krell kav 300, ECI 4, Cayin 252, Vincent sv233...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer kjoenik sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

krell kav 300, ECI 4, Cayin 252, Vincent sv233...

Skal ha forsterker og cd-spiller til mine Energy Veritas 2.3
    Er usikker på om jeg skal satse på nytt eller brukt.
    Prisklasse omkring 20000 totalt.
    Snuser litt på en brukt Krell Kav 300 som er 7-8 år gammel til 12500.
    Vurderer også ECI-4 som man får brukt for rundt 10000. Vincent sv233 og Cayin 252b får man jo også ny i denne prisklassen. Naim nait5 og Naim CD5i kunne kanskje også være interressant, men jeg har ingen mulighet for å prøvelytte...(bor for tiden på Stord:???: )
    Ulempen med å kjøpe brukt er jo selvfølgelig at man ikke får testet utstyret med egne høytalere.
    Tror Krell'en vil passe godt til mine høytalere. Men hvor stor har utviklingen vært siden 98/99 ? Får man like mye forsterker i dag for 10000, som f.eks Vincenten?
    Er prisen litt drøy, 12500 (kostet 33000 ny). Hva er levetiden for en slik forsterker?
    Noen meninger?
    Andre forslag til forsterker/CD spiller til mine høytalere?

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle alternativene du har nevnt går vel for å være gode greier, men basert på hva jeg har lest så har de ganske forskjellig lydsignatur. Det er derfor viktig at du gjør deg opp en formening om hva slags lyd du er ute etter.

Når det gjelder prøvelytt på nye ting er det jo en mulighet å kjøpe på postordre. Da har du 14 dagers returrett, så om produktet ikke faller i smak så er det bare å returnere det.

Velger du å kjøpe brukt burde det ikke være umulig å selge igjen etter en stund uten å tape så alt for mye (selvfølgelig forutsatt at du ikke har betalt for mye da du kjøpte. At det er et kurant/kjent merke skader heller ikke).

Når det gjelder prisen på Krell'en vil jeg vurdere prisen som helt ok, litt avhengig av hvilken versjon det er. Er den av de eldste så mener jeg å ha sett dem avertert en tusenlapp eller to billigere. Samtidig er det jo ikke slik at markedet renner over av slike forsterkere, så hva som er "normal" pris kan være litt vanskelig å vurdere.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nettopp solgt en Vincent SV-233. Den fungerte ikke særlig bra på mine Patos Lyric 402. Diskanten ble veldig slitsom når jeg spilte høyt,så vær obs på det. Om det samme vil skje på dine høyttalere vet jeg ikke.
    Jeg byttet forsterker til en Shanling SLM-A40MKII. Den er jeg utrolig fornøyd med. En virkelig flott forsterker i forhold til prisen.
    Den finner du en test på her: http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=285

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krell'en er utrolig god iallefall. Energy høyttalerene du har har jeg ikke hørt enda, men skulle forundre meg om KAV300 ikke funker bra på den.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte Vincent'en i butikk for en uke siden. Synes den var litt anstrengende i diskanten. Forsterkeren var forøvrig ikke innspilt. Mulig dette var noe av årsaken (spilte på Klipsch FR7).
    Ønsker lyd som er behagelig, og det skal være gøy å lytte, til all slags musikk. Om lyden er helt "korrekt" er mindre viktig. Satser på å høre på Krell'en i morgen, på selger sine Tannoy høytalere. Både Krell og Energy er prod. i nord-amerika, så det kunne vel kanskje bety lignende lydsignatur og god matching?!?!

Men dere mener altså at det ikke er noe problem å kjøpe en 7-8 år gammel forsterker? Det er ikke sånn at kondensatorne og "lyttene" har begrenset levetid (har åpenbart ingen peiling på dette:razz: )? Jeg vil da ha forsterker for de neste 10-15 årene?

Ser forøvrig for meg at det kan bli mye fjas med å stadig vekk bestille og returnere varer på postordre.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et eller anna er feil oppover i sv233. mk2 utgaven av sv226 skal spille bedre der.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei syncron,

Sjekket forsterkeren din på nettet. Den kunne absolutt være aktuell. Pen er den også!
    Men er litt skeptisk til de 50 watt'ene, selv om de er A-klasse, og selv om forsterkeren åpenbart har god strømforsyning.
    På diverse nettfora, inkludert Energy's egne nettsider, anbefaler man effekt opp mot 200 watt for maksimal ytelse fra høytalerne. Dette på tross av at de har følsomhet på 90dB. Ingen steder fokuseres det på strømressursene.
    Hvordan skal jeg tolke det?

Er det mulig at en høytaler krever mange watt, og at stor strømforsyning ikke kan kompensere for en forsterker med færre watt?

Hvor sensitive er patos'ene? Hvordan er lyden når du spiller høyt?

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Syncron
    Jeg har nettopp solgt en Vincent SV-233. Den fungerte ikke særlig bra på mine Patos Lyric 402.
    Takk for info om Vincent SV-233 på Patos, da jeg vurderte denne selv på mine Basic 410. Får heller finne en annen...

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVsmurfen
    Takk for info om Vincent SV-233 på Patos, da jeg vurderte denne selv på mine Basic 410. Får heller finne en annen...
    Det må prøves,sv-233 kan være en bra match på 410,selv om den ikke fungerer sammen med 402.

kjoenik,en brukt Primare A30.1 gir også veldig mye godlyd og kraft for pengene! ;-)

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjoenik
    Hei syncron,

Sjekket forsterkeren din på nettet. Den kunne absolutt være aktuell. Pen er den også!
    Men er litt skeptisk til de 50 watt'ene, selv om de er A-klasse, og selv om forsterkeren åpenbart har god strømforsyning.
    På diverse nettfora, inkludert Energy's egne nettsider, anbefaler man effekt opp mot 200 watt for maksimal ytelse fra høytalerne. Dette på tross av at de har følsomhet på 90dB. Ingen steder fokuseres det på strømressursene.
    Hvordan skal jeg tolke det?

Er det mulig at en høytaler krever mange watt, og at stor strømforsyning ikke kan kompensere for en forsterker med færre watt?

Hvor sensitive er patos'ene? Hvordan er lyden når du spiller høyt?
    Det var TonArt som anbefalte meg Shanlingenen til Lyric 402. De selger både Patos,Vincent og Shanling. Jeg var også skeptisk til å gå fra 2x200 watt til "bare" 2x50 watt,men TonArt sa at dette ikke var noe problem og at Shanlingen er en mye bedre match enn Vincenten.

Jeg har nå hatt forsterkeren i snart 14 dager og har spilt mye musikk. Shanlingen er utrolig behagelig å høre på,man kan spille høyt i timesvis uten at det blir slitsomt. Selv om den er "snill" i lyden er den likevel ikke uengasjerende.
    Alt høres bare så utrolig mye bedre ut med denne forsterkeren. At 2x50 klasse A watt kunne gi så mye godlyd hadde jeg aldri trodd.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVsmurfen
    Jeg er enig med Audiomur om at Primare nok vil fungere bra.
    Jeg har hatt Cayin 252b også tidligere,den vil kanskje også fungere bra.
    Jeg har aldri hørt på Basic,men lydsignaturen på Patos er den samme på alle Patos. Jeg tror derfor at det som passer Lyric også passer Basic.
    Vær klar over at 252'en har en utrolig irriterende egenskap,det er volumkontrollen.
    Som de skriver i en test: Det værste er dog, at selv et tryk på få hundrededele af et sekund på volumenknappen resulterer i en lang, doven bevægelse på den motoriserede drejeknap, som sender lydniveauet fra lavt til skingrende højt – og der er INGEN mellemvej. Selv når du manuelt betjener volumen, er det næsten umuligt at finde et passende nivaeu.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde forresten egentlig tenkt til å kjøpe en AVI Laboratory Series Integrated Amplifier,men fikk ikke råd til den. Hvis du har råd bør du sjekke den ut.
    Link: http://www.avihifi.no/Integratedamp.htm

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Syncron
    Jeg hadde forresten egentlig tenkt til å kjøpe en AVI Laboratory Series Integrated Amplifier,men fikk ikke råd til den. Hvis du har råd bør du sjekke den ut.
    Link: http://www.avihifi.no/Integratedamp.htm
    Jo, denne og tilhørende cd spiller er et glohett alternativ, og hvis jeg kunne få tak i dem brukt ville jeg glatt strukket budsjett litt høyere!
    Hvis dere vet om noen brukte, gi endelig beskjed (jeg har allerede ringt på cd-spilleren på finn, og selger hadde ombestemt seg).

Har sett Naim cd5i til salgs. Lurer på om den kunne være en match med Krell Kav 300...?

Snakket forresten med Tonart angående Shanlig forsterkeren. Mulig jeg tar en lyttetest via postordre alikevel. Med mindre jeg kjøper krell'en i morgen:razz:

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte Krell'en.
    Lyden er himmelsk:grin:

Poster en ny tråd. Trenger råd/forslag angående valg av cd-spiller.

Mvh Nils

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte Krell'en.

Mvh Nils
    Nydelig valg! Du burde sjekke ut Denon 2000AE cdspilleren, aldri testa komboen, men har litt troa . Selv om SACD er veldig lite utbredt etc, så spilte den iallefall driit bra sammen med TACT 2200 og Dali H400.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det kunne vært interressant. Har jo mulighet for å låne fra hifiklubben.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte Krell'en.

Mvh Nils
    Gratulerer med ny forsterker!
    Flott at du er fornøyd!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •