Alt for lite trøkk!!!! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 79
    Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis det er så vanskelig å finne en synergi mellom ht plassering og sweetspot ville jeg vurdert bassfeller. Jeg sier vurdert fordi de fleste har anlegget i stua og kan dermed ikke hive opp bassfeller uten videre. Hvis du har muligheten skullle du puttet en halv uåpnet(komprimert) rull glava f.eks i hjørnet av sofagruppen.

Hjørnene må behandles da dette påvirker flest av de seks flatene i rommet.

Ett hjørne er ikke allverdens men det kan ha svært stor påvirkning på lyden.
    PS: Bassfellen dreper ikke bassresponsen i rommet det blir mer bass da mindre bølger spretter av overflater og utfaser/forsterker hverandre.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eventuelt kan du selge 605 og kjøpe 602,5 og en SVS sub i steden ( ikke alle er like stygge å se på).

Hvis du har nok headroom vil du få bass til slutt.

Mitt ønske om å skjule elektronikk og subwoofer gjorde det nødvendig å kjøpe en skikkelig værsting, for så å gjemme den bort. Da mister jeg 12 dB, noe som er mye i det frekvensområdet, men ved å kjøpe ett skikkelig monster har jeg headroom nok til å få skikkelig fin bass i lytteposisjon.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Per Thomas]Føler med deg, sliter selv med noe av det samme. Alltid noe som er galt og spesiellt bassen er vanskelig å få til føler jeg. Selv om jeg til tider er fornøyd på noen innspillinger, men så er det plutselig dårlig på andre innspillinger.

Har du testet med materialet du vet har mye trøkk og som du da har hørt på samme høytalere et annet sted?

Rommet har dessverre mye å si, hvor langt ut ifra veggen står høytalerene nå da? Har du forsøkt å kjøre uten romkalibrering aktiv på din Denon hvis det er mulig? QUOTE

Det kan virke som om det er rommet som er problemet her ja. Skal bare bo her noen mnd til, men er skikkelig lei av det ikke funker. Har kjørt signalet så direkte som det går ann, men det er ingenting som hjelper. Har testet med både "normal" musikk og musikk med masse bass. :-|
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Eventuelt kan du selge 605 og kjøpe 602,5 og en SVS sub i steden ( ikke alle er like stygge å se på).

Hvis du har nok headroom vil du få bass til slutt.

Mitt ønske om å skjule elektronikk og subwoofer gjorde det nødvendig å kjøpe en skikkelig værsting, for så å gjemme den bort. Da mister jeg 12 dB, noe som er mye i det frekvensområdet, men ved å kjøpe ett skikkelig monster har jeg headroom nok til å få skikkelig fin bass i lytteposisjon.
    Buldrebassen har jeg for så vidt,( på film og slikt) men det er den gode bassen som slår i mellomgulvet som mangler.

Har ikke veldig lyst til å kvitte meg med 605-ene. De var liksom det eneste jeg var sikker på at jeg slapp å oppgradere på en stund. I tillegg så er jeg student 6mnd til og har igrunn oppgradert litt over evne allerede. ;-)
    Tenker litt at jeg er sånn type som vil at HT skal klare det meste av frekvenser selv, og så får en sub komme som en ren bonus. Men ja, planen er å kjøpe en SVS innen året er omme.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Hvis det er så vanskelig å finne en synergi mellom ht plassering og sweetspot ville jeg vurdert bassfeller. Jeg sier vurdert fordi de fleste har anlegget i stua og kan dermed ikke hive opp bassfeller uten videre. Hvis du har muligheten skullle du puttet en halv uåpnet(komprimert) rull glava f.eks i hjørnet av sofagruppen.

Hjørnene må behandles da dette påvirker flest av de seks flatene i rommet.

Ett hjørne er ikke allverdens men det kan ha svært stor påvirkning på lyden.
    PS: Bassfellen dreper ikke bassresponsen i rommet det blir mer bass da mindre bølger spretter av overflater og utfaser/forsterker hverandre.
    Regner med at det går greit å trekke disse slik at det ikke ser så stygt ut? Må de stå i lyttehøyde eller er det greit at de står på gulvet? :-P

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skift til klipsch.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    skift til klipsch.
    Hehe. Mener det stod mellom B&W og Klipsch da jeg kjøpte disse for 5? år siden. Husker ikke hva den het, men mener at den var aktiv den også. :-P

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Regner med at det går greit å trekke disse slik at det ikke ser så stygt ut? Må de stå i lyttehøyde eller er det greit at de står på gulvet? :-P
    Jepp, helst et stoff du kan blåse luft igjennom. Et annet triks er å ramme inn glava plater på 60x120x5/10 cm og legge et bilde/plakat over

Den beste plassering for bassfeller er førsterefleksjons punkter og hjørnene.

Problemet her er nok at du sitter i nuller. Hvis du flytter lytteposisjon/høyttaler 20cm kan du gå ut av en null og inn i en andre/flere. Dette er ikke lett

For å trigge minst mulig av ditt roms modes kan du prøve:

Hvis mulig burde du trekke høyttalere ut fra vegger og sidevegger samt plassere lytteposisjon ut ifra bakvegg. En plassering som KAN være god er 0.38% av lengden på rommet fra bakvegg.

Anlegget ditt spiller på rommet, desverre er rom-akustikk nedprioritert her på forumet så kabel debatter og "hvordan er receiver x på høyttaler y?" overskygger diskusjoner rundt et emne som virkelig har noe å si for lyden.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Jepp, helst et stoff du kan blåse luft igjennom. Et annet triks er å ramme inn glava plater på 60x120x5/10 cm og legge et bilde/plakat over
    Den beste plassering for bassfeller er førsterefleksjons punkter og hjørnene.
    Problemet her er nok at du sitter i nuller. Hvis du flytter lytteposisjon/høyttaler 20cm kan du gå ut av en null og inn i en andre/flere. Dette er ikke lett
    For å trigge minst mulig av ditt roms modes kan du prøve:
    Hvis mulig burde du trekke høyttalere ut fra vegger og sidevegger samt plassere lytteposisjon ut ifra bakvegg. En plassering som KAN være god er 0.38% av lengden på rommet fra bakvegg.
    Anlegget ditt spiller på rommet, desverre er rom-akustikk nedprioritert her på forumet så kabel debatter og "hvordan er receiver x på høyttaler y?" overskygger diskusjoner rundt et emne som virkelig har noe å si for lyden.
    Skal prøve litt forskjellig mht bassfeller og de tipsene du gir her. HELT enig med deg at det virker som om rommet har MYE å bety for lyden. Syns feks at fattern sine 602-er spiller helt vannvittig bra hjemme hos opphavet. (det har jo litt med forventningene man har til "små" HT også). Det viser at man kan få veldig god lyd uten at det koster skjorta, "bare" det er plassert riktig! :grin:

Tror personlig at forventningene stiger proposjonalt med antall kr brukt! :grin:

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja. Så har jeg flyttet hele anlegget hjem til opphavet. (hadde ikke glede av det i leiligheten i Bergen) Gledet meg noe vannvittig for jeg har alltid vært fornøyd med lyden hjemme i kjellerstuen. Da jeg hadde rigget opp hele greia satte jeg forventningsfullt på Dixie Chicks sin konsert, "An evening with..". For en skuffelse!! Fullstendig uten bass!! Jentene har en herlig kontrabass med på denne konserten. Hvor er den? Jeg setter på Allanah Myles og det samme skjer her. Bryan Adams? Samme!! (det var disse cd-ene jeg hadde for hånden, hehehhe) Ikke det at disse platene har en vanvittig bass, men det begrenser seg hvor morsomt det er å sitte å høre på bare mellomtone og diskant.
    Jakten på bassen starter nok en gang. HT flyttes ut og inn, frem og tilbake. Resultat? Liten eller ingen forskjell. Pause. Jeg og muttern setter på Valiant. (hun hadde lyst å se kino!! :-P ) Hun koser seg- jeg sitter å gremmes. Det er som før. Det finnes en romlebass der, men den "gode" bassen mangler fullstendig. Dette er jo spesiellt irriterende på musikk, men mye info går tapt på film også.
    Jeg kommer på tråden min og leser den på nytt. Bassfelller kommer på plass. Stor glavarull i venstre hjørne bak. Madrass i en "døråpning" på høyre sidevegg. En annen type dempemateriale på venstre sidevegg og i høyre hjørne bak.(Vet ikke hva det er men tror det er sånn som mutter putter i nissefigurer som hun strikker :grin: ) I tillegg har jeg noen store puter i hjørnene framme. :grin: Phuuu!!
    Det kom seg. Jeg hører mer til kontrabassen, men det mangler fremdeles mye.

1. Dette er jo aktive HT med fasevendere. Bør de stå på samme innstilling, eller motsatt? Jeg hører ikke noe særlig forskjell.

2. Kan det skje en slags utfasing av midbass når jeg også kjører LFE-signalet til frontene? Hører ikke noe særlig forskjell. Hører heller ikke forskjell når jeg setter frontene til small eller large.

Jeg sitter med en følelse av at jeg har glemt noe. Føler likevel at jeg har prøvd det meste. Satte til og med forsterkeren tilbake til fabrikkinstillingene. Startet helt om igjen. Har altså en skikkelig dipp i frekvensene i midbassområdet. Hva gjør jeg?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Du er nødt til å gjøre noen målinger. da ser du problemet med en gang og det er lettere å fikse.

Hvis du bruker sinuskurver og Exel får du noe som likner på dette:

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dessverre ikke mulighet til å kjøpe Radio Shack eller lignende ennå, men jeg har en tegning av rommet som jeg kan legge ut dersom noen har lyst å måle litt mht plassering. I så fall må noen forklare meg hvordan man legger ut bilde her, for det forstår jeg hvertfall ikke. :-)

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

fasevender

Fasevendere skal som regel ha samme instilling på begge høyttalere. for å teste fasen, kan du sette høyttalerene helt ved siden av hverandre og se hva som sker hvis du endrer på fasebryteren...

Har du vurdert om det kunne være noe i veien med forsterkerne som er i høyttalerene??
    prøv å bypasse den interne forsterkeren, og la Denon recievern prøve å drive høyttalerene åleine.. Prøv i stereo først, uten LFE tilkobla, og sett høytt. til Large i Recieveren..
    qvadruppelsjekka at alle kabler er i orden og kobla riktig..??

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Har dessverre ikke mulighet til å kjøpe Radio Shack eller lignende ennå, men jeg har en tegning av rommet som jeg kan legge ut dersom noen har lyst å måle litt mht plassering. I så fall må noen forklare meg hvordan man legger ut bilde her, for det forstår jeg hvertfall ikke. :-)
    Et bilde kan du ha på din pc, da klikker du "behandle vedlegg" under svar boksen, da kommer der opp en boks, her står "bla igjennom", da finder du bildet på din pc og dobbelklikker på denne fil, denne lastes da opp i "bla igjennom" boksen og du klikker "last opp", og "lukk dette viduet".

Vi vil gjerne se et bilde av rommet..., eller tegning.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde å laste opp, men fikk beskjed om at det var feil filtype. Det var en Sketcup-tegning jeg laget i går. Lagret den på maskinen, men er det slik at siden det var en prøveutgave så får jeg ikke lastet den opp?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forresten ommøblert litt i dag. Fjernet litt skrot og byttet stereobenk. Sjekket ledninger enda en gang. Tror ikke det er noe i veien med forsterkerene i HT. Elementene jobber som besatt, men det blir ikke bass i rommet. Dvs, det er mye bedre bass når jeg står enn i sitteposisjon. Sitter med beina på bordet nå. Kjenner bassen tar i bordet og sofaen, men det kommer bare ikke til ørene. Har som tidligere nevnt de laveste frekvensene, men midbass er borte. :-|

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du siger du har prøvd alt, har du prøvd denne ? http://www.cardas.com/content.php?ar...ing=Room+Setup

Spiller du på lenderettningen i rommet nå ? Gjør du det er der store sjangser for du vil få mye bedre lyd hvis høyttalerne står i bredden av rommet, da får de mere plass til side-og bakvegger og vil kanskje ramme et punkt i rommet hvor du får all den trøkk du savner...

Jeg spurgte dig på side 1 om plasering, og mye tyder på du ikke har gjort det rett.
    Dette med bass i høyden er normalt, og vanskeligt å gjøre noe med, da kan en ny cd spiller kanskje ordne det mer enn alverdens bassfeller og tricks.
    Hvor høyt er der til taket i ditt rom ?
    Dette med dip i midtbassen er helt normalt, det ser du på masse målinger der er gjort, men en minimal manøvrering av høyttalere og sitteplass kan redde dette mye, problemet er at de fleste kjøber masse utstyr, og etterpå siger de ikke plass til høyttalerne andre steder enn hvor de står nå.....
    Ved om-møblering, kjøbe en god polstret sofa og noen Sacco-sekker kan man løse mye, men man kan sjeldent løse ét problem uten å skabe et nytt....

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Du siger du har prøvd alt, har du prøvd denne ? http://www.cardas.com/content.php?ar...ing=Room+Setup

Spiller du på lenderettningen i rommet nå ? Gjør du det er der store sjangser for du vil få mye bedre lyd hvis høyttalerne står i bredden av rommet, da får de mere plass til side-og bakvegger og vil kanskje ramme et punkt i rommet hvor du får all den trøkk du savner...

Jeg spurgte dig på side 1 om plasering, og mye tyder på du ikke har gjort det rett.
    Dette med bass i høyden er normalt, og vanskeligt å gjøre noe med, da kan en ny cd spiller kanskje ordne det mer enn alverdens bassfeller og tricks.
    Hvor høyt er der til taket i ditt rom ?
    Dette med dip i midtbassen er helt normalt, det ser du på masse målinger der er gjort, men en minimal manøvrering av høyttalere og sitteplass kan redde dette mye, problemet er at de fleste kjøber masse utstyr, og etterpå siger de ikke plass til høyttalerne andre steder enn hvor de står nå.....
    Ved om-møblering, kjøbe en god polstret sofa og noen Sacco-sekker kan man løse mye, men man kan sjeldent løse ét problem uten å skabe et nytt....

Skal prøve å legge ut en Paint-tegning etterpå. Rommet er litt vanskelig å beskrive. Takhøyden er 245 cm. Det er både dragere og støttebjelker i vegg og tak. I tillegg så er en liten del av taket senket for å huse en luftekanal. Veggene er av liggende panel og de er godt isolert. Og ja, anlegget sitter på kortveggen. Problemet er at dersom jeg flytter det til langveggen, så kan jeg glemme PJ. Rommet kommer til å brukes like mye til film. Kan selvsagt gjøre et forsøk på å flytte det til langveggen. Hvilken vil dere anbefale?(avhenger om jeg får lagt ut bilde) Den til venstre er uten åpninger, men da spiller kanskje den hooken en rolle? Den til høyre har dør + åpning stengt av med madrass.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmmmm.... Laga ein liten tegning på Paint, men den var visst på over 500kb, mens det bare var lov å laste opp 97kb her.......

det hadde visst ingen ting å bety at jeg laga den mindre.....

???????

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kjøp av sub satelitt anlegg.

Har tenkt på å kjøpe meg sub satelitt anlegg. Tenker å bruke mellom 10 og 20 tusen på høytalerne. Noen som har noen tips, da jeg egentlig er helt blank.

Tenkte å kjøpe denon avr 3806 som forsterker. Trenger jeg bruke så mye penger på forsterkeren når jeg skal ha så små høytalere? Liker rom korreksjon osv på denne forsterkeren.. Noen alternativer?

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •