Ny forsterker og THX

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer lalund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Ny forsterker og THX

Er akkurat ferdig med å bygge hjemmekino i kjelleren :grin: ( skal legge ut bilder senere på rett plass) Nå mangler bare utstyret. Kjøpte litt på impuls den nye Denon 4306, mye pga. alle mulighetene den åpner for mhp å hekte på utstyr.
    Jeg ser at den ikke støter THX, har prøvd å finne litt stoff om dette men har ikke funnet noen tråder. Har det noen betydning? ser at det kun er de heftigste forsterkerne som støtter dette. Kinoen er ikke større enn 15kvm og jeg planlegger å kjøre 5-1 da jeg regner med det vil gi suround lyd.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    THX er en sertifisering, ikke et format eller noe slikt som forsterkeren din kan "støtte". Sertifiseringen omfatter forøvrig også selve rommet, alle komponenter osv.
    Litt overfladisk info her: http://no.wikipedia.org/wiki/THX

Personlig synes jeg ikke det er no du bør tenke for mye på. Det at et produkt ikke er sertifisert må ikke bety at det ikke tilfredsstiller kravene til standarden. En slik sertifisering koster nemlig $$$ som du og jeg må betale for når vi handler etterpå. God lyd og bilde er god uansett om den er THX-sertifisert eller ikke :grin:

Ellers kan du ta en titt her: http://avforum.no/forum/showthread.p...&highlight=thx

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svar

Takk for svar, jeg skal kikke litt på linkene du sendte med senere i dag. Som du sikkert har skjønt er jeg dessverre litt til og fra.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det er de beste som støtter THX blir vel litt feil. Jeg har en kenwood KM-X1000 som det står THX foran på.
    Hvis denne ampen er THX godkjent så vil jeg tro at det aller meste av en viss kvalitet vil bestå en "THX-test" med glans...

Jeg mistet ihvertfall totalt respekten for THX etter innkjøp av denne forsterker, må nevnes at jeg ikke kjøpte den pga merkingen men fordi jeg fikk den billig brukt og den passer fint til bakhøyttalerene :grin:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blås i THX-sertifiseringen av utstyr. Du betaler mer for merket på fronten enn for eventuelle forbedringer i forhold til utstyr som ikke er THX-merket. Det er heller ikke riktig at alt det feteste utstyret er THX-sertifisert.

Sjekk ut f.eks. de heteste komponentene fra Primare, Rotel, Meridian, T+A, Thule etc. Å THX-sertifisere et produkt koster penger som etter min mening burde komme forbrukeren til gode i form av rimeligere produkter eller bedre FoU.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question decisions decisions

Ok, da var det slik jeg trodde. Nå gjenstår det å skaffe høytalere til hærligheten. Har hørt at noen mener det lønner seg å legge mer penger i fronthøytalere fremfor å kjøpe senterhøytaler, noen meninger om dette?

Hadde opprinnelig tenkt å bruke mine gamle Monitor Audio høytalere som jeg har vært meget fornøyd med til dette, men er usikker på hvordan de vil spille sammen med bakhøytalere etc. Anlegget skal forøvrig også brukes til å spille musikk.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og forresten: Et produkt er ikke dårlig selv om det står THX på fronten heller. Hovedpoenget mitt er at THX-merkingen stort sett kan ignoreres. Vurder heller produktene ut fra ytelse, ikke hva slags merker som står på fronten. Det er mange produkter som ikke er sertifiserte som ganske sikkert enkelt ville fylle de tekniske kravene til slik sertifisering. THX-sertifisering sier noe om at visse minimumskrav er oppfylt, så sånn sett er det ikke negativt at et produkt er sertifisert heller. Men de er som sagt ofte litt dyrere...

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frontene er viktige. Ingen tvil om det. Særlig hvis du også skal bruke anlegget til musikk i stereo. Men en dugelig senter er også viktig når/hvis du skal kjøre surround. Mye verdifull fimlyd som går til senterkanalen :grin: Å få frontene til å ta helt over for denne blir etter min mening ikke det samme.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener følgende om phantom senter (altså å la sidehøyttalerne ta over lyden for en dedikert senterhøyttaler):
    Senterhøyttaleren er der for å knytte lyden av det som skjer i bildet sammen med bildet. Dette er viktig når man har sitteplasser ut mot siden av rommet. Men skal man se film alene, så trenger man strengt tatt ikke en dedikert senterhøyttaler. Trenger man først en senterhøyttaler, så er det viktig at den er godt dimensjonert. Overraskende mye av lyden er å finne i denne kanalen på et filmspor.

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sjekk ut f.eks. de heteste komponentene fra Primare, Rotel, Meridian, T+A, Thule etc. Å THX-sertifisere et produkt koster penger som etter min mening burde komme forbrukeren til gode i form av rimeligere produkter eller bedre FoU.
    Hva betyr FoU?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FoU = R&D = Forskning og Utvikling = Research & Development

Newcomer 8-Ball sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er vel strengt tatt filmer som har thx spor som kun kan benyttes hvis forsterkeren har thx modes.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du eksempel på slike filmer levert på DVD?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Star Wars trodde jeg. En kompis får kun bruke/utnytte THX modes på sin denon ved bruk av filmer med logoen på baksiden, ettersom jeg har forstått det. Men nå skal det sies at han snakker vell mye piss til tider også.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    THX Surround EX er det samme som Dolby Digital Surround EX, men begrepene brukes i forskjellige settinger.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    THX Cinema og andre diverse da?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel bare såkalte DSP-funksjoner på THX-sertifiserte receivere (altså tilsvarende "Cinema", "Hall" osv. på ikke-THX-sertifiserte receivere.
    Det finnes ihvertfall ikke egne THX-lydspor som kun kan spilles av på THX-utstyr.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der ser du. Skal definitivt arrestere han neste gang han begynner å preike om THX ditt og THX datt. Føler egentlig at THX stemples i vildesky for tiden. Mistet særtegnet for sertifiseringen spør du meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

THX ? Jeg kjøpte "flaggskipet" til kenwood 9070 ett eller annet het den, med THX logo i front, var billig ca 5000,- tror jeg, å den var SØPPEL, skulle til og med gi 7x120 w :smile: , ble kvitt den da, så Kenwood er nok best på vaffeljern med THX...........

Har nå en Harman Kardon Avr7500 ( ble endelig lyd i stua )
    Harman Kardon HD 750 cd
    Harman Kardon Avi200II
    Sony RDR-HX900

B&w dm603 front
    B6w dm601 sider
    Jamo senter
    Uscarvor sub 12 ( nok et søppelkjøp denne skal ut )
    exelent subb 10 ( ikke bra denne heller )

Kjøpte en del jallaprodukter før jeg fikk gangsyn

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg mener følgende om phantom senter (altså å la sidehøyttalerne ta over lyden for en dedikert senterhøyttaler):
    Senterhøyttaleren er der for å knytte lyden av det som skjer i bildet sammen med bildet. Dette er viktig når man har sitteplasser ut mot siden av rommet. Men skal man se film alene, så trenger man strengt tatt ikke en dedikert senterhøyttaler. Trenger man først en senterhøyttaler, så er det viktig at den er godt dimensjonert. Overraskende mye av lyden er å finne i denne kanalen på et filmspor.
    Betyr det at senterkanalen har et eget spor på filmen som du mister hvis du ikke bruker denne? eller vil lyden fordeles på fronthøytalerne når senterhøytaler mangler?
    Kinoen min er kanske smal 2,7 m så det er ikke plass til å sitte så mye på sidene.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •