Uteffekt og strømforsyning - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 99
    Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noe og tenke på for folk som skal kjøpe seg PA forsterkere... om målenormene på PA forsterkere er på denne måten.. så er det mange feiltolka effektmålinger ute og går ...

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VA er en total effekt i et system, satt sammen av resistiv og kapasativ effekt.... Dette er trekant beregning, og det er her cosinus kommer inn i bildet, cosinus phi er jo effektfaktor i et vekselspennings anlegg!

Så har man en effektfaktor på 0,8 og 100Va ganger man disse sammen og får watt!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    VA er en total effekt i et system, satt sammen av resistiv og kapasativ effekt.... Dette er trekant beregning, og det er her cosinus kommer inn i bildet, cosinus phi er jo effektfaktor i et vekselspennings anlegg!

Så har man en effektfaktor på 0,8 og 100Va ganger man disse sammen og får watt!

Ja,ja ... men mener du at min regning ikke er korrekt da?

Som sagt så er det ikke skikkelige kontinuerlige målinger... men pulsmålinger... drittmålinger... møkk...... skuffa er jeg

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Watt er pjatt

Det viktigste er jo at alle produsentene opppgir antall watt - basert på samme måleteknikk. På denne måten kan man finne den relative forskjellen i styrke på de ulike systemene. Om en forsterker leverer 300 W eller 350 W burde være totalt likegyldig. Denne effekten hentes alikevel ute på ulik måte - avhengig av hvilke høyttalere som henger på og så videre.
    Andre forhold som spiller inn er selvsakt hvordan effekten leveres dynamisk - dette er egentlig mer interessant enn selve effekten. Det er her klinten skilles fra hveten mhp produsenter.
    Så - watt er pjatt, se på det som en veiledning som gir relative effekter.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel tråd dette.. men er det noen her som vet hva som kjennetegner en "Prof" forsterker som DP skriver til meg...?

Er alle PA forsterkere "Prof" forsterkere?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som skal sies om VA på transformatorer or jo og at hvis den er på feks 800VA så kan den yte ca 750Watt (da 50watt i tap, varme for det meste) KONTINUERLIG, de kan gi vesentlig mer i pulser, musikk er ikke kontinuerlig, men pulser.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med å lest desse innleggene så må eg sei at min tidligere H/K 7500 som har 1300va trafo tror eg , imponerer i stooor grad. finn ein surround forsterker til den prisklassen som har like enorm strømforsyning..

men strøm er ikkje alt, derfor har min 7500 nye eigere..

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Det som skal sies om VA på transformatorer or jo og at hvis den er på feks 800VA så kan den yte ca 750Watt (da 50watt i tap, varme for det meste) KONTINUERLIG, de kan gi vesentlig mer i pulser, musikk er ikke kontinuerlig, men pulser.
    en forsterker (bortsett fra digitale) har langt med enn det du skriver i effekttap, som det er skrevet tildligere i denne tråden er en plass mellom 50-60%, så hvis en tar utgangspunkt i en forsterker som har en strømforsyning på 800VA, så for svinner halvparten i varme og en sitter da igjen med 400w til lyd, og til sammenligning med arcamen (fmj a32) jeg hadde som var oppgitt til 2x100w i 8ohm så sier det seg selv at en grei effektreserve når det er 400w til tådighet.

ser en derimot på surroundrecivere til 10-15k pleier disse mye ligge på rundt 500-600w totalt strømforbruk, og bruker en da samme fremgangsmåte er det ikke mye igjen til alle 7 kanalene (kanskje der for at fabrikantene stort sett oppgir med kun 2 kanaler i drift samtidig)

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket strømforbruk har en strømforsyning som kan levere 1000VA?

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    1000watt

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Hvis du spør om hvor mye driftstrøm en slik strømforsyningstrafo maksimalt trekker fra nettet (230V) ut fra spesifikasjonen, så blir det I = P/ U, altså 1000/230 = 4,3A. Snakker vi konvensjonell strømforsyning, så vil kondensatorbankene som utgjør et strømreservoar for forsterkeren ha minst like mye å si som størrelsen på transformatoren.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ville fram til er jo egentlig at det som står bakpå strømforsyningen ikke betyr så mye, men forklaringen din er jo i tråd med dette!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    Gammel tråd dette.. men er det noen her som vet hva som kjennetegner en "Prof" forsterker som DP skriver til meg...?

Er alle PA forsterkere "Prof" forsterkere?
    Det jeg ville fram til med dette spørsmålet er om DP sin PA forsterker oppgir effekt som "musikkeffekt" .. så gjør vel kanskje andre PA forsterkere det og. Dermed er dem ikke så kraftige som HI-FI forsterkere med samme oppgitt effekt.

jaja, uansett... siden jeg får klippelampene på denne forsterkeren til å lyse på et par CLSC12 så mente Leif Ernstsen at den kanskje har en eller flere defekte utgangstransistorer.. skal sende den inn til en sjekk

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ville fram til med dette spørsmålet er om DP sin PA forsterker oppgir effekt som "musikkeffekt" .. så gjør vel kanskje andre PA forsterkere det og. Dermed er dem ikke så kraftige som HI-FI forsterkere med samme oppgitt effekt.

jaja, uansett... siden jeg får klippelampene på denne forsterkeren til å lyse på et par CLSC12 så mente Leif Ernstsen at den kanskje har en eller flere defekte utgangstransistorer.. skal sende den inn til en sjekk
    Tviler sterkt på at det er forskjell på effekt ut på en HIFI og PA forsterker.
    Og det at DP oppgir 'musikkeffekt' høres jo bare helt fjernt ut, så også svaret du hadde fått av dem. Det er normalt å oppgi kontinuerlig drift over hele audiospekteret på profesjonelle forsterkere, men det ser jo ut til at DP har en litt annen oppfatning enn (stort sett) resten av bransjen :shock:

Det kan være at det er noe feil der ja, hørtes litt drøyt ut at den skal klipper så fort, men det kan variere veldig hvor fort en amp klipper ettersom hvilke høyttalere du driver med den.

Are

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Tviler sterkt på at det er forskjell på effekt ut på en HIFI og PA forsterker.
    Og det at DP oppgir 'musikkeffekt' høres jo bare helt fjernt ut, så også svaret du hadde fått av dem. Det er normalt å oppgi kontinuerlig drift over hele audiospekteret på profesjonelle forsterkere, men det ser jo ut til at DP har en litt annen oppfatning enn (stort sett) resten av bransjen :shock:

Det kan være at det er noe feil der ja, hørtes litt drøyt ut at den skal klipper så fort, men det kan variere veldig hvor fort en amp klipper ettersom hvilke høyttalere du driver med den.

Are
    Er enig i det at det hørtes merkelig ut, men det er slik dem gjør det som dem skriver. Så derfor lurer jeg på hva en "Prof" forsterker er? :roll: Siden han skrev det som begrunnelsen til at det blir oppgitt "musikkeffekt"

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i det at det hørtes merkelig ut, men det er slik dem gjør det som dem skriver. Så derfor lurer jeg på hva en "Prof" forsterker er? :roll: Siden han skrev det som begrunnelsen til at det blir oppgitt "musikkeffekt"
    Jeg har aldrialdriALDRI sett eller hørt om en profesjonell forsterker som er målt og oppgitt på denne måten før iallefall :shock:
    Tror DP er ute og sykler i den forklaringen du fikk på mail, høres helt fjernt ut. Trodde at en profesjonell forsterker var det siste stedet jeg skulle se musikk-effekt oppgitt...
    Men det er ikke strømforsyningene han snakker om da? At det er størrelsen på disse som er oppgitt i pulser?

A

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mons_ivar
    en forsterker (bortsett fra digitale) har langt med enn det du skriver i effekttap, som det er skrevet tildligere i denne tråden er en plass mellom 50-60%, så hvis en tar utgangspunkt i en forsterker som har en strømforsyning på 800VA, så for svinner halvparten i varme og en sitter da igjen med 400w til lyd, og til sammenligning med arcamen (fmj a32) jeg hadde som var oppgitt til 2x100w i 8ohm så sier det seg selv at en grei effektreserve når det er 400w til tådighet.

ser en derimot på surroundrecivere til 10-15k pleier disse mye ligge på rundt 500-600w totalt strømforbruk, og bruker en da samme fremgangsmåte er det ikke mye igjen til alle 7 kanalene (kanskje der for at fabrikantene stort sett oppgir med kun 2 kanaler i drift samtidig)
    Jeg snakket her om KUN hva trafoen yter, ikke noe om effekttap i effekttrinn etc.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, classic 215 skal jo greie 121db med 256watter da. Så watt effekten skal du nok ikke se deg for blind på. 2x1000va trafoer er jo rimelig heftig! Uansett, så er det jo ditt intrykk av lyden som gjelder, ikke hva papirene sier!!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Jeg har aldrialdriALDRI sett eller hørt om en profesjonell forsterker som er målt og oppgitt på denne måten før iallefall :shock:
    Tror DP er ute og sykler i den forklaringen du fikk på mail, høres helt fjernt ut. Trodde at en profesjonell forsterker var det siste stedet jeg skulle se musikk-effekt oppgitt...
    Men det er ikke strømforsyningene han snakker om da? At det er størrelsen på disse som er oppgitt i pulser?

A
    Nei det er nok utgangseffekt han prater om siden det er den jeg har gnålt og spurt om på flere mailer.. :smile: og skulle den opgitte effekten åp trafoene bare være pulseffekter så kommer vi enda lengre ifra DP's oppgitte "rms" effekter ...

Skorob: ja mitt intrykk er at DP'en er rimelig lat og klipper nesten med en gang

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal ikke henge seg opp i hva produsentene stempler baksiden av produktene sine med.

Det er som med biler, man oppgir hestekreftene ved ett gitt turtall, for eksempel 4200 RPM men bensinforbruket til en gammel dame på vei til kirken en søndags morgen.

Husk på at det er mange komponenter i kjeden fra stikkontakten til høyttalerterminalene. Husk også på at impedansen som forsterkeren "ser" varierer voldsomt.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •