Optisk gir full 5.1 sant?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer Lockman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optisk gir full 5.1 sant?

Jeg har koblet Pcen til min Denon Receiver med en optisk Toslink kabel. Jeg får lyd i alle 5 høytalerene men føler ikke at det funker som ekte surround. Når jeg kjører test prog. på pcen som sier feks. Front right, Front left osv i den riktige høytaleren, men jeg hører kun begge frontene og ikke senter eller bak-høytalerene. Noen som vet hva problemet er ?

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket program bruker til DVD/fil-avspilling? Og ja, optisk skal gi full 5.1, men det er mange instillinger som kan komme i veien for det.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Power DVD skal jo funke fett....men syns det er rart at lydprogrammet ikke finner senter og bakhøytalerene....

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    regner med at du ikke har stillt inn lyden til 5.1 da, men vanlig 2.0/2.1 oppsett.. rot litt i kontrollpanelet du så finner du nok.

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I konfigurasjonen må du finne frem audio. Der kan/må du velge SPDIF istedenfor 2.0/2.1 som pleier og være standard.

Eller har du gjort dette?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    både pc og receiver er satt til 5.1....

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme problem på min Audigy 2 ZS, jeg tullet så mye at uansett hva jeg trykte på av pure passthrough til shong wookie ting så ville den ikke, for på creative sitt forum, der sto det at man måtte ha en 4 polt jack-rca plugg. Du kan prøve å bestille en sånn ifra creative sin nettbutikk og se om det skjer noe.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cellv14
    Jeg har samme problem på min Audigy 2 ZS, jeg tullet så mye at uansett hva jeg trykte på av pure passthrough til shong wookie ting så ville den ikke, for på creative sitt forum, der sto det at man måtte ha en 4 polt jack-rca plugg. Du kan prøve å bestille en sånn ifra creative sin nettbutikk og se om det skjer noe.
    Det skal ikke være nødvendig. Jeg kjører 5.1 så det jomer med mitt Audigy 2 ZS.
    Bruker dere AC3filter? og er digital output slått på i advanced controls for lyd? (nede i høyre hjørne)

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det at hvis pc'n står på 5.1 så lager den 5.1 på alle de analoge utgangene i maskinen?

Mens med SPDIF passtrough så vil den sende alt til forsterker for dekoding?
    Kan du finne den settingen noe sted?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg måtte i alle fall legge inn AudioHQ fra driver-CDen som fulgte med kortet. Der kan man enkelt og greit velge 'SPDIF Passthrough' som gjør livet så mye enklere

Newcomer Festsjefen sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har og Audigy 2 ZS, men har ikke så langt klart å få 5.1 lyd gjennom forsterkeren.
    Kjører på coax, ikke optisk, men det skulle nå være samme problemstillingen. Har vært innom det meste av settinger, bl.a. SPDIF Passthrough i AudioHQ, men får ikke surround lyd. Av andre pussige ting kan nevnes at det som blir kodet til hoved høytalere er surround bakhøytalerne. Så for å kjøre vanlig stereo, er jeg nødt til å bruke AudioHQ og velge vanlig stereo både i for og bakhøytalere. Uansett, så får jeg bare lyd i hovedhøytalerne, forsterkeren leser digital inn, men dekoder det som stereo uansett.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags kabel trenger man for å koble fra lydkortet (Audigy 2 ZS) til forsterkeren? Stemmer det at man må ha en Minijack-RCA kabel? Hvor får jeg tak idet? :-o

Newcomer SunnyBOy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

crative

Har selv et creaive audigy 2 kort og kjører 3.5 jack til coax uten problemer... får full 5.1 lyd. Gjorde ingenting inni oppsett bare valgte 'SPDIF Passthrough' i menyen til kortet... bruker power dvd 6. har oxo satt 'SPDIF aktiv der....

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde selv Augidy 2, men syntes at de analoge utgangene ga ett mye bedre lydbilde en når det ble sendt med coax. Føler heller at det ikke blir ett helt separat 5.1 lydbilde. Men mer ett splittet stereo bilde.

Newcomer Festsjefen sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg forsket litt på det her og kommet fram til det samme som Lockman.
    Når jeg spiller DVD via Power DVD med SPDIF Passthrough, så får jeg dolby digital 5.1 på forsterkeren. Men når jeg kjører test oppsettet for å sjekke de individuelle høytalerne så får jeg bare stereo, samt at det kun kommer lyd i front høytalerne.
    (Dog riktig plassert på front right og left og ikke bak som tidligere nevnt. Dette etter at jeg byttet kabel. Noe som for meg er helt uforståelig hvorfor det skulle har noe å si.)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •