Valg av receiver for hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Valg av receiver for hjemmekino

Min Harman Kardon AVR 65RDS er ca 7 år og brummer i høyttalerne. Den har også vært på service for det samme problemet for ca 1 år siden, men det har altså kommet igjen. Jeg regner derfor med å måtte kjøpe ny receiver.

Hva skal jeg så kjøpe?

Jeg har surround høyttaler pakke fra Solid Solutions (høyttalerelementer fra B&W), bestående av PB100 aktive subwoofer, 4 stk like S100 småe høyttalere (plassert 2 foran og 2 bak), samt en C100 senterhøyttaler.

Videre har jeg en Pioneer plasma PDP-435HDE, som bl.a. har HDMI-inngang og er altså HD-ready.

Da jeg har hørt mye bra om Pioneer receivere og ser det også som et stort pluss å kunne benytte samme fjernkontroll til både receiver og plasma.
    Det byr vel ikke på noe problem å benytte receiverens fjernkontroll også for normal styring av plasmaen, eller hva....?

På sikt planlegger jeg også å innvestere i en MediaCenter-PC for håndtering av hele anlegget. MediCenter-PCen har HDMI-utgang.
    Hva er det viktig å passe på som krav til mediacenter-PC i relasjon til plasmaen?
    Blir det dårligere kvalitet på avspilling fra en mediacenter-PC enn fra en dedikert DVD opptaker med harddisk, eller....?

Hvilken Pioneer receiver vil være skikkelig for å kunne håndtere dette?
    Er det viktig at receiver har HDMI mulighet, eller hva....?

Hva mener dere om f.eks Pioneer VSX-1015 kontra VSX-915 sett i relasjon til hele opplegget mitt?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skaff deg en 1015 eller avx2 du, kjempeforsterkere begge to med plenty muligheter. Det greie med hdmi innganger er jo at du mest sannsynlig blir å få mer enn 1 "dings" som bruker dette i fremtiden, og tv'en din har jo bare 1, greit med switching. avx2 kan også oppsynce signal fra f.ex svideo til hdmi så slipper du med en kabel. En skikkelig htpc er også myyye bedre, spesielt på videobilde enn en vanlig dvd spiller/opptaker. Her kan du også bygge ut samt velge og vrake mellom heftige filter og justeringer. Skaff dog en maskin med skikkelig prosessor og skjermkort og ikke no bitteliten ska med mobile cpu og dill. Disse er mindre ja, men mye dårligere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva menes med "Switching"?

Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    Skaff deg en 1015 eller avx2 du, kjempeforsterkere begge to med plenty muligheter. Det greie med hdmi innganger er jo at du mest sannsynlig blir å få mer enn 1 "dings" som bruker dette i fremtiden, og tv'en din har jo bare 1, greit med switching. avx2 kan også oppsynce signal fra f.ex svideo til hdmi så slipper du med en kabel. En skikkelig htpc er også myyye bedre, spesielt på videobilde enn en vanlig dvd spiller/opptaker. Her kan du også bygge ut samt velge og vrake mellom heftige filter og justeringer. Skaff dog en maskin med skikkelig prosessor og skjermkort og ikke no bitteliten ska med mobile cpu og dill. Disse er mindre ja, men mye dårligere.
    Hva mener du med Switching?

Jeg ser at avx2 har HDMI, men jeg synes vel den er for dyr. Betyr dette at jeg ikke får utnyttet HD-kvaliteten på plasmaen, dersom jeg velger 1015, som ikke har HDMI?

Har du noe eksempel på en skikkelig htpc?

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jomi
    Hva mener du med Switching?

Jeg ser at avx2 har HDMI, men jeg synes vel den er for dyr. Betyr dette at jeg ikke får utnyttet HD-kvaliteten på plasmaen, dersom jeg velger 1015, som ikke har HDMI?

Har du noe eksempel på en skikkelig htpc?
    Treng ikkje køyre signalet om receiveren, om du he plasma så er det mindre bruk for HDMI på receiveren enn om du hadde projektor. Køyr signalet direkte frå dvd/htpc til plasmaen du.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AX2 veksler mellom 2 stk HDMI inn og en ut. Har du eks, 2 kilder du ønsker å koble opp mot TV'n så er dette en grei løsning. I tillegg oppkonverterer den signaler fra komponent/s-video til å sendes med HDMI-kabelen. Fint for de som har lange strekker og kan minimere antall kabler.

HD kvaliteten får du ved å koble HDMI direkte utenom 1015, men da er du avhengig av flere HDMI innganger hvis du har flere kilder.

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg har hørt mye bra om Pioneer receivere og ser det også som et stort pluss å kunne benytte samme fjernkontroll til både receiver og plasma.
    Det byr vel ikke på noe problem å benytte receiverens fjernkontroll også for normal styring av plasmaen, eller hva....?
    Jeg har Pioneer vsx-915 og fjernkontrollen er max genial... den har en egen del satt av til tv control som du kan bruke uansett hva du ellers gjør på anlegget og du har også mulighet til å programere alle knappene, untatt de som er holdt av til receiveren, akkurat som du vil. Fjernkontrollen er forhåndsprogramert for MAAnge merker og modeller, men jeg måtte "lære" den opp for å få alle knappene til å virke med min tv, vhs, dvd osv...

Det ble litt mye fjernkontroll snakk, men men. Resten av receiveren står nå hvertfall i stil med den geniale remoten;-) Anbefales...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor ikke fornøyd med 1015?

Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    AX2 veksler mellom 2 stk HDMI inn og en ut. Har du eks, 2 kilder du ønsker å koble opp mot TV'n så er dette en grei løsning. I tillegg oppkonverterer den signaler fra komponent/s-video til å sendes med HDMI-kabelen. Fint for de som har lange strekker og kan minimere antall kabler.

HD kvaliteten får du ved å koble HDMI direkte utenom 1015, men da er du avhengig av flere HDMI innganger hvis du har flere kilder.
    Av beskrivelsen av ditt hjemmekino-anlegg ser jeg at du prøvde 1015, men solgte den etter kort tid til fordel for en AX2.
    Hva var du ikke fornøyd med?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AX2 har kraftigere strømforsyning, bedre MCACC (autooppsett), kan jevne ut stående bølger blandt annet. Den har også ipod tilkobling med styring og lading (kjekt for meg som har en slik). Synes også den spiller bedre på stereo, men dette kan selvsagt variere fra person til person. Likte også fjernkontrollen. Ellers er det jo det med tilkoblinger. I og med som nevt at tv'en din har kun 1 tilkobling. Hva med den dagen du sitter med en HTPC og en HD tuner i ekstern boks (mest sannsynlig blir det vanskelig å få f.ex en godkjent canal digital hd tuner til htpc'en). Da må du skaffe deg en ekstern switchboks (som koster endel) eller bytte kabel manuelt. Med switch mener jeg at du kan ha flere innganger og en felles utgang som du bruker fjernkontrollen til å bytte mellom. Ganske greit igrunn. Også det at du kan kjøre alt ut gjennom hdmi og derfor slippe støy i den delen er også greit.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det ble en AVX2, men hvilken HDMI-kabel skal jeg kjøpe til TV-tuneren

Jeg har altså nå anskaffet dette monstrert som jeg allerede nå konstaterer spiller meget bra musikk.
    Men hvilken HDMI-kabel skal jeg benytte til sammenkobling av TV-tuneren og denne receiveren?
    Jeg ser at det er meget store prisforskjeller på disse kablene, men er det ikke slik da at enten kommer de digitale signalene frem eller ikke, slik at det burde ikke være noe kvalitetsforskjell på lyd/bilde som avhenger av kabelen, eller er det alt for enkelt å se det slik?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sålenge det ikke er snakk om avstander på over 10 meter, anbefaler jeg deg å kjøpe en av de billigste. Real Cable sine er solide og gode uten ekstrem pris, som jeg selv har god erfaring med. Supra er et annet alternativ.

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda

Jeg får ikke til å konvertere s-video til hdmi med ax2av. Det kommer oDet kommer opp melding på projektoren at "DVI-D" ikke er kompatibel. DVD-Film switchet gjennom recieveren går imidlertid fint. En annen ting som er plagsomt er at hvis jeg spiller en vanlig musikk cd i dvd-spilleren (668), så driver forsterkeren å søker på hdmi.... dette resulterer i noen minutter med "klipping" i musikken før den finner ut at der ikke er noen komponenter med hdmi påslått. Jeg får heller ikke signal til subben når jeg spiller musikk fra cd, eller hører på radio.

Nå skal det sise at jeg nettopp har fått recieveren i hus, så der kan jo hende jeg ikke har fått med meg alt

Det overasker meg også at for å få "on-screen" display så må der være tilkoblet s-video mot enten pj eller tv.

Noen som kan hjelpe meg i å klare opp i dette her, så setter jeg stoooor pris på det. I mellomtiden fortsetter forskningen

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av beskrivelsen av ditt hjemmekino-anlegg ser jeg at du prøvde 1015, men solgte den etter kort tid til fordel for en AX2.
    Hva var du ikke fornøyd med?
    Fornøyd, joda, men i håp om at AX2 konverterer opp fra kompositt/s-video til HDMI noe den kanskje ikke gjør :-(

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med at subben ikke fikk signal ved cd/radio avspilling ordnes med at man setter bak-kanalene til "Small".

Ang konverteringen så leste jeg i et annet forum at problemet var at projektoren ikke støttet 480i. Min projektor støtter imidlertid 480i (Benq PE7800). Men det jeg tror den ikke støtter er dvi-d. Det ser ut som om det er et slikt signal ax2 sender ut.

Nå skal jeg se film

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SR+ kabel til Pioneer AX2AV

[QUOTE=Prec]
    Det overasker meg også at for å få "on-screen" display så må der være tilkoblet s-video mot enten pj eller tv.
    QUOTE]

Jeg har også måttet gjøre dette, men jeg mener å ha forstått at dersom jeg kobler AX2AV'en til Plasmaen med en SR+ kabel, så vil dette ordne seg permanent.

Er det noen som har prøvd dette?
    Hvor får man tak i en slik SR+ kabel?

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Prec
    Jeg har også måttet gjøre dette, men jeg mener å ha forstått at dersom jeg kobler AX2AV'en til Plasmaen med en SR+ kabel, så vil dette ordne seg permanent.

Er det noen som har prøvd dette?
    Hvor får man tak i en slik SR+ kabel?

Trodde SR+ var for å kunne styre Recieveren via ir på Pioneer TV. Sånn forsto jeg bruksanvisningen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •