Hva er dette? (arvegods) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 184
    Newcomer StianLarsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei, dette så ganske stilig ut.

Du må IKKE ta med disse til Strandberg (servicehuset).
    De er bare ute etter å rane folk med sine ville timepriser.
    På Strandberg finner du kun inkompetente kjøpmenn.

På Osebakken i Porsgrunn finner du "THE" forsterker-guru.
    Han spesialiserer seg på rør-forsterkere men reparerer bla.a PA amper for Belco.

Dette er en eldre kar som er skikkelig entusiast.
    Skal vedde på han vet hele historien bak forsterkerene dine.
    Ta kontakt så gir jeg deg navn og nummer.

Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stian, du har fått pm.. :P
    Skal prøve å få tak i han fyren i helga så skal jeg levere full oppdatering her så fort jeg veit noe.
    Takk for tipset om strandberg forresten.. Personlig erfraring eller?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær obs på en ting. Skal det vise seg at disse amp'ene faktisk er noen skikkelig high end saker så vær forsiktig med hva eventuelle service/butikk folk kan si. Enkelte kan kanskje se med engang hva dette er for noe og sier heller at dette er noe gammelt skrot som ikke er verdt å reparere men de kan bytte de inn for deg mot en ny forsterker eller noe i den duren. Da er det bare å ta avstand med en gang.

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ser vi en Trafo og kondensatorer

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Propellue
    Da har jeg fått tatt nye bilder.. Nå på undersiden av lokket! Fikk løsna både powersuply'en og det dekselet over hoveddelen. Det var ingenting bak frontdekselene.. Vell, her er de hvertfall. Enjoy! (Forhåpentligvis)

Detta er undersida av powersuply'en:

Her er noen random ledninger som er under Powersuplyen:

Dette er noen random ledninger mellom powersuply'en og hoved"dingsen"..

Her er hoved"dingsen" (aner ikke hva dette kalles) i all sin prakt:

Samme her, kanskje litt bedre bilde:

Noen som får noen aha-opplevelser av å se dette? Isåfall så er det bare å skrike ut om hva dette kan være og eventuelle spesifikasjoner..
    En stk trafo om det er 2 eller 4 kondensatorer jeg ser vet jeg ikke, finn ut ka strømforsyninga er på, er utstyret komplett og funker er det bare og smelle det opp bak en pre-amp..finn alle dataene på komponentene så kan jeg være behjelpelig med å finne ut hva denne forsterkeren egentlig yter, men det ser uten tvil ut som att det er gode saker..

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en vanlig rød kabelsko jeg ser på det nederste bildet? Noen som har vært inni der allerede å lagd en kasi løsning mon tro?

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forklar hva "kasi løsning" betyr,er du snill?
    Det kan vel ikke lenger være noen tvil om at det er hjemmesnekret Hi-Fi.

Newcomer Håvard90 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ohh.. spennende

Newcomer Lydklinikken sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ser ihvertfall ut som om det har vært varmt der inne, kanskje man skulle sjekket dem for tørrloddinger/uttørring? Slike ting kan jo skape kortslutninger eller jordfeil av alle slag....Kjenner du ikke noen som driver med svakstrømelektro? spør på en videregående skole, avdeling elektro, de elsker slike ting, og gjør gjerne slike ting gratis i undervisningsøyemed...Lykke til og hører gjerne hvordan dette går...
    Mvh Hans Chr. :smile:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner desverre ingen som går på elektro, men kan jo ringe og prøve å få tak i en av lærerene der. Skal prate med "THE" forsterkerguru, ifølge stianlarsen her på forumet hvertfall, imorgen. Håper at han kan være til hjelp..
    Jeg skriver her så fort jeg vet noe..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he.. Ser i allefall ut som om de kan levere strøm nok !!!

Test de da vel !!!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrProducer
    Test de da vel !!!
    Joda, men på hva? :P

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å starte dem på en kurs med litt kraftigere sikkring og tilkobblet noen vanlige høytalere og en forforsterker eller variabel utgang fra en CD spillere ol. ?

Er de kraftige ringkjærne trafoene ikke kobblet med noe soft start, og de 4 kraftige ladelyttene ikke blitt oppladet på en stund, kan det være vanskelig å få en slik forsterker innkobblet på el.nettet uten at selv litt trege 16A sikkringer løser ut vil jeg tro, og man må gjerne prøve noen ganger før man klarer å få "lurt" seg inn i sinus kurven på el.nettet. Forsterkeren børr vel være konstuert med en eller annen sikkring mellom el.nett kontakten inn og i serie med kablene som går inn i primær viklingene inn på ringkjærne trafoen.
    Amper styrken på denne sikkringen burde vel gi en indikasjon på hva slags amper styrke sikkringen på el.nettet burde ha for å få startet forsterkeren.

Det kan kankje være lurt å ikke ha høytalerene innkobblet når du prøver å starte disse forsterkerene også, så slipper du å risikere å ødelgge dem. bruk noen banan plugger med god isolasjon, og vent med å kobble inn begge høytaler polene i forsterkeren til den har stått på noen minutter, eventuellt er det kankje lurt å måle med et voltmeter først, at det ikke er likestrøm ol på utgangene før du tar sjangsen på å risikere høytalerene.

Mange slike selvbygg, kan konstueres litt etter "hotrod" metoden, dvs. settes til å kjøres uten noen form for sikkring mot kortsluttning av høytaler kabler osv, så det å være veldig forsiktig å ikke kortslutte utgangene med såpass kompetente strømforsyninger (hvis du får dem til å starte på vanlige stømkrser), synses jeg vil være en god ide. ;-)
    Du skal ikke se bort i fra at du må ty til en av de forsterkede breie støpslene som er vanlig til komfyrer på kjøkkenet for å få startet slike forsterkere, men det kan nok være lurt å få en kyndig forsterkerbygger til å sjekke og måle om alt er i orden med disse litt til årskommende konstruksjonene før du eventuellt lager en komfyr>forsterker støm kabel, og forer dem med via 25A sikkringer. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Du skal ikke se bort i fra at du må ty til en av de forsterkede breie støpslene som er vanlig til komfyrer på kjøkkenet for å få startet slike forsterkere, men det kan nok være lurt å få en kyndig forsterkerbygger til å sjekke og måle om alt er i orden med disse litt til årskommende konstruksjonene før du eventuellt lager en komfyr>forsterker støm kabel, og forer dem med via 25A sikkringer. ;-)

Det høres ikke ut som god butikk ... hehe

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av MrProducer
    Det høres ikke ut som god butikk ... hehe
    Litt ekstremt byggde effekt forsterkere krever ofte litt spesielle løsninger.

Mulig det jeg skrev kunne misstolkes som noe annet enn det jeg egentlig mente, men utforsker man litt spesiellt utstyr, må man gjerne ty til litt spesielle løsninger ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatt takk for alle svar..
    Snakket med _THE_ Forsterkerguru idag. Han var deverre veldig opptatt denne uken, men han var veldig interessert i å kikke på de så fort han fikk tid. Noe han sa ble tidlig i neste uke.. Dere får bare holde ut til da.

Newcomer StianLarsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult

Du skjønner hva jeg mener når du kommer inn på verkstedet hans
    Jeg sleit litt for å holde sikla inni munnen

Hold oss oppdatert.

Stian

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pass på lyttene

Hvis lyttene (de store svarte sylindriske på toppen) ikke har vært i bruk på lenge bør de kjøres langsomt opp. De må lades langsomt opp fra OV til den spenningn poweret gir. Hvis ikke kan de ødelegges. Dette gjøres med et eksternt powersupply og en motstand i serie feks 100 ohm.

Utgangstransistorene (i mellomrommet mellom kretskort og kjølefinne) så svære ut, så dette er noen kraftkarer ! Ringkjernen vitner også om det.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe! Lytter? Trodde det var kondensatorer jeg.. Eller er det det samme kanskje?
    Hvertfall, det med sånn "soft-start" hørtes ut som en bra idé. Men hvordan gjør jeg det?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig, elektrolytiske kondensatorer, forkortet til "lytter".
    Det er viktig å finne ut hvilken spenning poweret leverer til lyttene for å vite hvor høyt de skal lades. En ide er å koble fra lyttene og alt etter dem, for å se hvor høy spenning trafoen via likeretteren leverer. Da vil du sannsynligvis ikke ta sikringene heller. Sikkert lurt å få noen litt elektronikk-kyndige til å hjelpe seg, da poweret kan levere store strømmer og dermed kan være skummelt å kortslutte.

Hvis spenningen man måler er feks 20V (sannsynligvis høyere) kan man lade lyttene gjennom feks en 390 ohms motstand og dermed begrense startstrømmen til 50mA som er rimelig skånsomt. Du vil trenge en litt kraftig motstand, typisk ca 1W. Prosessen vil ta noen timer, og du kan følge med på at spenningen stiger vha. et multimeter.

Når de er ladet ferdig kan man koble dem inn i kretsen og powre forsterkeren på vanlig måte. Pass på, lyttene bør man heller ikke kortslutte når de er ladet !

Lykke til !

Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •