Klasse A, klasse B, hva er det? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Forsterkerklassen sier noe om hvordan forsterkeren er konstruert. En ren klasse A-forsterker er konstruert slik at rør/transistor er forspent (bias-spenning) slik at hele inngangssignalet er innenfor røret/transistorens virksomhetsområde. For klasse AB er denne forspenningen mindre, og man trenger ulike transistorer/rør for å dekke negativ og positiv andel av inngangssignalet. Klasse B er nesten ikke i bruk, men da er Bias-spenningen satt til 0, slik at transistoren/røret dekker eksakt halvparten av inngangssignalet. Men siden transistorer/rør er ulineære nær sitt nullpunkt, vil en ren klasse B-forsterker ha crossover-forvrengning.

I praksis trenger det ikke være forskjell på ytelsen til klasse A og klasse AB-forsterkere. Men en klasse A-forsterker krever av konstruksjonsmessige grunner ofte en mer veldimensjonert strømforsyning enn en klasse AB-forsterker. Derfor vil som regel klasse A-forsterkere være strømsterke. Men det er ingenting i veien for å dimensjonere en klasse AB-forsterker med like kraftig strømforsyning, og den vil ofte ha langt mindre varmetap, og kunne utnytte effekten fra strømforsyningen mer effektivt. Billige klasse AB-forsterkere er imidlertid ofte utstyrt med langt mindre strømreserver.

Dette er grunnen til at "klasse A-Watt" ofte er sett på som bedre enn "klasse AB-watt". Sannheten er at dersom en klasse AB-forsterker utstyres med en skikkelig kraftig strømforsyning og bias-justering og crossover tunes godt, så er det ingen grunn til at en klasse AB-forsterker skal yte noe dårligere enn en klasse A-forsterker, og den vil i tillegg utnytte strømreservene bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Har derfor vurdert å importere en Jungson-effektforsterker (http://www.nysound.com/exec/servlet/...&category=2021), og så at de hadde mange A-klasse forsterkere. Var altså derfor jeg startet denne tråden...
    Vet du om noen av disse Jungson-forsterkerne har prosessorinngang? Burde vel ha det?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Nu blev den Cayin 265 jo ikke testet med så bra resultat med hensyn til lyden.

Idag er du kanskje bedre "tjent" med en klasse D , Midgard eller Embla f.eks.
    Har du noen link til denne testen? Egne erfaringer med 265?

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Vet du om noen av disse Jungson-forsterkerne har prosessorinngang? Burde vel ha det?
    Hmmm, nå kan det hende jeg høres helt dum ut her, men hva er prosessorinngang?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, nå kan det hende jeg høres helt dum ut her, men hva er prosessorinngang?
    Min feil, når du skal ha effektforsterker finnes vel ikke prosessorinngang....

For min del ser jeg etter integrert stereo-forsterker som jeg skal koble til frontene for å bedre musikkegenskapene. Disse burde da ha prosessorinngang...
    Har forstått av "eksperter" at dette vil gi et bedre resultat enn å bruke flerkanalsreceiver som forforsterker, men har ingen erfaring med dette selv.

Prosessorinngang: Man kobler fra pre-out på receiver inn på prosessorinngang. Da vil den integrerte forsterken opptre som en effektforsterker og alle signaler vil gå utenom volumkontroll ag andre "forstyrrende elementer". Fordelen er at da kan du koble til en god CD-spiller til denne og kun slå på denne når du skal nyte musikk....

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Har du noen link til denne testen? Egne erfaringer med 265?
    ikke egne erfaringer, og man skal ikke stole på tester heller, men denne blev testet i Fidelity, og de havde store forventninger til den pga byggekvalitet, utseende, vekt osv.
    Den blev vel testet i samme slengen som Krell 400, Rotel RA02, Thule IA350B osv., tror jeg har denne testen hjemme.
    De skrev noe med at lyden ikke imponerte og at det kanskje ikke var verdt å kjøbe den hvis det var lyd man var kritisk på.
    Kan jo også skje de havde et eksemplar der ikke var "spilt inn".....

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers har jeg nesten samme problemstilling som deg Jarlandre. Har Denon 3805, men har tenkt å få litt mere guffe til frontene for å bedre musikkopplevelsen. Kappaene har tross alt to 10-tommere, og jeg merker mer og mer at 3805 ikke er mann nok til den jobben. Har derfor vurdert å importere en Jungson-effektforsterker (http://www.nysound.com/exec/servlet/...&category=2021), og så at de hadde mange A-klasse forsterkere. Var altså derfor jeg startet denne tråden...
    Litt off-topic men sjekk gjerne denne tråden og se hva akto gjorde seg for erfaringer når han skulle ha nok effekt til frontene sine.

http://avforum.no/forum/showthread.p...8&page=1&pp=20

Går ut i fra at din 3805 gjør en minst like bra jobb som forforsterker som hans 2106.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det innspillet Spock!
    Leste tråden, og ble egentlig bare mer overbevist om at jeg må ha en effektforsterker (eller to ;-)).
    Hvordan er det med deg da? Har du prøvd no mer effekt på Kappa'ene?
    Interessant å høre fra andre Kappa-eiere...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det innspillet Spock!
    Leste tråden, og ble egentlig bare mer overbevist om at jeg må ha en effektforsterker (eller to ;-)).
    Hvordan er det med deg da? Har du prøvd no mer effekt på Kappa'ene?
    Interessant å høre fra andre Kappa-eiere...
    Nei, jeg har ikke kommet så langt enda.

Men akkurat nå virker Rotel pre+amp ganske intressant. Jeg har hørt at dette skal være en veldig fin miks med Kappa'ane.

Det er mulig jeg handler Rotel - eller hvis det dukker opp en skikkelig fin brukt High-end pre+amp combo til en bra pris

Hvordan synes du SVS'en spiller sammen med Kappa'ene på musikk? På film er den vel perfekt?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, kanskje Rotel er noe å vurdere for meg også..?
    Det jeg savner med Kappa'ene er litt trøkk, samt litt bedre kontroll ved høyere volum. Håper og tror at dette kommer med litt med mer effekt.

SVS'en spiller bra med Kappa den. Fikk en ekstra dimensjon i det nedre registeret om jeg kan si det sånn. Men rommet mitt er litt begrenset når det kommer til plassering etc, så jeg føler jeg ikke får det beste ut av SVS'en. Derfor jeg vurderer å kjøpe en til eller oppgradere til PB Plus. Selv om rommet mitt bare er 13 kvm:-D

Du må skrive en tråd når du evt tester noe mer effekt! Er veldig interessert i å høre hvordan det går.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig å lese litt hva andre har gjort:

Kanskje Talk Elektronics pre+amp er noe:

http://avforum.no/minhifi/show.php/JD

Hanspf her kjører Rotel pre+amp:

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/hanspf

Robin_d kjører Pioneer Receiver (bi-ampet/bi-wiring etter bildene å dømme):

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/robin_d

terik kanskje du burde burde spørre litt, han kjører Denon 3805 + Arcam-amp:

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/terik

Artig lesing!!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett litt på Vincent 331 (4300,-) eller Embla Coenia (8000,-). Er bare usikker på om jeg trenger 300 watt som Coenia har, eller om det holder med Vincents 150. Det viktigste er uansett å avlaste Denonen litt...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurte litt på de brukte Vincent'ene selv. Sikkert ikke noe dumt valg, Bi-amping på frontene burde være bra i stereo

Selv lurte litt på denne:

http://www.stereophile.com/amplifica...iews/205krell/

Krell KAV-400xi

2x200W, 8Ohm, som uten videre dobler seg til 2x400W ved 4 Ohm. Dette burde være nok krefter til Kappa'ene

Har også forstårr at Krell's lyd karakteristikk skall være en god match til Kappa'ene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krell?? Er ikke det svinedyrt da?
    Jeg har hvertfall alltid tenkt på det som hi-fiens Ferrari; noe du selvsagt har lyst på, men som er aaaaalt for dyrt.
    Det må være et bra tilbud du har fått i så fall?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krell?? Er ikke det svinedyrt da?
    Jeg har hvertfall alltid tenkt på det som hi-fiens Ferrari; noe du selvsagt har lyst på, men som er aaaaalt for dyrt.
    Det må være et bra tilbud du har fått i så fall?
    Holder på å deale nå - så får vi se hva det blir til........

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aiaiai, blir spennende å høre lytterfaringer hvis du får kloa i Krell-utstyr!

Jeg gikk forresten for Vincenten. Får holde med en i første omgang, får se hvordan det blir. Får den om en uke, så nå er det bare å vente...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det ut til at det blir Vincent utstyr på meg også.

Skal snart avgårde og sjekke ut en Vincent SA-93 forforsterker og Vincent SP-993 effektforsterker.

Så i kveld blir det kanskje lytting med en cognac eller tre til

Regner med at det blir et kraftig løft fra min gamle Sony 5.1 receiver fra 1999.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oioioi, tror du kommer til å merke et ganske stort løft der ja...Den effektforsterkeren er jo et monster!

Gleder meg til å høre dine erfaringer når du har hørt litt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel da ble det en helg med masse musikk-spilling

For det første er det litt av et monster denne effektforsterkeren, jeg måtte ha hjelp av en kompis for å bære den opp trappa hjemme, spørs om den ikke veier over 40kg inkl kartong. Forforsterkeren var tung nok den også - veier mer en min gamle 5.1 receiver....

Byggekvaliteten er helt klart på plass - fjernkontrollen er det fineste jeg har sett.

Jeg har ikke så mye lytte-erfaring på dyre anlegg - men jeg synes det låt helt fantastisk. Artig å se haka dette i gulvet på besøkende kompiser.

Spesielt sacd låt veldig bra, bruker Pioneer 668 som cd-spiller - tror nok jeg må få tak i en bedre cd-spiller.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aiaiai, da er det bare å håpe at jeg får litt av den samme effekten med en Vincent 331.
    Det jeg lurer på er hvor du merket mest forskjell.. Selv synes jeg kanskje jeg savner litt trøkk i Kappaene noen ganger. Merket du stor forskjell der? Andre ting?

Gratulerer:-)

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •