Pioneer VSX-AX2AV. Spørsmål om effekt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer JIP sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer VSX-AX2AV. Spørsmål om effekt?

Denne nye recieveren til Pioneer får veldig mye skryt, men når jeg leser gjennom spesifikasjonene så stusser jeg litt. Den er oppgitt til 170 W på hver av kanalene i 6 Ohm, og det skulle bli noe sånt som ca. 140 W i 8 Ohm. Videre står det at den trekker beskjedne 460 W fra nettet. Hvordan henger dette sammen?
    Til sammenligning så oppgir Harman Kardon sin 635 til å yte 7x75 w, mens den trekker over 1000 w fra nettet på det meste.
    Har Pioneer sin AX2 nok krefter til å gi det rette "trøkket" i hjemmekinoen?

Vurdere å gå til anskaffelse av AX2 pga. alle de tekniske fordelene den har, og at jeg har en Pioneer 868 DVDspiller som vil stå i stil.

Hvordan vil den passe sammen med JBL E-100, E-30 og EC35?

Newcomer kollis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv AX2, er kjempefornøyd både på film og musikk.Gir skikkelig trykk i Audiovectorene mine.Men hvordan de matcher med JBL vet jeg ikke.

Hvis du har mulighet kan du jo dra til HFC å høre komboen, de har jo begge merkene.

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trolig vil den takle E100 fint, men jeg hadde definitivt lagt på de ekstra lappene og kjøpt en HK 635. Jeg bare elsker den ampen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få E100, som er en stor høyttaler, til å spille optimalt så må du ha godt med strøm. Det er god prosessordel i ax2, og greit med krefter. Det vil spille greit med den alene, men er å anbefale å legge på et effekttrinn senere slik at du får vekket dem skikkelig. Det gjelder vel uansett reciever i den prisklassen

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JIP
    ... Videre står det at den trekker beskjedne 460 W fra nettet. Hvordan henger dette sammen?...
    Det som står bakpå strømforsyningen er i beste fall villedende.

En strømforsyning kan leverer direkte kontinuerlig kraft og den kan levere toppeffekt gjennom kondensatorbankene. Det vil alltid være en avveining fra produsentens side hvor mye det skal legges i disse delene. H/K har valgt å satse mye på kontinuerlig kraft. Det er det flere produsenter som gjør, og det gir strømforsyninger som kan levere mye strøm direkte.

Jeg sier ikke at H/K dermed har dårlige kondensatorbanker, men noen produsenter vektlegger ikke kontinuerlig kraft i så stor grad fordi det rett og slett er dyrt. I noen grad er det også unødvendig da en sjeldent har bruk for full kraft i alle kanaler samtidig mere enn det som kan leveres fra kondensatorbankene. Dessuten er det også viktig å vite hvordan effektkuben til receiveren er. Den kan jo godt levere krefter i 8 ohm, men kan den levere i 2 eller helt ned i 1 ohm? Noen høyttalere er veldig krevende.

I billige receivere er det selvfølgelig mye fusk med watt, men i prisklassen 5000 og oppover er det mere seriøse aktører. En må selvfølgelig velge reciever ut i fra hva slags høyttalere en skal drive, og noen receivere er sterkere enn andre, men det som står bakpå power supply er som regel tull fra ende til annen.

EDIT: Jeg kjenner ikke AX2 så veldig godt, men jeg vet mange velger H/K 635 til JBL Northridge-serien. Legg og merke til at JBL er under Harman paraplyen.

http://www.harman.com/about/index.jsp

Til info kan VSX AV5i levere mere dynamisk kraft enn H/K 630. Vet ikke hvor relevant det er. http://www.milleraudioresearch.com/avtech/

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Labbetuss: E100 er riktignok stor, men elementene står ikke helt i stil til størrelsen om du skjønner. Den er ganske lettdreven og jeg syns de spiller med en veldig kasselyd. Skal du opp på en amp som greier å rydde skikkelig opp må du så mye opp i pris at det ikke er verdt det. Selv Primare SPA21 spiller bedre på E90 enn E100. Det virker rett og slett som om elementene er av bedre kvalitet og bedre tilpasset kassa.

635 har god kontroll på E100 iaffal, Pioneeren har jeg ikke testa på de.

pnerbye: 630 er utgått og kan ikke sammenlignes med 635 når det gjelder effekt i praksis.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    greit nok det er kasselyd i e100, men e90 har mindre kasse og er ergo stivere, og har mindre kasselyd. e100 trenger strøm for å yte sitt beste og jbl kunne jobbet bedre med avstivning i denne....

selv om de er lettdrevne betyr det ikke at de ikke trenger strøm for å få god kontroll på elementene for at de skal spille best mulig. høy følsomhet betyr at du kan spille høyt med relativt lite effekt, som IKKE skal forveksles med kontroll på høyttaleren.

Hvis du vil ha god kontroll på høyttaleren din og mindre sjans for å sprenge elementer, kjøper du eeffekttrinn med rikelig av strøm og effekt. 635 funker greit på e100, har hørt den på dem mange ganger, men det fungerer best hvis du klipper e100 på 80hz da og lar sub gjøre jobb i kino iallfall

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •