Ny receiver, AX2 vs. AX4, valgets kvaler. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 80
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For det første, dette betyr at jeg får 2 kabler og 2 innganger på forsterkeren å forholde meg til kontra 1.

For det andre, usb belaster pc'en mer pga kontrollern som må drive å kjøre. Vet ikke om du husker hva som skjedde med pc'er når diskettstasjonen begyne å lese/skrive. Uansett, samma greia på en måte bare ikke like trasig. Lydkortet mitt kjøpt jeg inn for å belaste cpu'en minst mulig, og det er cpu som belastes når noe må kjøres over usb kontra prosessoren på lydkortet mitt. Det er små prosenter, men de er der. Men nå taler jeg kun for meg selv og mitt synspunkt på disse to slik at folk skal få evt nytte av min erfaring med disse så får folk skape seg sitt eget bilde og avgjøre hva de har bruk for.

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=a|ex]Jeg har AX4 og er storfornøyd! Overflod av krefter til å drive dali helicon både i surround og stereo, samt alt du måtte trenge av tilkoblingsmuligheter (HDMI, i-Link, iPod, USB, osvosv), i tillegg kan du biampe frontene om du kjører 5.1 og ikke 7.1. Har du høyttalere som kjører i 4 ohm slik som jeg har, ender du fort opp med 4-600 watt på frontene

Trodde ikke AX4 var anbefalt å drive 4ohms høytalere, har selv en VSA-AX10i som hvor det står at det ikke anbefales å drive slike høytalere

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vallhall
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Jeg har AX4 og er storfornøyd! Overflod av krefter til å drive dali helicon både i surround og stereo, samt alt du måtte trenge av tilkoblingsmuligheter (HDMI, i-Link, iPod, USB, osvosv), i tillegg kan du biampe frontene om du kjører 5.1 og ikke 7.1. Har du høyttalere som kjører i 4 ohm slik som jeg har, ender du fort opp med 4-600 watt på frontene
    Trodde ikke AX4 var anbefalt å drive 4ohms høytalere, har selv en VSA-AX10i som hvor det står at det ikke anbefales å drive slike høytalere
    Det står vel det på ganske mange receivere, men det er som regel ikke noe problem så lenge ikke impedansekurven til høyttaleren beveger seg for nærme 2 ohm. Hvis en ikke spiller gruelig høyt, og ellers passer på at receiveren ikke blir for varm er det vel ikke noe problem?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Det står vel det på ganske mange receivere, men det er som regel ikke noe problem så lenge ikke impedansekurven til høyttaleren beveger seg for nærme 2 ohm. Hvis en ikke spiller gruelig høyt, og ellers passer på at receiveren ikke blir for varm er det vel ikke noe problem?
    Jeg lurte også litt på det, men ifølge jfinneru som har testet en god del receivere så har han aldri hatt noe problem med det, og han kjører jo store helicon-høyttalere. Jeg har ikke erfart noen problemer med det selv heller. Helicon går vel dog ikke lavere enn 3,7 ohm tror jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et tips.
    Beste pris har eg funnet her på AX2. Kommer på 8500,- totalt fra Tyskland (inkl. frakt og moms)

http://www.digitalo.de/deeplink.jsp;...T=preisroboter

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for det jerognal, men trur allikavel eg kjem til å handle frå fyndborsen. Den sida der he eg ikkje høyrt nokon omtalar om, og eg trur ikkje det kjem til å bli mange hundrelappane som skil desse sidene uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom bare plutselig til å tenke på en ting. Noen som vet hvilken spenning dem bruker på nettet der nede? 220V.
    kanskje greit å vite før eg bestiller.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 220V i hele det vestlige Europa så vidt jeg vet. Dette er teknisk tråd, men du bør sjekke ut fyndborsen. Tror du kan få AX2 rimligere der.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker. Skal sjekke Sverige.

Da ble det Fyndsbørsen. Fikk en bedre pris da jeg spurte på mail. Kommmer på 7500,- alt inkl. :grin: :grin:

Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg har ikke AX2 usb-inngang. Knallkjekt om man vil spille musikk rett fra pc'en.

Hovedforskjellene synes altså å være:

* AX4 har i-Link
    * AX4 har USB-inngang
    * AX4 har mer effekt
    * AX4 har en ekstra optisk inngang

AX2 har ingen av disse tingene.
    A|ex - jeg skal også ha en av disse (ax2/4), hvordan benyttes egentlig USB-inngangen? Velges den som en hvilken som helst annen inngang + at ax4 dekoder det som kommer inn - også WMA?

Drømmen hadde jo vært å plugge feks. en 300GB USB-disk rett i ax4 full av rippede CD'er (WMA lossless) - men da mangler det jo et brukerinterface (ala mediaplayer) for å velge artister / låter etc...

Og en ting som er spurt/diskutert flere ganger - men uten at jeg har funnet annet en "teori" - har ax2/4 "lipsync" (audio delay) - eller ikke?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har da lipsync, uten at jeg har sjekket så mye om hvordan man justerer det enda. Den fikser det hvertfall automatisk via romkalibreringen.

Forøvrig må du kjøre windows xp og spille av musikken via en eller annen media player ala winamp for å overføre musikk til AX4.

Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har da lipsync, uten at jeg har sjekket så mye om hvordan man justerer det enda. Den fikser det hvertfall automatisk via romkalibreringen.
    Automatisk "lipsynch" via romkalibrering ville ha vært _svært_ imponerende

Kunne jo vært et innebygget kamera i AX4 som sjekker bildet på plasma / prosjektoren din, sammenligner feks. leppebevegelser med lyd/ord og setter delay = nn millisekunder så det passer akkurat ;-)

Mener det tidligere ble påstått at den ikke har "lipsynch", og at "audio delay" som beskrives kun peker på surround oppsettet og nødvendig audio delay her?

Noen andre som vet (har prøvd)?

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=jerognal]Takker. Skal sjekke Sverige.

EDIT: Vær vennlig ta konkret pris under "pris -og produktjakt".

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jeg vondt for å tro, her må det være en misforståelse ute og går. Ikke aner jeg åssen du skal få det til at romkorreksjonen fikser dette......;-)

Forøvrig, jeg ville valgt AX2AV fremfor 4'ern. Ekstra krefter får du bedre effekt av å bruke separate effektforsterkere, enda en optisk tilkoblingsmulighet betyr lite, da de fleste ikke benytter alle fra før. I-link? Tja, mulig et poeng, men for å bruke kun til SACD så synes jeg det blir for mye penger å betale for denne ene funksjonen. Dessuten løser du det like bra med 5 analoge tilkoblinger, om enn noe tungvint. Når det gjelder USB-tilkobling ville dette bety "nada" for min del. PC for PC-bruk/MP3-bruk, anlegget til CD/DVD....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg hadde problemer med synkronisering av lyd og bilde før jeg testet mcaac-opplegget, og etter den var ferdig var det borte. Den tester vel avstand mellom høyttalere osv, og nå er det hvertfall bra..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    I-link? Tja, mulig et poeng, men for å bruke kun til SACD så synes jeg det blir for mye penger å betale for denne ene funksjonen. Dessuten løser du det like bra med 5 analoge tilkoblinger, om enn noe tungvint.
    5 analoge signalkabler som skal kunne matche i-Link på kvalitet koster fort like mye som mellomlegget mellom de to forsterkerne. Ikke bare det, men du slipper digital coax/optisk osv i tillegg. i-Link følger med, og brukes til alt

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lipsync funksjon på 2 og 4 ifølge pioneer (ringte de og spurte på vegne av en kunde), men har ikke hatt bruk for å sette meg inn i det selv.

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pioneer VSX-AX2AV-S

Jeg valgte også den minste utgaven og håper det er et godt valg. Forresten en god informativ tråd som hjelp meg til endelig å foreta et valg etter å ha vært rådvill altfor lenge.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer denne forsterkeren selv, så jeg har noen spørsmål til de som har den:

1. Fungerer OSD når en bruker HDMI?

2. Kan alt av video-signal inn kjøres ut på HDMI, eller er det noen begrensninger?

3. Dimmes LED-en i power-knappen når man dimmer displayet? Hater det skarpe blå lyset når jeg ser på film...

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1/ OSD fungerer kun på s-video (og komponent iflg andre her på forumet)

2/ Alt kan kjøres ut, men hos meg er begrensningen at min Projektor (BenQ PE7800) ikke støtter signalet den sender. Derfor virker ikke hdmi-switching hos meg.

3/ 2 sek..sjekker............. Her må du nok frem med taperullen. Displayet dimmes i 3 nivå + helt avslått (Liten db angivelse oppe til høyre)

Jeg hadde trodd at OSD idag kunne fungert uansett utgang, men den gang ei. OSD på Pioneeren er ikke et hår bedre enn OSD på min nå pensjonerte Marantz SR7000.

iPod tilkoblingen fungerer, men det er vanskelig å bla for å finne låter når det er over 9000 låter å velge mellom... og en linje i displayet å gå etter. Man kan ikke bruke ipoden til å styre med, kun fjernkontrollen til Pioneeren.

Ellers er jeg fornøyd. (Kan huske jeg var mer fornøyd for 6 år siden da jeg fikk Marantzen i hus.)

EDIT: Lipsync styrer man under luken på displayet. Er ikke sikker på om man kan ha forskjellig lipsync på forskjellige utganger. Jeg må ha lipsync når jeg kjører dreamboxen gjennom recieveren og til projektoren..... På DVD trenger jeg ikke lipsync.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •