Viktig med bra effektforsterkere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Viktig med bra effektforsterkere?

Hvis man kjører en effektforsterker i et 5.1 oppsett på frontene fra surround receiverens pre-out - er det da noe vesentlig poeng at effektforsterkeren er av veldig god kvalitet? All behandling av signalene foregår vel i receiveren?

På den andre siden - hvis man kjøper en meget bra effektforsterker til frontene - kan man da oppnå tilsvarende kvalitet som ved bruk av en stereo-receiver fremfor en surround-receiver? De fleste surround-receivere er jo ikke akkurat mestere i stereo...

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektforsterkern er jo den som gir de dynamiske egenskapene og gjengir lyden som "forforsterker/reciveren" leverer til den. Med dårlig "komponentblanding" i effektforsterkern kan lyden bli horribel og livløs. MEN, du skal ikke høyere i pris enn 5000kr, hvor du finner en NAD 272. NAD 272 leverer det meste man trenger i en skikkelig god kino, den har godt bunndrag og er bra oppover i registeret. Er vel oppi diskant området denne sliter mest. Men den sprudler skikkelig! Men OBS OBS, finnes dårlige effekttrinn som koster mer også.

NAD 216, som er veldig populær låter i mine ører helt jævlig . Men det er mye snakk om matching mellom anna elektronikk og høyttalere da.

Newcomer QPVision sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser på eltek.no så har dem salg på embla! Embla matcher vel det meste av høyttalere og har en suveren lyd til prisen!! Hvis du har en effektforsterker som er dårlig, og du har en veldig bra forforsterker, så blir jo ikke lyden i høyttalerne mye bedre en det effektforsterkeren klarer og gjengi!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

re

Sitat Opprinnelig postet av QPVision
    Hvis du ser på eltek.no så har dem salg på embla! Embla matcher vel det meste av høyttalere og har en suveren lyd til prisen!! Hvis du har en effektforsterker som er dårlig, og du har en veldig bra forforsterker, så blir jo ikke lyden i høyttalerne mye bedre en det effektforsterkeren klarer og gjengi!

Ok. Så det viktigste er at effektforsterkeren står i sammenheng med forforsterkeren. Noen forslag til hva som passer til HK 630 og AP Blue Diamond? Den har nok krefter, men det jeg egentlig tenkte på var å forbedre lyden ved musikk i stereo ved å bruke en bra stereo effektforsterker, kanskje rundt kr. 10.000. Vil jeg oppnå noe her med en god effektforsterker?

Newcomer KriZ87 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Ok. Så det viktigste er at effektforsterkeren står i sammenheng med forforsterkeren. Noen forslag til hva som passer til HK 630 og AP Blue Diamond? Den har nok krefter, men det jeg egentlig tenkte på var å forbedre lyden ved musikk i stereo ved å bruke en bra stereo effektforsterker, kanskje rundt kr. 10.000. Vil jeg oppnå noe her med en god effektforsterker?
    Har ikke blue diamond innebygd forsterker til bassen?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KriZ87
    Har ikke blue diamond innebygd forsterker til bassen?
    jo, 175W pr. front

Newcomer KriZ87 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da trenger du jo ikke så veldig kraftig effekt forsterker, for bassen tar jo den innebygde forsterkeren seg av.. Kan jo prøve en mindre embla eller midgard..

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

re

...men vil jeg få merkbar bedring av kvalitet på lyd i stereo ved en effektforsterker?

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...men vil jeg få merkbar bedring av kvalitet på lyd i stereo ved en effektforsterker?
    Tviler jeg på med det oppsettet. Siden det er stereo du prater om regner jeg med at det er CD avspilling du ønsker bedre lyd på. I så fall vil jeg anbefale deg å prøve en dedikert CD spiller isteden.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man kjører en effektforsterker i et 5.1 oppsett på frontene fra surround receiverens pre-out - er det da noe vesentlig poeng at effektforsterkeren er av veldig god kvalitet? All behandling av signalene foregår vel i receiveren?

På den andre siden - hvis man kjøper en meget bra effektforsterker til frontene - kan man da oppnå tilsvarende kvalitet som ved bruk av en stereo-receiver fremfor en surround-receiver? De fleste surround-receivere er jo ikke akkurat mestere i stereo...
    Effekt-forsterkeren er den viktigste komponenten i anlegget, dernest kommer kvaliteten på CD-spilleren, og driv-verket i denne.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    effektforsterker viktigere enn høyttaler og drivverk vitkigere enn preamp?!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blue Diamond er meget bra til film, men jeg synes ikke den egner seg så godt til stereo (min mening, no offense). For å få vesentlig bedring av stereo med det oppsettet bør du evt investere i høyttalere som egner seg bedre til det bruket. Med mindre du kan gå forbi den innebygde forsterkeren og koble en kraftigere og raskere ekstern forsterker på bassen. Syntes den innebygde forsterkeren er litt treg sammen med det elementet og da blir et fort etterslep i bassen, noe som er uengasjerende og irriterende å høre på. Da er det bedre med passive høyttalere og et godt eff trinn. Det nytter ikke med bra eff trinn på det øvre når det allerede er tregt og slapt i det nedre.

Det er nok krefter i 630 til mellomtonen og diskanten, men den er dog ikke beste musikkformidler, der er 635 og mange andre bedre enn 630, men dette er oxo smak og behag.

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller solgt de høyttalerne og lagt på noen kroner og investert i noen mer musikalske høyttalere som egner seg bedre til musikk, og deretter investert i eff trinn + cd spiller. Evt solgt 630 og kjøpt en nyere mer musikalsk surr reciever + eff trinn.

Om du ikke liker den tanken kan du evt investere i en god cd spiller og kjøre bypass på 630 (multi ch in), og kjøpe noen embla blokker til 5000 per par eller lignende til mellomtone og diskant. Det er opp til deg.

Hvor gode surr recievere er i stereo er jo varierende fra merke til merke og hva de prioriterer. De blir naturligvis bedre og bedre, men optimalt sett er vel stereo til stereo det beste Jeg klarte meg fint i begynnelsen med stereo oppsett til film, men det er en helt annen verden å se film på et surrerundt anlegg.

Hvis du bare skal ha eff trinn til 630 så blir jo ikke lyden bedre enn det DAC'ene i 630 presterer..... så om det vil bli en åpenbaring i toppen vet jeg ikke....

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Blue Diamond er meget bra til film, men jeg synes ikke den egner seg så godt til stereo (min mening, no offense). For å få vesentlig bedring av stereo med det oppsettet bør du evt investere i høyttalere som egner seg bedre til det bruket. Med mindre du kan gå forbi den innebygde forsterkeren og koble en kraftigere og raskere ekstern forsterker på bassen. Syntes den innebygde forsterkeren er litt treg sammen med det elementet og da blir et fort etterslep i bassen, noe som er uengasjerende og irriterende å høre på. Da er det bedre med passive høyttalere og et godt eff trinn. Det nytter ikke med bra eff trinn på det øvre når det allerede er tregt og slapt i det nedre.

Det er nok krefter i 630 til mellomtonen og diskanten, men den er dog ikke beste musikkformidler, der er 635 og mange andre bedre enn 630, men dette er oxo smak og behag.

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller solgt de høyttalerne og lagt på noen kroner og investert i noen mer musikalske høyttalere som egner seg bedre til musikk, og deretter investert i eff trinn + cd spiller. Evt solgt 630 og kjøpt en nyere mer musikalsk surr reciever + eff trinn.

Om du ikke liker den tanken kan du evt investere i en god cd spiller og kjøre bypass på 630 (multi ch in), og kjøpe noen embla blokker til 5000 per par eller lignende til mellomtone og diskant. Det er opp til deg.

Hvor gode surr recievere er i stereo er jo varierende fra merke til merke og hva de prioriterer. De blir naturligvis bedre og bedre, men optimalt sett er vel stereo til stereo det beste Jeg klarte meg fint i begynnelsen med stereo oppsett til film, men det er en helt annen verden å se film på et surrerundt anlegg.

Hvis du bare skal ha eff trinn til 630 så blir jo ikke lyden bedre enn det DAC'ene i 630 presterer..... så om det vil bli en åpenbaring i toppen vet jeg ikke....

Det har aldri vært hensikten å kvitte meg med verken min kjære HK 630 eller mine nye Blue Diamonds. Synes det spiller utrolig tøft til film, med masse detaljer. Spiller rimelig bra til musikk også synes nå jeg, selvfølgelig innenfor det prisnivået jeg har valgt.

Bakgrunnen for denne tråden er at jeg har lest at selv rimelige stereo-forsterkere spiller vesentlig bedre på musikk en gode surround-forsterkere. Derfor tenkte jeg at det rimeligste ville være å skaffe en stereo effektforsterker som jeg bruker på frontene. Men som du skriver vil vel aldri disse spille bedre enn hva surround-forsterkeren kan produsere. Så ut fra denne tråden ser det ut til at kanskje den beste løsningen vil være å skaffe en CD-spiller med tiden, sannsynsligvis en HK, den skal visst være veldig bra…

Newcomer suprmann sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb Halla Storm!

Hva slags kabel bruker du mellom dvd22 og avr635? Digital eller analog eller begge? Jeg har dvd22 og avr430, og var heller ikke spesielt fornøyd med lyden i stereo før jeg tok i bruk analoge kabler mellom disse. Har nå koblet dvd22 for dvd-avspilling til dvd-inngangen på avr med digital coax, og bruker analoge kabler til cd-inngangen på avr når jeg skal høre på musikk. Det ga et meg veldig bra løft i lydbildet, mye mer detaljert med en gang.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •