Ny receiver, AX2 vs. AX4, valgets kvaler.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 80
    Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny receiver, AX2 vs. AX4, valgets kvaler.

Ja då var tida inne, og oppgraderingsmonsteret he sett seg godt til rette i sofaen min igjen, og krev ny receiver. Fekk akkurat bekreftelse på salg av 1014s`en min, så då blir det innkjøp av ny. Stend då mellom AX2 og AX4. He sammenligna desse to, og ser at det ikkje er mykje som skiller dei frå kvarandre. Men....Eg veit med meg sjølv at eg kjem til å angre om eg velger AX2 og det berre er nokre kroner som skil desse. Kan nokon komme med argument/motargument for kvifor eg skal velge ein av desse? Eller burde eg droppe Pioneer og gå for AVR3806? Eg skal ha hdmi for dei som lurte.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har AX4 og er storfornøyd! Overflod av krefter til å drive dali helicon både i surround og stereo, samt alt du måtte trenge av tilkoblingsmuligheter (HDMI, i-Link, iPod, USB, osvosv), i tillegg kan du biampe frontene om du kjører 5.1 og ikke 7.1. Har du høyttalere som kjører i 4 ohm slik som jeg har, ender du fort opp med 4-600 watt på frontene

Ellers er lyden helt rå både å stereo og surround. Så vidt jeg vet har vel AX4 litt mer power enn AX2, dessuten har AX4 i-Link, og noen andre finesser som AX2 ikke har. Valget er soleklart for min del!

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,636
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Støtter din egen og a|ex anbefaling her.
    Kjør på med AX4 og slipp å tenke på at man kunne fått litt mer for bare litt mer i ettertid.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Jeg har AX4 og er storfornøyd! Overflod av krefter til å drive dali helicon både i surround og stereo, samt alt du måtte trenge av tilkoblingsmuligheter (HDMI, i-Link, iPod, USB, osvosv), i tillegg kan du biampe frontene om du kjører 5.1 og ikke 7.1. Har du høyttalere som kjører i 4 ohm slik som jeg har, ender du fort opp med 4-600 watt på frontene

Ellers er lyden helt rå både å stereo og surround. Så vidt jeg vet har vel AX4 litt mer power enn AX2, dessuten har AX4 i-Link, og noen andre finesser som AX2 ikke har. Valget er soleklart for min del!
    Hei!!!:-)
    Siden eg har bestilt meg ein AX4 å har sport omm de med Bilamping men forhandleren kunneikke svare på omm Biamping bare virker i SEREO eller omm den kan virke i SUROND !!! Men eg ser fu jo skriver de att dette som eg har lurt på att de FUNKER med Biamping i SUROND!!? (5.1 ) å detteer noe du bruker aelv nå???
    Da GLEDER eg meg enda MEIRE NÅ viss dette stemmer!!!:-)
    (Siden eg har INFINITY Beta 50 å Beta 360 senter så nå VEIT eg jo att eg skal ha nåkk KREFTER til mine HTer!!!:-) )

Eg UNDSJYLDER att eg sykkla meg inn i ein annens TRÅD!!! Men dett er jo akkurat de eg har LURT på!!?:-)

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Hei kjæftre avforumer..nå er jeg full men......velg 2 ern det er ikker noe poeng å kjøpe 4 som er dyerere,kjøp he4ller en effekt forsterker dersom du trenger mere krefter

mvh tom alaia smjurfebn

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg hugsa berre ikkje heilt korleis formelen for å handle på fyndborsen var. Var det at den prisen som stend på sida deira(oppgitt i SEK) er den prisen ein kan forvente levert på døra i NOK? Isåfall kan det hende AX4 blir i dyraste laget Oss fær sjå

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biamp funker over hele linja, dette kan jeg skrive under på. Eneste forskjell på 2'ern og 4'ern er forsåvidt ilink og en ekstra optisk inngang. Jeg konkluderte med at dette trengte jeg ikke så jeg kjøpte 2'ern. Spurte også pioener om det var noen reel forskjell på strømforsyning og effekt siden vekt og strømforsyning er oppgitt med samme tall. Jeg fikk som svar "nja, egentlig ikke noe".

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    Biamp funker over hele linja, dette kan jeg skrive under på. Eneste forskjell på 2'ern og 4'ern er forsåvidt ilink og en ekstra optisk inngang. Jeg konkluderte med at dette trengte jeg ikke så jeg kjøpte 2'ern. Spurte også pioener om det var noen reel forskjell på strømforsyning og effekt siden vekt og strømforsyning er oppgitt med samme tall. Jeg fikk som svar "nja, egentlig ikke noe".
    Men AX4 er jo ikke oppgitt til å ha mer effekt uten grunn. i-Link er et must for min del ihvertfall. Kjører alt via samme kabel som følger med, i herlig lydkvalitet. Jeg tror nesten at de pengene du sparer inn på å ikke kjøpe separate signalkabler blir en større sum enn prisforskjellen på AX2 og AX4

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ADHD
    Hei!!!:-)
    Siden eg har bestilt meg ein AX4 å har sport omm de med Bilamping men forhandleren kunneikke svare på omm Biamping bare virker i SEREO eller omm den kan virke i SUROND !!! Men eg ser fu jo skriver de att dette som eg har lurt på att de FUNKER med Biamping i SUROND!!? (5.1 ) å detteer noe du bruker aelv nå???
    Da GLEDER eg meg enda MEIRE NÅ viss dette stemmer!!!:-)
    (Siden eg har INFINITY Beta 50 å Beta 360 senter så nå VEIT eg jo att eg skal ha nåkk KREFTER til mine HTer!!!:-) )

Eg UNDSJYLDER att eg sykkla meg inn i ein annens TRÅD!!! Men dett er jo akkurat de eg har LURT på!!?:-)
    Bi-amping av frontene fungerer til alt unntatt 7.1 da du trenger de to siste effektforsterkerne til surround-back kanalene ja. Alle effektforsterkerne er dessuten helt identiske. Jeg har enda til gode å høre tegn til kompresjon i bi-amp modus enda jeg har kjørt mine helicon 400 beinhardt! Så her er det krefter i bøtter og spann

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men AX4 er jo ikke oppgitt til å ha mer effekt uten grunn. i-Link er et must for min del ihvertfall. Kjører alt via samme kabel som følger med, i herlig lydkvalitet. Jeg tror nesten at de pengene du sparer inn på å ikke kjøpe separate signalkabler blir en større sum enn prisforskjellen på AX2 og AX4
    I-link er vel firewire-inngang som overfører digitalt lyd og bilde slik eg forstår det. Er dette noko eg kan få bruk for? Skal bruke receiveren hovedsakleg saman med HTPC.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt svar på trådstarters spørsmål det her, og jeg skal ikke være for bastant i.o.m. at jeg ikke har hørt AX2/4 selv. Men med oppgitt strømforbruk på 460watt på AX4 er det ganske utrolig om den klarer å dra Helicon 400 fullt ut uten problemer. Jeg har selv prøvd ut en del forsterkere på H400, og vet de kreverer mye støm om man skal ta de helt ut med full kontroll. Det er vel tross alt begrenset hvor mye strøm Pioneeren klarer å levere da?

Trenger du ikke i-link og de få ekstra finessene AX4 har, hadde jeg også helt klart satset på AX2 og ekstra effekt. Men totalt sett blir nok det dyrere enn AX4 også.

Men som sagt, mulig AX4 er en kraftplugg uten like, selv om det ikke ser slik ut på papiret

Edit: Jeg overvurderte visst AX4. Den trekker ikke 600, men 460watt fra nettet.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Har satt opp en sammenligning av 2, 4 og 5 på AVnytt HER.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha lygren Eg heller egentlig meir og meir mot å sløse litt ekstra no på nyåret Fær berre sjå kor tynn lommeboka er etter alle komponentane til HTPC'en er komne Og det skulle ifølge mine beregningar skje i morgon.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg har ikke AX2 usb-inngang. Knallkjekt om man vil spille musikk rett fra pc'en.

Hovedforskjellene synes altså å være:

* AX4 har i-Link
    * AX4 har USB-inngang
    * AX4 har mer effekt
    * AX4 har en ekstra optisk inngang

AX2 har ingen av disse tingene.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Ikke helt svar på trådstarters spørsmål det her, og jeg skal ikke være for bastant i.o.m. at jeg ikke har hørt AX2/4 selv. Men med oppgitt strømforbruk på 460watt på AX4 er det ganske utrolig om den klarer å dra Helicon 400 fullt ut uten problemer. Jeg har selv prøvd ut en del forsterkere på H400, og vet de kreverer mye støm om man skal ta de helt ut med full kontroll. Det er vel tross alt begrenset hvor mye strøm Pioneeren klarer å levere da?

Trenger du ikke i-link og de få ekstra finessene AX4 har, hadde jeg også helt klart satset på AX2 og ekstra effekt. Men totalt sett blir nok det dyrere enn AX4 også.

Men som sagt, mulig AX4 er en kraftplugg uten like, selv om det ikke ser slik ut på papiret
    Jeg vet det synes noe suspekt at en "vanlig surroundreceiver" kan levere nok power til å dra relativt krevende høyttalere tilfredsstillende. Men det virker ihvertfall som den drar H400'ene mine relativt uanstrengt, den holder kontrollen selv på svært høye volum (ble litt overrasket selv). Og jeg har sammenligningsgrunnlag med en del dyre integrerte forsterkere. Det låter også veldig bra med i-Link fra DV-989 og receiveren i pure-direct modus. Forøvrig er det viktig å huske på at jeg kjører bi-amping på frontene og benytter altså 4x 150 (8 ohm) watts effektforsterkere. I 4 ohm trekker den en del mer..

Men spesifikasjoner betyr lite så lenge det låter bra Det kan godt hende oppgitt effekt i watt er "skrytewatt", samtidig som maks effekt fra strømnettet er noe beskjedent oppgitt? ikke vet jeg hvordan de kommer frem til disse verdiene, men jeg har da hørt rør-amper med 2x8 watt spille så det dundrer

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    I-link er vel firewire-inngang som overfører digitalt lyd og bilde slik eg forstår det. Er dette noko eg kan få bruk for? Skal bruke receiveren hovedsakleg saman med HTPC.
    Jeg har nøyaktig samme signalkilde og har konkludert med at jeg ikke kommer til å kjøpe meg noen svindyr dvd spiller (spesielt siden jeg må kjøpe en såpass grasalt dyr en for å matche bildekvaliteten jeg har nå) som har ilink utgang og ergo har jeg heller ikke bruk for i link tilbobling. Når det gjelder oppgitt effekt hos pioneer så vet vi jo alle at dette er slikt som skal tas med en klype salt, og som sagt det er samma forsterker, samma strømforsyning, samma kabinett, samma vekt men oppgitt med 10 watt mer pr kanal i 6 ohms eller noe slikt. Svaret jeg fikk hos folka hos pioneer var "ehhhh....si det" på om det var noen reel forskjell. Jeg gidda ikke betale 2000 for en muligens ikke eksisterende effekt endring (som de isåfall må ha "plombert" for å få det til å bli no forskjell slik jeg ser det) eller for en lyd tilkobling jeg ikke har bruk for. Fjernkontroll og utseendet ellers er også helt det samme. Men for all del, har man bruk for ilink så er det jo knall å ha, da hadde jeg også kjøpt 4'ern.

Når det gjelder biamp funksjonen som flere har spurt om her (og sikkert svart på også), så er det da altså hvis man kjører f.ex 5.1 istedet for 7.1 og derfor bruker de 2 "resterende" kanalene til å drive frontene f.ex.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nøyaktig samme signalkilde og har konkludert med at jeg ikke kommer til å kjøpe meg noen svindyr dvd spiller (spesielt siden jeg må kjøpe en såpass grasalt dyr en for å matche bildekvaliteten jeg har nå) som har ilink utgang og ergo har jeg heller ikke bruk for i link tilbobling. Når det gjelder oppgitt effekt hos pioneer så vet vi jo alle at dette er slikt som skal tas med en klype salt, og som sagt det er samma forsterker, samma strømforsyning, samma kabinett, samma vekt men oppgitt med 10 watt mer pr kanal i 6 ohms eller noe slikt. Svaret jeg fikk hos folka hos pioneer var "ehhhh....si det" på om det var noen reel forskjell. Jeg gidda ikke betale 2000 for en muligens ikke eksisterende effekt endring (som de isåfall må ha "plombert" for å få det til å bli no forskjell slik jeg ser det) eller for en lyd tilkobling jeg ikke har bruk for. Fjernkontroll og utseendet ellers er også helt det samme. Men for all del, har man bruk for ilink så er det jo knall å ha, da hadde jeg også kjøpt 4'ern.
    Hva med USB-inngang, har du ikke brukt for det?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg har ikke AX2 usb-inngang. Knallkjekt om man vil spille musikk rett fra pc'en.

Hovedforskjellene synes altså å være:

* AX4 har i-Link
    * AX4 har USB-inngang
    * AX4 har mer effekt
    * AX4 har en ekstra optisk inngang

AX2 har ingen av disse tingene.
    Ehh du er jo flink til å få det til å virke ekstra negativt samt forsvare ditt eget kjøp men det er så Utsagnene dine blir litt smør på flesk her, selvsagt har ikke ax2 noen av de delene når du selv har ramsa opp hva forskjellen er.

Uansett, usb tilkoblingen, ubrukelig i mine øyne da den kun støtter stereo og belaster pc'en min mer enn ved optisk/coax utgangen. Skal du ha multi kanal ut fra usb'en ifølge pioneer og deres kataloger må du kjøpe 10'ern. Og hva skal jeg egentlig med usb når jeg har optisk/coax digital ut. Vanskeligere å finne rett lengde, belaster pc'en mer som sagt, krever win xp (vurderer å prøve linux med mythTV også sammens med MCE på egen partisjon).

Ekstra optisk utgang? Nå klarer jeg meg fint med 2 coax og 4 optisk samt 1 optisk ut, om jeg noensinne blir å trenge mer tror jeg det blir langt frem i fremtiden. Spesielt også når en htpc med flere digitale inn og ut ganger er kilden min for det meste.

Den oppgitte effektøkningen er noe pioneer norge selv ikke klarer å direkte skaffe bevis for. Nå har jeg ikke målt utgangseffekten på min forsterker men hadde vært gøyalt. For jeg har hatt med meg begge hjem og merka null niks forskjell. Som sagt, det mest gøyale er jo at strømforsyningen er identisk.

Og til slutt, du som nevnte strømforsyningen og syntes den var litt liten. Du må huske også at det er utnyttelsesgraden av disse "wattene" som går inn som betyr noe. Hjelper ikke å ha dobbelt så stor strømforsyning om teknologien innvendig kaster bort 3/4 til varme for eksempel. Derfor det er tilnærmet umulig å lese seg til reel effekt på en forsterker.

Så min konklusjon er at begge er gode, men for min del er ikke prisforskjellen på 2000 verdt å legge i hvis man ikke trenger i link tilkoblingen. 2 forsterkere med mindre forskjell teknisk skal man vel også lete lenge etter.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi-amping er for meg lite relevant, då eg køyrer full 7.1(2 subbar da, men på samme signal).USB/i-link blir også lite relevant, då eg skal køyre eit optisk signal ut frå lydkortet på HTPC'en, og kjem ikkje til å bruke dette. Meir effekt treng eg vel strengt tatt ikkje, mine peerless-høgtalarar klarer seg nok fint med effekten til ax2. Vurderar å heller legge dei ekstra kronene i ein Kameleon 10-in-1 fjernkontroll, blir vel om lag samme prisen.

Dette blir forresten ei fæl veke. I morgon sender eg av gårde vsx1014i og ein eldre dvd-spelar. Når eg så he fått bekrefta pengane inn på konto(om eg klarer å vente så lenge) bestiller eg ny receiver. Akkurat no driv eg og tek ned att høgtalarane frå veggen(bak og senter bak) og ber med meg heile 7.1(2) rekka ned i verkstaden for å legge på finèr og nokre lag med lakk. Vurderar å få dei lakka profesjonelt, nokon som he tips til type lakk? Kjenner folk som he tilgang på industriell lakkboks.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett, usb tilkoblingen, ubrukelig i mine øyne da den kun støtter stereo og belaster pc'en min mer enn ved optisk/coax utgangen. Skal du ha multi kanal ut fra usb'en ifølge pioneer og deres kataloger må du kjøpe 10'ern. Og hva skal jeg egentlig med usb når jeg har optisk/coax digital ut. Vanskeligere å finne rett lengde, belaster pc'en mer som sagt, krever win xp
    Hvorfor skulle du ha behov for noe annet enn stereolyd fra pc'en via usb da det i 99% av tilfellene vil være MP3-musikk som blir overført? Og hvorfor "belaster" USB-inngangen pc'en din mer?

Og til slutt, du som nevnte strømforsyningen og syntes den var litt liten. Du må huske også at det er utnyttelsesgraden av disse "wattene" som går inn som betyr noe. Hjelper ikke å ha dobbelt så stor strømforsyning om teknologien innvendig kaster bort 3/4 til varme for eksempel. Derfor det er tilnærmet umulig å lese seg til reel effekt på en forsterker.
    Det er sant. Ifølge pioneer selv så skal disse forsterkerne AX2/AX4 utnytte effekten på en mye mer effektiv måte enn tidligere forsterkere. Er vel en grunn til at de har fått større effekt på mindre strømforskyning. Forøvrig husker jeg det gikk del rykter om at disse forsterkerne skulle være digitale før lansering pga den store effektiviteten!

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •