Musikalsk Surround Receiver - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvordan går det med oppgraderingen?

Har omtrent mer eller mindre samme "problem" selv (Kappa 600 som trenger mer effekt), og er derfor litt spent på hva hva du ender med...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Hvordan går det med oppgraderingen?

Har omtrent mer eller mindre samme "problem" selv (Kappa 600 som trenger mer effekt), og er derfor litt spent på hva hva du ender med...
    Kult - fortell om du gjør noen erfaringer også

Etter å ha vært i tenkeboksen i hele romjulen er det en ny løsning som jeg har lyst til¨å prøve.

Jeg har funnet ut at ved å kjøre høytalerene som "small" så gjør min gamle Sony 5.1 hjemmekino receiver uten tvil en bra nok jobb med lyd på dvd-filmer. Sub'en fikser nok effekt til å kjøre de eksplosjoner som finnes.

Så egentlig har jeg ikke bruk for en oppgradering av 5.1 lyd - jeg trenger kun en oppgradering på lyd i stereo.

Å få god lyd i stereo ut av flerkanals-løsninger (receivere og kombinasjon forforsterker/effektforsterker) koster mye penger hvis du skal nærme deg high-end. Brukt fra 30k og oppover - nytt fra 50-60k og oppover.

Men jeg tenkte at det kanskje gikk å kjøpe seg en bra integrert stereo-forsterker i stedet??? Hva med Electrocompaniet ECI 5? Den koster 20k og gir vel brukbare 2x120W 8Ohm (200W 4Ohm) ?

Tipper du må ut med ganske mye cash for en flerkanalsløsning som gir samme lyd som denne i stereo? Noen som vet hva den kan sammenlignes med?

Til slutt kan man kanskje lure over hvordan jeg skal kombinere en stereo-forsterker og en flerkanalsreceiver på de samme fronthøytalerene????

Siden jeg jobber med kontrollsystemer så er det en smal sak å få tak i en kraftig reguleringsbryter med reale kontaktflater som uten tap vil kunne benyttes til å veksle mellom forskjellige kilder for fronthøytalerene.

Tar gjerne imot inspill

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er jo den mulighet du går for Thule ?
    Det er kanskje sparsomt med analoge forsterkere dedikerte til stereo også, men de er der ute.
    Jeg satte stereo som første prioritet da jeg valgte for et par år siden. Valget falt på Thule IA350B, en 350 watt stereo forsterker med 5.1 inngang og mulighet for 2 subs eller 6.1. I 5.1 modus yter den 125 watt.
    Den har også en balansert inngang for cd i tillegg til vanlig rca.
    Dette er en tung sak og kan sikkert drive dine Infinity. Ifølge diverse magasiner er lyden rigtig god, det synes jeg jo også.
    Jeg vet ikke om romkorreksjon er nødvendigt, har du et bra rom med god lyd er det ikke sikkert du trenger dette.
    Ellers synes jeg basse har et godt forslag.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    ...Til slutt kan man kanskje lure over hvordan jeg skal kombinere en stereo-forsterker og en flerkanalsreceiver på de samme fronthøytalerene????

Siden jeg jobber med kontrollsystemer så er det en smal sak å få tak i en kraftig reguleringsbryter med reale kontaktflater som uten tap vil kunne benyttes til å veksle mellom forskjellige kilder for fronthøytalerene...
    Fortell! Pris / type. Kunne ha bruk for dette selv.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Der er jo den mulighet du går for Thule ?
    Det er kanskje sparsomt med analoge forsterkere dedikerte til stereo også, men de er der ute.
    Jeg satte stereo som første prioritet da jeg valgte for et par år siden. Valget falt på Thule IA350B, en 350 watt stereo forsterker med 5.1 inngang og mulighet for 2 subs eller 6.1. I 5.1 modus yter den 125 watt.
    Den har også en balansert inngang for cd i tillegg til vanlig rca.
    Dette er en tung sak og kan sikkert drive dine Infinity. Ifølge diverse magasiner er lyden rigtig god, det synes jeg jo også.
    Jeg vet ikke om romkorreksjon er nødvendigt, har du et bra rom med god lyd er det ikke sikkert du trenger dette.
    Ellers synes jeg basse har et godt forslag.
    Mener du at en Thule IA350B (eller en Arcam AVR300) låter bedre enn en Electrocompaniet ECI 5 i stereo?????

Takker for tips men lurer vel litt på om det holder......... Jeg tviler vel på om noen integrert receiver løsning holder følge med ECI'en her vel?

Regner med at det må en forforsterker(effektforsterker løsning før det går å sammenligne....eller tar jeg feil??

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Fortell! Pris / type. Kunne ha bruk for dette selv.
    De kan koste en del.... Prøv Norsk Solenoid - de fører Kraus&Naimer.

Du bør ha 4 vekselkontakter (eventuelt 8 hvis du kjører bi-amp) og gjerne 45 graders vender i 2 stillinger.

Selv kommer jeg nok å rote litt i kassene her på jobben og se om det ikke er noe som er til overs.... som jeg kan bruke.

Kommer uansett ikke å rote med det før jeg skaffer en ny forsterker.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du at en Thule IA350B (eller en Arcam AVR300) låter bedre enn en Electrocompaniet ECI 5 i stereo?????

Takker for tips men lurer vel litt på om det holder......... Jeg tviler vel på om noen integrert receiver løsning holder følge med ECI'en her vel?

Regner med at det må en forforsterker(effektforsterker løsning før det går å sammenligne....eller tar jeg feil??
    Thule IA350B er ikke en receiver, det er en integreret stereo forsterker med en 5.1 inngang også.
    http://www.hifiklubben.com/iz.asp?id=3|p|156|156|4828|pdetail
    Om det lyder bedre kommer vel an på hvilke høyttalere osv man har, noen komponenter spiller bedre sammen enn andre.
    På Thule IA350B bruker man dvd spillerens analoge 5.1 utgang, og altså dennes DD og DTS dekoder. Balanse kan man regulere på Thule.
    Ved stereo avspilling fra cd spiller eller dvd spiller kan man bruke enten det balanserte eller vanlige rca input på Thule og høre vanlig stereo, eller ved 5.1 sacd f.eks. skifte til multikanal på forsterkeren.
    Den er altså bygget som en helt vanlig stereo forsterker, her har man bare også mulighet for å sjalte inn 3 ekstra kanaler når man ser film.
    Derfor har du analoge innganger for alt annet, cd, platespiller, aux, tape osv.
    Du kjender kanskje ikke så mye til Thule, se linken eller besøk hjemmesiden, de har også nye interessante modeller.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thule IA350B er ikke en receiver, det er en integreret stereo forsterker med en 5.1 inngang også.
    http://www.hifiklubben.com/iz.asp?id=3|p|156|156|4828|pdetail
    Om det lyder bedre kommer vel an på hvilke høyttalere osv man har, noen komponenter spiller bedre sammen enn andre.
    På Thule IA350B bruker man dvd spillerens analoge 5.1 utgang, og altså dennes DD og DTS dekoder. Balanse kan man regulere på Thule.
    Ved stereo avspilling fra cd spiller eller dvd spiller kan man bruke enten det balanserte eller vanlige rca input på Thule og høre vanlig stereo, eller ved 5.1 sacd f.eks. skifte til multikanal på forsterkeren.
    Den er altså bygget som en helt vanlig stereo forsterker, her har man bare også mulighet for å sjalte inn 3 ekstra kanaler når man ser film.
    Derfor har du analoge innganger for alt annet, cd, platespiller, aux, tape osv.
    Du kjender kanskje ikke så mye til Thule, se linken eller besøk hjemmesiden, de har også nye interessante modeller.
    Sjekket opp denne forsterkeren (burde jo skjønt at den var dansk ). Artig koncept. Men nå har jeg bra nok 5.1 lyd fra før.

Derimot så Thules forforsterker/effektforsterker komponenter veldig intressante ut.

For eksempel å benytte den balanserte forforsterkeren Spirit PR150B sammen med to stk balanserte effektforsterkere Spirit PA150B (2x150W 8Ohm, 2x230W 4Ohm) i et bi-amping system på mine Infinty Kappa 600.

Skulle tro det ville være en ganske bra løsning? Jeg har aldri hørt på Thule - hvordan vil du karakterisere lyden?

Skulle du i tillegg ha et bra tips på cd-spiller som passer til dette systemet hadde det vært bra

Gjerne hos hihi-klubben slik at man kan kjøpe samlet og kanskje få litt avslag.....

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket noen tester om Thule's forforsterker/effektforsterker, blant annet på nettstedet hi-fichoice.

Kan ikke si at de kom godt ut lydmessig. Auda.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du er fornøyd med filmlyden, ville jeg heller ha kjøpt en integrert fortsterker. Da sender du L/R frontkanal ut via pre-out fra receiver til ledig inngang på den integrerte stereoforsterkeren. Fordel at forsterkeren har prosessorinngang, men ingen forutsetning. Fronthøyttalerne kobler du til den integrerte, de andre høyttalerne til recieveren. Kobler du i tillegg en bra CD spiller på den integrerte, blir det virkelig bra! Her får du mye mer for pengene, enn å kjøpe enn receiver som også skal være bra på musikk. De rimeligste stereoforsterkerene med prosessorinngang som jeg kjenner til er Thule IA75B og Denon 1500AE.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Dersom du er fornøyd med filmlyden, ville jeg heller ha kjøpt en integrert fortsterker. Da sender du L/R frontkanal ut via pre-out fra receiver til ledig inngang på den integrerte stereoforsterkeren. Fordel at forsterkeren har prosessorinngang, men ingen forutsetning. Fronthøyttalerne kobler du til den integrerte, de andre høyttalerne til recieveren. Kobler du i tillegg en bra CD spiller på den integrerte, blir det virkelig bra! Her får du mye mer for pengene, enn å kjøpe enn receiver som også skal være bra på musikk. De rimeligste stereoforsterkerene med prosessorinngang som jeg kjenner til er Thule IA75B og Denon 1500AE.
    Helt grei måte å løse det på det der.

Men lyden får komme først, får se hva det blir til. Akkurat nå heller det litt mot Rotel RC-1070 kombinert med 2 stk. RB-1070 i bi-amping eventuelt 1 stk RB-1080 hvis det er bedre.

Eller kanskje det plutselig dukker opp en uimotståelig bruktdeal???

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket noen tester om Thule's forforsterker/effektforsterker, blant annet på nettstedet hi-fichoice.

Kan ikke si at de kom godt ut lydmessig. Auda.

He-he, ja, engelsk presse er berømt jo. Alt avhenger av matching. Kan ikke sige jeg føler mig truffet av bemerkningene deres, selv en kabel kan gjøre mange ting.
    Har ikke set mig så mye om, har bare denne, dette er fra private brukere :
    http://www.audioreview.com/cat/ampli...17_840crx.aspx
    Er sikker på du blir fornøyd med Rotel også...., kanskje der er folk med Rotel og Infinity derute der svarer her....

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He-he, ja, engelsk presse er berømt jo. Alt avhenger av matching. Kan ikke sige jeg føler mig truffet av bemerkningene deres, selv en kabel kan gjøre mange ting.
    Har ikke set mig så mye om, har bare denne, dette er fra private brukere :
    http://www.audioreview.com/cat/ampli...17_840crx.aspx
    Er sikker på du blir fornøyd med Rotel også...., kanskje der er folk med Rotel og Infinity derute der svarer her....
    Jeg skal nok ta meg tid til å høre på Thule comboen hvis jeg får sjansen.

Vi er vel alle egenkjære når det gjelder nasjonale merker

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •