Receiver + effektforsterker = "frigjøring" av effekt ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Receiver + effektforsterker = "frigjøring" av effekt ?

Hvis man har en 7 kanals forsterker med sone 2, så forstår jeg det slik at 2 av kanalene kan brukes i et annet rom (hvis man bruker kun 5 kanaler i hovedrommet). Når man da kobler til en effektforsterker på frontkanalene blir jo 2 kanaler til "frigjort". Kan disse brukes til noe ? (f.eks enda en sone?)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Hvis man har en 7 kanals forsterker med sone 2, så forstår jeg det slik at 2 av kanalene kan brukes i et annet rom (hvis man bruker kun 5 kanaler i hovedrommet). Når man da kobler til en effektforsterker på frontkanalene blir jo 2 kanaler til "frigjort". Kan disse brukes til noe ? (f.eks enda en sone?)
    Jeg hadde flaks når jeg kjøpte slutt-trinn til mine 2 anlegg, de hadde samme gain som forsterkerdelen i receiverene mine, Denon 3805, og omtrent samme effekt. (150/300 watt 8-4 ohm på Vincent 331 mot 162/243 watt målt i Denon 3805.) Vincent 331 har 1000Va strømforsyning, 3805 har 850Va.
    Derfor kjører jeg biamping med Vincent 331 på topp og Denon 3805 i bunn med støtte av subwoofer under 40-60 hz på musikk. (80 hz på film)
    Dette gir meg klart mer headroom samt fordelene med biamping hvor 331 får jobbe uanstrengt i toppen.

Så nå har jeg 2X540 watt i 4 ohm pluss ca 1000 watt i subbene i begge mine anlegg, uten at jeg er flådd til skinnet. Føles godt egentlig, og det lyder sinnsykt bra om dagen.

Dag

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fint innlegg dag, men du glemte en ting.. svare på spørsmålet
    jeg tror nok ikke du får brukt de kanalene til noe jarlandre
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    fint innlegg dag, men du glemte en ting.. svare på spørsmålet
    jeg tror nok ikke du får brukt de kanalene til noe jarlandre
    Svarte forsåvidt at de to kanalene som frigjøres ved bruk av effektforsterker kan brukes i en biampingkonfigurasjon slik jeg har gjordt det selv.

På 3805 kan man også bruke sone 2 til biamping, man får dobbelt så mange watt men det hjelper lite når strømforsyningen ikke øker i størrelse, dvs at systemet blir mindre stabilt.
    Vet ikke om andre enn Denon som har denne muligheten for biamping via sone 2 kanalene, men tror neppe det er å anbefale uansett.

Newcomer HotSpur sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    På 3805 kan man også bruke sone 2 til biamping, man får dobbelt så mange watt men det hjelper lite når strømforsyningen ikke øker i størrelse, dvs at systemet blir mindre stabilt.
    Vet ikke om andre enn Denon som har denne muligheten for biamping via sone 2 kanalene, men tror neppe det er å anbefale uansett.
    Pioneer AX10Ai-S har den samme muligheten. Holder selv på å forske på ulike muligheter for bi-amping. Kanskje jeg burde starte ny tråd, men har noen meninger om å kjøre bi-amp på frontene med AX-reiceiveren kombinert med en Dynamic Precision 6.1? Eller er det like greit å bruke bi-ampfunksjonaliteten i Pioneer-reiceiveren?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •