Embla Tinea og Klipsch RF7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Embla Tinea og Klipsch RF7

Hei

Noen som kan gi noen tips om dette er en bra kombo?
    Lurer litt på 2 x Embla Tinea som effekt-trinn for Klipsch RF7. Sier jo 300 watt i 8 ohm, men veier jo ikke mer enn en sixpack med pils.

mvh

Kjell Øyvin Aarflot

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aarflot
    Hei

Noen som kan gi noen tips om dette er en bra kombo?
    Lurer litt på 2 x Embla Tinea som effekt-trinn for Klipsch RF7. Sier jo 300 watt i 8 ohm, men veier jo ikke mer enn en sixpack med pils.

mvh

Kjell Øyvin Aarflot
    Gå for de som er på 600 watt ikke 300 watterne... Det hadde jeg gjort, eller jeg har planer om å kjøpe midgard audio, men de har ikke kommet enda.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dere ikke redd fot at det kan bli litt lyst i toppen? Jeg vurderte MA selv, men gikk vekk ifra det, vil helst ha en demo eller hjemlån før jeg kjøper digitalt til disse. Er veldig enig i at de liker strøm

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tanken er jo der den, men om det eneste problemet er at det blir for lyst så tror jeg heller at jeg kjøper en eq eller noe slik at jeg kan stille litt på det.

Newcomer Journeyman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Er dere ikke redd fot at det kan bli litt lyst i toppen? Jeg vurderte MA selv, men gikk vekk ifra det, vil helst ha en demo eller hjemlån før jeg kjøper digitalt til disse. Er veldig enig i at de liker strøm

Hadde også vært litt bekymret for toppen på Klipch som Labetuss nevner. Lyttet til et par Klipcher til 20K med Rotel eletronikk for endel år siden. Det var mildt sagt en mindre heldig kombinasjon. Eieren brukte vanligvis kaffefilter papir foran hornene!!!! Bra dynamikk og trøkk, men de horna skar i ørene.

Har ikke lyttet til Klasse D og kan derfor ikke uttale meg om denne komboen. Mener å ha lest at noen faktisk mener at Embla og MA gir en røraktig klang så kanskje det ikke er så dumt...

Nå er vel Klipch rimelig lettdrevne, så kanskje ett Primare 2x120 watts effektrinn hadde også gjørt susen. Det har en varm klang.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med sistemann, Primare eller Thule tror jeg passer klipsch. Men er nok mye smak og behag.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm, jeg har 1068, 1090 og 1095 fra rotel her hjemme, og det låter veldig bra og ikke skjærende eller vondt på noen måte. Fått en dårlig demo av disse da gitt.........
    Rotel, Arcam, Parasound og Marantz passer veldig bra til Klipsch. Thule har høy feilprosent, så jeg ville ventet litt med (refererer til personlig samtale med butikksjef i hificenteret da jeg lurte på å kjøpe thule. H.C. førte dette merket tidligere, men gikk vekk fra det pga enormt mye reparasjoner og reklamasjoner og tull på produktene deres. Nå har de med nåde fått ny importør ifølge sjefen, er ingen andre i Norge som vil føre dem pga av ovennevnte grunner fikk jeg beskjed om, og de som sa ja gamblet visst. Så det var bare å styre unna sa han.) Var nedtur for meg som hadde lyst på thule da
    Men uansett, jeg har Rotel og RF-7/5, RC7, og har hørt dem på Rotel, Arcam, Parasound, Yamaha, Marantz, Harman Kardon, Sony, Vincent, EC og Rega. Jeg syntes jeg fikk mest for pengene med rotel og klipsch. Parasound er også meget god match med disse, du får litt mer sprudlende diskant. Arcam/Marantz og er meget nice, er roligere i toppen men uten at du går glipp av detaljer EC også er en god kombo, fikk demo på rf-7 og AW400 monoblokkene deres.........nammmmmmmmm. Passer ypperlig til klipsch's litt lyse side i o g med at EC er noe mørk i klangen

Jeg kjører Marantz DV-9600, SA-15, RSP-1068, RB-1090, RMB 1095, og det låter rett og slett utrolig bra. Det låter ikke spisst, hissig, hardt eller skrikende på noen måte! Men utrolig dynamisk. Timingen og dynamikken er himmelsk, det gjelder hele frekvensområdet, og mellombassen og diskanten blir man rett og slett bare forelsket i. Og hornet pøser ut en masse deilige detaljer som man før ikke visste var der Det som er så gøy med slik elektronikk på disse høyttalerne, er at man kan ha det hinsides høyt og likevel så hører man ikke tegn til forvrengning har hatt 120dB og det er behagelig å høre på...... Ikke misforstå, det låter like bra på lavere volum

Ikke ta vekten på dem så nøye, digitale eff trinn er veldig lette og ekstremt effektive. Emblaene og MA har også høy dempningsfaktor, og de pleier å stå for sine effektmålinger.

Men igjen! Kan ikke understreke nok hvor viktig det er at du lytter og finner den komboen du liker selv. Aldri, nei ALDRI ta utganspunkt i hva noen andre sier og prøv deg fram selv Det alltid og uansett det beste. Men hør gjerne på andres erfaringer og ta det gjerne med i regnestykket, men la ikke det bestemme over hva du liker og setter mest pris på Prøv å lån deg noen slike monoblokker hjem og se om du blir fornøyd. Hvilket forsterkeri har du på klipsch nå?

Lykke til!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for tips!

Jeg har ikke noen forsterker pr i dag. Skal kjøpe nytt. Er derfor jeg lurer...
    Skal ha en pre-amp med hdmi svitsjing, så lurer litt på å kjøpe Denon 3806 så den kan fungere som prosessor og til å drive bakhøyttalerne (RS3). Jeg skal da kjøpe meg effekt-trinn til å drive RF7 fronter og RC7 center, for her holder ikke 3806...

Så tips taes i mot

mvh

Kjell Øyvin Aarflot

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg har bare hørt at denne 3806 fikk veldig god test i testmagasiner. Ville prøvd den ut først slik at du vet hva du kjøper, men den er vel ganske safe

Som eff.trinn til RF-7 er du rimelig safe hvis du kjøper Parasound Halo A21, Rotel RB-1090, McIntosch eller Arcam Det sikreste er at du trenger en amp med veldig gode strømreserver! Det trives RF-7 veldig godt med! Kombiner gjerne med kabler fra Kimber, Van den Huul og du er sikret god kombo. Marantz klinger også veldig godt med Klipsch, men tror ikke de har eff trinn i den prisklassen.

Men hvor mye vil du legge i eff.trinn? Er så mye herlig å velge mellom

Mvh KML

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som eff.trinn til RF-7 er du rimelig safe hvis du kjøper Parasound Halo A21, Rotel RB-1090, McIntosch eller Arcam
    Disse forsterkerene representerer vel omtrent ytterlighetene. Parasound med sin ganske slanke men allikevel halvamerikanske klangkarakter, 1090 med sin litt grovkornede topp og litt løs bunn, McIntosh med enda mer løs bunn og svært mørk klang og Arcam med ganske stram bunn, dog ikke av de dypeste, og veldig frisk mellomtone. Jeg har med andre ord vanskelig for å se at alle disse kan være en god match med RF7.

Det sikreste er at du trenger en amp med veldig gode strømreserver! Det trives RF-7 veldig godt med!
    De trenger vel forsåvidt kontroll men de skal ikke behøve så mye effekt. Det er også mange som har hatt gode resultater med Klipsch og røramper.

Kombiner gjerne med kabler fra Kimber, Van den Huul og du er sikret god kombo.
    Dropp dyre kabler. Kjøp noe fornuftig og ta med en god cognac i tillegg.

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg har med andre ord vanskelig for å se at alle disse kan være en god match med RF7.
    Hva kan i så fall da være en god match med RF7? Er på nippet til å kjøpe disse serru..

Newcomer Journeyman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shercko
    Hva kan i så fall da være en god match med RF7? Er på nippet til å kjøpe disse serru..
    Jeg personlig foretrekker litt varme og ikke en skarp/fremtredende topp. Er dette din greie, så kan jeg anbefale f.eks Primare (litt varme og bra med dynamikk) eller McIntosh som heller ikke er skarp i toppen og som gir litt ekstra pondus i nedover. EC har en litt mørk klang og er sikkert også en god match for meg, men har ikke lyttet til EC selv. Rotel og HK ville jeg ungått pga litt aktiv topp. Også Hegel opplevde jeg som litt skarp i toppen, men dette effektrinnet var særdeles bra på dynamikk samt dypbass.

Igjen, dette er mine personlige preferanser basert på det jeg det lydidealet jeg foretrekker. Rør har en veldig varm mellomtone og noen liker det, men de er ofte ikke veldig dynamiske. Nå er RF7 veldig dynamisk, slik at dette kan være en bra match.

Til min "shortlist" ville jeg ogås prøvd å få lyttet til Embla eller MA. Disse skal visstnok være sinnsykt dynamiske og samtidig ha noe varme i mellomtonen. De er også særdeles billige hvis en tar antall watt med i betraktningen. Hvis dynamikk er din greie, så kan dette være en veldig bra match.

Så nå har du altså fått mine tips hvis du foretrekker litt varm klang, veldig varm klang og hvis du er glad i dynamikk. Anbefaler uansett å låne med utstyr hjem hvis det er mulig. HFC har vært veldig behjelpelige ovenfor meg med tanke på hjemlån. De fører bl.a. Primare, McIntosh og Hegel.

Drit i kablene. De vil ikke farge lyden på langt nær så mye som det en forsterker/høyttaler/cd spiller gjør. Bruk eventuellt kabler som den aller siste "touch'en"

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører at Hegel (H4A) er en av de råeste matchene til RF7. Men det vet jo ikke jeg, da jeg aldri har hørt det. Men nå har det seg slik at jeg desverre ikke er lagd av penger, så jeg tenkte å kanskje gå for en NAD S200, men jeg har ikke kjenskap til den heller. Det virker i det minste som en bra forsterker..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg har bare hørt meg fram og delte min erfaring og mening om hva jeg syntes låt bra på dem Tviler ikke på at Hegel låter bra på disse, men har ikke hørt den på RF-7. Jeg syntes de forrsterkerne jeg nevnte som passet til RF-7 passer veldig bra til RF-7, jeg er ikke alene om dette heller tror jeg. Om noen andre har andre meninger så må dere jo selfølgelig få ha det....

Jeg ville prøvd digitale amper på dem før jeg kjøpte

Men igjen, ikke kjøp etter hva andre sier! Lytt og lån med deg hjem! Det er beste måten å prøve det ut på. Nytter ikke å kjøpe etter hva andre sier Det er veldig mange som har tabbet seg ut på det....

Lykke til!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må også si at jeg ikke finner 1090 grovkornet i toppen eller løs i bunnen i forhold til annet jeg har hørt..... Her sitter alt som støpt på RF-7 og jeg har motsatt erfaring med denne sammenlignet med de andre jeg har testet

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Marantz SR9600

Kjører RF-7 på en Marantz SR9600, låter helt knall og ingen problem med skrikete diskant å nå er ikke høytalerne spilt mange timene og det er nok av både strøm/watt samt en helt rå prosessor.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må også si at jeg ikke finner 1090 grovkornet i toppen eller løs i bunnen i forhold til annet jeg har hørt..... Her sitter alt som støpt på RF-7 og jeg har motsatt erfaring med denne sammenlignet med de andre jeg har testet
    Rotelen har jeg skikkelig trua på, har hatt Rotel og jeg liker det veldig godt. Og den 1090'en må jo bare være rå. Hva angår digitale forsterker er jeg av en eller annen grunn litt skeptisk. Syns bare at en liten boks (eller to) på tre-fire kilo ikke kan være så rått. Men det er fordi jeg er absolutt helt blank når det kommer til digitale forsterkere!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Kjører RF-7 på en Marantz SR9600, låter helt knall og ingen problem med skrikete diskant å nå er ikke høytalerne spilt mange timene og det er nok av både strøm/watt samt en helt rå prosessor.
    s du er fornøyd eddie? hva synes du om dv7600?

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Labbetuss

fikk min DV7600 igår og den er helt rå i mine øyne og ører, i kveld blir det batman og klodenes kamp

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis eddie! Kjekt å høre at du er skikkelig fornøyd! Tør heller ikke tenke på åssen de filmene blir på ditt anlegg :| Gud hjelpe meg RF-7 og PB12 Plus/2 NICE!!! Gi meg situasjonsrapport!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •