Thx modus på forsterkeren?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Thx modus på forsterkeren?

Hva er det egentlig denne modusen gjør? Jeg merker forskjell på lyden kontra standard dolby digital, men feks killbill 1 hvor det er endel sverdfekting blir denne lyden veldig skingrende iforhold til DD modus, men jeg føler bass, effekter og stemmer blir en god del bedre.

Så hva gjør denne modusen egentlig ,og er det noe man kan gjøre får å få vekk de skingrende lydene i toppen som kan være litt slitsomme i lengden? Kjører en Pioneer AX3 som forsterker og dekoder.

mvh
    PT

Newcomer matsa_bergen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    THX modus er vel bruk av en del filter på de forskjellig kanalene for å få kinolyd i heimen mener jeg. At det blir litt skingrende, er dette bare når du spiller høyt?
    kan være mange ting, kabler med lys klang, ht vs amp matching, eller kanskje klipping...

eller, kanskje det aldri har vært meningen at sverd mot sverd ikke skal høres behagelig ut? ;-)

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja stort sett når jeg spiller høyt ja. men kan vel høre tendenser selv ved lavere volum. Kan være som du sier matching av ustyr kontra forsterker eventuellt kabler osv. Men iogmed at dette fenomenet kun er gjeldene på THX instillingen så synes jeg det var litt snodig og litt irriterende da alt annet ved denne instillingen var bra. men men er vel noe jeg bare må leve med. Kan jo ikke få alt heller:-)

pt

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørtes rart ut. Når jeg benytter ulike THX-modi på min receiver så høres det ut til at de høyeste frekvensene dempes i forhold til DD / DTS. THX-høres mye kjedeligere ut enn DD / DTS. IMHO

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Tiger, opplevde samme med min forige forsterker.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja jeg vet faktisk ikke, men THX med small config på alle høytalere samt delefilter satt til 80 hz har en mye mer kinolike feeling enn vanlig DD og DTS, stemmer og effekter kommer mye mer fram og bassen fra sub til front høytalere integreres mye bedre med hverandre. Jeg skal uansett teste litt mer også på andre filmer enn bare Kill Bill, men Kill Bill skal jo ikke ha et dårlig lydspor akkurat;-)

mvh
    PT

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smak og (u)behag.

Active NADKRAFT sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke riktig,men det jeg tror er at THX er mere et kvalitet's stempel for og selge mer. Selv har jeg en NAD 218 og jeg må inrømme at jeg ikke hører noe merkbar forskjell

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    THX på billigutstyr er oppskrytt.

Før det kommer innvendinger mot dette, så sjekk dette THX godkjente anlegget her: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312253&cks=SER

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NADKRAFT
    Vet ikke riktig,men det jeg tror er at THX er mere et kvalitet's stempel for og selge mer. Selv har jeg en NAD 218 og jeg må inrømme at jeg ikke hører noe merkbar forskjell
    NAD 218 er jo "bare" en forsterker. Signifikant påvirkning på lyden skjer vel først og fremst i prosessoren og ditto THX-modi.

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    THX på billigutstyr er oppskrytt.

Før det kommer innvendinger mot dette, så sjekk dette THX godkjente anlegget her: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312253&cks=SER
    THX på pc høytalere og skikkelig Hi-Fi stilles det helt forskjellige krav til bare så du vet det Akto.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er klar over det, men jeg mener at THX har ikke noe med ytelse og perfeksjon og gjøre, men ett betalt stempel! Uavhengig av pris!

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg er klar over det, men jeg mener at THX har ikke noe med ytelse og perfeksjon og gjøre, men ett betalt stempel! Uavhengig av pris!
    Kunne ikke vært mere enig Akto. Ja THX statusen er vel blitt litt oppbrukt de senere år.. THX merkede forsterkerere er vel ikke noe bedre enn andre forsterkere bare pga THX akkuratt. Du betaler nok mere for det merket. Har hørt flere kamerater som sier at siden mine Klipsch ikke er THX kan de vel ikke være så gode til Kino. Men der tar de nok feil,,hehe storkoser meg med Klipsch på Kino å her er det nok av alt. Untatt dypbass

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Er THX bra" -diskusjonen har vi jagge vært i gjennom mange ganger her på forumet.

Til trådstarter kan jeg opplyse om at THX modusen på en surround reciver (ikke på noe annet utstyr eller effektforsterkere) demper de øverste frekvensene noe, slik at man skal kunne nyte filmen ved høyere volum uten at det låter anstrengt. Lucas' begrunnelse for dette er at lyden på kino har en liten peak i toppen for at diskanten skal trenge skikkelig igjennom lerretet. Det samme lydsporet brukes da DVDn produseres, og derfor kan lyden her bli litt lys til tider.

Personelig er jeg enig i at THX modus gjør lyden noe mer kjedelig...

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at lyden føles kjedelig, vil jeg tro kommer av nettopp det at diskanten er dempet litt, da man er vant til at den ikke er dempet på normalt utstyr.

Ellers så kan vi jo bare se på prishoppet NAD 218 tok da den ble NAD 218THX, tilsynelatende uten endringer i konstruksjon... Kan ikke si jeg likte det noe særlig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •