Forsterker "trøbbel"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker "trøbbel"

En kamerat har en gammel CV PA forsterker... denne har dioder foran som blinker når forsterkeren klipper, den brukes på et par AL1000... og den drar ikke høytalerne noe særlig bra, den skulle gitt mye mer om man ser på størrelsen og strømforbruk!

Siden denne er såppass gammel (70 tall) ... så er det vel mulig at kondensatorene er delvis uttørka?
    Og så om dem var det... og dermed har mindre kapasitet... vil det kunne gjøre at forsterkeren klipper tidligere?
    Altså at den ville gitt mer om man hadde bytta til nye kondensatorer?

Eller er det virker/virker ikke med disse kondensatorene..?

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan jo få tak i et mulitmeter som kan måle kondiser og sjekke verdien på de opp mot det som står på. er de veldig tørre ville jeg tro at de har noe å si ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Oslo
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei

hva heter denna forsterker`n?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cerwin-Vega! A-400

Kunne vel gjort det ja Andreas!

Men det er ingen med mye peil her som kunne ha sagt hva dem tror? (snickers-is) ?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror A400 er nyere enn 70 tallet.

Jeg har en A-1800i og den er fra midten av 70 tallet, så vidt jeg husker så ser A400 ganske så mye mer moderne ut enn min ;-)
    Min fungerer fint ennå, har krefter i bøtter og spann, har aldri fått den til å clippe, har spilt ekstremt høyt med den på tungdrevne sub'er uten det minste problem.
    håper ikke jeg må bytte ut kondisene i min, de er like store som halvlitersbokser :grin:

A

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehehe, muligens nyere da... men ser allikevel utrolig gammal ut innvendig og.

Denne klipper ialfall lett som bare det på et par AL-1000, uten å dra høytalerne noe særlig bra... derfor jeg lurer på om den er helt som den skal.... skulle tro det var litt power i den.. :roll:

Bilder!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test den på andre høyttalere.. se om det er 4ohms last som kneler den.

Active
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    etter 35år skal kondensatorene være uttørket, værre er det ikke..

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har en slik på det lokale diskoteket, og den funker da utmerket enda

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den ser ikke så mye nyere ut gitt..

sikkert ganske lik min da.. nei, du får teste på andre høyttalere som foreslått

A

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    integra, er ikke det en dyr sak da? holder ikke?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Letteste måten å sjekke om det er noe fart i kondensatorene er ved å slå av forsterkeren mens den spiller og høre om den spille en stund etterpå. Skal man måle det må man koble kondensatorene fra resten av forsterkeren. Har du mulighet til å knipse noen bilder av innmaten?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forresten også vanlig at det blir litt brum i forsterkeren når kondisene begynner å synge på siste verset.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    integra, er ikke det en dyr sak da? holder ikke?
    Ikke Onkyo'en som er problemet..
    Den under den.

Den brummer ikke ialfall.. skal se om får tak i bilder

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... "litt" gammeldags...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er relativt lik min inni, men denne er nok nyere enn min siden det bare er glødepærer på min, her er det jo brukt high-tech LEDs :grin:
    Men det er samme chassi som er brukt, tipper dette er en oppdatert versjon av min.

Tror forøvrig at det mangler noen deksler som skulle sittet over transistorene, men det gjør neppe noe skade så lenge ingen tar på dem når de er varme :wink:

Onkyo sin integra serie var de dyreste ja, sikkert fin den, men tviler på at den har like mye juice som CV ampen har (eller skulle hatt).

Du får gi oss tilbakemelding når dere har testet litt mer.

A

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å sjekke kondensatoren, kan det kanskje være en ide å kobble et voltmeter mellom +- på disse, og se om spenningen varerer ved belastning og følger varslingen om klippingen. ville ellers gått over alle de mulige irrede kontaktflatene mellom sikkringer og sikkringssholdere osv og sett om det kan være noe som ikke leder ordenlig lenger og fører til at CV forsterkeren mister pusten.

På et av de tidligere bildene i tåden ser det ut som bare en av utgangene er tilkobblet høytaler kabler. Ble den testet bare med en høytaler utgang i drift?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    På et av de tidligere bildene i tåden ser det ut som bare en av utgangene er tilkobblet høytaler kabler. Ble den testet bare med en høytaler utgang i drift?
    Neida, begge kanaler i drift alltid.. bare når bildet ble tatt det der.

Får se hva vi gidder og prøve, har testa min DP forsterker på samma høytalerne nå, og den skal gi 2x800w til dem. Spilte da ikke SÅ mye bedre....så det er mulig at forsterkern gir mer enn vi tror allikavel..

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    Neida, begge kanaler i drift alltid.. bare når bildet ble tatt det der.

Får se hva vi gidder og prøve, har testa min DP forsterker på samma høytalerne nå, og den skal gi 2x800w til dem. Spilte da ikke SÅ mye bedre....så det er mulig at forsterkern gir mer enn vi tror allikavel..
    Trodde ikke AL1000 var så vanskelig å drive? Har hørt dem lage et helvettes bråk flere ganger, men jeg husker ikke hva slags forsterker som ble brukt da, sannsynligvis noe eldre PA greier. Som DP'en din burde klare å matche uten problemer :wink:

Hva slags forforsterker er det dere bruker forresten? Hvis preampen ikke klarer å levere nok signal så får du heller ikke mye guffe ut av effektampen. Har selv hatt et tilfelle hvor preampen ikke klarte å drive effektampen fullt ut. Blir litt slitsomt når man må ratte på volumet helt rundt og det fortsatt ikke er nok lyd :-x
    Jeg husker ikke om min CV amp er vanskelig å drive men jeg tror ikke det skulle være noe spesielt problem å få mye ut av den med selv en forholdsvis svak preamp.

A

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Trodde ikke AL1000 var så vanskelig å drive? Har hørt dem lage et helvettes bråk flere ganger, men jeg husker ikke hva slags forsterker som ble brukt da, sannsynligvis noe eldre PA greier. Som DP'en din burde klare å matche uten problemer :wink:

Hva slags forforsterker er det dere bruker forresten? Hvis preampen ikke klarer å levere nok signal så får du heller ikke mye guffe ut av effektampen. Har selv hatt et tilfelle hvor preampen ikke klarte å drive effektampen fullt ut. Blir litt slitsomt når man må ratte på volumet helt rundt og det fortsatt ikke er nok lyd :-x
    Jeg husker ikke om min CV amp er vanskelig å drive men jeg tror ikke det skulle være noe spesielt problem å få mye ut av den med selv en forholdsvis svak preamp.

A
    AL1000 er da ikke så tungdrevne egentlig... synes det har trøkka mest med Denon POA 6600 blokkene mine på, det spilte utrolig bra! De skal jo levere mye mindre effekt enn DP'en min.. men 2x450 er vel nok uansett skulle man tro

Nei hos meg så har jeg en Onkyo Integra Digital, stereoforsterker med Pre-out.. må ikke ratte mye nei... Når vi brukte DP'en på AL1000 så brukte vi en Denon 2106 surrondreceiver.. må ikke ratte mye med denne heller..

uansett.. når "Clip" lampene blinker på forsterker så vil det jo si at forsterkertrinnet maxer sin utgangseffekt... og det klippa ganske fort på AL1000 og .. men maxa dem vel, det tror jeg

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •