Tynn bass i Pioneer Receivere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer HotSpur sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tynn bass i Pioneer Receivere?

Har akkurat gått til innkjøp av bl.a. Pioneer AX10Ai-S og AudioVector Mi3 Signature. Holder fortsatt på med innspilling av høyttalerne (til nå ca. 100 timer), men lyden skuffer uansett fortsatt veldig. Har fått tilbakemeldinger om at mye vil løsne i AV-høyttalerne etter hvert, men har samtidig fått høre av Hi-FiCenter-kjeden at Pioneer generelt er lyse og "slappe" i bassen, og at de derfor ikke utnytter høyttalerens fulle potensiale. Kan noen gi tilbakemeldinger på erfaringer rundt dette?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan kanskje også ha noe med plasering av høyttalerne å gjøre ?
    Dette er generelt et problem hos mange....
    Ellers tror jeg du må ha litt tålmodighet, ikke sikkert høyttalerne løsner så fort....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skulle til å si at dette er et generelt problem med billige receivere. Men denne var jo ikke akkurat billig. Og krefter bør den ha nok av. Men jeg tror faktisk en ren stereoforsterker på 2 x 100 w til 20k kan låte bedre.

Hva med en sub?

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd tri-amping av dine Mi3? Det skal vel gå med denne forsterkeren?!? (Eller er det kun biamping som går)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet flere modeller av Audiovector med kun receiver (RX-V1400), Hegel P2/H2 og Rotel. Selv om Pioneeren har 150W, dog i 6 ohm, så vil jeg mene at bassen i AV kommer ikke frem før du skaffer deg en dedikert effektforsterker med tilstrekkelig dimensjonert strømstyrke. Mine AV våknet ikke ordentlig til live før jeg benyttet dedikert effektforsterker.

Hvilke høyttalere hadde du før AV? (siden du savner bass nå).

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er klar over at både innspilling, tuning og romkorreksjon kan bedre på mye (håper selvfølgelig på det), men har aldri tidligere opplevd at høyttalere skifter lydegenskaper i såpass stor grad at jeg om "en måned" vil få en helt ny lydopplevelse. Håper uansett at mitt (om to uker) nye medlem i oppsettet: SVS PB12-Plus/2 vil endre mye...

Men igjen: Er Pioneer dårlige på de lavere frekvensene?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå vurdert å kjøre med effekttrinn på fronthøyttalerne, men trodde seriøst at det ikke skulle være nødvendig når jeg driver alt med en receiever i denne prisklassen som i tillegg har sopet sammen bra med gode anmeldelser.

Kjørte tidligere AudioPro Avantec9 med Marantz 8300 Receiverer...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avantek, har disse ikke innebygget forsterker til bassen ?
    Uansett, du vil, som sagt i en del andre tråder, få bedst resultat med en dedikeret effektforsterker. Vil ikke sige at receivere er pyser, men det er oppfattelsen man får når man slenger på en dedikert effektforsterker.
    Mye bedre kontroll over elementerne, reserver og dermed bedre lyd.
    Jeg har aldrig hørt at Pioneer er dårlig på lave frekvenser, men MI3 fortjener skikkelig forsterkeri, akkurat som de fleste andre høyttalere egentlig.
    Din erfaring beviser igjen dette med at man ikke skal stole for mye på tests av produkter før kjøp.
    Og, 100 timer innspilling er ikke mye..

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du skal ha tolmodighet når det gjelder innspilling, mine høttalere satte seg ikke før nærmere 200t.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har AX5ai selv å opplever ikke den som tynn i bassen på mine Energy Veritas 2.4i. Regner med at du har kjørt kalibreringsystemet?
    Det gjorde STOR forskjell hos meg ihvertfall. Brukte selv over 200t på innspilling. Nå blir AV dine litt slankere i bassen en mine Veritas igjen.
    BI-amping hjelper også en del å da særlig i bassområde.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer at Avanteken har innebygget forsterker til bassen...

Jeg får smøre meg med tålmodighet og spille høyttalerne inn videre. Har som sagt ennå ikke kjørt romkorreksjon på systemet. Det er vel unødvendig å gjøre det før innspillingen er ferdig?
    Hvis det nå viser seg at jeg trenger ekstra forsterkerkraft: Har noen anbefalinger/erfaringer?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket beløp? Nytt og/eller brukt?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt, men er villig til å bla opp bare resultatet blir bra. Har lest en del om Midgard Audio sine monoblokker. Kanskje et par av disse kunne gjort susen?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å eksperimentere med plassering, og test også romkorreksjon?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal vel ikke ta så mange timer med "innspilling" før høytallerne er klare... Pioneerforsterkeren har absolutt mer enn nok krefter, vil i stedet for å kaste penger ut av vinduet på en effektforsterker vurdere plasseringen av høyttalerne samt kjøre igjennom romkorreksjonssystemet (som ikke tar mange minuttene). Etter at romkorrigeringen er ferdig kan du justere frekvensnivået slik du vil ha det, om jeg ikke husker feil inneholder AX10Ai en ni-bånds equalizer.

Min AX10Ai låt i alle fall rimelig dau ut før jeg fikk kjørt igjennom romkorrigeringen. Det er ganske mange innstillinger og menyer å sette seg inn i, og mange av disse har mye å si for hvordan lyden til slutt blir. Bruk litt tid på å leke med reciveren!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok. Takker for svar. Skal teste ut litt og etter hvert gi tilbakemeldinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool AX10Ai, krefter og bass

Heisann.

Har selv første generasjons AX10, og er kjempefornøyd. Selv om det innebygde romkorreksjonssystemet har et par år på nakken, så fungerer dette virkelig kjempebra. Forsterkeren har, som en debattant riktig påpekte, en ni-bånds equalizer til å leke seg gjennom samtlige høyttalere med. Ved hjelp av OSD-menyen får du jo også opp de innstillingene som forsterkeren har utført etter kalibreringen, som du senere kan gå inn og endre på. Hvorfor vente med å ta dette i bruk?

Du skal være klar over at denne forsterkeren er et prestisjeprodukt fra Pioneer. Firmaet har hatt et eget designteam som har jobbet kun med dette produktet gjennom flere år! Din utgave av AX10 er den tredje i rekken, og har etter det jeg har lest meg til i norsk, svensk og engelsk presse blitt framstilt som en referanseforsterker.

Jeg sitter igjen med en følelse av at samarbeidet med Air Studios i London har avstedkommet en forsterker med en typisk "korrekt" lyd, lignende det som du kan oppleve i et ordentlig lydstudio. Ditt savn av bass blir derfor en påstand som baserer seg (antar jeg) på rene konsumentprodukter. Jeg opplever min egen AX10 som enestående hva angår dynamisk kontrast, og kan virkelig ikke forstå at du erfarer en "dau" lyd med gode høyttalere. Jeg har vanskelig for å tro at Pioneer har forandret så mye på lydsignaturen til produktet, ikke minst fordi eksperter fra et ledende lydstudio har utøvd sin ekspertise og "knowhow" på samtlige utgaver av dette produktet.

Når AX10i (2. generasjon) kom på markedet skrev What Hifi: "We have never heard an integrated amplifier that blends power, dynamics and finesse to such dramatic effect".

Bi-amping er mulig med denne forsterkeren (og bør absolutt prøves ut!), men ikke tri-amping slik en leser foreslo.

Jeg er forøvrig enig i påstanden fra et AVforum-medlem om at anvendelse av en effektforsterker kan gi et løft i bassområdet. Om det blir en mer "riktig" lyd er imidlertid et åpent spørsmål. Du får selv prøve ut forskjellige løsninger.
    Den innebygde forforsterkerdelen i AX10-forsterkeren er uansett særdeles bra.
    DAC'ene (8 stk.=1 til hver kanal) er PCM1704 fra BurrBrown (Texas Instruments). Disse har fulgt hver generasjon av AX10, og skal være i referanseklasse. Bl.a. så var de forberedt for DSD-datastrøm fra starten av.

Håper du blir fornøyd til slutt. Du kjøpte vel uansett ikke en AX10Ai for kun å drive et stereo-oppsett, eller?

Mvh 777

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 777
    Bi-amping er mulig med denne forsterkeren (og bør absolutt prøves ut!), men ikke tri-amping slik en leser foreslo.
    Greit, jeg blanda nok bare med Denons flaggskip som har denne muligheten..

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv samme forsterkeren og er riktig så godt fornøyd med bassen i mine Infinity kappa 600 høytalere, som selvfølgelig er "kjørt" igjennom av kalibreringsoppsettet

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ka slags hoytaler kabler bruker du?
    hadde dette problemet selv med JBL E90, uansett hvilke forsterkere og effektrinn jeg satt pa manglet det noe i bassen.
    kjorte med nordost flatline kabler,

etter at jeg byttet ut disse kablene med noe stromkabler (trippelskjermet)
    type veldig god kvalitet sa fikk jeg masse bass, men da virket det ikke sa opplost og klart i toppen, endte til slutt opp med a kjore stromkablene pa bassene og nordost pa mellomtone/diskant, denne losningen fungerte perfekt,
    dyp og fyldig bass, luftig og lett i toppen... ubernuuudelig

edit: sa at hoytalerne har innebygd forsterker litt for sent...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •