Rca-Xlr -støy

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rca-Xlr -støy

Jeg har kjøpt meg en RCA-XLR kabel som er 2 meter lang, siden sjappa ikke solgte rene overganger, så måtte det bli denne kabelen da.

Men driten er at når jeg setter denne kabeln i effektforsterkern (Dynamic Precision PA402) så får jeg en relativt høy støy i diskantområdet... samme lyden blir _litt_ høyere når jeg setter kabelen videre i forforsterkeren.

Men tar jeg kabelen ut av effektforsterker, så kommer denne lyden helt vekk..

Da må det vel være kabelen som lager støyen... er det noen som har vært borti dette før med tanke på overgang fra XLR til RCA ?
    Må forsterker være jordet f.eks ? -om det har noe med saken og gjøre i det hele tatt... :roll:

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes to måter å lage overganger fra rca til xlr, bakpå yamaha'en min er det bryter og skjema for hvilken type man bruker hvis man bruker ubalansert signal inn på xlr. Står bryteren feil i forhold til kablen så blir det enten helt stille eller brum i høyttalerene. Jeg orker ikke flytte forsterkeren for å se nå, står på nederste hylle og er tung ;-) men det kan tenkes at den kabelen du har ikke er egnet som overgang mot DP'en din.
    Det er også forskjell på hvilken type ubalansert signal de kan bruke, men jeg har bare vært borti forsterkere som takler den typen overganger som jeg bruker.
    Blir det lyd i det hele tatt da?

Når jeg lager kabler med rca til xlr så tror jeg at jeg bruker i sende minus på rca pluggen til både jord og minus på xlr siden. Det er en stund siden jeg laget sånne kabler nå så jeg er ikke helt sikker ops:

A

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada lyden er der den, lyden er kjempefin den..... bortsett fra den støyen som er der når jeg spiller lavt nok til at jeg hører den... eller om jeg skrur helt ned.

Irriterende lyd! Kanskje jeg bør prøve "andre typen" overgang da?
    Eller er dette rett overgang siden lyden er der?

Er ikke noe bryter på DP'en for hvilke typer overgang

Active
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har vm i støy i diskanten selv nå.. er pga phono i delefilteret/mikseren jeg bruker..

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får konklusjonen bli at jeg får prøve med annen overgang..

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    Jada lyden er der den, lyden er kjempefin den..... bortsett fra den støyen som er der når jeg spiller lavt nok til at jeg hører den... eller om jeg skrur helt ned.

Irriterende lyd! Kanskje jeg bør prøve "andre typen" overgang da?
    Eller er dette rett overgang siden lyden er der?

Er ikke noe bryter på DP'en for hvilke typer overgang
    Det er en stund siden jeg lagde og kobla med slike overganger og jeg husker ikke SÅ godt :wink:
    Men jeg tror det bare ble brum når jeg hadde bryteren på feil posisjon i forhold til hva slags overgang jeg hadde. Men jeg vet jo ikke hvordan resultatet ville blitt med annen type overgang mot en forsterker som ikke takler dette.
    Du kan jo forsøke å høre med DP, de er vel ganske hjelpsomme med info selv på litt eldre modeller.

Hvis du bor i Oslo så kan du få låne og teste med ett sett RCA-XLR kabler som jeg har, billigere enn å kjøpe flere kabler.
    edit: så at du er i molde nå, da blir det litt langt for å låne kabler hehe

A

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Biltema , har de vel både RCA, interconnekt cabel og XLR i "løsvekt", hvis du vil prøve å lodde noen forskjellige utgaver å teste selv. Det er vel forsåvidt noen forskjellige måter å kobble RCA-XLR kabler på, den vanligste jeg kjenner til er denne. http://avforum.no/forum/attachment.p...achmentid=7822

Ville tatt å sjekket kobblingen til den RCA-XLR kabelen du kjøpte med et ohm meter, og sjekket om de pinne 1 og 3 var kobblet sammen på XLR siden.

Ellers er det vel ikke alle effekt forsterkere som liker like godt slike ubalangserte kobblings metoder heller, mulig at en mer ren RCA drift er å foretrekke, hvis ikke forforsterkeren har balangserte utganger.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DP svarer bare korte spørsmål, jeg har sendt en mail angående strømforsyning og uteffekt på forsterkeren som ikke samsvarer..... men har ikke fått noe svar på det

Takker for forslag!

Men har bestilt Midgard audio Xlr-Rca rene overganger nå... så får se hvordan det funker!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DP svarer bare korte spørsmål, jeg har sendt en mail angående strømforsyning og uteffekt på forsterkeren som ikke samsvarer..... men har ikke fått noe svar på det

Takker for forslag!

Men har bestilt Midgard audio Xlr-Rca rene overganger nå... så får se hvordan det funker!
    Litt dårlig av DP å ikke hjelpe deg syns jeg, har inntrykk av at de er meget seriøse og hadde forventet bedre fra dem. Mange produsenter er meget hjelpsomme, mens andre gir fullstendig f...
    Fikk PDF av manualene til begge mine kenwood forsterkere på forespørsel, og den ene er sikkert 20år gammel
    CV var slett ikke hjelpsomme når jeg etterlyste info på ampen min, jeg fikk den infoen jeg trengte for noen år siden av en leverandør men jeg har mista den mailen
    Hva er det som ikke samsvarer med forsterkeren din?

Håper det ordner seg for deg, burde være veldig gøy med et aldri så lite DP monster hjemme? Hvor stor er denne amp'en og hva slags høyttalere er det den leker med?

A

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Litt dårlig av DP å ikke hjelpe deg syns jeg, har inntrykk av at de er meget seriøse og hadde forventet bedre fra dem. Mange produsenter er meget hjelpsomme, mens andre gir fullstendig f...
    Fikk PDF av manualene til begge mine kenwood forsterkere på forespørsel, og den ene er sikkert 20år gammel
    CV var slett ikke hjelpsomme når jeg etterlyste info på ampen min, jeg fikk den infoen jeg trengte for noen år siden av en leverandør men jeg har mista den mailen
    Hva er det som ikke samsvarer med forsterkeren din?

Håper det ordner seg for deg, burde være veldig gøy med et aldri så lite DP monster hjemme? Hvor stor er denne amp'en og hva slags høyttalere er det den leker med?

A

Nei det er dårlig med svar og få fra DP ja.. skreiv jo en relativt lang mail angående dette... Rart dem ikke svarer!?

Her er tråden om det som ikke samsvarer i forsterkern!
    http://avforum.no/forum/receivere-forsterkere/29390-uteffekt-og-str-mforsyning.html

Og her er link til Min-Hifi:
    http://avforum.no/minhifi/show.php/CV_Marius

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skru opp og se om - og skjerm er koblet til samme del på rca pluggen, sjekk også om kappa på xlr pluggen er koblet til skjerm pinnen inni. Noen lodder uten skjerm, andre med.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er dårlig med svar og få fra DP ja.. skreiv jo en relativt lang mail angående dette... Rart dem ikke svarer!?

Her er tråden om det som ikke samsvarer i forsterkern!
    http://avforum.no/forum/receivere-forsterkere/29390-uteffekt-og-str-mforsyning.html

Og her er link til Min-Hifi:
    http://avforum.no/minhifi/show.php/CV_Marius
    Heisann! Du har jo POA blokker
    Jeg har akkurat kvittet meg med et par POA-6600, og har et par POA-4400A som også skal selges.
    I manualen på mine POA-6600 var de oppgitt til 350watt ved 4ohm forresten, vet ikke om du har spørsmålstegn der fordi du er usikker på denne effekten?
    Men det er seff mulig at "A" utgaven er sterkere enn de jeg hadde.
    Nye eieren skulle drive bassene på kappa 9.2i og han sleit med at de begynte å clippe fort, de er 3 ohm tror jeg. Uansett ikke mitt problem :twisted:
    Hvordan liker du denon'ene? De var en svært dårlig match med mine høyttalere ihvertfall Men det kan virke som om de er konstruert med CV høyttalere i tankene, mange som kombinerer disse.

Veldig kult oppsett du har, det gir helt sikkert bra trøkk dette.
    Har du vurdert å lakke selve chassiet til DP'en? Det ser ikke så veldig HIFI ut med den messingfinishen på chassiet og svart front
    -Poeng avgitt!

A

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann! Du har jo POA blokker
    Jeg har akkurat kvittet meg med et par POA-6600, og har et par POA-4400A som også skal selges.
    I manualen på mine POA-6600 var de oppgitt til 350watt ved 4ohm forresten, vet ikke om du har spørsmålstegn der fordi du er usikker på denne effekten?
    Men det er seff mulig at "A" utgaven er sterkere enn de jeg hadde.
    Nye eieren skulle drive bassene på kappa 9.2i og han sleit med at de begynte å clippe fort, de er 3 ohm tror jeg. Uansett ikke mitt problem :twisted:
    Hvordan liker du denon'ene? De var en svært dårlig match med mine høyttalere ihvertfall Men det kan virke som om de er konstruert med CV høyttalere i tankene, mange som kombinerer disse.

Veldig kult oppsett du har, det gir helt sikkert bra trøkk dette.
    Har du vurdert å lakke selve chassiet til DP'en? Det ser ikke så veldig HIFI ut med den messingfinishen på chassiet og svart front
    -Poeng avgitt!

A
    POA6600A, ja gode forsterkere det synes jeg! Funker bra! ..tvilte litt på den 4 ohm's effekten ja.. men ifølge et gammel hifi klubben blad jeg har så stemmer det ..260W i 8 er målt over hele frekvensområdet.. og 450 W ved 1khz da .. men men,hehe... er også oppgitt til 1x650 W dynamisk effekt i 4 ohm.. øøh.. :lol: jaja..
    Har lastet disse ned i under 1.6 Ohm, og det var imponerende hvor mye dem ga!! Dem ga seg ikke altså selv om jeg lasta dem så lavt, dem gav mer! 8-)
    ..men det var vel i grenseland for hva dem tåler ser jeg for meg..

Oppsettet er greit nok.. men det blir nok forandret til hjemmekino med tider og stunder. Og ja jeg skal nok lakke chassiet på DP'en

Hva fikk du for dine Poa6600?
    Hvor mye effekt er det i Poa4400 da? :smile:

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stod også at de hadde 1100watt dynamisk effekt i 1ohm :shock:
    Jeg hadde ikke giddi å teste det, men siden de oppgir 1ohms effekt så burde den klare veldig lav last, noe du nesten har bevist
    Mulig det er 350watt over hele frekvensområdet og 450watt på 1kHz, ikke vet jeg.
    POA-4400A er oppgitt til 160wRMS@8ohm. Noe mere veit jeg ikke om dem.
    Jeg syns de har mye bedre lyd enn sine storebrødre, mulig det er de første A klasse watt'ene som gjør dette? De ser nesten helt like ut, bare et par-tre cm lavere og litt mindre knotter foran. Men de er jo ikke like kraftige da.

Jeg fikk 5000,- for begge POA-6600 :lol: De var i meget god stand da, minimalt med bruksmerker og riper.
    4400 er enda mer strøkne, hadde jeg hatt originalemballasje og manualer så kunne de nesten gått for å være nye. Alle var interessert i de største blokkene når jeg hadde begge parene og en halv POA-2200 ute på avtorget, jeg skal legge ut 4400 igjen snart tenker jeg, men denne gangen på finn også.

Har du fått ny overgang nå eller? Håper du blir kvitt støyen etterhvert...

A

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De POA blokkene til Cv_marius låner jeg nå til å dra mine clsc12 :P fy flate som det spiller får ivertfall alt ut av de høytalerene med de

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reimers
    De POA blokkene til Cv_marius låner jeg nå til å dra mine clsc12 :P fy flate som det spiller får ivertfall alt ut av de høytalerene med de
    Jeg fikk ikke alt ut av mine høyttalere med dem :shock: ikke ekstisterende bass, grei mellomtone og til tider ubehagelig diskant.
    Har nå gått over til en annen amp og nå er bassen tilbake og diskanten er slik som den var før denon'ene.
    Men så er mine tannoy høyttalere usedvanlig avslørende og kan åpenbart ikke kombineres med denon forsterkere
    Kjører nå på en kenwood M2 amp, denne skal brukes til senter og sub når jeg får fikset yamaha'en min (den krever fikling under panseret for å spille og det kan ikke samboer få gjøre når hun er alene hjemme).
    Nå kjører jeg en zachry D-250 på senter og lever uten sub :cry::cry:

både yamaha'en og kenwood'en gir mye høyere og bedre lyd enn denon'ene klarte, men som sagt så skyldes nok dette dårlig match. Og jeg valgte å selge blokkene siden jeg aldri kommer til å selge høyttalerene
    Vil nok kjøpe meg andre iløpet av ett år eller to, men kommer ikke til å selge for det, tar liten plass å lagre dem.

A

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle var interessert i de største blokkene når jeg hadde begge parene og en halv POA-2200 ute på avtorget, jeg skal legge ut 4400 igjen snart tenker jeg, men denne gangen på finn også.

Har du fått ny overgang nå eller? Håper du blir kvitt støyen etterhvert...

A
    Jeg vil ikke selge mine jeg enda, kjekt og ha.. og dem spiller ialfall veldig bra på CV !

Kjøpte du din Denon Poa2200 på QXL en gang i tiden? ....med en defekt kanal?
    :-D

Fikk Midgard XLR-RCA i dag, skal teste nå, håper på at det blir bedre

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ikke selge mine jeg enda, kjekt og ha.. og dem spiller ialfall veldig bra på CV !

Kjøpte du din Denon Poa2200 på QXL en gang i tiden? ....med en defekt kanal?
    :-D

Fikk Midgard XLR-RCA i dag, skal teste nå, håper på at det blir bedre
    Den ble kjøpt på qxl en gang i tiden ja, var en kamerat som skulle fikse den, men det fiksa han ikke og den endte opp hos meg til slutt, og gjorde en utmerket jobb på senter kanalen . Du som solgte den eller? Den gikk vel for en relativt høy pris? Husker ikke hvor mye nå...

Lykke til med testinga!

A

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det nok jeg som solgte den til deg ja! :-D
    Kjøpte den selv for å få den reparert, men dem jeg leverte den til klarte ikke og fikse den... husker du sa du kjente folk som skulle fikse den for deg
    Gikk for en relativt høy sum ja , 2700,- om jeg husker rett... det var jo auksjon så

Har testa nå med disse overgangene... støyen er der fortsatt... men nå er ikke støyen der før jeg setter rca ledningene videre i forforsterkeren! Tar jeg dem ut av forforsterkeren så dem henger løse... tilkobla DP'en via overgangene, så er det helt stille!
    Støyen er der uansett om forforsterker er på eller ikke.

Med den andre kabelen så er det støy bare jeg setter den i DP'en, uten at den er videre kobla i forforsterker.

Irriterende støy... og den er høyest når forsterkeren er kald

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var såpass mye ja... :|
    den funka hvertfall bra den ene kanalen hehe

har du ikke noe annen preamp du kan teste med? er det ikke gain på DP'en forresten? Det kunne nok ha hjulpet å stille gain lavt

A

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •