During i høyre fronthøyttaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question During i høyre fronthøyttaler

Plages her, håper noen har innspill.

For en ukes tid siden, etter 10 minutter ut i en film - kom det en meget klar og tydelig during i høyre fronthøyttaler.

Duringen er litt vanskelig å forklare. Minner noe om 50hz støy. For å være mer nøyktig på lyden: Om du har minijack-plugg i enden for lydkilde - stikk tommelen på tuppen. Den lyden er det.

Jeg har vekslet om høyttalere, byttet kabel og lagt om kabel. Lyden endres ikke. Når jeg slår på forsterkeren, ruller en introtekst over displayet før inngangene aktiveres, dette tar ca 5 sekunder. Lyden kommer ca 1 sekund etter jeg slår på forsterkeren. Den er nøyaktig den samme hele tiden - uansett om eg skifter mellom inngangs-"kanalene", skrur voumet på full pupp eller 0, eller om jeg setter på mute. Uansett hva jeg gjør, forblir lyden der, uendret i pitch/tone/volum - fra jeg slår på til jeg slår av.

Noen forslag? Er utrolig trist å se film "ene og alene" på TV'en.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Levèr forsterkern til service. Siden duringen kommer fra høyre kanal uansett hvilken høyttaler du har koblet til, og siden du har nappet ut kablene og satt dem inn igjen, så kan det ikke være noe annet forsterkern som lager ugagn...

edit: Velkommen til AVforum

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker takker.

Huff, håpet det ikke skulle bli til det - håpet noen hadde et tips omkortslutning i terminaler eller noe slikt. Forsterkeren er en billig sak fra qxl, gav 2000 for den for 3 år siden. Sikkert crap i manges øyne, men er alt jeg har og har ikke råd til 1000 i sjekk og 500 i deler.

Vil det bli slik lyd om det kommer jord til +polen?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å koble ut alt annet...antennekabler, andre signalkilder, CD-spiller, etc. og se om det hjelper. Verdt et forsøk.

Ellers, tja, man får det man betaler for. Kanskje verdt å vurdere oppgradering til en rimelig Yamaha/Denon.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en midlertidig løsning, som resulterer i kun stereo med sub. Heller det enn å mangle en kanal;

"Kretsene" og transistorene er like på alle 5 kanalene. Så koblet vekk 5.1 kablene (analog forsterker) og dro stereo og sub fra dvd til høyre/venste bak (samst sub) på forsterkeren. Koblet så fronthøyttalerne til terminalene for bakhøyttalere.

Kjip midlertidig løsning, men på denne måten får jeg i det minste stereolyd ved å bruke de "bakre kanalene" og sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har koblet vekk alt utenom den ene høyttaleren og strøm til forsterkeren - lyden er der fremdeles.

Neste forsterker (reciever) antar jeg blir NAD T753v2. Men det blir nok leeenge til med min økonomi. Den jeg har nå har vært "den midlertidige løsningen" i 3 år allerede.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, prioriteringer. Jeg har bygget opp et ubehagelig dyrt system som arbeidsløs student; selv minstepensjonister har mer penger. Knekkebrød og pasta.

Akkurat NAD er ikke så veldig populært for tida, de er veldig følsomme overfor støy på nettet, som kan resulterer i susing og during, kanskje lik det du selv sliter med. Denon har sannsynligvis de stilleste forsterkerne på budsjettmarkedet, ville testet en sånn.

Forresten, prøvd anlegget ditt på en annen kurs?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd på annen kurs ja. Har vært nøye med planleggingen av kabling, så er minimalt støy.

Vært student selv de siste tre årene - blir fort dyrt med PC, anlegg, samboer og bil + lån på bil. Ettersom man har samboer så er det ikke like greit å snike seg unna med "blir flatbrød til middag idag", og "hva skal man med pålegg?".
    I 36" CRT på avbetaling (prosjektor uegnet for vanlig titting i dagslys, ihvertfall på mitt busjett - samt ingen flat-tv ute OLED, kan produsere skikkelig sort pga backlight), leie av vask/tørk etc.

Blir mange utgifter. Så forsterker har blitt nedprioritert da den man har funker.

Funket.

Har hatt den NAD'en hjemme i ei uke for prøvespilling - var mektig fornøyd med den. Passet mitt oppsett og akustikken ypperlig.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, kompliserer ting ja. Nettopp derfor jeg ikke tør flytte fra SiO, blir plutselig så mye å ta hensyn til.

Men det høres bra ut, vet man hva man vil er man halvveis.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å kjør bakhøyttalerne på de innganger / utganger som er ment for fronthøyttalerne. Kan jo hende støyen blir mindre ved en annen belastning?

Litt søkt kanskje, men alt bør vel prøves...

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD sin during og sysing er nå et saga blott! Det har så si blitt rettet opp til det fulle i v2. litt sus ifra diskant er det, men da snakker vi om at du hører det litt 0,5m unna! Og slikt er det vel på mange andre også. .
    NAD er det kraftigeste, og mest simple(på utstyrssiden) du nesten kan kjøpe. Der får du mye krefter, og de lydmulighetene folk flest bryr seg om. Denon har endel anna snax, men virker mer ut som en klokkeradio effektmessig iforhold til NAD.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er gjerne sånn med alt her i verden - skal det være effektfullt men ikke for dyrt, må det være enkelt.

Har identiske høyttalere som front og bak - Proson HFC 266. Ikke det beste i verden, men flotte for mine ører. Da er det også kjekt med noe som gir full pupp på alle kanaler samtidig.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    NAD sin during og sysing er nå et saga blott! Det har så si blitt rettet opp til det fulle i v2. litt sus ifra diskant er det, men da snakker vi om at du hører det litt 0,5m unna! Og slikt er det vel på mange andre også. .
    NAD er det kraftigeste, og mest simple(på utstyrssiden) du nesten kan kjøpe. Der får du mye krefter, og de lydmulighetene folk flest bryr seg om. Denon har endel anna snax, men virker mer ut som en klokkeradio effektmessig iforhold til NAD.
    Kan ikke si meg enig her.
    prøvde også en nad men den hadde så mye egenstøy at det ble for plagsomt.
    Hadde ikke noe problem med og høre støyen på 3-4meter avstand igjenom det meste av musikk og film.
    Bortsett fra det var den utmerket.

Jeg byttet til en denon og er fornøyd

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på at det var V2 du hadde?! v1 var rimelig støyende ja.

EDIT: Men for all del, Denon er jo OK det også.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    japp var en v2