Forforsterker Primare P30 og SACD/DVD-Audio

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forforsterker Primare P30 og SACD/DVD-Audio

Hei!

Jeg er litt intressert i en brukt forforsterker av merket Primare, den heter P30 og ble vel produsert mellom 1999 og 2004.

Etter å ha lastet ned datablad fra produsent ser jeg at denne forforsterkeren i utgangspunktet ikke har noen 5.1 inngang. Dette er jo nødvendig å ha for å ta imot sacd/dvd-a fra en dvd-spiller.

Det jeg lurte på er om det er mulig å oppgradere Primare'en slik at den får denne funksjonen?

Newcomer Journeyman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv eid en P30 og det er riktig at den ikke har 5.1 inngang. Anbefaler deg til å ta kontakt med www.hificenter.no og sjekk om det er mulig å oppgradere. Du kan jo uansett spille disse av i 2 kanals, og da som ekte balansert da P30 har XLR inngang.

DVD-A er vel nærmest steindødt som format så jeg hadde ikke mistet nattesøvnen av den grunn. De aller fleste SACD platene har 2 lag, hvorav de ene er 2 kanals.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Journeyman
    Har selv eid en P30 og det er riktig at den ikke har 5.1 inngang. Anbefaler deg til å ta kontakt med www.hificenter.no og sjekk om det er mulig å oppgradere. Du kan jo uansett spille disse av i 2 kanals, og da som ekte balansert da P30 har XLR inngang.

DVD-A er vel nærmest steindødt som format så jeg hadde ikke mistet nattesøvnen av den grunn. De aller fleste SACD platene har 2 lag, hvorav de ene er 2 kanals.
    Jeg skjønner at du har gått glipp av en del her - foreslår at du fyller et glass med god cognac og setter på for eksempel Hotel California på dvd-a i 5.1 og bare nyyyter.....

Jeg har en del flerkanals sacd og dvd-a - det er ganske fantastisk å høre disse inspillingene.

Når det gjelder om sacd eller dvd-a er dødt - vel jeg tror det selger akkurat like lite som de bstandig har gjort - det er ikke så viktig - det som er viktig er at jeg har en del skiver som jeg liker å spille

Det rare er at min Sony receiver fra 1999 som kostet rundt 5k klarer sacd/dvd-a mens denne forforsterkeren til over 20k ikke klarer dette - merkelige greier?!?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gørr kjedelige The Eagles gir meg ikke ståpels, men gjør en god norsk XO :-) Dessuten tviler jeg meget mye at du hører forskjell på DTS sporet på "when hell freezes over" vs. DVD-A. Seriøst!!!

SACD vil muliges overleve som ett nisjeformat (har selv ca 10 stk), men DVD-A er og blir steindødt. Når historiebøkene skal skrives vil disse kun bli nevnt i en bi-setning. Hater å innrømme det, men det er mp3 generasjonen som regjerer nå. De er ikke interessert i High-res.

DVD-A og Sacd var på bleiestadiet når P30 ble designet. P30's styrke er høy kvalitets avspilling av 2 kanals musikk samt hi-end dekodere av DD og DTS. På disse områdene vil din Sony receiver fra 1999 til 5K bli totalt avkledd og rundspilt.
    Sorry, men slik er det. Selv de nyeste Primare surround produktene har "mangler" iforhold til mainstream japanske produkter. De prioriterer heller lydkvalitet fremfor all slags dill dall finesser som ofte aldri blir brukt. Så er det opptil forbrukerne og bestemme seg for hva de prioriterer.
    Hvis sacd eller dvd-a er det du spiller mest og er viktigst for deg, så dropper du P30. Spiller du mest CD og DVD så hadde jeg vurdert P30. Så enkelt er det :-)

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Journeyman skrev:
    "Gørr kjedelige The Eagles gir meg ikke ståpels, men gjør en god norsk XO Dessuten tviler jeg meget mye at du hører forskjell på DTS sporet på "when hell freezes over" vs. DVD-A. Seriøst!!!"

Om Eagles er gørrkjedelig eller ei er smak og behag,med "Hell freezes over" er ikke å få på på DVD-A , dessverre,så det er ikke lett å sammenligne.

Det blir ikke produsert noen norsk XO,heller.8-) Alle blir produsert i Frankrike.
    HD DVD : 189 , BD:320, DVD:681,Music DTS/DD DVD:55. DTS CD:35 , CD 1340, SHM-SACD :18 SACD:349 , DVD-A : 324 , PA-BD:16 LP:182,

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt blir det ikke produsert konjakk i Norge!! For å kunne kalle det konjakk må det være produsert i Cognac! Når man referer til "norsk" konjakk, så tror jeg de fleste forstår at man henviser til de med norsk opphav som Braastad, Larsen, Bache-Gabrielen osv. :-)

Visste du at målt per hode er det ingen nasjon som drikker mer konjakk enn oss. Uansett, så var det ikke konjakk som er topic :-)

Hotel California som trådstarter nevnte, finnes som DTS (when hell..) og som DVD-A og da går det an å sammenligne.

Sitat Opprinnelig postet av Nemesis
    Journeyman skrev:
    "Gørr kjedelige The Eagles gir meg ikke ståpels, men gjør en god norsk XO Dessuten tviler jeg meget mye at du hører forskjell på DTS sporet på "when hell freezes over" vs. DVD-A. Seriøst!!!"

Om Eagles er gørrkjedelig eller ei er smak og behag,med "Hell freezes over" er ikke å få på på DVD-A , dessverre,så det er ikke lett å sammenligne.

Det blir ikke produsert noen norsk XO,heller.8-) Alle blir produsert i Frankrike.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gørr kjedelige The Eagles gir meg ikke ståpels, men gjør en god norsk XO :-)
    Enig med ståpels og XO

Sorry, men slik er det. Selv de nyeste Primare surround produktene har "mangler" iforhold til mainstream japanske produkter. De prioriterer heller lydkvalitet fremfor all slags dill dall finesser som ofte aldri blir brukt. Så er det opptil forbrukerne og bestemme seg for hva de prioriterer.
    Hvis sacd eller dvd-a er det du spiller mest og er viktigst for deg, så dropper du P30. Spiller du mest CD og DVD så hadde jeg vurdert P30. Så enkelt er det :-)
    Nå er det ikke helt sort-hvitt heller da.

Primare har en forforsterker til som har gått ut av produksjon: SP31.7 - denne har mulighet for 5.1 inngang.
    Vi får se - kan være greit å bruke litt tid på å titte rundt og se hva som finnes på markedet - det er jo halve moroa

Ser ut som det blir kun XO en stund fremover - high-end hifi kommer senere

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god XO høyner julegleden betraktelig :-)
    SP31.7 er også en høykvalitets for forsterker, med skyhøy WAF faktor og smak av High-End.
    Kom på en ting når det gjelder Primares for-forsterkere som jeg har opplevd. De er ikke helt støyfrie på "tomgang". Jeg opplevde litt sus når jeg la øret inntil diskanten. Ikke særlig plagsomt og kan skyldes en ekstra følsom bånddiskant.

I dette prissegmentet hadde jeg også vurdert Linn. Flott design parret med super lydkvalitet og fleksibilitet. Kan oppgraderes etter behov.
    http://www.lydogbilde.no/comweb.asp?...&session=#2731

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    P30 har ikke 5.1 inngang. Det stemmer. Da SP31.7 ble lansert kunne P30 oppgraderes til denne for omkring 9K (men da uten komponent video på billeddelen). Denne oppgraderingen er ikke lenger tilgjengelig fra Primare.

DD og DTS gjør den på en mesterlig måte. Det samme som forforsterker i et 2-kanals oppsett. Det blir et vurderingsspørsmål hva som er viktig for en selv... Personlig bryr jeg meg ikke om musikkopptak i 5.1 Jeg har kun CD-plater også.

Ellers har den litt egenstøy (som nevnt i tidligere tråd). Dette kommer av at Primare ikke har satt inn noen støyreduksjon, da de mente dette gikk ut over lydkvaliteten da den ble designet... Litt irriterende av og til, men jeg merker ikke noe særlig til dette. Ellers er videodelen håpløst foreldet. Det samme med OSD systemet... Hvem sender vel ikke bilde direkte til skjermen uansett??

Alt i alt vil jeg si at du får ganske mye for pengene til en bruktpris på omtrent 7K... Jeg har en selv og er fornøyd. Kommer til å beholde denne til det kommer surroundprosessorer/forforsterkere som takler de nye DD og DTS standardene som kommer med HD-platene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •