Pioneer, Marantz eller H/K??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer, Marantz eller H/K??

Heisann!!

Har nå lest flittig på forumet angående høyttalere og recievere.
    Skal investere i nytt "popannlegg", og har "nesten" bestemt meg for System Audio SA1750 front, SA1730 bak, SA720AV senter, pluss en sub..
    I den anledning trenger jeg en god reciever, klarer ikke å bestemme meg, men har luket valgene ned til disse tre: H/K AVR 635, Pioneer VSX-AX2AV-S eller Marantz SR8500.

Recieveren skal brukes mest til musikk, men den må ha de riktige egenskapene i kino-"modus" også.

Skjønner det dithen at H/K er best på kino, mens kanskje Marantz er best på musikk. Pioneer kanskje mitt på treet???

Forstod det slik at HFCK skulle slutte med Marantz, uansett ikke mulig å høre på den i Haugesund, de hadde den ikke inne.
    HFCK i Haugesund anbefalte H/K 635 til dette oppsettet, de passet visstnok best!(?) sammen.

Håper noen kan komme med noen innspill, og gjøre valget lettere for meg...

Lego

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HFC i vår kjære hjemby har nok rett her ja! Ingen slår H/K på filmlyd, og de nye modellene er meget musikalske. Så denne nyfunne musikaliteten, paret med muskelkraften og dynamikken som gjør dem uimotståelige i hjemmekinosammenheng gjør definitivt produktene meget spennende. Nå har jeg ikke hørt veldig mye på pioneer, men jeg er ihvertfall enig i hva du selv sier, litt midt på treet. Ikke dårlig på noen måte, men heller ikke skrekkelig engasjerende.
    Og hjemmekino med marantz? Neineinei...
    Så, angående subwoofer: Ikke et vondt ord om system audios alternativer, men har du plass, penger og kan leve med størrelsen og utseendet bør du sjekke ut velpdyne cht15r. Den er lynkjapp(om den stilles inn korrekt vel å merke), og burde sammen med h/k gi noen mildt sagt heftige filmkvelder!
    Ettersom som vil ha "de rette egenskapene" i kinomodus mener jeg. Akkurat der kan jeg ikke uttale meg om System Audio-subwooferne, men at de er fabelaktig musikalske kan jeg definitivt bekrefte!
    Men så kan man jo ha to System Audio-subwoofere, og da få lignende resultat, dog med høyere WAF-faktor! Og man trenger ikke kjøpe begge på en gang heller...
    Men koseprat med Jørgen så fikser han sikkert en test

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=kakehode]
    Og hjemmekino med marantz? Neineinei...

Har du hørt Marantz noen gang ?? tror ikke det , fordi de er helt konge på hjemme kino ingen som slår de når det gjelder lydgjengivelse. Nettopp kjøpt meg ny modell SR8500 , min fjerde og de blir bare bedre og bedre for hver gang.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, marantz har jeg hørt, vurderte selv 7500/8500 en stund, og det låter veldig rent og pent, men det tar liksom aldri helt av i hjemmekinoen! Men dette er uansett e smaksak, og således håpløst å diskutere!

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. Marantz.

Har hatt en Marantz SR7000 i 5 år. Alltid vært meget fornøyd med recieveren som er brukt 90% til hjemmekino. Fjernkontrollen derimot er triste greier. Meget dårlig byggekvalitet. Byttet netopp til Pioneer AX2AV. Trodde forskjellen skulle være større. Den spiller høyere, er bedre på dialog, MCACC er definitivt et pluss. Alt i alt er det mer kraft i den nye recieveren, men noen vanvittig forskjell var det ikke. (Bare spør min sambo siste 14 år...)

Skal man tro tester av recievere i denne prisklassen, så kommer Pioneer ut best i alle med unntak av en tysk test hvor Denon kom best ut. Det som går igjen er at det er AX4AVi som er testet. Denne er vesentlig dyrere (fra 20% til 30% mer) I DVD&Hjemmekino 10/2005 er AX4 testet. Prisen under testen: 14990,- Den fikk 17 poeng av 20. Tar man i betraktning at man kan få AX2 til under 9000,- (Fyndbørsen), så hadde antagelig karakteren blitt høyere.

AX2 er lik AX4 med unntak av iLink (som kun kan brukes med dvdspiller fra pioneer ; 868 og 969) og usb som kan brukes med f.eks vanlig mp3spiller.

Uansett hvliken av recieverene du kjøper av dem du nevner tipper jeg du blir fornøyd.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv både Marantz SR8500 og System Audio 1750 koblet opp hjemme hos meg, og det er i hvertfall ikke noe i veien med filmopplevelsene med Marantz. Skaper et enormt bra lydbilde og i tillegg duger den i massevis til musikk.

Sjansen er stor for at du vil bli fornøyd uansett hvilke av disse du velger. Min mening er kanskje at Pioneer AX2AV gir deg mest for pengene, og duger bra til både kino og musikk. Den er jo endel billigere enn Marantzen bla og har en mer avansert romkorreksjon (Marantz har ikke med EQ).

H/K har jeg desverre dårlige erfaringer med, både når det gjelder produktkvalitet (mye feil) og lyden. Men smaken er forskjellig.

Når det gjelder sub, så har jeg testet bl.a. SA SubElectro 200. Veldig kjapp og musikals, men jeg klarte greit å "bånne" den på filmtesting. Min mening er at i den prisklassen er (om enn noe uoriginalt) SVS PB10 den subben som gir deg mest for pengene.

PS! Forøvrig har jeg et par med 1750 for salg på AVTorget dersom det skulle være av interesse....;-)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange kokker og mye søl som det alltid blir med slike diskusjoner, så stol på egne ører å lytt selv! Nesten litt klisjè å si nettopp det, men det er og blir en langt bedre løsning enn å høre på alle andre, for før eller siden har man da fått en bråte argumenter, brukererfaringer osv. på samtlige produkter, og hvor langt har man egentlig kommet da? Sannheten er at alle tre er meget gode forsterkere, så hva som låter bra eller dårlig på musikk eller film er som jeg har sagt tidligere en smakssak, hvilket ikke kan diskuteres! Med mindre man er stor fan av liste-trance såklart, da må det administreres nakkeskudd! Men over til utstyrdilemmaet ditt, gi beng i hva alle andre sier, og kjøp det DU mener låter best!

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg nettopp har vært i samme sitiuasjon som trådstarter med valg av reciever, vet jeg hvor vanskelig det er å bestemme seg. Skal man lytte selv er man 100% avhengig av å gjøre det hjemme på eget utstyr. Lytting i forskjellige lytterom er greit til å få et førsteinntrykk, men det er ingen garanti for at det låter likt hjemme. Det er nesten garantert at det ikke gjør det. Derfor er det meget bra at folk kommer med kvalifiserte argumenter på egne erfaringer. Lyden er vanskelig å formidle om er god eller dårlig, men den daglige bruken og eventuelle problemer man har, kan være nyttig å bringe videre.

Når jeg valgte reciever så var det både H/K og Marantz med i vurderingen. Det samme var Denon, Onkyo og Yamaha. H/K forsvant først pga. av ting jeg leste på avsforum. Dette gikk hovedsakelig på problemer med strømforsyning, og at den slo seg av i tide og utide. Dette sammen med at jeg hadde en H/K DVD1 som tilslutt tok fyr gjorde at H/K forsvant først. Onkyo ble silt ut som nr. 2 Ingen enkeltgrunn, mest magefølelse. Denon gikk ut av samme grunn som H/K. Mange som skriver om problemer med både 3805 og 3806. Dette kan man lese hvis man søker på dette forumet, på avsforum.com og på minhemmebio i Sverige. Yamaha holdt lenge følge, men ble egentlig slått fordi jeg følte jeg fikk mer for pengene med Pioneer. Den er nyere (ingen garanti for at den er bedre), har en mer avansert romkalibrering, ser bedre ut (min mening), + at jeg har 2 DVD-spillere (en billig som spiller divx osv + 668 ) som jeg har vært meget fornøyd med.

Håper dette hjalp litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom nettopp hjem fra HFCK..
    Fikk høre H/K 635, og Pioneer VSX-AX2 på SA1750. Ble positivt overrasket over Pioneeren, tror også Jørgen ble det.
    Marantz var på vei ut fra HFCK, så en lyttetest på denne blir vanskelig. Tenker nå mer og mer på VSX-AX2. Noen som har erfaringer med denne??

Har i tillegg byttet litt på høyttaleroppsettet, etter samtale med høyttalerpusher Jørgen.. :lol: Går nå mest sannsynlig for 4 stk SA1750, SA720AV og SA SubElektro 200, evt to av sistnevntre med tiden.

Er overhodet ikke i tvil om at jeg blir fornøyd med dette, uansett hvilken reciever jeg velger, men vil helst være sikker på at jeg gjør det rette med en gang.

Tyverr, Anfield, feil farge på dine!! (WAF)

Takker for alle innspill!!

Lego

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •