Klasse A, klasse B, hva er det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klasse A, klasse B, hva er det?

Kan noen gi en grei forklaring på forskjellen mellom Klasse A og B forsterkere? Etter det jeg har forstått så yter "A" mer ved samme antall watt som "B" gjør. Hvorfor det? Eller er jeg helt på jordet?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har forstått det henter en renere kraft fra en klasse A forsterker. Mye kraft går til spille og blir til varme. Klasse A-forsterkere blir altså ofte ganske varme.

Klasse B-forsterkere gir mere kraft og mindre varme, men dette går på kompromiss med lyden.

En watt er uansett en watt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_amplifier

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Så om jeg har forstått det riktig, så gir klasse A generelt "bedre lyd" pr watt enn de andre klassene, men gir akkurat like mye effekt?
    Det er med andre ord ikke noe poeng for meg å kjøpe en Klasse A effekt-forsterker på 80 watt når jeg har en Denon 3805 som (angiveligvis) gir 120 watt i stereo?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Takk for svar.

Så om jeg har forstått det riktig, så gir klasse A generelt "bedre lyd" pr watt enn de andre klassene, men gir akkurat like mye effekt?
    Det er med andre ord ikke noe poeng for meg å kjøpe en Klasse A effekt-forsterker på 80 watt når jeg har en Denon 3805 som (angiveligvis) gir 120 watt i stereo?
    Det er helt riktig med mindre forsterkeren er av type A/B. Da vil den levere klasse A-watt så lenge den har krefter til det for så å levere klasse B-watt når du skrur på litt.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Det er helt riktig med mindre forsterkeren er av type A/B. Da vil den levere klasse A-watt så lenge den har krefter til det for så å levere klasse B-watt når du skrur på litt.
    Du snakker nå om f.eks. den ene XTZ forsterkeren som kan bytte mellom A og AB-operasjon, sant? Hvis ikke så foreslår jeg at du leser litt om de forskjellige forsterkerklassene, for B-klasse forsterkere er ikke noe som gir god lyd akkurat, og ikke blir det brukt heller. Derimot er klasse AB veldig vanlig.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var litt dumt formulert ja. Skulle lest min egen link enda litt grundigere!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_amplifier

Uansett så vil en ordentelig 80w ren klasse A knuse en denon på 120w.

AB er vel vanligste koblingen nå til dags, klasse T, og H er mye brukt på PA forsterkere av nyere type.

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Du snakker nå om f.eks. den ene XTZ forsterkeren som kan bytte mellom A og AB-operasjon, sant? Hvis ikke så foreslår jeg at du leser litt om de forskjellige forsterkerklassene, for B-klasse forsterkere er ikke noe som gir god lyd akkurat, og ikke blir det brukt heller. Derimot er klasse AB veldig vanlig.
    "En klasse AB forst vil "drifte" i klasse A helt til du skrur opp volumet slik at forspenningsstrømmen til utgangstransistorene brukes fult ut. Da går forsterkeren over i klasse AB modus av seg selv. Man kan til en viss grag gjøre om en klasse AB forst til en mer ren klasse A ved å øke forsspenningsstrømmen til utgangstrinnet."

Dette var iallefall den forklaringen jeg fikk av min elnikklærer, og han er freak... ;-p

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -DJ_Ultimate-
    "En klasse AB forst vil "drifte" i klasse A helt til du skrur opp volumet slik at forspenningsstrømmen til utgangstransistorene brukes fult ut. Da går forsterkeren over i klasse AB modus av seg selv. Man kan til en viss grag gjøre om en klasse AB forst til en mer ren klasse A ved å øke forsspenningsstrømmen til utgangstrinnet."

Dette var iallefall den forklaringen jeg fikk av min elnikklærer, og han er freak... ;-p
    Synes dette er komplisert jeg... hvis en forsterker kun er klasse A, og er satt opp til 2x50w, (kikker litt på denne: http://www.interceptor.dk/cayin_265ai_forstaerker.htm), hva slags høyttalere vil denne kunne dra i forhold til vanlige AB forsterkere? Har forstått at det blir en bedre, renere lyd, men hva med pondusen?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pundusen vil bli den samme som en like kraftig AB forsterker, HVIS effekten er målt og oppgitt på samme måte.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planen min er å kjøpe en stereo-forsterker som effekt-trinn til en relativt kraftig (5x100w), men billig hjemmekinoreceiver, og så ha "skikkelig" lyd til musikk i stereo. Vil da en klasse A forsterker (f.eks 2x50w) ha noe for seg?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, men har ikke grunnlag til å uttale meg om det, da jeg ikke kjenner hverken din nåværende forst og den eventuelle effektforst du skal kjøpe deg. Men gennerellt sett er jo "rene" klasse A forst gode!

Du kan jo også vurdere klasse D forst, f.eks. Thule, de lager jo klasse D pga at de mener det er umulig å lage en ren klasse A forst og at deres topprod (klasse D) er det som er den mest ultimate løsning...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -DJ_Ultimate-
    Beklager, men har ikke grunnlag til å uttale meg om det, da jeg ikke kjenner hverken din nåværende forst og den eventuelle effektforst du skal kjøpe deg. Men gennerellt sett er jo "rene" klasse A forst gode!
    Håper du kan uttale deg nå:

Har Onkyo SR-TX603, fronthøyttalere skal skiftes, så der vet jeg ikke ennå.
    Som sagt vurderer jeg stereo-forsterker til frontene, og lurerp å disse:

-Cayin 252B - denne hører jeg bare bra ting om, men finner ingen nettside å importere fra

-Cayin 265AI(denne ble anbefalt av eksportøren, men er kun klasse A, derfor spørsmålet mitt... :wink: får den for omtrent halv pris ferdig momsa)

-Cayin S200 - denne ser voksen ut, og er også gunstig å importere.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må detsverre skuffe deg :-( men må si det virker som en meget god deal ;-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men hvordan er det me graranti når du skal importere??

Newcomer Willy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve på et svar til trådstarter vedrørende kl.A. Dersom jeg husker riktig har kl. A en kontinuerlig høy tomgangsstrøm gjennom sluttransistorene. Vitsen med denne strømmen er at når forsterkeren spiller behøver ikke transistorene åpne for mer strøm før den når grensen som er justert tomgangsstrøm. Ved et høyere spenningssving, og mer strøm, over sluttransistorene (mer watt ut) arbeider forsterkeren i kl. B. Den høye tomgangsstrømmen fører til at sluttransistorene blir svært varme og varmen må fjernes med store kjøleribber. For riktig lenge siden, på 70 tallet byggde jeg flere kl. A forsterkere. Utgangspunktet var et modifisert kretsskjema fra en student ved høyskolen i Trondheim. En typisk 2x15 watt's forsterker hadde 300 VA trafo, lytter på 20000 og tomgangsstrømmen til utgangstransisorene ble justert ved å spytte på kjøleribbene, freste det var tomgangsstrømmen for høy ellers var det ok. På lettdrevne høyttalere lød forsterkerene riktig bra, men som sagt dette var i de gode gamle dager.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    haha, jeg likte måten dere fant frem til tomgangsstrøm på

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Planen min er å kjøpe en stereo-forsterker som effekt-trinn til en relativt kraftig (5x100w), men billig hjemmekinoreceiver, og så ha "skikkelig" lyd til musikk i stereo. Vil da en klasse A forsterker (f.eks 2x50w) ha noe for seg?
    Nu blev den Cayin 265 jo ikke testet med så bra resultat med hensyn til lyden.
    Med klasse A slipper man "crossover distortion", det er dette der vel generelt opfattes som den bedre lyd, men lyd er en generel signatur i et produkt og det blir feil når man tror at bare det er klasse A er det bra. Forsterkeren skal stadig passe til dine høyttalere og smak.
    Men, en 25 klasse A har fordeler fremfor en AB på 150 watt f.eks. da denne som regel, som regel, er bygget litt på en anden måte, det kan være 25 watteren trekker elektrostater med fantastisk resultat og AB´eren ikke henger med ved lave belastninger.
    I gamle dager sagde man at havde man en klasse A på 25 watt måtte man ha en 100 watter AB for å få samme "punch", dette stemmer egentlig bra tror jeg, ser man på noen av de bedste klasse A noen sinde, Pass Labs model 3, og Luxman L560 f.eks. har disse henholdsvis 30 og 50 watt. Pass labs 100 watter er et råskin uten like, men dyr !
    Se opp for klasse A forsterkere dog, der er forskjell her også, noen ganger tvivler jeg litt på de egentlig kjører 100 % klasse A.
    Pass Labs, Krell, eldre Luxman Avance og L550 og 560, Hiraga Class A 20 watter og Coda Technologies ser jeg på som seriøse, men de koster flesk....

Idag er du kanskje bedre "tjent" med en klasse D , Midgard eller Embla f.eks.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener også å ha hørt det samme som Niels sier, at Klasse A kan gi mer punch enn Klasse AB-forsterkere som har flere watt (ikke skryte-watt).
    Alle de A-forsterkerne jeg har sett har generelt oppgitt færre watt enn resten av "røkla", og jeg tviler på at det er fordi de er så mye svakere enn AB etc.
    Men kanskje man måler watt annerledes i de forskjellige klassene?

Ellers har jeg nesten samme problemstilling som deg Jarlandre. Har Denon 3805, men har tenkt å få litt mere guffe til frontene for å bedre musikkopplevelsen. Kappaene har tross alt to 10-tommere, og jeg merker mer og mer at 3805 ikke er mann nok til den jobben. Har derfor vurdert å importere en Jungson-effektforsterker (http://www.nysound.com/exec/servlet/...&category=2021), og så at de hadde mange A-klasse forsterkere. Var altså derfor jeg startet denne tråden...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •