Dilemma bytte forsterker eller investere i effektforsterker *haster*

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dilemma bytte forsterker eller investere i effektforsterker *haster*

Er for tiden i dialog med hi fi klubben anngående ønske om nye høytalere til hjemmekinoen min.

Utstyr jeg har nå:

Denon 2106
    Thosiba mt 200
    Jalla høytalere
    Svs 10 tommer

Utstyr jeg tenkte å kjøpe:
    B&W 603 s3 fronter
    B&W 602 S3 Stativ høytalere til bak
    B&W LCR600 S3 Senterhøyttaler

Så kommer dilemmaet. Fikk beskjed på hifi at denon 2106 var veldig veldig på kanten til å drive dette alene. Og at dersom jeg drog på mye , kunne jeg risikere og ødlege elementene pga av forvrengninger etc.

Så han anbefalte meg i tilegg å hive på en NAD C272 Effektforsterker som skulle drive frontene. Denne koster ca 5000 nok.
    http://www.hifiklubben.com/no/produk...r.htm?id=4639#

Så spørsmålet er da ? Skal jeg gå for denne? Eller finnes det andre like så greie effektforsterkere

Eller skal jeg se om jeg for solgt en svært lite brukt 2 mnd gammel denojn 2106 for 4000 for så å oppgradere til denon 3805?

Håper noen har svar på dette , da jeg snart ønsker å bestille meg noe skikkelig lyd til kinoen ;D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hei, mange muligheter her.
    Men hvis jeg var deg ville jeg kjøpt de høytalerne du har lyst på nå.
    Ventet litt, og spart noen kroner til, så kan du kjøpe en 5-kanals eff. forsterker til kinoen din (kanskje du finner noe bra brukt også ). Det er faktisk mye lyd i bakkanalene som ikke kommer like godt frem med de dårligere forsterkerne som sitter i "billige" integrerte forsterkere.
    Senterhøyttaleren fortjener også en bra forsterker. Her underprioriterer mange, men faktumet er at det er her mesteparten av lyden kommer fra.
    Med en 2-kanals eff. til frontene vil strømforsyningen i 2106 bli avlastet mye, men jeg mener at de ikke er gode nok uansett.
    Jeg tror ikke du vil få samme "helhet" i ringlyden fra de 5 høyt. heller ved bruk av en 2kanaler forran. Rett og slett fordi denne vil farge lyden slik ar frontene ikke vil få helt samme klang. Det er viktig for å få frem den virkelig gode kinofølelsen!
    Dessuten med en 5-kanals eff. forsterker vil du kunne oppgradere mye enklere. Ved f.eks. å bytte ut 2106-en i fremtiden med en ren for-forsterker, og få enda bedre kinolyd!

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere innspill? Og hva vil denne hærligheten som du ole brum snakker om koste? Mangfoldige mangfoldige tusner?

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du villig til å kjøpe brukt kan du få en god 5kanaler fra 3k og oppover.
    Rotel RB985 feks er ett fint valg til dine høytalere, eller en RB993 til å drive front og center.
    Den er iallafall stor nok. Jeg hadde 993 på dm604 og lcr600 uten at den svettet.

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok , hva er ny pris på denne da? Bør vel også være heldig for å snuble over noe slikt? Hva syntes folket om naden da?
    http://www.finn.no/finn/bap/object?f...9&pos=6&tot=31

Her er en effektforsterker Rotel RB-985 (5*100W i 8ohm (5*190 i 4ohm))selges samlet kr.3000,- (effektforsterker kostet ny 8995,-)

Fra finn annonsen er det noe ?

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må da være flere som har noen formening om dette ?

Newcomer stopphue sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en kanonforsterker til prisen. Bør høres først. Ømfintlig på støy fra kilde/forforsterker.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel en mkI og ikke mkII? Hvor gammel er egentlig en mkI? 15 år?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teigas
    Ok , hva er ny pris på denne da? Bør vel også være heldig for å snuble over noe slikt? Hva syntes folket om naden da?
    http://www.finn.no/finn/bap/object?f...9&pos=6&tot=31

Her er en effektforsterker Rotel RB-985 (5*100W i 8ohm (5*190 i 4ohm))selges samlet kr.3000,- (effektforsterker kostet ny 8995,-)

Fra finn annonsen er det noe ?

Meget god forsterker, til grei pris...
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    viss du er fornøyd med prosessoren i din denon ville jeg gått for en effektforsterker.

Den har alle dagens formater, auto-romkerksjon og preout så da er det vel naturlig å putte pengene i renspikka watt for the bucks :-)

Monoblokker, 2 kanlers, 5kanaler eller hva det måtte være blir jo opp til magefølelse og lommebok.

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jah , heller litt mot den naden da, siden jeg skal handle på finans fra hifiklubben , at jeg bare tar alt fra samme sted. blir vel en 22 000 med høytalerer og effektforsterker.
    Men blir det feil at naden vil gi en annen lyd en rotelen feks? vil hver effektforsterker prege lydbildet på sine måter? Mye bass? Lite bass? fin tone der? Bedre med den? etc etc?

Hva tror folket om at jeg kjører naden på frontene og resten i denon 2106 en?

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En personlig mening fra meg og som jeg har hørt fra andre også.
    NAD og B&W låter ikke fint.

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville det vert bedre og feks godt for denne da?

Rotel RB-1070 Effektforsterker 2 x 130 W, sølv koster ca 6000 tusen , alså snaue tusenlappen mere.
    http://europe.rotel.com/products/specs/rb1070.htm

Vincent SP-331 Effektforsterker, sølv NOK 6 998.00

2 x 150 W RMS i 8 ohm, 2stk 6N16 rør og 12stk Toshiba utgangstransistorer pr.kanal, 1000VA ringkjerne trafo, 80.000uF pr.kanal, 19kg, sølv børstet aluminium.

Her er også en som kanskje kan være helt kurrant? Vil du si at noen av disse vil være et bedre kjøp? og låte bedre sammen med B&W ene?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Vincent'en har jeg veldig troa på selv... Akto kan nok si dette med sikkerhet . Og han bruker det på JM lab til godt over 30k nypris.

Er riktig det hifiklubben sier om forstekrern din, den blir for svak . Men med et eget effekttrinn blir det knall!!.. 603 er utrolig kule, men faktisk anbefaler jeg 601 som bakhøyttaler, de er "mye" rimeligere, og gjør jobben så si like godt som 602 (som bakhøyttaler). Senteren er bankers!

Edit: NAD 272 passer B&W godt syns jeg.. så du burde sjekke ut den også.. kanskje du får noe avslag om du handler alt sammtidig?! gratis forsikring.. dyre element på BW .

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt nad og B&W før. Faktisk på dm 603.. Det låt ikke bra.
    Personlig synes jeg nad er så stygge også, så jeg ville ikke dratt noe slikt inn i stua for alt i verden! Men der er jo en smakssak..
    Jeg vet rotel har en 6x80 watter til 8500,- Dette er litt utenfor ditt budsjett, men det er en knallforsterker! Denne kan også kobles om så den gir 3x150watt.
    Gjør du det, og bruker forsterkeren i 2106 til bakhøyt. vil du få mer helhet i lyden forran. En slik løsning tror jeg kunne vært bra for deg.
    Hvis du føler det blir for lite krefter (noe jeg ikke tror du kommer til å gjøre)
    så kan du jo siden kjøpe en stereo eff. til frontene. Da har du nok power til å blåse ut rutene dine. Hehe...
    Jeg har en Rotel som gir 5x120 watt.( RMB 1075 ) Frontene mine er ikke spes. lettdrevene med 4ohm og dobble 8" basser, men jeg har aldri hatt for lite krutt

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD 216 og 319, hadde du dem, så skjønner jeg at ting skjærte seg. NAD 372 og 272 kan ikke sammenlignses med de 2. Er og enig i at BW og rotel funker veldig bra. Og NAD er da ikke stygge boxer?! er jo bare boxer med få knapper, spessielt effekttrinna da . Men men, for meg betyr design null og nix.

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer nå og selge min 2106 , gå over til 3805. Så kjøre med den en tid. så etter en tid begynne å kjøpe litt mere effekt ut over linjene? Kanskje starte med center? Siden dette primært skal brukes til hjemmekino?
    Hva tror folket om dette da?

Newcomer CustomH2000 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du råd til mye effekt i alle kanaler så ville jeg godt for det med disse høyttalerne, men om det svir på pungen så er det ikke sikkert at godfølelsen blir den samme.

Jeg mener forresten at 3805 kanskje kan være en brukbar løsning.

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

...
    Så han anbefalte meg i tilegg å hive på en NAD C272 Effektforsterker som skulle drive frontene. Denne koster ca 5000 nok.
    http://www.hifiklubben.com/no/produk...r.htm?id=4639#

Så spørsmålet er da ? Skal jeg gå for denne? Eller finnes det andre like så greie effektforsterkere

[/QUOTE]

Jeg fikk idag min Rotel RB1070, til mine DM604 S3, og dette passet glimrende! Har brukt Nad C272 på mine før, men mener dette ikke låt like bra. Det ligger jo en brukt en til sals for 4 lapper her innpå nå. Dette er jo veldig gunstig!

Mvh
    Frodo

Den ble ikke helt somd en skulle, men men

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •