Uteffekt og strømforsyning - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 99
    Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hvorfor kobler man høyttalere slik at forsterkerne får så håpløse laster å jobbe med, når det finnes mer fornuftige måter?
    Har man to like høyttalere på 2 ohm, så SERIEKOBLER man dem hvis man skal drive dem med samme forsterker. Da får man 4ohm, noe som er en fin last. Å parallellkoble dem er idiotisk (unnskyld at jeg er så direkte).
    :shock:
    Hehe, jeg var da klar over risken ved å kjøre så lav last.. :wink: ..men saken var så at man har ikke mer en et uttak for subwoofer, og vi hadde ikke noe Y-ledd så derfor ble det brukt sånn (meningen var og kjøre stereo 2 ohm)

Tenkte og litt som så at denne forsterkern var ganske skuddsikker da den er oppgitt til å kjøre 2 ohm,(forsterkere kan ofte tåle lavere enn dem er oppgitt til)..og ved 4 ohm så er det ikke noe fart over den... vi trengte den effekta den kunne levere så..
    Den ble dessuten ikke spesielt mye varmere ved denne lasten. Og det var imponerende hvor mye den leverte før den klippa!!

Har tidligere fått antyda over mail fra Leif Ernstsen at kanskje noen utganstransistorer var brente siden den klippa på et par ht med enkle 12".. er vel nevnt lenger opp i tråden. Kanskje den sleit ekstra pga. det?
    hehe, nei det blir bare gjetting, den var sikkert iorden.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Tror ellers eksempelet med 1ohm drift av selv meget godt dimmensjonerte forsterkere kan være litt til ettertanke. Her synes jeg man skal merke seg at kombinasjonen fungerte til synelatende greit i en periode, men den må ha jobbet helt i grenseland av den belastningen den tålte. At den skulle ryke akkurat med de meget bass fokuserte og lavfekvente utladingene man har med Darla senenen er heller ikke så rart egentlig. En høytaler som er oppgitt til en nominell motstand på 2 ohm kan lett få i enkelte frekvenser en ganske mye mer ekstremt dykk i impedansen, og det å adpåtill paralell koble slike elementer, da ber man om bråk, eller rettere sagt blå røyk og stillhet.

Tror du bare må ta det som et litt dyrt audio kurs dette CV_Marius, og se på det som en hendelse som beskriver noe man ikke må gjøre.

Hadde vært interessant å visst eksaktlig hvilke deler som stod for røkleggingen. Tipper det er en av utganges transistorene, noe som vel man kan tolke av at stømforsyningen klarer å gi mer effekt enn det utgangstrinnene egenlig takler, og at man effekt messig på denne forsterkeren kan se at ut effekten bør holdes litt laver enn det stømforsyningen kan gi før den gir opp ånden, men noen watt og tall verdier er det vel vanskelig å eksakt hente ut av dette >1ohm eksperimentet.
    Hehe, du kan vel kalle det et eksperiment ja.. det var jo det fra min side og... og det gikk skeis, hehe

Det som var påkobla var 2 15" cv vmax basser med doble 4 ohm's spoler. Først paralell på hvert element - 2ohm ... så paralell inn på forsterkern - 1ohm.. ble litt tungt det ja

Hvor dyrt det blir kommer jeg tilbake til, skal prøve og få sendt forsterkern til DP sitt serviceverksted i nær framtid.
    Da får jeg vite hva som har tatt kvelden.. men at det er utgangstransistorere er vel ganske sannsynlig..

Newcomer Raist sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Ser for meg ut som om han tar tallet bakpå strømforsyningen seriøst.

Etter alt jeg har lest om emnet synes jeg artikkelen til Roar Moen er rimelig overfladisk. Han går ikke nøyere inn på forskjeller i kondensatorbankene for eksempel. Det er klart det har stor betydning for uteffekten, og hvor lenge en forsterker kan gi maks-effekt. Roar Moen er alt for opptatt av kontinuerlig effekt alene.
    Er helt enig med deg pnerbye (tross labre elektronikk kunnskaper fra min side)! Tror ikke meningen med artikkelen var en dyp innføring i emnet, men snarere å fokusere på at markedsføringen av diverse "HiFi" produkter faller på sin egen urimelighet..

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question kapasitet

6.7 ampere i 4 ohm, hvor mange watt tilsier det?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IsakAlexander
    Med fare for å bli for teknisk:

P = U * I
    U = R * I
    der P = effekt, U = spenning, I = strøm, R = motstand (samme som en resistiv impedans)
    gir P = U * I = R * I² = 4 * (6.7)² = 179,6 Watt.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IsakAlexander
    Effekt=Spenning * Strøm, og Spenning=Motstand*Strøm , derfor blir

Effekt=motstad*strøm*strøm og 4ohm*6.7 Ampere * 6.7 Ampere = 179.56 Watt

Dette gjelder kun for de angitte verdiene i en likestrøms krets, eller hvis man har en ren ohmsk motstand som ikke forandrer impedans ved frekvens osv.;-)

edit: opps du var visst litt før meg der Roffe ;-)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel tråd, men!

Har endelig fått prisoverslag fra Siggerud Proservice på reperasjon på DP forsterkern, den ble sendt inn 1.august.. så det tok litt tid :neutral:

4349,-
    Synes ikke det var så ille, så den blir reparert!

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk du vite hva som var gått galt også? Transistorer=døde :cry:

A

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iallefall bedre det enn å kaste den..
    Tror mange forventer mega bass av DP, men min teori er at de er mer eller mindre like nøytal som Hjemmeutgavene.
    De skal ikke levere mere bass, bare mere kontroll.
    Og det er det som skiller dem fra ordinære forsterkere, og delvis grunnen til at NRK produserer det som har blitt karakterisert som den beste live-lyden i norge.

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Tror mange forventer mega bass av DP, men min teori er at de er mer eller mindre like nøytal som Hjemmeutgavene.
    Og det er det som skiller dem fra ordinære forsterkere, og delvis grunnen til at NRK produserer det som har blitt karakterisert som den beste live-lyden i norge.
    Fordi folk har hørt at DP er bra, og dessverre er det altfor mange der ute, og HER, som tror at bra lyd er mye bass!

Når fikk NRK det stempelet??? Skal være med på at det finnes en del OB-team som ikke gjør jobben særlig godt, og at NRK er jamt middels, men det er nå sjelden jeg hører på en live-konsert eller live-fremføring på TV, og tenker at dette låter bra!!!
    (PS: Merk hva jeg jobber med..... Joda, tøff i kjeften nå, men det står jeg for!)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker nå mere på i studio og LIVE! (Live = ikke på TV)
    De har DP sine PA og noen høyttalere som er håndlagd i sverige.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker nå mere på i studio og LIVE! (Live = ikke på TV)
    De har DP sine PA og noen høyttalere som er håndlagd i sverige.
    Ehhh.... Jeg lever av å gjøre Live-lyd... (Altså er det hva jeg betaler alle regningene mine med, osv... Det er ikke en hobby for meg!) Hvor har du dette fra? De gangene jeg har jobbet med NRK har jeg aldri sett en eneste DP -amp... Derimot en del Adyton... Aldri noen Svenske høyttalere, men derimot en del spesialbygde Seas-monitorer. I den senere tid er det f.eks Genelec som står i studioene til NRK...

Og når begynte NRK å gjøre Live-lyd??? I dag gjør de selv det som går ut på lufta, også leier de inn kompetanse som gjør monitoring til band, og PA-publikumslyd i studio. Har jobbet med de på denne måten mange ganger, men skjønner at folk tror det er NRK som gjør alt. De er jo de som står parkert med lastebiler med logo på utsiden av venue...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her snakkes det så mye om størelsen på tafoene og det er viktig og ha bra størese på dem, men enda viktigere er det og ha en røslig kondensatotbank.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det er det som skiller dem fra ordinære forsterkere.

Er vel ingen her som har skrevet at dem forventer en "mega bass" av en DP fosterker.... DP..

DP sin visjon er jo at forsterkerne dere ikke skal farge signalet, men kun forsterke det.. så at en DP forsterker er relativt nøytral, det burde den være... og at den har god kontroll, det burde forsterkere til den prisen ha!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av turbo13
    Her snakkes det så mye om størelsen på tafoene og det er viktig og ha bra størese på dem, men enda viktigere er det og ha en røslig kondensatotbank.
    tja... strømmen til kondensatorbankene kommer jo ifra Trafo'en/e ...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Fikk du vite hva som var gått galt også? Transistorer=døde :cry:

A

Jeg sa han skulle ringe meg, men jeg fikk svar på mail, jeg har skrevet flere mailer nå med spørsmål om hvor mye han måtte bytte og hva som røk, men jeg får jaggu ikke svar. Utrolig kort-svart disse "DP karene"...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av turbo13
    En stor trafo er viktigere enn kondensatorbanken, trafoen er leverer kontinuerlig strøm mens kondensatorbanken er til hjelp hvis det er behov for mere strøm enn det trafoen leverer.
    Så dersom en forsterker har veldig stor trafo er behovet for stor kondensatorbank ikke like viktig.

A

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    Jeg sa han skulle ringe meg, men jeg fikk svar på mail, jeg har skrevet flere mailer nå med spørsmål om hvor mye han måtte bytte og hva som røk, men jeg får jaggu ikke svar. Utrolig kort-svart disse "DP karene"...
    Du får stå på krava! Det er jo ganske spennende å få vite hva som hadde røket og ikke minst om det kan ha vært noe feil på forsterkeren før den døde (som du mistenkte)...

A

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knottpøbel
    Ehhh.... Jeg lever av å gjøre Live-lyd... (Altså er det hva jeg betaler alle regningene mine med, osv... Det er ikke en hobby for meg!) Hvor har du dette fra? De gangene jeg har jobbet med NRK har jeg aldri sett en eneste DP -amp... Derimot en del Adyton... Aldri noen Svenske høyttalere, men derimot en del spesialbygde Seas-monitorer. I den senere tid er det f.eks Genelec som står i studioene til NRK...

Og når begynte NRK å gjøre Live-lyd??? I dag gjør de selv det som går ut på lufta, også leier de inn kompetanse som gjør monitoring til band, og PA-publikumslyd i studio. Har jobbet med de på denne måten mange ganger, men skjønner at folk tror det er NRK som gjør alt. De er jo de som står parkert med lastebiler med logo på utsiden av venue...
    hei..! Har et spørsmål til deg som går litt utenfor denne tråden.. Håper du kanskje har litt peiling på adyton? har en sp-400 selv og lurer litt på teknisk info ang denne??

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AHaugen
    hei..! Har et spørsmål til deg som går litt utenfor denne tråden.. Håper du kanskje har litt peiling på adyton? har en sp-400 selv og lurer litt på teknisk info ang denne??
    Kjenner ikke disse noe særlig. Er jo noen gode, gamle slitere riktignok, men her oppe går det mest i Crown (og litt LAB, Camco, Crest...).

Men om du kontakter noen i Trondheim Lyd (Trondheim Lyd) så kanskje de kan svare deg? De sverger til Adyton-amper på de gamle (men gode) Meyer MSL3 PA-kassene sine.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •