Hva er dette? (arvegods) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 184
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fy flate for noen gromme forsterkere da! Skikkelig heftige kondensatorer !! Og ikke minst nice trafo! Du må da ikke gi dette vekk Du må jo prøve å få dem fikset hvis det er noe i veien. Sikkert enkelt fikse

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De der så nice ut! Sinnsykt fet ringkjernetrafo, og noen sinnsyke kondensatorer da! Tipper denne saken er er bortimot 4-500 watt pr. stk. etter å ha sett disse bildene.. Diees må du få liv i! Bor du i Bergen har jeg en som garantert ser på de gratis hvis han bare får teste de noen timer samtidig.

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Propellue
    Prøvde ikveld.. Virker som om sikringen går når jeg plugger de inn. Kan det tyde på kortslutning inni der ett sted eller? Håper bare ikke jeg har herpa de nå da.. :P
    Spennende dette ja ;-)
    At strømmen går (sikringene), trenger ikke bety kortslutning.
    Det kan være at de trekker MYE strøm i oppstarten!

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du kaller powersupply er selve forsterkermodulen
    Dette er transistorforsterker ja, ser adskillig bedre ut inni enn utenpå må jeg si, ryddig og fint, her er det noen som har brukt mye tid på å sette sammen.
    Den store runde greia er trafoen (powersupply).

Ser ingenting som er brent eller noe slikt der inne? Jeg tror det er påkrevet med store og trege sikringer dersom disse ampene ikke har noe form for soft-start.

Litt merkelig at transistorene ikke er montert rett mot den store kjøleribba, eller ser det ut som om det ligger noe inntill dem? Mellom den svarte plata med "finnene" og det printkortet med blå striper :lol:
    Det er ihvertfall transistorer som ligger inni de små svarte kjøleribbene på dette printet, muligens utgangstransistorene dette.

Jeg vil nok være litt mere forsiktig i antydning av effekt enn Unzane, men de gir nok helt sikkert 200w i 8ohm hver; noe som er nok til å drive stort sett alt av høyttalere meget godt. Kan godt være at effekten er lavere enn dette eller høyere, kommer litt an på hva slags konstruksjon det er.
    Ser du noe merke på det printet med de blå stripene? Kanskje det er et byggesett som man kan finne info på 8)

Kule var de iallefall, steinplata på fronten gjorde at jeg forventet adskillig mere antikke ting inni.

A

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ringkjerne trafoer er ikke akkurat kjent for å være snille mot strømnettet når du plugger de i...
    Har du prøvd et par ganger etterhverandre? Pleier å gå fint når du har fått lurt litt spenning inn i kondensatorene.
    eller så kan du jo lage en manuell forsinkerpakke :P
    .. Eller bare få noen til å se på den.

Prøvd den i vaskemaskin kontakta? 16A.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe! Hva som er forsterkermodul og hva som er strømforsyning aner jeg ikke.. :P
    Kan sikkert få tatt nytt bilde av det mellomrommet mellom det kretskortet og kjøleribbene. For det er nemlig et mellomrom der. Fikk ikke kikka så nøye på det igår, da jeg hadde litt dårlig tid..
    Er det forresten mulig å få testa ut effekten på en måte? Så nemlig ikke noen merker eller slikt der det kunne stått noe av interesse, men skal kikke mer nøye etter idag.
    Hvertfall så er det var jo fint at de falt i smak da. Er det noen som trenger slike eller? Tror ikke at de skal gå for så veldig mye, men de gis ikke bort.. :P

Edit: Forresten ikke prøvd de i vaskemaskinkontakten eller å ha prøvd å koble de inn mange ganger etter hverandre..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv de på kjøkkenet, i støpselet til kjøleskapet, eller på vaskerommet ja.. De trekker nok bra med strøm, og om de tar sikringene der også kan du prøve ett par ganger til, går ikke det heller må de nok en tur til legen. Står ingenting om hvor du holder til? Som sagt, i Bergen kan jeg få fikset de for deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ojsann, glemte den gitt.. Er fra skien. Noen som kjenner noen i grenlandsdistriktet?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De der så ut som high end for å si det slik. Og er dermed ganske sikkert verd en hel del om de er i god stand. Annbefaler deg å fikse de opp! Slik stenplate får man spesiallagd om man ønsker. Skru den fra hverandre å puss samt lakker chassiset.

Men tatt i betraktning at disse er gamle forsterkere er det litt rart om de krever 16amp sikring da det ikke var vanlig før.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en imponerende dimmensjonert strømforsyning i denne konstruksjonen, det tror jeg man trygt kan si, men hvordan forsterkeren ellers yter utifra det printkortet og de komponenten som er synlig på bilde, tørr jeg ikke utale meg om. Stusser ellers litt på den horisontalt liggende plasseringen av kjøleprofilet. Luft stiger som kjennt opp når den blir oppvarmet, så jeg vil tro man ville fått en litt bedre varmeovergang med mer luft utskifting og bedre kjøling både på innsiden og utsiden av forsterkeren med en litt annen og vertikal montering.

Har du arvet disse av en HiFi interessert bestefar, har du kanskje muligheter til å finne noe mer tegninger og dokumentasjon på dem, synes i alle fall ikke du skal forhaste deg å gi eller selge dem, før du vet mer hva det er for noe. Dette pga affeksjons verdi, og noe fordi du kankje finner ut at du har litt Hifi og elektronikk i "blodet" selv, og kan utforske og ha mye glede av disse effekt forsterkerene.

Med de 4 kraftige kondensatorene i stømforsyningen, vil jeg bare minne deg på at disse kan lagre en del effekt også en stund etter at forsterkeren er frakobblet el.nettet, og har du ikke så mye erfaring og kunskap med elektronikk, børr du være forsiktig med å åpne forsterkeren hvis du får dem i drift via en sterkere stømkurs.

Det at sikkringene går når man prøver å starte slike krafige forsterkere er ikke uvanlig, noe kommer vel av at de ikke har oppladet kondensatorer eller softstart kretsløp, og noe kommer vel også ann på hvor i spennings kurven spenningen er på 50hz sinus kurven på nettet når trafoen kobbles inn.

Er det problem med å starte en forsterker, ser jeg for meg at det er enda vanskeligere å få i gang to slike på samme stømkurs.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Propellue
    Ojsann, glemte den gitt.. Er fra skien. Noen som kjenner noen i grenlandsdistriktet?
    du kan jo ta kontakt med strandberg.. mener de har serviceavdeling/reperatører i porsgrunn

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt med de bestemora mi, og det eneste hu visste var at hun ikke trodde han hadde bygd de selv. Da hun nok hadde lagd merke til det hvis han hadde gjort det, også er navnet Ottersen-Hifi helt uforståelig hvis han har bygd dem selv. Så jeg tror nok han har fått de fra et sted. Onkelen min også gått gjennom "roteskuffen" for hifi der i huset også. Og han hadde ikke funnet noe om disse, så tror ikke at det er så mye å hente fra den fronte, men må jo selvsagt sjekke det ut litt nærmere..
    Strandberg var forresten et godt forslag.
    Og takk for tipset om at de kondensatorene lagrer strøm. jeg visste det egentlig, men jeg gav det ikke en eneste tanke når jeg åpna de. Har ikke hatt strøm i de enda da, hvertfall ikke uten at sikringen går, men likevell.. :P

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Are-e: Her er bilder av mellomrommet..

Blir du noe klokere av dette?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, der er utgangstransistorene, ble litt bekymra for kjøling på disse, men siden de sitter på den store ribba som jeg håpet så er det sikkert nok kjøling.

Tror neste skritt blir å få noen til å se på den, det blir for mye stress å prøve å finne ut hva det er ved å se på bilder, ikke har jeg så mye peiling at jeg kan se hva det er helt uten videre heller Ser heller ikke ut til at det er lett å få lest hva slags type transistorer som er brukt siden de er montert så trangt heller. Må nok bedre ekspertise enn meg til for å vurdere hva slags konstruksjon det er utifra dette også, det mest interessante er kanskje å få vite effekten på disse?

Som ask4me2 sier så ville det vært mere effektivt å ha ribbene montert vertikalt, hadde de vært mine så ville jeg forsøkt å snudd komponentene slik at du kunne ha ribba som front på blokkene, litt sånn "Quad-style" hehe, men det er sikkert en hel masse mer jobb enn å bare finne noen nye frontplater...

A

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm! Kjøleribbene som front hadde jo blitt dritrått! Meeen, det blir nok litt mye pes er jeg redd for. Ellers så kan jeg jo stappe de inn i bagasjerommet i bilen og kjøre rundt til Gjenbruket og Strandberg iløpet av helga og høre hva de tror. Da finner jeg nok fort ut om de bare trekker voldsomt mye strøm eller om det faktisk er noe galt også. :P
    Ellers så er det fortsatt lov å komme med andre forslag og ideer om hva detta kan faktisk være for noe..

Newcomer ftz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser var det mange intresange bilder ja , skulle vært intresangt og hørt di på noe sikklige høytalere .

og hvem bryr seg om watt ? det er lite eller ingenting med saken og gjøre

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, trodde watt var en bitteliten indikasjon på hvor kraftige forsterkerne var jeg.. :P

Newcomer ftz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja me d trykk på liten , vekt og strømforbruk er som regel bedre indikajoner

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men så sier vel hverken watt, vekt eller størrelse på ringekjerne noe om kvaliteten.
    hva med å bruke trafoene og kabinettet til å lage noe eget. zappulse eller lignende. ser ikke ut som kretskortet er mye å samle på.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvaliteten må man nesten bare gjette seg til.. :P