denon 4306 - effekt....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

denon 4306 - effekt....

ser det dukket opp mail fra hfk idag, med blant annet presentasjon av denon 4306. Jeg må si det er oppsiktsvekkende mye effekt i den saken sett i forhold til vekt....50,5 watt/kg, personlig er jeg ikke i tvil om hvilke krefter jeg stoler mest på da, liker bedre forholdet 1,6 watt/kg her i huset....

Riktignok er det effekt oppgitt to kanaler på 4306, men 7x130....så vidt jeg kjenner til er det vanlig a/b-drift? jaja ;P

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Oppgitt effekt vs oppgitt strømforbruk

Jeg har ingen erfaringer med Denon som strømleverandør, men ved et besøk på HiFiKlubben på Grensen i Oslo, tok jeg den relativt nye toppmodellen AVC-A1XV i nærmere øyesyn. Denne 44 kilos kolossen er utvilsomt kongen av integrerte hjemmekinoforsterkere hvis man går etter vekt, størrelse og antall kanaler (10), men det er unektelig mystisk at denne forsterkeren med oppgitte 10x170 watt ved 8 ohms last skal ha et strømforbruk på, i sammenhengen, relativt beskjedne 850 watt. Dette tallet finner man nemlig på apparatets bakside (Power consumption). Studerer man Yamahas toppmodell DSP-Z9 nærmere, har denne en strømforsyning som ikke står noe tilbake for kolossen til Denon, men kondensatorbanken er mindre. De to elektrolyttene som står plassert i Yamahaen er allikevel av den særdeles velvoksne typen, og de største i rent fysiske mål som undertegnede noen gang har sett i en integrert hjemmekinoforsterker. Yamaha oppgir sitt beist til 7x170 watt+2x50 watt (Presence-kanaler i front). På apparatets bakside er det oppgitt et strømforbruk på 1000 watt. Her stemmer altså tallene for oppgitt effekt og strømforbruk bedre med hverandre, men vi er ennå ikke helt i mål, vel ?.......

Saken er vel den at det oppgitte tallet på "Power consumption" i beste fall får sees på som veiledende. Dette kan jeg hevde på bakgrunn av flere målinger av ulike seriøse hjemmekinoforsterkere utført av antatt seriøse blader, og hvor målinger ofte er utført av en separat lab. Eksempelvis kan det nevnes at Pioneer VSA-AX10, med et oppgitt strømforbruk på 660 watt, av et ledende engelsk magasin ble målt i 5-kanalsdrift til 5x125 watt i 8 ohm og 5x225 watt ved 4 ohm, ved hvilken forvrengning sies det ingenting om. Uansett er det ganske imponerende tall for en hjemmekinoforsterker, som nesten klarer å doble effekten ned til 4 ohm. Og det med 5 kanaler (av totalt 7) i drift samtidig!

Enda mer imponerende blir lesningen fra et tysk magasin som målte Yamahas DSP-Z9 til 5x147 watt i 8 ohm og enorme 5x282 watt i 4 ohm, som i praksis er en dobling, og det altså med 5 kanaler i drift samtidig!! Et amerikansk magasin målte forøvrig denne forsterkeren til 7x140 watt i 8 ohm med alle sju hovedkanaler i drift samtidig, og det ved en lav forvrengning. Ikke rart at denne forsterkeren "over there" ble døpt til "The Mother of all Recievers".

Problemet med oppgitt effekt på alle kanaler er at de fleste produsenter bare måler 1 eller 2 kanaler i drift samtidig, og videre overfører disse tallene til flerkanalsdrift. Virkeligheten er ofte en helt annen, spesielt blant de billigere modellene, og det nesten uansett merke (det finnes hederlige unntak).

KONKLUSJONEN PÅ DISSE ERFARINGENE BLIR DERFOR AT OPPGITT EFFEKT FØRER TIL ANDRE REELLE EFFEKTTALL SOM IGJEN FØRER TIL REELLE OPPGITTE BRUKERE!

Verden er ikke enkel.......

Med hilsen 777

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt enig med 777 - de oppgitte tall for effekt etc. må tas med en klype salt (eller en spade...:wink: ). Det er det samme med min Denon AVR-3803 som offisielt er oppgitt til 7x110W... Duh... men som er målt til 2x130W i 8 ohm og 7x50W i 8 ohm... Når det gjelder min 3803 så passer det ganske bra med oppgitt powerconsumption som er 380W... Tallene må altså ses på som i beste fall en pekepinn på hva som bor i forsterkeren :-|

Newcomer nesJe sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HK er vel omtrent de eneste som oppgir riktig effekt.. Kjøpte HK 635 i går, den har en oppgitt effekt på 7*75 watt i 8 ohm, Strømforsyninga er på 1100 watt (helt enormt!!), bare å regne ut selv..

Hvor mye har egentlig strømforsyninga å si? For meg så virker 570 watt (Denon's 4306) helt utrolig lite. Den kan jo ikke drive store høyttalere bra (for de som vil kunne skru opp litt) ?

Håper jeg endelig får svar på dette

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver ikke Denon og suller med å bare oppgi effekten med to av kanalene i drift om dagen? Uansett tror jeg ikke noe på dem. Ikke tror jeg på H/K-recieveren min heller, for 75 watt per kanal virker som et heftig understatement! Uansett er alt dette watt-maset bortimot meningsløst, for finner man en forsterker man liker er det vel likegyldig om den leverer 100 eller 150 watt per kanal?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har forsåvidt blitt diskutert før også sjekk linken:

http://avforum.no/forum/showthread.p...7&page=1&pp=20

Ett interessant tema uansett

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den største forskjellen på HK og Denon er vel at Denon oppgir en form for "normalt strømforbruk" mens HK oppgir maksimalt strømforbruk. Du ser nok ikke at HK reklamerer for dette i land der lønningene er lave og strømmen er dyr.

Med tanke på forforsterkerdelen ville ikke jeg tenkt meg om to ganger i hvert fall, der er Denon langt bedre enn HK. Effekt kan en jo alltids utvide med. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til opplysning,

Denon 3805 er målt til 5X125 watt i 8 ohm før klipping (1% THD)og
    5X115 watt 8 ohm med kun 0,1% forvrengning i 8 ohm, så at 4306 yder 10 watt mer per kanal er sikkert faktum.

De nye Denon og Pioneer receiverene måler veldig bra på effekt.

Dag

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •