Ingen/svak lyd fra bak høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ingen/svak lyd fra bak høytalere

Hei,

PS! Er hjemmekino-neewbie.

Har akkurat fått surround høytalere (center+bakhøytalere) til min nye hjemmekino.
    Problem: Har prøvd film både på DTS og DD5.1. Det er veldig veldig svak lyd fra bakhøytalere, må legge øret helt inntil for og kunne høre noe. Dette kan neppe være korrekt. Receiveren er en Yamaha RX650. Har kjørt auto setup på den. Lyden fra bakhøytalere skal vell være hørbar regner jeg med??
    Forsterkeren lyser både DTS og DD5.1, så kabler og alt sånnt skulle være i orden.

Noen som har tips her? Finnes det lydfiler jeg kan laste ned for og kunne teste surroundlyd??

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt normalt at lyden fra bakhøytalerne er vesentlig svakere enn hovedkanalene (front L. center, front R). Din beskrivelse vitner imidlertid om at noe kan være galt, ja. Du må være klar over at auto set-up i denne prisklassen i beste fall er veiledende, og ikke et profesjonelt verktøy. Forsikre deg selv om at innstillingene som forsterkeren foretar er korrekte ved å følge OSD-menyen på TV-skjermen. Dette gjelder bla. avstand til høyttalerne, korrekt oppfattet antall enheter, EQ, delefrekvens for sub m.m. Anbefaler deg i første omgang å sette delefrekvensen til sub'en til 80 Hz, så kan du jo justere dette etter behov, alt ut ifra høyttalernes beskaffenhet, størrelse osv.

Et tips: Sett alle høyttalere til Large. Hvis ikke kan du risikere å gå glipp av informasjon i enkelte kanaler. Small bør egentlig anvendes kun i sammenheng med et dedikert satelittsystem.

Du bør spesielt sjekke dB-oppsettet for alle høyttalere, samt at høyttalerne er koblet med riktig polaritet i forhold til forsterkeren. Hvis ikke dette hjelper, så har ikke jeg noen andre forslag til fysiske endringer. Du sier at lydspor-logoen for både Dolby D, samt DTS lyser opp korrekt, så det er lite sannsynlig at forsterkerens innebygde dekoder er defekt. Jeg kjenner ikke produktets (RX-V650) tilstand, men det er svært sjelden problemer med Yamaha-forsterkere i alminnelighet.

Hva slags kabel bruker du mellom DVD-spiller og amp?

Sjekk kanskje en ekstra gang at alle koblinger er riktig gjort, og test ut med noen flere plater, helst action-filmer med lydspor som innehar mye informasjon til alle kanaler.

Mvh 777

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finn iallefall et lydspor som faktisk inneholder bruk av surround høytalerne også før du sjekker. Starten på SWIII f.ex. For det meste er det rimelig dødt i bakhøytalerne, som er ganske naturlig da du hadde blitt passe distrahert av å få fokus dreid bakover hele tiden.

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes nå det pleier være en god del lyd i bakhøyttalerene jeg da,kommer jo litt annpåfilmen selvsagt men..Finn en ny action film eller liknende. Som f.eks Star Wars 3 som nevt, eller en av Ringenes Herre filmene..

Sitat Opprinnelig postet av 777
    Et tips: Sett alle høyttalere til Large. Hvis ikke kan du risikere å gå glipp av informasjon i enkelte kanaler. Small bør egentlig anvendes kun i sammenheng med et dedikert satelittsystem.
    Dette stemmer vel ikke helt? Setter du høyttalerene som small blir jo all informasjon under gitt delefrekvens bli sendt til subben. Funker stort sett best for de flerste dette, da fronthøyttalerene sjelden spiller noe særlig under 40(?) hz..kommer jo litt ann på høyttaleren selvsagt, men har du en god sub vil denne spille mye dypere enn frontene. Men du kan jo alltids prøve med en annen delefrekvens enn 80..

Hvordan høyttalere har du forresten?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •