Cypress converter signal få kjøre mer eller mindre uendret igjennom

Min konklusjon er at på min receiver henger ikke processeringen med kjapt nok i svingen for sportsendinger med mye bevegelser i bildet (mange bein som springer f.eks !!)
    Noen andre som har oppleved type etterslep/hakking på upscaling av sportsendinger ???

rundis

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for god tilbakemelding. Da ser det ut til at du har endt på den løsningen som jeg kjører idag. HDMI fra dvd-spiller og CYP-konverter til komponent på TV. Da er det med andre ord ingen vits ennå å på død og liv kjøpe en receiver med konvertering og oppskalering.

Ellers er du vel fornøyd med receiveren?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lapavoni:
    >Ellers er du vel fornøyd med receiveren?

Jupp, har ikke noe spesielt å utsette på den igrunn. Har ikke kjørt den så veldig hardt, men har så langt ikke opplevd at den har noen problemer med å drive mine JMlab Electra høytalere. Har kun et midlertidig rom, som ikke akkurat er optimalt for film og musikk. Men på tross av dette synes jeg at lyden som produseres oppleves som bra i mine ører (så romkorreksjonen virket ihvertfall positivt). Gleder meg dog til å få eget og egnet rom snart....

som sagt litt synd med scaleren/bildeprosessor, da jeg hadde ønsket meg kun en kabel til prosjektor (og kjekt å få bilde og lyd riktig ved å velge komponent på fjernkontrollen), men pytt sann.

rundis

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan kun skjøte inn noe som allerede er nevnt mht. E926. De er veldig dynamiske og kan for noen av denne grunn oppleves som "slanke". Sitter nettopp og hører på en rå blues skive, der harpiks og gulvbass drønner ut, i "Nøytralt oppsett" selvsagt. Kilde Pioneer 668, EC4.6, Krell Kav300i. Ca. 70cm fra bakside av HT til bakvegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til rundis, jeg oppskalerer vha. min 2600 signalene fra CD (vha. cypress konverter) og det fungerer fint. Når det gjelder fotballsendinger er det vel ikke bare bevegelsene i bildet som utfordrer, bildet er vel ofte dårlig i seg selv, også i pausen...

OL-sendingene har derimot vært flotte vha. hdmi ut fra receiveren.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2600 / 4600

På pappiret er det vist ingen forskjell på nett inntalet. 910 Watt
    Ender opp på at den yter 7*65 Watt rms 8 ohm.

910 watt nett inntak. Trekk fra 50% som går bort i varme.
    Sitter igjen med 455 watt fordelt på 7 kanaler... som blir 7*65 watt RMS 8 ohm.
    Yter kansje 7*120watt max 20-20.000 kHz

Litt skuffende. Har selv vurdert 2600.
    Men den får gode karakterer for filmlyd :-)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    2600 / 4600

På pappiret er det vist ingen forskjell på nett inntalet. 910 Watt
    Ender opp på at den yter 7*65 Watt rms 8 ohm.

910 watt nett inntak. Trekk fra 50% som går bort i varme.
    Sitter igjen med 455 watt fordelt på 7 kanaler... som blir 7*65 watt RMS 8 ohm.
    Yter kansje 7*120watt max 20-20.000 kHz

Litt skuffende. Har selv vurdert 2600.
    Men den får gode karakterer for filmlyd :-)
    Det er ikke så enkelt å beregne faktisk effekt. Effektforbruk på Yamaha 2600 er vel rundt 500w(Merket bak på reciever). Let opp artiklene til Snickers-is, han forklarer dette godt.

For min del synes jeg ikke at jeg mangler noe.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Prowler
    Det er ikke så enkelt å beregne faktisk effekt. Effektforbruk på Yamaha 2600 er vel rundt 500w(Merket bak på reciever). Let opp artiklene til Snickers-is, han forklarer dette godt.

For min del synes jeg ikke at jeg mangler noe.

Utgangspunktet for tråden var om RX-V2600 er en OK reveiver på dine E926 ?
    Har i mellomtiden byttet endel utstyr, deriblandt Reveiver (RX V520 til RX V2500). På mine E926 som er kun 14 dager gamle, ble jeg også "skuffet". Mitt råd er "DROPP" auto oppsett !.

Etter å ha lekt "kraftig" med oppsett, er jeg kjempefornøyd. Nå kan jeg kjøre alt (AV 668 som kilde) og Receiver helt "direkte modus" og har kjeme lyd.

Bli kjent med hva som bor i din RX V2600 før du forkaster denne eller HT.

Du burde ha et kjempe oppsett (men du for nok ikke potensialet helt ut..)

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Etter som tiden har gått (og jeg har flyttet mine JMlab's rundt i hele stuen) har jeg fått til en lyd og et trykk jeg er meget fornøyd med. Nå har jeg riktignok supplert med en subwofer som jeg bruker i enkelte sammenhenger. Men det er mer til den musikken hvor jeg ønsker enda mer trykk i bunn (samt filmer så klart :-)).

Noe jeg har lært meg i prosessen er at det faktisk er CD'er som ikke er "bra" mikset. Det er vel et resultat av å ha et anlegg som er i stand til å avsløre dette. Trodde det skyldtes dårlige instillinger, men har oppdaget at det er stor forskjell på inspillingene også. Andre ting jeg oppdaget i mitt oppsett er en tendens til "komprimert" lyd ved bruk av HDMI kabel til CD lytting. (bruker DVD spiller). Synes det ble et større spekter i produkjsonen samt "varmere" lydbilde ved bruk av god gammel analog.

Det skal sies at jeg ikke har prøvd dette fullt ut ennå, da DVD spiller kun er noen dager gammel. Ser frem til mange timer med testing av diverse kombinasjoner ;-)

Stusser litt over at autokalibrering setter mine JMlab 926 til "small". Mulig det er fordi jeg har koblet til en SW, ikke vet jeg. Endrer uansett delefrekvens fra 160Hz til 80Hz og "size" fra "small" til "large".

Høyttalerene føler jeg har satt seg, og mine skeptiske tanker i starten av tråden er borte når det gjelder denne forsterkeren.

hilsen en lykkelig AV-fil..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •