AVR3806 og Ikon6 eller Ikon7 ??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

AVR3806 og Ikon6 eller Ikon7 ??

Hei. Er helt ny på dette forum, og blodfersk når det gjelder lyd / bilde. Jeg er i gang med bygging av hjemmekino, og har sett meg ut et anlegg jeg trolig kommer til å kjøpe. Dette oppsettet har bla Denon AVR3806 som "motor", og som fronter er jeg mest gira på Ikon6 eller Ikon7. Enkelte hevder at 3806 vil "få problemer" med å utnytte Ikon7-høytalerne i et 6.1 eller 7.1-oppsett. Har noen erfaringer med dette oppsettet, og kan noen si meg om jeg kan kjøre Ikon7 sammen med 3806 uten effektforsterker? Er i utgpkt mest interessert i et 5.1 eller 6.1-oppsett. Ville satt umåtelig stor pris på info om dette. Flere jeg har snakka med sier at dette oppsettet vil bli meget bra, mens andre hevder at Ikon6 ville vært et bedre alternativ... Hva mener dere?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    velkommen til forumet. jeg vil anta at denon 3806 vil bli en god match med ikon serien. de er jo lettdrevne i tillegg. kjører du 5.1 kan du i tillegg bi-ampe frontene.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Uten att jeg skal komme med en fasit så har jeg lyttet en god stund til disse oppsettene, og jeg er helt klar på att 3806 passer best til Ikon6, ønsker du 7 serien så bør du invistere i en effektforsterker til fronthøytalerene

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    Uten att jeg skal komme med en fasit så har jeg lyttet en god stund til disse oppsettene, og jeg er helt klar på att 3806 passer best til Ikon6, ønsker du 7 serien så bør du invistere i en effektforsterker til fronthøytalerene
    Takk for svar. Jeg har også hørt flere si at Ikon7 "kanskje" vil kreve effektforsterker. Jeg var i utgpkt ikke gira på dette, så da kan det vel hende at et oppsett med Ikon6 + feks en SVSPB10-sub vil gjøre susen? Jeg er som sagt blodfersk i dette gamet - så derfor vet jeg ikke sikkert om 3806 har biamp-modus :-? Kanskje du / dere vet? Hvis jeg har skjønt det riktig, så er biamp at man kjører "flere" utganger på feks frontene? Det vil igjen si at jeg ikke kan kjøre et 7.1-oppsett, ikke sant? Jeg er veldig usikker på valg av høytalere, og har mest lyst på Ikon7. Men dersom denne krever effektforsterker vil jeg nok droppe det - og heller kjøre med Ikon6 i front + sub. Alle innspill verdsettes HØYT

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Min personlige mening er att 6 spilte fletta av 7 serien og jeg ville aldri lagt i mellomlegget mellom 6 & 7.Du kan bi ampe 3806 men dersom du bi amper frontene så vil du kun kunne kjøre 5-1 opsett.

Hvist du har mulighet til det så anbefaler jeg det til å dra å lytte, hvis ikke gå for 6 serien:-)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha en skikkelig subwoofer i tillegg (noe du bør ha i et hjemmekinooppsett), så tviler jeg på at du trenger Ikon 7. Det er etter hva jeg skjønner kun i bassen Ikon 7 har vesentlig mer å gi, og med en subwoofer så vil du kunne kompensere for denne forskjellen, og vel så det.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når smurfen snakker om 6 og 7 serien regner jeg med at han mener Icon6 og icon7....?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Skal du ha en skikkelig subwoofer i tillegg (noe du bør ha i et hjemmekinooppsett), så tviler jeg på at du trenger Ikon 7. Det er etter hva jeg skjønner kun i bassen Ikon 7 har vesentlig mer å gi, og med en subwoofer så vil du kunne kompensere for denne forskjellen, og vel så det.
    Jeg er etterhvert blitt gira på en SVSPB10. Har ikke hørt annen enn skryyyyt av disse sub`ene, så jeg TROR at 3086 - sammen med Ikon6 i front + div bakhøytalere + eve SVS-sub vil bli nokså bra...Men jeg kommer til å vente med sub`en helt til frontene er skikkelig innspillt. HJERTELIG takk alle sammen for nyttige innspill. Kom gjerne med flere dersom dere vil rett-lede en "Rookie" som snart skal bygge og innrede hjemmekino.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jimmbo
    Hvis jeg har skjønt det riktig, så er biamp at man kjører "flere" utganger på feks frontene? Det vil igjen si at jeg ikke kan kjøre et 7.1-oppsett, ikke sant?
    BI-amping er (i et toveissystem) å fore diskantelementet fra en forsterker og basselementet fra en annen forsterker.
    Dette krever at du bakpå høytaleren kan skille de 2 fra hverandre. Det må være 4 terminaler.

Og du trenger da 4 effektforsterker "kanaler" istedenfor 2.

Og som andre har sagt, så kan du da "bare" kjøre 5.1. Dette fordi du har brukt "6 og 7" forsterkerene som xtra forsterkere til front høytallerene.

Regards,
    PerJ

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Når smurfen snakker om 6 og 7 serien regner jeg med at han mener Icon6 og icon7....?
    Stemmer det, jeg er litt lat.:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av perj
    BI-amping er (i et toveissystem) å fore diskantelementet fra en forsterker og basselementet fra en annen forsterker.
    Dette krever at du bakpå høytaleren kan skille de 2 fra hverandre. Det må være 4 terminaler.

Og du trenger da 4 effektforsterker "kanaler" istedenfor 2.

Og som andre har sagt, så kan du da "bare" kjøre 5.1. Dette fordi du har brukt "6 og 7" forsterkerene som xtra forsterkere til front høytallerene.

Regards,
    PerJ
    Dersom jeg evt velger å kjøpe Ikon7 + effektforsterker (for å slippe all "hvis, om såfremt" osv) - og for å kunne kjøre 7.1 uten betenkeligheter / biamp, m.m., hvilken effektforsterker vil dere anbefale da? Hva bør jeg se etter i så fall? Hvilken pris vil en ok eff.forsterker ligge på? Takk for alle innspill - og GOD JUL ALLE SAMMEN

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god effektforsteker koster 5000kr og oppover, be hifiklubben teste med NAD 272 ( denne er iallefall verdt penga ). Eller så har du noe Vincent greier da, som Akto falt for, og mente var bedre/like bra som mye dyrere ting. Disse ligger på 6-7000kr ( finner de på www.avhifi.no ).

EDIT: Vincent SP-331
    http://www.avhifi.no/main.php3?PI=11&PNO=497

Newcomer Nilka sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv vært ute etter ikon serien til hjemmekinoen min, og min erfaring er samme som Smurfen sin. Ikon 6 spiller rett og slett bedre enn Ikon 7. Dette også når det gjelder dyrere forsterkere Har testa dem på en tact 2200.
    Det kan selvfølgelig være at ikon 7 er mindre plasseringsvennelig enn ikon 6.
    Uansett så er i alle fall ikon 6 en utrolig bra match med Denon 3805. Og med en sub til å ta seg av bunnen kan jeg _ikke_ se at du får noe mer igjen for ikon 7.

Mvh. Njáll

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nilka
    Jeg har selv vært ute etter ikon serien til hjemmekinoen min, og min erfaring er samme som Smurfen sin. Ikon 6 spiller rett og slett bedre enn Ikon 7. Dette også når det gjelder dyrere forsterkere Har testa dem på en tact 2200.
    Det kan selvfølgelig være at ikon 7 er mindre plasseringsvennelig enn ikon 6.
    Uansett så er i alle fall ikon 6 en utrolig bra match med Denon 3805. Og med en sub til å ta seg av bunnen kan jeg _ikke_ se at du får noe mer igjen for ikon 7.

Mvh. Njáll
    Takk for fine innspill. Jeg er vel i ferd med å "gå for" 3806 med Ikon6 i front + svs`suben. tipper det holder til mitt bruk i min kommende kino på 4x6 meter. Kan hende madammen også synes det er ok.....med tanke på volum og trøkk
    :smile: :smile:

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan.
    Jeg har selv Ikon 7. De kjørte jeg først med en Harmann Kardon Avr 330. Men skjønte fort at den ble for liten til disse høytalerne, så det ble non pent brukte Rotel RB981(2X130w i 8 ohm). En til hver høytaler koblet i stereo, ble bedre/pener lyd en brokoblet. Anbefalt effektforsterker til disse høytalerne er Thule PA150B, som koster 8500,-. Den låter helt supert til disse synes jeg, Rotel blir litt for høy/spiss i toppen for disse høytalerne. Som noen her sier ville jeg også gått for Ikon 6, da de er lettere å drive og du skal ha sub i tilleg. Ikon 7 kommer først til sin rett med en virkelig kraftig forsterker. Jeg vurdere nå en pent brukt Dynamic Precision DPA 6.4. Jeg bruker Thule PR250B sur/pre amp og Thule CD150B cd spiller. 2 stk Rotel RB981 er forøvrig til salgs for 6 lapper.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leikis
    Heisan.
    Jeg har selv Ikon 7. De kjørte jeg først med en Harmann Kardon Avr 330. Men skjønte fort at den ble for liten til disse høytalerne, så det ble non pent brukte Rotel RB981(2X130w i 8 ohm). En til hver høytaler koblet i stereo, ble bedre/pener lyd en brokoblet. Anbefalt effektforsterker til disse høytalerne er Thule PA150B, som koster 8500,-. Den låter helt supert til disse synes jeg, Rotel blir litt for høy/spiss i toppen for disse høytalerne. Som noen her sier ville jeg også gått for Ikon 6, da de er lettere å drive og du skal ha sub i tilleg. Ikon 7 kommer først til sin rett med en virkelig kraftig forsterker. Jeg vurdere nå en pent brukt Dynamic Precision DPA 6.4. Jeg bruker Thule PR250B sur/pre amp og Thule CD150B cd spiller. 2 stk Rotel RB981 er forøvrig til salgs for 6 lapper.
    Takk for nyttig info. Som "fersking" er jeg veldig taknemmelig for slike tilbakemeldinger hvor folk har prøvd ut det jeg "plages" med, og kan komme med fordeler og ulemper Jeg vil nok ikke gå for eff.forsterker, så da blir det 99% sikkert AVR3806 + Ikon6 m SVS-Sub + div bakhøytalere. Er NOKSÅ sikker på at jeg vil bli fornøyd. Godt nyttår alle sammen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •