Bi-amping av Pioneer VSX-1015

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-amping av Pioneer VSX-1015

Jeg har en kamerat som har bestilt seg receiveren Pioneer VSX-1015 og høyttalerpakken JBL Cinema Three.

I den forbindelse kom jeg over en tråd her hvor det ble sagt at receiveren ville bli i minste laget for fronthøyttalerne som er av typen Northbridge E-100. Der kom noen med forslag om å bi-ampe for å øke effekten i frontene. I denne testen står det at bi-amping vil forbedre reproduksjonen av stereo, men ingenting om økt effekt. Derfor søkte jeg rundt her og andre plasser for å lære litt om dette, men ble aldri helt klok på hvordan det fungerte.

Ved metodisk tenkning har jeg likevel kommet fram til følgende teori:

Jeg vet at:
    - VSX-1015 har sju 150-wattsforsterkere målt i 6 ohm (pioneer.no).
    - Den yter 130 watt per kanal ved drift i to kanaler 8 ohm (ifølge ovennevnte test).

Ut fra dette antar jeg:
    - At 150 watt i 6 ohm tilsvarer 130 i 8 ohm.
    - At alle sju kanalene har en potensiell effekt på 130 watt.

Men så vet jeg at:
    - Den yter 95 watt per kanal i 5 kanaler 8 ohm (ifølge ovennevnte test).

Derfor antar jeg:
    - At strømforsyninga har en begrensning på 95 x 5 watt, altså 475 watt.
    - At den da yter (475 delt på 7) 68 watt i 7 kanaler.

Har som sagt ikke fått helt klarhet i hvordan bi-amping fungerer, men antar at effekten fra to kanaler blir summen av effekten per kanal i seg selv.

Derfor antar jeg videre at ved bi-amping [Edit: koble "surround back"-kanalene til frontene] vil VSX-1015 yte:
    2 x 136 watt + 3 x 68 watt.

Understreker at jeg ikke vet hvordan receiveren er bygd, derfor er dette bare en teori.

Stemmer denne teorien?

Da matcher vel i såfall forsterkeren høyttalerne nesten perfekt? (E-100 er opp gitt til 125 watt "continous powerhandling", mens E-C35 og E-30 er oppgitt til hhv. 75 og 70 watt)

Blir glad for alle svar og innspill

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teorien din kan nok stemme den, men må bare påpeke et par ting. Det du snakker om her er nok å bi-wire, altså bruke de to ekstra høyttalerutgangene til frontene. Å bi-ampe vil si å bruke to forsterker på samme høyttaler for å skille mellom høye og lave frekvenser.
    Om man oppnår noen høyere effekt ved å gjøre det vet jeg ærlig talt ikke. Regner med at dette må sees i sammenheng med maks utgangseffekt per kanal. Om de opplysningene fra pioneer stemmer på dette er uvisst.
    At strømforsyninga er på 475 watt, er nok tenkelig, da den er på 480w på min 1014. Men en forsterker vil jo ha et effekttap grunnet varmeutvikling ol. så makseffekt er vel neppe så høyt (mener å ha lest at de har en virkningsgrad på rundt 70%, men det er mulig jeg bare har drømt det).
    Dette var vel kanskje ikke til så veldig mye hjelp, men det er mange som sikkert vet mye mer om dette enn meg...

Newcomer KriZ87 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ttorneby
    Teorien din kan nok stemme den, men må bare påpeke et par ting. Det du snakker om her er nok å bi-wire, altså bruke de to ekstra høyttalerutgangene til frontene. Å bi-ampe vil si å bruke to forsterker på samme høyttaler for å skille mellom høye og lave frekvenser.
    Om man oppnår noen høyere effekt ved å gjøre det vet jeg ærlig talt ikke. Regner med at dette må sees i sammenheng med maks utgangseffekt per kanal. Om de opplysningene fra pioneer stemmer på dette er uvisst.
    At strømforsyninga er på 475 watt, er nok tenkelig, da den er på 480w på min 1014. Men en forsterker vil jo ha et effekttap grunnet varmeutvikling ol. så makseffekt er vel neppe så høyt (mener å ha lest at de har en virkningsgrad på rundt 70%, men det er mulig jeg bare har drømt det).
    Dette var vel kanskje ikke til så veldig mye hjelp, men det er mange som sikkert vet mye mer om dette enn meg...
    Nei, han snakker da om bi amping.. Bruke forsterkeren til surround back til frontene istedet.. Man bare velger det i menyen..

Newcomer Willy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt på denne linken http://www.minhembio.com/forum/index...howtopic=95828 Forklarte mye for meg.

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, hadde visst blanda korta litt her ops:
    Uansett er det jo bare å prøve seg frem, iom at recevieren allerede er bestilt...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg regner med at det kommer til å fungere bra.

Men det hadde uansett vært interessant å vite hvordan bi-amping påvirker effektfordelingen fra receiveren. Og siden jeg ikke fant dette noe sted, satte jeg opp en enkel teori som jeg hadde håpt noen på dette forumet kunne bekrefte eller avkrefte. :???:

Ifølge teorien min øker ikke totaleffekten ved bi-ampede fronter i 5 kanaler i forhold til 5 kanaler uten bi-amping. Men den fordeler seg annerledes.

Men dette kan være feil for alt jeg vet. Kanskje totaleffekten endrer seg? Eller at effektfordelingen forblir 5 x 95 watt ved bi-amping?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det drøyt en uke siden anlegget ankom.

Det har spilt godt selv på relativt høyt volum etter mine ører - vi har sett flere filmer og ble virkelig imponert i scener med mange effekter. Blant annet i Ringenes Herre ext. trilogi hvor subben virkelig overbeviste

Noe som trakk ned på lydopplevelsen, var at det noen ganger kom skurrelyder fra frontene E-100 , men dette lar seg forhåpentligvis fikse.

Vi sammenligna også diverse effektfylte scener Ringenes Herre og en demo-DVD fra THX både med og uten bi-amping. Både i surround og stereo. Med samme relativt høye lydnivå.

Men vi klarte ikke å høre noen forskjell. Burde vi det? Evt. på hvilken måte?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •