Embla Audio Eana - en bildetråd - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Snickers du er vel kompetent på ICE.

Hva er den spesifikke forskjellen på modulene brukt i denne forsterkeren og dyrere moduler? Er det samme teknologi men skalert ned i effekt, eller er det enklere løsninger?

Jeg mener å huske at jeg leste noen specs på ICE en gang som tydet på at de var "tunet inn" til forskjellige frekvensområder, effekter, mengde dsp etc?

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et fint oppsett hadde kanskje vært tre av disse foran, og noe enkelt bak (f.eks en eldre surround-forsterker). Se vedlagt bilde...

knut

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    130W-modulet og 100W-modulet (det som brukes i denne forsterkeren) er litt forskjellig konstruert. 130W-modulet heter 250ASP og 100W-modulet heter 200ASC.

Datablad 250 ASP:
    http://www.icepower.bang-olufsen.com...asheet_1-4.pdf

Datablad 200 ASC:
    http://www.icepower.bang-olufsen.com...asheet_1-3.pdf

De vesentligeste forskjellene er at 250 ASP leverer dobbelt så mye strøm som 200 ASC og driver laster ned i 2 ohm mot 3 ohm på ASC. Strømforsyningen på 250 ASP er også dimmensjonert for å drive fler moduler uten egen strømforsyning. Det vil si at den er dimmensjonert for til sammen ca 3x250W RMS@4ohm.

På vedlagte bilde er 250 ASP til venstre og 200 ASC til høyre.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Et fint oppsett hadde kanskje vært tre av disse foran, og noe enkelt bak (f.eks en eldre surround-forsterker). Se vedlagt bilde...

knut
    apropo dette

Har en tråd som går på den samme problemstillingen.

http://avforum.no/forum/receivere-forsterkere/28018-hvordan-bruke-17-forsterker-kanaler.html

vil gjerne ha meninger

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstod jeg Snickers-is riktig så er det altså 100W-modulet (200ASC) som sitter i Embla Eana med maks effekt 200W. Hvordan kan da Embla Audio oppgi følgende spesifikasjon?

Poweramplifier – 135W/8ohm - 250W/4Ω

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen tvil om hva jeg hadde valgt der. asc såg rimelig yalla ut i forhold.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du om noen som bruker ICE moduler til pro audio? De virker opplagte å putte i instrumentforsterkere til f.eks bass-gitar, keyboard, sanganlegg og kanskje gitar?

Der ville lav vekt, vifteløs operasjon bety mye mer enn den gjør i hifisammenheng.

mvh
    Knut

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Vet du om noen som bruker ICE moduler til pro audio? De virker opplagte å putte i instrumentforsterkere til f.eks bass-gitar, keyboard, sanganlegg og kanskje gitar?

Der ville lav vekt, vifteløs operasjon bety mye mer enn den gjør i hifisammenheng.

mvh
    Knut
    men i en gitar forsterker vil det jo også være en fordel at den kan låte så likt rør som mulig, og det vet jeg ikke om ice gjør. (kan jo så klart bruke en rør forforsterker del)

men i aktive pa høyttalere ville disse vært geniale ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    men i en gitar forsterker vil det jo også være en fordel at den kan låte så likt rør som mulig, og det vet jeg ikke om ice gjør. (kan jo så klart bruke en rør forforsterker del)

Derfor skrev jeg "kanskje" foran gitar. Men enkelte gitar-comboer er i dag basert på digital emulering eller rør pre-amp, for så å ha et "nøytralt" effekt-trinn til slutt. Dette gjelder spesielt rimelige løsninger, men også endel dyre super-rigger er bygd på denne måten fordi det gir høyere effekt og mer fleksibilitet.

mvh
    Knut

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Forstod jeg Snickers-is riktig så er det altså 100W-modulet (200ASC) som sitter i Embla Eana med maks effekt 200W. Hvordan kan da Embla Audio oppgi følgende spesifikasjon?

Poweramplifier – 135W/8ohm - 250W/4Ω
    * bump *

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer at det er det modulet ja. Det kan blant annet kjennes igjen på at det er det eneste modulet som takler 90-264V uten endringer.

Embla hadde vel en forsterker tidligere som var basert på ASP-modulet men det ser det ikke ut til at de har lenger. På forgjengeren til forsterkeren i denne tråden oppga de til 120/235W.

Databladet sier (ved 230VAC/50Hz):
    10-20000Hz, 0,2%THD+N 8 ohm 100W RMS
    10-20000Hz, 0,2%THD+N 4 ohm 200W RMS
    10-20000Hz, 1%THD+N 4 ohm 230W RMS
    10-20000Hz, 10%THD+N 4 ohm 290W RMS
    Maks strøm: 11A

Det er ikke gjort identiske målinger på 200ASC og 250 ASP, men noen av dem er gjort med samme forutsetninger:
    10-20000Hz, 1%THD+N 4 ohm 240W RMS
    Maks strøm: 25A.

Hvorfor de oppgir 135/250W nå vet jeg ikke og det blir helt feil av meg å spekulere i hvorfor.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som en direkte konkurrent skjønner jeg at du ikke ønsker å spekulere, så jeg takker uansett for informasjonen. Og når det gjelder spesifikasjonene til ASC-modulet så stemmer maks strøm, etter min hukommelse, særdeles godt overens med Acoustic Realitys eAR 202, som imidlertid har fått god omtale. Selv om eAR 202 er en stereoutgave og Eana er en monoutgave så er vel likheten slående.

Jeg får hente mine Eana-eksemplarer i morgen å dømme selv...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie

Noe av cluet med rørforsterkere må være å overstyre inngangstrinnet. Da kan man bygge et rørtrinn på inngangen og få til det samme.

Så vidt jeg vet er det vel i hvertfall 11-12 produsenter som benytter ICEpower til proffesjonelt bruk. Det er da først og fremst snakk om aktive høyttalere.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey. I bruksanvisningen står det at aluboksene slår seg av etter 3 minutter uten signal. Det tar faktisk over 10 minutter. Ikke at det er noe problem, men tidsangivelsen i bruksanvisningen er litt misvisende.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan låter de???

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyptnotiserende avatar, JD.

Embla låter helt anderledes enn det jeg har prøvd av effekforsterkere (Primare, Rotel og Hegel). Emblaene har en klarere og mer direkte gjengivelse. Hvordan disse Emblaene er opp mot andre ICEpower-fabrikanter kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har hørt andre ICEpower-blokker.

Faktisk så synes jeg Embla gjør det veldig bra på Audiovector K3 Super, selv på høyt volum.

Når det gjelder de større M3 Signature og høyt volum må Embla melde pass mot Rotel og Primare. Jeg har da valgt å beholde Primare til M3 Signature og Embla til K3 Super, som kler Embla godt faktisk.

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Begynner litt å lure på ice power litt nå.. dampingsfaktor på 1600 på 1khz? ligger ikke Rotel 1090 og Parasound A21 på 1000 på 20hz da ?! Kan jo være derfor jeg oppfatter ICE watten litt pinglette i forhold?! Men for all del, mye power i de da . Men hehe, er liksom 600watt vs 250watt (A21)
    Jeg kan så og si ingenting om ICE-forsterkere.
    Men misforstår jeg siste setningen her med at ICE-forsterkere har svakere watt, enn vanlige forsterkere....? Syns den Embla Tinea og Adela var fristende.

Noen som vet hvordan disse vil låte på mitt B&W oppsett? (DM604 S3, LCR600 S3, DM 601 S3). Har Rotel og Nad, men syns det mangler litt enda.... :shock:

Ser at Audio Design i Bergen har Embla, vet noen om de låner disse ut til prøving?

Mvh
    Frodo

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •