Uteffekt og strømforsyning - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 99 av 99
    Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    En stor trafo er viktigere enn kondensatorbanken, trafoen er leverer kontinuerlig strøm mens kondensatorbanken er til hjelp hvis det er behov for mere strøm enn det trafoen leverer.
    Så dersom en forsterker har veldig stor trafo er behovet for stor kondensatorbank ikke like viktig.

A
    Det er vel ofte slik at musikk er meget dynamisk og ikke lineær. Derfor er det ofte snakk om at kondensatorbanken er viktig. Kontinerlig strøm er vel antatt ikke det vi er ute etter i et HiFi oppsett, men dynamisk effekt. Derfor er det at banken er fin å ha. Dette analogt til pengestrømen i privatøkonomien. Når vi har for mye setter vi det i banken, men når vi trenger noen ekstra slanter i "en knipe" er banken god å ha. Det fine med kondensatorbanken er jo at den leverer varene "on demand" altså akkurat når vi trenger det. Det er nok ikke snakk om hverken eller, men helst både og tenker jeg.

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OKKing
    Det er vel ofte slik at musikk er meget dynamisk og ikke lineær. Derfor er det ofte snakk om at kondensatorbanken er viktig. Kontinerlig strøm er vel antatt ikke det vi er ute etter i et HiFi oppsett, men dynamisk effekt. Derfor er det at banken er fin å ha. Dette analogt til pengestrømen i privatøkonomien. Når vi har for mye setter vi det i banken, men når vi trenger noen ekstra slanter i "en knipe" er banken god å ha. Det fine med kondensatorbanken er jo at den leverer varene "on demand" altså akkurat når vi trenger det. Det er nok ikke snakk om hverken eller, men helst både og tenker jeg.
    Ja takk begge deler! :-)

Les gjerne denne (og nr. 2 og 3 også): Solid State Power Amplifier Supply Part 1

Sitat fra denne artikkelen: "You see, filter capacitors should be just that, FILTER capacitors, their energy storage function being of secondary importance. In many commercial units, these roles are present but reversed - larger value capacitors are used not only for filtering, which they cannot help but do, but also to act as energy reservoirs.
    Of course, they always act that way, but the point is that they tend to be increased in capacity to cover for inadequate power transformer size and/or performance."

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knottpøbel
    but the point is that they tend to be increased in capacity to cover for inadequate power transformer size and/or performance."
    Er en stor kondensatorbank billigere for produsenter enn større og bedre trafo kanskje? :roll:

A

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Of course, they always act that way, but the point is that they tend to be increased in capacity to cover for inadequate power transformer size and/or performance."
    inadequate power transformer size and/or performance = dette henspeiler på kraftforsyningen i enheten. Denne blir "aldrig" stor nok eller hurtig nok, derfor romslige kondensatorbanker. Dessverre har en kraftig strømforsyning en negativ effekt og det er hysterese i (jern)kjernen. Denne besørger "treghet" i overføring av energi (positivt mhp dempning av støy, negativt mhp dynamikk i lydgjengivelse). Denne "tregheten" i en romslig kraftforsyning kompenseres elegant og effektivt av en tilpasset kondensatorbank.
    Korriger meg om jeg tar feil...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehhh.... Jeg lever av å gjøre Live-lyd... (Altså er det hva jeg betaler alle regningene mine med, osv... Det er ikke en hobby for meg!) Hvor har du dette fra? De gangene jeg har jobbet med NRK har jeg aldri sett en eneste DP -amp... Derimot en del Adyton... Aldri noen Svenske høyttalere, men derimot en del spesialbygde Seas-monitorer. I den senere tid er det f.eks Genelec som står i studioene til NRK...

Og når begynte NRK å gjøre Live-lyd??? I dag gjør de selv det som går ut på lufta, også leier de inn kompetanse som gjør monitoring til band, og PA-publikumslyd i studio. Har jobbet med de på denne måten mange ganger, men skjønner at folk tror det er NRK som gjør alt. De er jo de som står parkert med lastebiler med logo på utsiden av venue...
    Vel...
    Sitërer nå bare ting jeg hadde lest, så om en journalist i en av de seriøse Hi-fi blekkene smurte litt tykt på så kan jo ikke jeg gjøre noe med det...
    Dette var nå riktignok for en 5-6år siden jeg leste det så er godt mulig at utstyr har blitt byttet ut og folk leid inn for å spare mest mulig penger.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    Er vel ingen her som har skrevet at dem forventer en "mega bass" av en DP fosterker.... DP..

DP sin visjon er jo at forsterkerne dere ikke skal farge signalet, men kun forsterke det.. så at en DP forsterker er relativt nøytral, det burde den være... og at den har god kontroll, det burde forsterkere til den prisen ha!
    I høyeste grad!
    Ingen tvil om at det er en av de beste PA'ene på markedet:-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    De skal ikke levere mere bass, bare mere kontroll.
    Og det er det som skiller dem fra ordinære forsterkere, og delvis grunnen til at NRK produserer det som har blitt karakterisert som den beste live-lyden i norge.
    I gamle dager pleide vi å sende inn våre CD spillere til NRK for kalibrering. Den gang var det svært få, om noen som kunne matche NRK på kalibrering og "fin" tuning av utstyr. Vi snakker nå om tidlig / mid `80 tallet.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OKKing
    I gamle dager pleide vi å sende inn våre CD spillere til NRK for kalibrering. Den gang var det svært få, om noen som kunne matche NRK på kalibrering og "fin" tuning av utstyr. Vi snakker nå om tidlig / mid `80 tallet.
    Tror vel at effektivisering og økt konkurranse har gjort at de har blitt nødt til å skjære ned.
    Uansett: Husker nå at jeg lå på rommet mitt hos mine foreldre om natta og hørte på klassisksendingene til NRK på mine foreldres gamle stereoradio gjennom mine Sennheiser 695.. Mye støy, men gud hvor ståpels!
    Veeeldig bra lyd:-)

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får stå på krava! Det er jo ganske spennende å få vite hva som hadde røket og ikke minst om det kan ha vært noe feil på forsterkeren før den døde (som du mistenkte)...

A

Ja, enig der.. får vente til Mandan for å se om jeg har fått no svar da

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått en arbeidsrapport are_e

Det har blitt skifta 11 Transistorer ( 10 silisium PNP TO-218 ) og en (PNP TO-220) 1 motstand og 3 relè'er i høyre kanal... får den igjen i morra etter langt over 4 måneder hos Siggerud Pro. "Service"....

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du fikk ikke noe svar på om det var noe feil på den før de tok kvelden?

Hvordan syns du den spiller nå a? Du har vel testa den litt?

Ser at du har lagt den ut for salg, men burde du ikke lakke chassiet på den først, den hadde jo sett endel feitere ut i svart :-D

A

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du fikk ikke noe svar på om det var noe feil på den før de tok kvelden?

Hvordan syns du den spiller nå a? Du har vel testa den litt?

Ser at du har lagt den ut for salg, men burde du ikke lakke chassiet på den først, den hadde jo sett endel feitere ut i svart :-D

A
    Nei det var dårlig med svar og få, fikk vite at den var testet, justert og OK!

Den spiller helt likt som før egentlig!
    -Ingen forskjeller, så da regner jeg med at den var ok fra før av og

Ang. Chassiet så sier du noe....... spørs om jeg kanskje skulle gjort det ja..

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye tyder på at den var iorden før du begynte å 'mishandle' den da :razz:

Litt merkelig at du opplever DP som litt strømsvak når det finnes så mange andre som har det motsatte inntrykket av DP, men det kan jo være at dine høyttalere er litt dårlig match med DP'en? Jeg har opplevd at en forsterker kan høres blodfattig ut på noen høyttalere mens på andre igjen så virket den nærmest utømmelig :roll:

Du burde lakke den, den ser litt for industriell ut for en stue slik som den er nå. Helt sikkert lettere å få solgt den hvis den er helsvart, og det er vel ikke så stor jobb for deg å lakke den? Jeg er fortsatt av den oppfatning at du har de kuleste MA blokkene i hele Norge

A

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe merkelig at den ikke drog clsc12 uten å klippe spør du meg da. trodde dp var skikkelig kraftige saker jeg

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reimers
    hehe merkelig at den ikke drog clsc12 uten å klippe spør du meg da. trodde dp var skikkelig kraftige saker jeg
    Ja, det er sant, en sånn DP skulle jo vært overkill på en clsc12 :shock:

Jeg var borti en PA med to DP forsterkere for endel år siden, de dro klipsch PA høyttalere, to topper og to sub'er. Det var ikke mangel på volum der for å si det sånn De forsterkerene var nok enda eldre enn Marius sin, husker ikke hvilken modell det var men det er rart hvis de nye er mer pinglete enn gamle :roll:

A

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, beynte å lese litt i tråden, og det slo meg at patos har et slikt innlegg på siden sin. legger ved en link.

Billigwatt som ikke finnes

har desverre ikkej lest hekle tråden din. men håper dette gir litt til på forståelsen av watt rekning.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye tyder på at den var iorden før du begynte å 'mishandle' den da :razz:

Litt merkelig at du opplever DP som litt strømsvak når det finnes så mange andre som har det motsatte inntrykket av DP, men det kan jo være at dine høyttalere er litt dårlig match med DP'en? Jeg har opplevd at en forsterker kan høres blodfattig ut på noen høyttalere mens på andre igjen så virket den nærmest utømmelig :roll:

Du burde lakke den, den ser litt for industriell ut for en stue slik som den er nå. Helt sikkert lettere å få solgt den hvis den er helsvart, og det er vel ikke så stor jobb for deg å lakke den? Jeg er fortsatt av den oppfatning at du har de kuleste MA blokkene i hele Norge

A
    Ja det er litt merkelig, men ved lavere laster så yter den utrolig mye mer!
    Så det er kanskje der den har styrken sin..

Ja jeg får ta og lakke den, ingen stor jobb det, jo midgardene kledde svart, det synes jeg og

Angående gammel og ny DP så skrev jeg til en kar her på forumet som har to stk eldre PA402, ser litt annerledes ut, disse tålte 1 ohm uten problemer mente han, det gjør ikke den nyere som jeg har

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reimers
    Altså, den dro jo Clsc12..... men det klippa om vi prøvde og presse dem "skikkelig"....... men allikevel så blåste jo du et basselement etter et par dager da når du lånte den :-P

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    Altså, den dro jo Clsc12..... men det klippa om vi prøvde og presse dem "skikkelig"....... men allikevel så blåste jo du et basselement etter et par dager da når du lånte den :-P
    hehe var en del forvregning inne i bildet da gitt :P

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •