Uteffekt og strømforsyning - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 99
    Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Man skal ikke henge seg opp i hva produsentene stempler baksiden av produktene sine med.

Det er som med biler, man oppgir hestekreftene ved ett gitt turtall, for eksempel 4200 RPM men bensinforbruket til en gammel dame på vei til kirken en søndags morgen.

Husk på at det er mange komponenter i kjeden fra stikkontakten til høyttalerterminalene. Husk også på at impedansen som forsterkeren "ser" varierer voldsomt.
    joda, men når han driver den til klipping lett som bare det så er det på tide å sjekke under 'panseret' og se om det enten er noe feil på den eller noe feil med konstruksjon/spesifikasjoner.
    Jeg skjønner Marius godt, det er vel jævli kjipt å kjøpe et monster av en forsterker bare for å finne ut at den ikke leverer like mye som forventet.

Har du noen andre forsterkere på omtrent samme størrelse du kan bruke som referanse forresten, Marius? Håper at nesten at det er en feil på den slik at du får det du ønsket deg når du kjøpte den.. Men det er litt merkelig at den funker fint selv om den skulle ha noe feil :?

A

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde tidligere en gemsound pa 5500. den var oppgitt til 2*500 watt. den klippa også på cerwin 12 tommere. var forsåvidtvis ingenting galt med den foruten at det var en billig PA forsterker.

At en DP forsterker til 40 000 skal klippe på cerwin 12 tommere virker merkelig.

til sammenligning klipper carver zr-1600 oppgitt til 2*300 watt IKKE på cerwin 15 tommere. Har selv brukt denne på at-100 en god stund. derfor ville jeg tro det bodde mer krefter i en DP som er oppgitt til 2*450 watt...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har ikke noe med gain på forforsterkeren å gjøre?

Det er som de andre sier at en DP på 2x450W klipper på CV 12" er jo rart...

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skulle normalt være høyttaleren som setter begrensning når man bruker en såpass stor forsterker på en 12".
    Jeg bruker store forsterkere på små høyttalere og det er jo da selvfølgelig høyttalerene som setter begrensningen.. Skulle tro at DP'en var istand til å presse høyttalerene til maks, og dersom hørselen er intakt så hører man at lyden ikke blir spes pen når høyttaleren ikke klarer mer :grin:

A

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    joda, men når han driver den til klipping lett som bare det så er det på tide å sjekke under 'panseret' og se om det enten er noe feil på den eller noe feil med konstruksjon/spesifikasjoner.
    Jeg skjønner Marius godt, det er vel jævli kjipt å kjøpe et monster av en forsterker bare for å finne ut at den ikke leverer like mye som forventet.

Har du noen andre forsterkere på omtrent samme størrelse du kan bruke som referanse forresten, Marius? Håper at nesten at det er en feil på den slik at du får det du ønsket deg når du kjøpte den.. Men det er litt merkelig at den funker fint selv om den skulle ha noe feil :?

A
    Ja... Deon Poa6600a spiller høyere virker det som! 260 watt i 8ohm..

En kamerat har DP'en nå og kjører to 15" vmax på ene kanalen, 1 ohm's drift. Fungerer utrolig bra... bunner elementa... men ved 8 ohm så har den lite å stille opp med.. skjønner meg ikke på det der jeg

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Woops... DP'en likte ikke 1 ohm's drift gitt ... kjørte på med Darla scenen i dag...plutselig så blinka lyset i rommet fælt, så stinka det brent fra forsterkern gitt.
    Sikringen gikk på den ene sida av forsterkern som ble brukt... satt i en anna sikring og røyken kom sigende ut av den ..

jaja

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Off, surt.. "its when u have unleashed the magical blue smoke electronics dont tend to work anymore."

Kondolerer..

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var kjipern dette marius.. men d trykka bra menst den funka :P

Newcomer Raist sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roar Moen fra Patos skrev en artikkel om emnet.. var på trykk i fidelity (tror jeg) en tid tilbake:
    http://www.patos.no/billigwatt_som_ikke_finnes.htm

Watt må vel være det mest misbrukte ordet i HiFi'ens historie

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent bortsett fra at Roar Moen også er opptatt av det som står bakpå strømforsyningen har han en del gode poenger.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    Woops... DP'en likte ikke 1 ohm's drift gitt ... kjørte på med Darla scenen i dag...plutselig så blinka lyset i rommet fælt, så stinka det brent fra forsterkern gitt.

Det er ikke oppgitt noen effekt i 1 Ohm på forsterkern din, så jeg regner med at den ikke tåler 1 ohms drift.

Da må du nok skaffe kraftigere saker, for eks en gammel Krell KSA 250. Disse går for drøye 20000 i dag hvis det er interessant.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kobler man høyttalere slik at forsterkerne får så håpløse laster å jobbe med, når det finnes mer fornuftige måter?
    Har man to like høyttalere på 2 ohm, så SERIEKOBLER man dem hvis man skal drive dem med samme forsterker. Da får man 4ohm, noe som er en fin last. Å parallellkoble dem er idiotisk (unnskyld at jeg er så direkte).
    :shock:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hvorfor kobler man høyttalere slik at forsterkerne får så håpløse laster å jobbe med, når det finnes mer fornuftige måter?
    Har man to like høyttalere på 2 ohm, så SERIEKOBLER man dem hvis man skal drive dem med samme forsterker. Da får man 4ohm, noe som er en fin last. Å parallellkoble dem er idiotisk (unnskyld at jeg er så direkte).
    Hvorfor ikke brokoble forsterkerne og da parallelkoble, da er du helt sikker på at alt kortslutter...........

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hint: Han heter tross alt CV_Marius og jeg antar at han da også har CV høyttalere, need I say more?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å parallellkoble dem er idiotisk (unnskyld at jeg er så direkte).
    Har dere lest tegneserien "Gnom" av Mads Eriksen? Vel Gnomen har en fetter som heter Wattnissen, og han visker slike lure ideèr inn i øret til folk når de sover. Verre er det ikke. Kan ikke klandre noen hvis de har blitt lurt av Wattnissen.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg synes det er helt greit å gå for CV-høyttalere hvis man mener de fyller ens behov. Kjenner flere som trives med CV uten at de driver og parallellkobler dem ned til 1ohms laster, for å si det slik...

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Hint: Han heter tross alt CV_Marius og jeg antar at han da også har CV høyttalere, need I say more?
    Og du har B&W så det setter deg i en høyere kvalifisert klasse? Spar oss

Newcomer Raist sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Rent bortsett fra at Roar Moen også er opptatt av det som står bakpå strømforsyningen har han en del gode poenger.
    Tror poenget til Roar Moen var å vise hvor dumt det egentlig var

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Og du har B&W så det setter deg i en høyere kvalifisert klasse? Spar oss
    Trodde dette var en tråd om ut effekt og strømforsyning, og ikke om CV er gode eller dårliger og om de som liker disse er dumme osv.

Tror ellers eksempelet med 1ohm drift av selv meget godt dimmensjonerte forsterkere kan være litt til ettertanke. Her synes jeg man skal merke seg at kombinasjonen fungerte til synelatende greit i en periode, men den må ha jobbet helt i grenseland av den belastningen den tålte. At den skulle ryke akkurat med de meget bass fokuserte og lavfekvente utladingene man har med Darla senenen er heller ikke så rart egentlig. En høytaler som er oppgitt til en nominell motstand på 2 ohm kan lett få i enkelte frekvenser en ganske mye mer ekstremt dykk i impedansen, og det å adpåtill paralell koble slike elementer, da ber man om bråk, eller rettere sagt blå røyk og stillhet.

Tror du bare må ta det som et litt dyrt audio kurs dette CV_Marius, og se på det som en hendelse som beskriver noe man ikke må gjøre.

Hadde vært interessant å visst eksaktlig hvilke deler som stod for røkleggingen. Tipper det er en av utganges transistorene, noe som vel man kan tolke av at stømforsyningen klarer å gi mer effekt enn det utgangstrinnene egenlig takler, og at man effekt messig på denne forsterkeren kan se at ut effekten bør holdes litt laver enn det stømforsyningen kan gi før den gir opp ånden, men noen watt og tall verdier er det vel vanskelig å eksakt hente ut av dette >1ohm eksperimentet.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Raist
    Tror poenget til Roar Moen var å vise hvor dumt det egentlig var
    Sitat Opprinnelig postet av Roar Moen
    Går man 3990.- receivere på 5x100watt (til sammen500watt) litt etter i sømmene er det ikke uvanlig at disse kun kan trekke 200-250watt/VA fra lysnettet. (maks trekk fra lysnettet står som oftest på baksiden av reciveren i nærheten av nettledningen). Dette kan ikke være annet enn en teknisk sensasjon, tenk et elektrisk produkt som kan gi hele 500watt samtidig som det bare bruker 200-250watt! Sannheten er selvfølgelig noe helt annet. Hvis forsterkeren kan trekke 200watt fra lysnettet kan den i beste fall gi til sammen 120 watt lyd til høyttalerne. 60%x200watt=120Watt. Fordelt på to kanaler blir dette maksimalt 2x60 watt eventuelt 5x24watt kontinuerlig i surround!!!!!
    Ser for meg ut som om han tar tallet bakpå strømforsyningen seriøst.

Etter alt jeg har lest om emnet synes jeg artikkelen til Roar Moen er rimelig overfladisk. Han går ikke nøyere inn på forskjeller i kondensatorbankene for eksempel. Det er klart det har stor betydning for uteffekten, og hvor lenge en forsterker kan gi maks-effekt. Roar Moen er alt for opptatt av kontinuerlig effekt alene.

Kontinuerlig effekt er riktignok viktig, men det er også dyrt. Gode kompromissløsninger finnes, og også blant rimligere forsterkere.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •