Alt for lite trøkk!!!! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 79
    Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser en nevner her oppe at det kan være en fordel å kalibrer alle lytteposisjonene? Sitter jo som regel på samme sted da. Men skal jeg flytte micen rundt på 10 sansynlige lytteposisjoner da? For å få bedre lyd?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teigas
    Ser en nevner her oppe at det kan være en fordel å kalibrer alle lytteposisjonene? Sitter jo som regel på samme sted da. Men skal jeg flytte micen rundt på 10 sansynlige lytteposisjoner da? For å få bedre lyd?

De lærde sier så.................

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får gi det en sjangs senere ;D

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved flere lytteposisjoner tar Audyssey en korrekjson basert på de gjennomsnittlig verste problemområdene. Alt tilsier jo at for en posisjon vil best resultat oppnås ved å måle akuratt denne.

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med HT-plassering er jammen ikke lett! Har gjort litt i dag, men er vel ikke noe nærmere Phonar`s herlige følelse..... Lavblokksleiligheten setter også noen begrensninger vil jeg tro.
    Skal jobbe med dette fremover. Det blir også en oppgradering av signalkilde likevel. Blir nok en DVD-1920. Står godt til 3806 tror jeg. Bør hjelpe litt det også. (har en 20 bit/8xsampling Denon cd-spiller og en Denon DVD 3000 som er 8 år eller noe sånt)

:-D :-D[/QUOTE]

Vel om du kan forvente vanvittige forandringer på trøkket ved å bytte dvd spiller er vel heller tvilsomt, små forandringer tja kanskje, men spesiellt bass bestemmes av høytalere/sub pluss plassering og rommet generellt. Har du forsøkt å teste høytalerene uten å bruke romkalibrering. Hvor stort var rommet du hørte disse i når du synes det trøkka bra. Har hørt 605 engang og for å si det slik jeg nøyde meg med 602 tilslutt. mao mer enn nok trøkk i 605ene dine. Sjekk også for guds skyld at du ikke har satt dem opp som small da forsvinner gjerne all bass informasjon og blir rutet til en eventuellt sub. Har du ikke sub forsvinner jo bassen. Hvor stort er rommet ditt forresten? Skaff deg en Avia DVD og kalibrer lyden med denne, last også gjerne ned noen sinustoner mellom 20 og 200hz og kjør noen målinger om du har en DB måler. Gjorde underverker hos meg iallefall. DB måler må du også ha for å bruke AVIA sin kalibreringsdvd

Ellers vet jeg jaggu ikke? Kan det hende du har veldig høye forventninger? Kanskje du trenger en SVS:-)

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    Det med HT-plassering er jammen ikke lett! Har gjort litt i dag, men er vel ikke noe nærmere Phonar`s herlige følelse..... Lavblokksleiligheten setter også noen begrensninger vil jeg tro.
    Skal jobbe med dette fremover. Det blir også en oppgradering av signalkilde likevel. Blir nok en DVD-1920. Står godt til 3806 tror jeg. Bør hjelpe litt det også. (har en 20 bit/8xsampling Denon cd-spiller og en Denon DVD 3000 som er 8 år eller noe sånt)

:-D :-D
    Vel om du kan forvente vanvittige forandringer på trøkket ved å bytte dvd spiller er vel heller tvilsomt, små forandringer tja kanskje, men spesiellt bass bestemmes av høytalere/sub pluss plassering og rommet generellt. Har du forsøkt å teste høytalerene uten å bruke romkalibrering. Hvor stort var rommet du hørte disse i når du synes det trøkka bra. Har hørt 605 engang og for å si det slik jeg nøyde meg med 602 tilslutt. mao mer enn nok trøkk i 605ene dine. Sjekk også for guds skyld at du ikke har satt dem opp som small da forsvinner gjerne all bass informasjon og blir rutet til en eventuellt sub. Har du ikke sub forsvinner jo bassen. Hvor stort er rommet ditt forresten? Skaff deg en Avia DVD og kalibrer lyden med denne, last også gjerne ned noen sinustoner mellom 20 og 200hz og kjør noen målinger om du har en DB måler. Gjorde underverker hos meg iallefall. DB måler må du også ha for å bruke AVIA sin kalibreringsdvd

Ellers vet jeg jaggu ikke? Kan det hende du har veldig høye forventninger? Kanskje du trenger en SVS:-)[/QUOTE]

:razz: :razz: Forventningene er skyhøye!!!! :wink:

Jeg vet at de trøkker noe enormt, problemet er nok en blanding av min uvitenhet og rommet de står i. Har hørt 605 på 3 forskjellige HFK-butikker, så jeg føler ikke at jeg har FOR store forventninger nei. :-)

Angående ny DVD-spiller så forstår jeg at det ikke har så mye med trøkket å gjøre, men den generelle lydkvaliteten vil jeg tro at stiger mange hakk.

De er innstillt på Large. I tillegg så har jeg koblet de til LFE utgangen.

Har kjøpt The Calibrator. Men jeg trenger vel en måler for å få utbytte av den også? Syns Radio Shack sin var sinnsykt dyr. :???: Dessuten så er jeg veldig usikker på hvordan man bruker dette? Virker som om alle andre har peil på hvordan det gjøres, men jeg har aldri brukt slikt utstyr. Var ikke akkurat godt forklart i The Calibrator.

Rommet er 5,5 x 4,2 meter. Betong og gips vegger.

:-P :-P
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp den analoge på Lsound.no, 359nkr +moms, skambillig når en tenker på utbyttet. En ratshack måler og frekvensdiagram er et must, dette må prioriteres foran kabler etc.

Det tar lang tid å måle manuelt men gevinsten er enorm, jeg prøvde selv å plassere høyttalere og sitteposisjon men pga at det akustiske minnet er så kort så blir det umulig å gjøre en god sammenligning av det man har prøvd.

PM meg hvis du trenger frekvensrespons diagram.

Tweaking av anlegget er halve gleden... neeei, egentlig ikke men det er gøy når det sitter

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Kjøp den analoge på Lsound.no, 359nkr +moms, skambillig når en tenker på utbyttet. En ratshack måler og frekvensdiagram er et must, dette må prioriteres foran kabler etc.

Det tar lang tid å måle manuelt men gevinsten er enorm, jeg prøvde selv å plassere høyttalere og sitteposisjon men pga at det akustiske minnet er så kort så blir det umulig å gjøre en god sammenligning av det man har prøvd.

Tweaking av anlegget er halve gleden... neeei, egentlig ikke men det er gøy når det sitter
    Tar lang tid i starten med måling ja, men når du har gjort det et par ganger er et sweep på mellom 16 og 120 hz gjort på få sekunder inkl notering i regnearket;-)) Gøy er det også iallefall når du får en tilnærmet rett linje... ellers må du begynne å flytte på utstyret og det tar jo tid dessverre.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar

Setter stor pris på tilbakemeldingene her! :razz: Problemet er at jeg ikke aner hvor jeg skal begynne og hvordan jeg bruker utstyret. Heller ikke hva jeg skal se/høre etter. Er ikke så flink til å lese meg til ting heller. Er mer en sånn "se og lær"-type. MEN jeg er veldig interessert i å lære meg dette for å få mer utbytte av anlegget, så viss der finnes en tråd eller en guide som tar for seg dette så si fra! :-P

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært lett, du laster ned sinus toner fra 12-250/1000hz samt frekvensdiagram i excel format fra lsound.no. Deretter brenner du ut sinustonene som stiger 1/6oktav pr spor, hvert spor varer i 11sekund, på cden og noterer ned målt verdi på db måleren i excel arket.

Bruksanvisning finner du på lsound.no. Kjør først en tone på 50-70hz hvor du måler ca 75db slik at dette blir referansen for resten og du slipper å ødelegge element.

No problemo og den billigste investeringen du kan gjøre for anlegget ditt. Bassområdet er som sagt det mest kritiske da dette er mest påvirket av rommet.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du en grei brukerveiledning samt produktet og nødvendige ressurser: http://www.lsound.no/index.php?side=...p=694&art=3145

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    signalkilden har alt med trøkket å gjør. lite vektig kjedelig bass er noe som går igjen i alle billige cdspillere. og jeg tviler på det blir optimalt med en denon 1920.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    signalkilden har alt med trøkket å gjør. lite vektig kjedelig bass er noe som går igjen i alle billige cdspillere. og jeg tviler på det blir optimalt med en denon 1920.
    Har selv hatt Wadia cd spillere samt Faroudja sin DVD spiller, klart lyden blir bedre det skulle jo bare mangle, men at det har så mye å si for trøkket altså basstrøkket har jeg liten tro på, og kan ikke skjønne hvorfor. Ville heller ha investert i en heftig forsterker, det kan ha mye å si på kontroll og opplevelsen av skikkelig slam i bassregionen. Har tidligere hatt en Mcintosh 500 watter 20 år gammel, men fyttikatta som den viste mine B&W 602 fra sin beste side. Det var helt rock and roll. Har aldri hørt liknende forskjeller ved å prøve en annen CD/DVD spiller av den dyrere klasse. Men klart jeg kan ta feil, snakker bare av min egen erfaring.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    Det forstår jeg. Men akkurat nå er jeg student og har ikke råd til å kjøpe meg det jeg egentlig har lyst på; en skikkelig musikkformidler og en rå DVD-spiller. Så mens jeg venter på at jeg er ferdig med å studere så tenkte jeg at det ivertfall ville være en oppgradering å bytte ut de to 8 år gamle spillerne mine med en 1920.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt Wadia cd spillere samt Faroudja sin DVD spiller, klart lyden blir bedre det skulle jo bare mangle, men at det har så mye å si for trøkket altså basstrøkket har jeg liten tro på, og kan ikke skjønne hvorfor. Ville heller ha investert i en heftig forsterker, det kan ha mye å si på kontroll og opplevelsen av skikkelig slam i bassregionen. Har tidligere hatt en Mcintosh 500 watter 20 år gammel, men fyttikatta som den viste mine B&W 602 fra sin beste side. Det var helt rock and roll. Har aldri hørt liknende forskjeller ved å prøve en annen CD/DVD spiller av den dyrere klasse. Men klart jeg kan ta feil, snakker bare av min egen erfaring.
    Har nettopp kjøpt 3806 så det blir ikke oppgradering på forsterkersiden på en stund........

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville heller ha investert i en heftig forsterker, det kan ha mye å si på kontroll og opplevelsen av skikkelig slam i bassregionen. Har tidligere hatt en Mcintosh 500 watter 20 år gammel, men fyttikatta som den viste mine B&W 602 fra sin beste side. Det var helt rock and roll.
    I dag har jeg handlet DVD-1920. :-D Har ikke fått testet den skikkelig enda.
    I tillegg så har jeg skaffa meg noen skikkelige skifer-heller(4cm) som ikke kosta mer enn en 100-lapp. (bor i lavblokk)

Når det gjelder 602 så er jeg på utkikk etter noen latterlig billige brukte sånne. Fattern har disse hjemme og jeg elsker de "små" tassene!! De gamle 302-ene holder ikke helt følge med 605-ene.

Det blir film-helg og kalibrering for alle penga denne helga!! :-D

Etter innkjøp av 1920 i dag var beskjeden fra "Sjefen" at det var siste handel over Bugg-størrelse på en stund. Så det ser stygt ut for den Radio Shack måleren for denne mnd.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter noen timer med musikk i spilleren er det hvertfall helt klart at det var en stor oppgradering med den 1920-en!! Det sier litt om hva en skikkelig musikkformidler hadde klart og ikke minst sier det mye om hvor dårlige de gamle spillerne mine var. :-D En helt annen dynamikk og dybde!!! I tillegg så merker jeg at det faktisk hjalp mye med de skifer-hellene også. I mårra skal det TESTES! :twisted: :arrow: :shock: :arrow: :-D

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et par 602 til overs.

Send meg en PM når du får sjefen på gli:wink:

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelig drittlei!!! :sad:

Har brukt mye tid på å finne en god (ja jeg hadde tatt til takke med "bare" en god) HT-plassering, men jeg får det bare ikke til. Det er bass alle andre steder enn rett foran HT. Langs sidevegger er det bass, og til og med når jeg er i andre rom høres det bedre ut enn i godstolen!!! Hva i h...... skal jeg gjøre?

Frustrert............. :-(

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler med deg, sliter selv med noe av det samme. Alltid noe som er galt og spesiellt bassen er vanskelig å få til føler jeg. Selv om jeg til tider er fornøyd på noen innspillinger, men så er det plutselig dårlig på andre innspillinger.

Har du testet med materialet du vet har mye trøkk og som du da har hørt på samme høytalere et annet sted?

Rommet har dessverre mye å si, hvor langt ut ifra veggen står høytalerene nå da? Har du forsøkt å kjøre uten romkalibrering aktiv på din Denon hvis det er mulig?

pt

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •