Nytt hjemmekino anlegg. Trenger hjelp:)?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt hjemmekino anlegg. Trenger hjelp:)?

Hei

Jeg trenger litt hjelp, i jungelen av valg når man skal bygge seg hjemmekino.

Jeg har funnet noen produkter jeg liker, men vet ikke om dette passer sammen. Here goes

1 STK: Yamaha RX-V1500
    1 STK: Cambridge C500
    1 Par : CERWIN-VEGA V-15F Høyttalere

Så lurte jeg på om jeg må ha Cambridge C500 som for forsterker på V-15F høytalerne? Sammen med Yamaha RX-V1500 forsterkeren. (Ikke vet jeg om det går ann å koble dette riktig, kan ikke så alt for mye enda)

Som bak høytalere tenkte jeg kanskje å bruke "Genexxa 1000" som har 2x-10 eller 12,5 elementer. Siden jeg har dem nå, men jeg har også 2 stk Wharfedale Valdus 200 bak høytalere som jeg bruker nå. Så har jeg en aktiv 8 tom's basskasse, som får finne seg en annen jobb om det over blir en realitet.

Vil dette oppsettet fungere, eller er jeg helt på villspor?

Om jeg har postet dette innlegget på feil sted så vær så snill og flytt det riktig for meg også.

Mvh

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil du heller bruke cambridge c500 til musikk enn yamahen? SÅ du vil bruke effekten i yamahaen og c500 som forforsterker. Tror dette lag seg gjøre. Men nå er jeg ikke 100% sikker på hvordan du skal koble da, er ikke sikker på hva den yamahaen har av ut/innganger.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Camebridgen kan du la være... du har det du trenger med Yamaha 1500+ CV v15F. Men anbefaler at du tar å handler et effekttrinn som du kobler til Yamaha'en og kobler CV'ene til den. f.eks NAD 272. Denne koster 5000kr, og er ekstremt bra, spessielt til CV fungerer den knall!.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan fungerer ett effekttrinn? Jeg lar meg skremme litt av prisen på Nad 272, da jeg ender i budsjett sprekk hehe. Hadde derfor sett for meg Cambridge C500, men som sagt så har jeg ikke dybde kunnskap.

Hvordan kobles effektrinnet mot Yamaha'n?

Systemet vil i hovedsak bli brukt som hjemmekino.

Er Yamaha'n er sterk nok alene til å drive ett fullt system med disse høytalerne?

Lost

Mvh

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    C-500 er en forforsterker... P500 er en effektforsterker. Er det p500 du tenker på. Denne er altfor svak til å drive V-15f. Du kan se etter noe på bruktmarkedet. Da finner du nok en Nad C 270/272 til ca 3500. Denne må minmimum til for å få liv i de høyttalerne.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.H
    Hvordan fungerer ett effekttrinn? Jeg lar meg skremme litt av prisen på Nad 272, da jeg ender i budsjett sprekk hehe. Hadde derfor sett for meg Cambridge C500, men som sagt så har jeg ikke dybde kunnskap.

Hvordan kobles effektrinnet mot Yamaha'n?

Systemet vil i hovedsak bli brukt som hjemmekino.

Er Yamaha'n er sterk nok alene til å drive ett fullt system med disse høytalerne?

Lost

Mvh

Yamahaen har Pre-out som man kan koble effektforsterkere til. Yamahaen er ikke sterk nok, Kanskje for v10 v5 og v5m eller c eller hva nå de heter..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da må jeg kjøpe en Nad C 270/272 og koble til Yamaha'n, hvordan er kvaliteten på NAD? Hadde egentlig mest lyst til å kjøpe alt nytt. Men hehe

Mvh

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvaliteten på NAD er ganske bra den, det finnes alltid untak. Men de effektforsterkerne der er veldig gode. De leverer sakene sine hvertfall. Det er forståeig at du vil ha alt nytt, er slik selv, men det er mange som har disse forsterkerne og det skulle nok ikke være så vanskelig å få tak i et eksemplar som er i god stand. Når det kommer til lykvalitet, finnes det nok bedre alternativer til CV, men CV er uansett ikke en "lydkvalitets" høyttaler, med mindre Punch er det eneste man vil ha. Så trenger også de høyttalerne mye strøm og da er ikke NAD et dårlig valg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifiklubben skriver at disse høytalerne retter seg mot hjemme kino brukeren. Er det en sannhet med modifikasjoner? Har en kamerat som hadde disse som party høytalere, og var veldig fornøyd. Men er det heller party høytalere en kino høytalere?

Jeg må innrømme at det kommer til å gå en del karaoke også hehe..

http://www.hifiklubben.com/no/produk...ere.htm?id=727
    Jeg siterer hifiklubben på deres nett side

Med V-serien har Cerwin Vega tenkt like mye hjemmekino som musikk.

"Skal du ha det beste ut av V15F bør det brukes forsterkere på 2 x 100 watt (i 8 ohm)"
    Yamaha RX-V1500 leverer vel 7 kanaler med 180W forsterkning per kanal? (bløff?)

Mvh

Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    yamahaen leverer vel rundt ca 80-100 watt i 2 kanaler tror jeg, men det er ikke veldig strømsterke watt, så en effektforsterker er å foretrekke

7 kanlaler med 180 watt er bare tull, fordi hver kanal er da målt med bare en i bruk og er ikke målt i RMS watt, det er målt i DIN watt.. og som de aller fleste watt så er DIN watt ikke mye og stole på

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arg, det var irriterende! Sleipt at dem juger på seg watt!

Men hvordan blir det da med aktiv subwoofer, for den går på pre out utgangen? Kan jeg ikke ha aktiv subb, siden effekt forsterkeren bruker denne inngagen\utgangen?

NAD virker som ett solid merke, så da prøver jeg vel å få kjøpt meg en Nad C 270/272 som fabian anbefaler som effekt forsterker til CW'ne.

Mvh

Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subwoofern har dedikert pre out kanal og det har også alle andre kanaler..

Så subwoofer og effektforsterkere kan du bruke sammen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar folkens! Jeg ble litt mer opplyst . Jeg kommer sikkert til å bumpe denne tråden når jeg finner ut litt mer om hva slags system det blir.

Mvh

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •